SKINNED KNUCKLES

 
Vettel vs Räikkönen
 
 
Rosberg vs Hamilton
 
Nasr vs Ericsson
 
"Skinned Knuckles" närkontakterna mellan "stallkompisar" har varit på var mans läppar på sistone, vem utpekas som den skyldiga parten varierar beroende på vem man frågar, jag personligen ser det inträffade som vanliga race incidents i stridens hetta, det ingår i varje raceförarens DNA att aldrig frivilligt släppa någon förbi, och att alltid till varje pris försöka ta sig förbi den framförvarande, de ofrivilliga platsbyten sker på grund av stallorder, om ens då.
 
I Sverige har Marcus fans varit mäkta irriterade på Nasr vägran att släppa förbi Marcus trots stallorder om det, jag vill påpeka samma sak som Nasr, nämligen att Marcus själv vägrade flytta på sig vid två olika tillfällen ifjol trots stallorder, minnet tenderar att bli selektiv när nationalismens vågor går höga, både i Sverige och i Brasilien.
Samma fenomen förekommer i fråga om att definiera begreppet "paydriver", innan Marcus kom in i F1 diskuterades det flitigt i Sverige vem som var "paydriver" och vem som inte var det, numera heter det att samtliga förare i F1 är "paydrivers" om man frågar de svenska fansen eller den svenska median, men det är något som gäller oss alla oavsett nationalitet, vi ser vad vi vill se.
 
Nu ska man komma ihåg att F1 förare har stora egon, något som märks väl efter racet när herrarna uttalar sig om det som hände ute på banan.  Kommer man på podium så använder förarna ordet jag, kraschar man så använder de ordet vi, det vill säga, när man är framgångsrik är det förarens förtjänst, om man misslyckas så är det på något sätt stallets fel, och även då när förarna motvilligt  erkänner  att de har gjort fel, så lägger de alltid till en sedvanligt plattityd för att släta över sina egna misstag så gott det går, precis som Verstappen efter sin trippelkrasch i Monaco: "Vi måste analysera vad det var som gick fel".
 
Det märkliga i sammanhanget angoende Verstappens kraschorgier i Monaco är medians reaktioner, när de samstämmigt slätar över hans tillkortakommanden genom att tala tyst om det, samtidigt som de tävlar om att kasta skit på Kimi, som helt ärligt erkände efter sin krasch att det var han själv som klantade till det i promenadtempo.  Det hela kan givetvis bero på, att samma media har tidigare vid upprepade tillfällen lovsjungit Verstappens påstådda storhet, inte minst efter Spaniens GP, samma media som ofta upprepar klyschan att i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
 
 
På bilden här ovan kan ni ta del av förarnas/stallens val av gummiblandningar till Kanadas GP, där Renault och Haas sticker ut genom att helt välja bort supersoft, märkligt val, men de kanske vet något som andra inte vet även om jag tvivlar på det.
På sina håll pratar stallen om att de överväger möjligheten att komma med nya PU uppdateringar till Kanada, bland annat hos Ferrari som helt tydligt har blivit skärrade av RBR nyfunna formtopp. Jag för min del ser det hela som så, att det är inte hästkrafter som Ferrari saknar, utan balans och förmågan att få däckstemperaturen på rätt nivå "inom fönstret", Pirellis höjning av däckstrycket spelade in i händerna på Mercedes och RBR vars bilar har lättare att komma upp i rätt däckstemperatur, eftersom de inte är lika varsamma med däcken som Ferrari.
 
Det var några ord om F1, har man så fint hojväder som det varit nu under några dagar, så har jag inte så värst mycket tid över för bloggen, eller svara på kommentarer, för att inte nämna Mickes konstiga frågor som den idag, när han frågade mig vilken bil jag har haft mina mest lyckade sexövningar i. 
När jag frågade varför han undrade det, så lyfte Micke fram de konstiga fyradörrars coupe modeller som många biltillverkare har kommit med på sistone, och påpekade det omöjliga att ha sex på baksätet i en sådan bil om man inte är en dvärg.
Jag kunde inget annat än hålla med om det, och efter en stunds funderande så korade jag vinnaren bland mina bilar genom tiderna, en förlängd De Soto Diplomat från 56, snacka om en rymligt bil, rena ormgropen där man kunde ha gruppsex med samtliga kvinnor från en mindre by på en och samma gång,
en riktig "sexmachine".
 
Amen,..må djävulen ta alla moderna 4 dörrars preventiv coupe bilar.  
 
      
 
      
 
      
 
 

Kommentarer :

#1: Koffe

Tack för kul läsning, som vanligt! Läste en intressant teori om att teamen har för lite data och tid på banan för att få grepp om hur de ska lägga upp sin strategi när de har tre olika compounds att välja på. Teamen går in i racen med en ny nivå av ovisshet gällande vilken strategi som är bäst, vilket resulterar i felaktiga och stressade beslut a'la RB i Monaco.

Nämner detta apropå Renault och Haas beslut att bara köra på soft och ultra. Soft ju är mandatory till racet i Canada - och ultran given till kvalet. Menar att de kanske också är inne på teorin att det är smartare att bara fokusera på två compounds - mandatory och kval - och skita i den tredje optionen, då tiden helt enkelt inte räcker till för att samla data och lägga upp en strategi för användandet av tre olika compounds.

