HUNTING HIGH AND LOW

Yes  yes yes, jag vet, jag har varit frånvarande, ibland hamnar man utomlands, i det här fallet i Norje, nej, inte i Norge utan i Norje i Sölvesborg där människor pratar ett hemligt, grötig språk som ingen Peking bo begriper.   Micke och jag hade ett ärande söderut, vi levererade en hoj och hämtade några motorer, så vi passade på att besöka Sweden Rock i samma veva, hemma festivalen i Bråvalla i all ära, men vi föredrar Norje i alla lägen renodlade rock snubbar som vi är.
 
Om Kanadas vackra baksida kan man alltid diskutera om och njuta av, liksom racingen på den konstgjorda ön, Montreal hör till mina absoluta favoriter, en gammaldags oförlåtande bana  som Tilke har inte tillåtits  fördärva, bra racing, trevliga människor, fina krogar och uteliv, rekommenderas varmt för alla racingfans,..go Canada.
 
 
Kvalet innehöll inga större överraskningar, de fyras gäng tog hand om de fyra första leden som sig bör skuggade av Force India och McLaren.  Sainz hade säkert haft chansen att ta sig in i topp tio utan sitt besök i mästarnas mur, dock börjar det märkas att fjolårets Ferrari PU saknar ett antal hästkrafter i jämförelse med årets PU.  Ferraris PU uppdatering tycks fungera som förväntad, och Renault har tagit ett stort steg framåt med sin uppdaterade motor, Mercedes och Ferrari får se upp med RBR lite längre fram med tanke på hur många tokens Renault har kvar att utnyttja, de lär vara ikapp inom kort, och alla är medvetna om hur bra aero-chassi RBR förfogar över,.bäva Mercedes och Ferrari.
 
Apropå Ferrari, båda förarna säger sig vara nöjda med hur bilen fungerar med de senaste uppdateringarna, dock hade båda två problem i kurva tio, speciellt Kimi som bromsar sent in i kurvor, bilen understyr fortfarande lite och vill inte styra in som han vill, så det återstår fortfarande lite set up jobb att hitta den ultimata balansen.  Båda förarna pushade mycket hårdare än tidigare under uppvärmnings varvet för att få upp däckstemperaturen inom fönstret utan att bilen protesterade alltför mycket för det, så balansen är bättre nu utan att vara perfekt, och bilen styr in bättre även om riktigt snäva kurvor som kurva tio i Montreal fortfarande vållar vissa bekymmer.
 
Marcus kvalade ut Felipe åter igen, men Sauber duon fick ge sig för Wehrlein i en Manor, inte bra för Saubers del om Wehrlein lyckas med konststycket, att ta målflaggan placeringsmässigt på en nivå som flyttar Manor framför Sauber i konstruktörsmästerskapet, det handlar om stora pengar som Sauber absolut inte har råd med att missa.
 
Så, vad kan vi förvänta oss av racet?  Nico kommer säkert  ladda hårt för att behålla sin ledning i VM tabellen, och kan tänkas be om hjälp av högre makter, men som man säger i Tyskland "Der himmel kennt keine günstlinge", dvs, himlen har inga favoriter, så han får förmodligen nöja sig med att be om ytterligare en dålig start för Hamiltons del istället.   
 
Vettel vill mer än gärna ge Ferrari deras första vinst för året, Ricciardo är taggad till tusen efter två fadäser i rad som förnekade honom att kliva upp på den högsta steget på podium, Verstappen vill ha revansch för sitt misslyckande i Monaco, och Kimi vill rätta till kvalmissen direkt i starten osv, så det lär bli trångt värre i första kurvan när alla laddar för kung/president och fosterlandet.
 
Nu betyder inte startpositionen allt i Montreal, utan racet är mer av strategikaraktär, samt att omkörningar är möjliga att genomföra på sina ställen, blir det regn och säkerhetsbil på banan så kan allt hända med oväntade namn på poängplats som slutresultat.
 
Det var några ord om F1, jag ser framemot dagens race som kan bli något utöver det vanliga, det är ett antal förare som vill visa sig på den styva linan och kommer att satsa därefter.
 
 
Som avslutning några ord om årets Isle of Man, det blev ett tungt år för det mytomspunna racet, fyra förare avled i olika klasser, må de vila i frid.
 
Amen,..må riktig racing förbli odödlig.
 
      
   

Kommentarer :

#1: Mika-fan

Ganska underhållande race.. Synd att Kimi blev pippad i första depåstoppet, och att han inte fick igång däcken i andra stinten.. Ett par "om" och "borde" igen, så precis som vanligt med andra ord.

Hört ryktas om att Vettel signat för 3 nya år med ferrari, dock med 2st tunga krav. Suger på den karamellen och ser om våran käre Brandon hört/läst om samma sak =)

skriven
#2: Tomi

Mika-fan; Kan ju gissa att ett av Vettels krav är ohotad 1e förarstatus, tycker att det syns tydligt nu att bilutvecklandet hos Ferrari har gått ifrån bra grepp fram till bra bak, vilket är bra för Vettel. Alla vet vad Kimi gillar, from nu lär det bli svårt för Kimi.....
Har Rosberg vikt ner sig mentalt nu, då äter Hamilton upp honom.......
Tråkigt också att det är möjligt att köra 45 varv på soft som Hamilton gjorde inte mycket till spänning när däcken inte går av speciellt mycket......
I mitt tycke var det enda som var underhållande var Rosbergs och Verstappens fight mot slutet.

skriven
#3: Mika-fan

Tomi:
Jag tyckte det var flera intressanta bataljer i loppet. Tyckte Vettel och Ricciardo körde snyggt och cleant mot varandra där i början.
Verstappen försvarade sig bra mot en halvt skadskjuten Rosberg (förutom sista då jag tyckte han(VES) gjorde fel som första valde ett spår att försvara, för att sedan byta, vilket slutade med att Rosberg snurrade).

Intressant start, och intressant att Ferrari gambla med strategin.
Merca hade nog tur att banan var såpass sval som den var
. Intressant även att se att mercan är någorlunda mänsklig när den hamnar i trafik och får tugga skitig luft. Detta är nog båda merca-piloterna fullt medvetna om, därav så inni bombens viktigt att komma före den andra.
Ferrari verkar ha fått fint med speed av nya turbon. Ett par omkörningar från både kimi och vettel så bara gasa dom helt lätt förbi red bullarna.

En hel del nya roliga aspekter, och jag tar oavsett hur loppet slutade med mig en positiv känsla efter detta loppet =)

Jag tror Baku kommer bli skitballt :D

skriven
#4: Jonas

Vettels start var sagolik. Det var som om Mercedesbilarna stod fast i lera medan Vettel swishade förbi. Sen missade jag VSC och blev förbryllad över att Hamilton hade återtagit ledningen. Lite synd att Ferraris strategiteam verkar vara ena klåpare.

Dock har jag inget emot att däcken håller många varv eftersom jag hellre ser omkörningar på banan än via depån. Det senare alternativet handlar inte om racing utan spelstrategi och det kan gärna förekomma på andra håll men bör hållas utanför racing. Dessvärre verkar inte alla stall lika säkra på hur länge däcken håller och det gjorde Hamiltons seger rätt enkel, vilket förvisso är trist.

Det blev lite action här och var under loppet och det blir lite mer livgivande när Mercedes inte kan köra från start till mål utan att ha bilar framför sig. Det har ju kommit fram flera gånger att, framför allt, Rosberg får problem med bilen när han ligger bakom och måste gå på attack. Varningslamporna har lyst som Finlandsfärjan. Det är upplyftande för sporten att Mercedes inte har allt trots allt.

Jag är inget stort fan av Verstappen men måste ändå säga att hans försvar mot Rosbergs försök i slutet av loppet visade att han kan köra emellanåt. Med tiden kan han kanske bli rätt skaplig. Nå, han är lite hetlevrad som den tonåring han är och just den sidan måste nog slipas av ganska fort. Med rätt träning i den mentala biten kan det nog bli bra.

Marcus tog hem ytterligare en omgång framför Nasr - hoppas att det kan hjälpa honom framöver. Kul att han slog Magnussen också, det lyfter ju lite extra.

Vad blir det i Baku måntro - gatlopp i ordets rätta mening framför korrupta diktatorer eller lam racing på paradgatorna? Ingetdera får vi hoppas. Det vore najs med lite jävlarnamma-racing med omkörningar till höger och vänster.

skriven

Kommentera inlägget här :