Hehe... Who knows :)
Keep it up!

Svar: Kan mycket väl vara som du skriver, dock kan Pirellis krav på minimum däckstryck ställa till det, om man i förväg väljer bort en gummiblandning utan att har haft chansen att se hur just den gummiblandningen fungerar på den aktuella banan.
Brandon Lee

skriven
#2: Jonas

Tjenare! Tackar för en fin blogg. Jag kommer att vara i London under Kanadas GP, är det någon som har tips på en bra pub där man kan kolla racet? Ha det gott!

Svar: Tack själv,.det finns ju pubar och sportbarer så att det räcker och blir över, men om du rör dig i centrala delar av London, så kan tex Carlsberg Sport Bar på 5-6 Leicester Square eller Doric Arch på 1 Eversholt Street vara bra alternativ om man är sugen på att kika på F1.
Brandon Lee

skriven
#3: LARSEN XO

Jahapp, nu kör viasatmotor vidare på att Ricciardo är i full förhandling om en plats i Ferrari nästa år och att Horner skulle följa med, antar att detta är taget ur luften från grandprix247.com för att dra till sig läsare. Och på vanligtvis vis vidarebefordrar viasat motor gärna sån här skvaller...Har väldigt svårt att se att Ricciardo och Verstappen ELLER Horner skulle röra på sig efter senaste veckors performance boost..
Och att de aldrig ger upp hoppet om att se Hulken i en röd bil börjar bli uttjatat..Den ända som jag skulle kunna se ersätta Kimi tills nästa år är hans landsman Bottas. Perez kan fortsätta drömma om en plats i ett toppteam , han fick nog sin chans (även om den inte kanske var rättvis) i McLaren. Jag tror vi ser Kimi i Ferrari 2017 och sen Bottas 2018 - ->

Svar: Viasat är en samling skvallerkärringar som hakar på all ryktesspridning de kan hitta på diverse struntsajter världen över, men som tur är så fattar de stora teamen sina beslut helt utan Viasats "hjälp", och vet vilka förare det är värt att satsa på.
Brandon Lee

skriven
#4: Classe Salem

Och någonting helt annat, varför åker man fortfarande F1 bilar? Så dyrt! De är så djävla sent ute! Varför har man inte anammat det nya?
Spring själv, fyra kilometer, som man ska göra på elva sekunder?
Nä, det finns ju inte, varför?
Det är ju helt omöjligt! Jag vill att det ska vara kämparnas kamp in i kaklet! Ta bort alla möjligheter till hjälpmedel! Manuella vxllådor, vire gas, se till att förarna har den kontrollen de ska ha, resten är fusk!!
Jag kan vara helt ute och bananåker, men jag vill ha renare racing PÅ banan! Inte dessa tillfixade "racingincedents" som nu är legio på världens banor""
Jag kan vara helt ute och cyklar men det är vad jag tycker!!

Svar: F1 handlar mer om pengar än racing, och det blir bara värre och värre för varje år som går, människans girighet är gränslös inom proffsidrotten, sorligt men sant, så den typen av racing som du efterlyser är borta och förbi för alltid.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe Salem

Å står jag för det, back to the old days, moore racing than "backroom" racing. that would be nice!!!!!

skriven
#6: Jim

Verkar va mycke Kimi-prat igen, läste idag att Perez kommer att ersätta honom ännu pågående säsong 😂

Svar: Perez är redan gårdagens nyheter, nu är det Sainz som ska göra det, undrar vem som kommer näst,.kan det bli Haryanto?
Brandon Lee

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Läste någonstans en kommentator som sa: sparka dem båda två omedelbart efter Marcus och Nasr krasch. Nej vänta. Det är ju de som betalar hela kalaset. Anna säger nu förresten också att herr Ericsson har lite extra förmåner just pga att hans folk faktiskt betalar. När sinar kassan där tro?

Svar: Marcus har en fördel med sin "osynliga" sponsor som inte blir lidande av stallets dåliga resultat, något som Felipes sponsor blir, banker är inte pigga på att synas i negativa sammanhang ur PR synpunkt, så det blir knappast mer brasilianska bankpengar hos Sauber med tanke på brasiliens vacklande ekonomi.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Blomqvist

Lite off topic (förlåt) men eftersom du vet vad du snackar om. Vad hände egentligen där med den unge Saloms? Ser ut som att han inte får ner farten någonting innan smällen? Usch och fy.

Svar: Asfalt bromsar inte upp farten när man åker av, hojsporten måste ha sandfållor för att bromsa upp farten vid en avåkning. Luft räcken är en styggelse, fungerar som en katapult som skickar hojen tillbaka i riktning mot banan, och kan leda till som i Saloms fall att hojen träffar föraren med dödlig precision.
Brandon Lee

skriven
#9: OK

Svårt att förhålla sig till team-"kompisar" som kraschar av tillsammans. Det är väl alltid bakomvarande bils fel, eftersom han genom att försöka köra om riskerar hela teamet. Å andra sidan vet framförvarande det och kan, som i Nasrs fall, blocka i "onödan". Då kanske det kan vara värt att markera att det kostar...

Svar: Alla förare i F1 resonerar som så, att man är bäst i startfältet även om man inte har kunnat visa det på grund av dåligt material, och den första man vill och ska slå är stallkompisen, därav alla sammanstötningar, ingen vill vara näst bäst.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :