AZERBAJAN ANALYSIS

 
Baku stadsbana nästa med allt vad det innebär, för teamens del i första hand problematisk set up arbete, ska man satsa på låg down force inställningar som fungerar på den 2,2 kilometer långa rakan och genom de snabba-medelsnabba kurvorna, eller ska man satsa på hög down force inställningar som passar bäst genom  de långsamma kurvpartier av banan, eller alternativt på en kompromiss som fungerar skapligt över hela banan utan att maximera prestandan i någon del av banan.
 
När man skapar en stadsbana på gator som pendlar storleksmässigt mellan paradgator där 15 strids vagnar ryms på bredden till kullerstenlagda gångstigar för åsnekärra trafik, så uppstår det vissa problem, inte minst på de partier av banan där man har lagt en tunn asfaltlager på kullerstenar, tillfälliga asfalteringar på kullerstenar har en tendens att släppa efter ett antal varv när F1 bilarna laddar för fullt under tre dagar, och om asfalteringen släpper, så tar det lång tid att reparera skadan.
 
Det spås temperaturer mellan 27-33 grader under helgen, det och den extremt långa fullfartsrakan har väckt en viss oro hos Pirelli att kombinationen av höga temperaturer, den långa fullfartsrakan och för låg däckstryck kan ge upphov till så kallade standing waves på däcken.
 
Bilden här ovan visar Ferrari på Spa 2015, där bakdäcken troligtvis drabbas av fenomenet standing waves , något som kan leda till att däcket till slut exploderar när dess konstruktion kollapsar, inte helt ofarligt på en stadsbana som den i Baku, där man når 340-350 km/h på den långa rakan, och där betongmurarna ligger nära.
 
Förarnas/stallens val av gummiblandningar skiljer sig en hel del från varandra hos vissa, tex hos Mercedes och Sauber, hur mycket det kommer påverka ur strategi synpunkt återstår att se, det finns ju ingen fjolårs data att förlita sig på  en ny  bana som ser ut att vara hämtad från ett TV spel.
 
Att göra ett bra kval är viktigt på en stadsbana som Baku ,som lär inte bjuda alltför många omkörningstillfällen förutom i slutet av 2,2 kilometersrakan, saknar man ett antal hästkrafter så lär man bli dead meat när bakomvarande med fler hästkrafter öppnar DRS och sveper förbi.
 
Det om Baku, gamla bitterfittan Gary Anderson hos "den ansedda Autosport" har anslutit sig till skaran av stollar som kastar skit på Kimi, den goda Gary är alfahannen hos Autosports babiankör som plutläppar med ringmuskeln, och släpper illaluktande media murvlar gaser som stinker av avundsjuka.
En gång i tiden var Gary en hygglig ingenjör/designer, som skapade hyggliga bilar bland annat hos landsmannen Eddie Jordan och hos Stewart GP utan att nå ända fram, det blev bara några enstaka vinster innan Gary blev en föredetting vars tjänster inte längre intresserade någon, allra minst de etablerade, stora stallen.
 
Gary försökte sig först på en förarkarriär innan han började meka med bilarna istället, men han saknade den talangen som förarna som Gary numera smutskastar har, så nu ägnar Gary sin tid åt att skriva småaktiga, bittra inlägg hos "den ansedda Autosport" tillsammans med andra små, bittra bifigurer, det är patetisk värre när små människor gör sig ännu mindre av avundsjuka, stackars Gary.
 
Apropå den här bloggens vara eller icke vara, det är inte själva skrivandet som tar tid, utan samlandet av fakta, kontakterna med branschfolket, racehelgerna när man är på plats osv.  Det finns många klippa och klistra bloggar som oblygt driver sin copy cat verksamhet, och ännu fler som fabricerar påhittade historier som publiceras som dagens  sanningar, jag har större krav på mig själv än så, klarar jag inte av på grund av tidsbrist att hålla en viss nivå i det som jag skriver här så lägger jag heller ner bloggen, så enkelt är det hela.
 
Nu vet jag inte än hur det kommer att bli, det finns ett antal faktorer som spelar in, juli månad ser skapligt ut ur tidsynpunkt när jag slipper allt det som jag måste ta hand om i Sverige, det blir bara några spelningar i veckan på brittiska öarna så det blir en hel del tid över för bloggandet, i augusti planerar jag att köra några race själv när F1 har semester, hur det blir under hösten återstår att se, jag ska göra allt som stor i min makt för att hålla igång bloggen, lyckas man med det, vackert så, om inte, sånt är livet.
 
Vi avrundar med ett varv runt den nya banan i Baku med den lokala hjälten Gulhuseyn Abdullayev bakom ratten, det går inte fort men man får ändå en uppfattning om av banans karaktär.
 
 
Amen,..må tidens tand vara med er.  
 
    
 
   
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Grym blogg B.L fortsätt med det, ha lärt mig massor som jag inte ha haft en blekaste aning om, nu igen det där om tex bakdäcken, så jag tycker du skall fortsätta med din blogg 👍👍

skriven
#2: antonio

Otroligt tråkigt om den här bloggen skulle läggas ner men vissa saker i livet går före. Kommer missa det här racet och titta på Le mans istället.

skriven
#3: Flying finn

Skriv när du kan/har lust...det känns iaf skit när vin pimplarna från Maranello har bestämt sig att använda stallets senaste WDC som bromskloss :-(.
Kan bara hoppas på att Allison får lite mer att säga till om, måste bara funka för Kimi på Spa.

skriven
#4: David Aldén

Nej nej nej, kommer inte på tal. Du kan helt enkelt inte lägga ner din blogg!

Det har varit så befriande att läsa något som blir en balans till påhittade mediahistorier. Jag tycker att din blogg är galet bra även om jag inte håller med om precis allt men så är det ju i livet. Samtidigt så har jag full förståelse för all tid du lägger ner och respekt för att du inte vill skriva vilken skit som helst men hoppas som sagt att du hittar någon lösning.

Känns ju inte så kul om du lämnar alla i sticket och enbart ger dem chansen att följa ett mediokert långloppsteam ;)

Vad är det som du ska köra i Aug förresten?

Keep up...

/D


skriven
#5:

Instämmer med anonym, är ny i detta forrum Detts är absolut en fantastisk blogg där man samt lärdom av info.som inte levereras från andra källor

skriven
#6: Plyma

Tjena!
Hmmmm, "Standing Waves" har jag aldrig hört talas om, bra bild på hur det kan se ut o förklaring.
Kanske det kan vara bra för Eri att ha ett set extra medium om rätt temp uppnås.
Har dom nånsin i modern tid asfalterat över Kullersten? Vill till att, "High Tech Asphalt" funkar,
HTA som det kallas ;))))

Är rätt gammaldags av mej o gillar dom klassiska banorna, men på nått vis så känns det faktiskt spännande med en "ny", icke Tilkebana.
Visst BL, det blir nog lite DRS-Drag i slutet på långrakan,
hade dom kört högervarv, så borde det blivit mer "krydda" i kurva 2 o 3, men nu är det Vänster som gäller.

HaDe gott

skriven
#7: Go Kimi

Brandon behåll bloggen, finns ingen bättre läsning!

skriven
#8: Ghostface a.k.a Keyser Söze

Williams' Valtteri Bottas recorded at 351kmh along Baku's main straight..

skriven
#9: Janne

Det verkar som de röda har problem med inställningarna, och mercamotorerna får visa sin kraft på längsta rakan. Intressant med standing waves, har inte det att göra med trycket?
Kimi får bygga tillbaks bilen som han hade den före Barcelona, så blir det bättre.
Brandon du ser ju på kommentarerna att du verkligen är populär bland oss F1 nördar
- fortsätt med bloggen. Tack!

skriven
#10: ThomasF

De däcken ser ju nästan ut som ett dragracerdäck med lågt lufttryck för kontaktyta o utväxling vid toppfart?Det var kanske aldrig nått problem förr med de breda fälgarna.Stommarna är ju så höga nu oxå så det förvärrar kanske sånt här.Du får väl ta en sväng på hojarna Brandon så du får blåst ut mediabruset lite ur huvet.Tack för du fortsätter ett tag till iallafall //Thomas

skriven
#11: Plyma

Tjena
Hmmm, hade visst fel om det där med Tilke, han har visst haft fingrarna i den syltburken också.
Nån som vet vad som hände med Kimi´s, då dom plockade ner V-sida?
Nu fick dom ut den o rasta den skapligt under (tror jag) sista 10 min.
Kurva 15 verkar lurig alltså, Perez smashar bakändan under sista varvet, suck
Helvetes jobb för att få ihop den till kval.
Dom får väl hänga upp ett lakan där vid kurva 15, kanske ett 100m före över banan också
"Welcome to Baku" ;))

skriven
#12: Plyma

Det var visst MGU-K problem med Kimis

skriven
#13: Rille

Härlig läsning, suverän blogg.

skriven
#14: Ghostface

Tror det blir ett riktigt bra lopp imorgon... kommer smälla en del garanterat :D

skriven
#15: Jonas

Det är inte svårt att bli konspiratorisk när man ser Rosberg glida in över mållinjen för P1 under en gul flagga som sekunden senare blir röd. Nåväl, det kunde ha varit min favorit som hade samma "tur" å andra sidan, men det känns som om Mercedes har osedvanligt mycket lycka med detaljerna i år, och förra året och ... .

En ny bana med okända svårigheter och nära till väggen rör om lite i grytan ser det ut som och det gillar jag starkt. Jag har dock inte klart för mig hur det ligger till med omkörningar på banan, finns det utrymme för det någon annanstans än vid slutet av start-och-mål?

Bottas gjorde en grej mot Verstappen och fick en näve som svar. Var det så illa? Bottas hade bra fart och det kom en kurva som måste hanteras. Verstappen steg åt sidan såg det ut som och det utnyttjade såklart Bottas, varför skulle han inte det? Inte mer med det kan jag tycka.

Mer intressant är att F1s gullegris drog in i väggen under Q3. Det kan såklart hända alla men han har väl gjort klart att han kan slå alla under väsentligen alla omständigheter. Sen titeln säkrades i slutet av förra året har det inte varit riktigt så. En närkontakt med väggen här och en avåkning där kanske (men det är nog dumt att hoppas) kanske kan göra honom lite mer mänsklig.

BL, din blogg ger ett stort mervärde i min vardag och jag skulle sakna den, antagligen bli deprimerad, om du lägger ner. Jag inser å andra sidan att du lägger ner mycket tid för att åstadkomma dina texter, vilket hedrar dig, men det är väl där skon klämmer. Att du även bjuder med oss på dina resor till tex USA, och speciellt NM där jag också hänger en eller flera gånger om året gör inte saken sämre. Jag stämmer in i kören och vill att du fortsätter skriva. Dina inlägg har gjort F1 mer levande än den är av sig själv.

skriven
#16: Marco

Sorry!! Min lur som inte uppdaterade..

skriven
#17: Double goldhaed

Rallarn

skriven
#18: Ghostface

Bra skrivet Jonas.. 👍
och lite Finska till min vän Brandon Lee
Painavia textejä niinkuin aina
Kaikkee hyvää sulle Brandon👍👍
Älä uskalla lopettaa :D taikka uskalla vaan jos siltä tuntuu.. Thanx mate Ruotsin tai maailman tyngsta F1 "Journalist"250kg hahah sorry för Journalist men visste inte hur jag skulle beskriva dig.. japp pietetään lippu korkeella tulee kiva ja kiinnostava gp huomenna .. Kimi 4 Podium Tomorrow.. Kippis : )

skriven
#19: Tomi

Klart du skall fortsätta Brandon!
Men visst det är väl lite antingen gör man det eller inte....
Satans roligt nu när Janne och Eje lärt sig ordet "toe" av Rydell, de använder nu begreppet i princip för varje bil på varje varv så det är lätt att sammanfatta deras referat nuförtiden....
Roligt med en stadsbana där man kommer upp i 350 det skapar ju lite fartblindhet efter ett tag på de långsammare delarna, kanske därför det är lite svårare än i Monaco att hitta rätt överallt under längre tid.

skriven
#20: Jonatan

Körde inte ricciardo oxå över samma linje som Kimi? Konsekventa domare😶🔫
E kanske för snabb i kommenteringen...

skriven
#21: Plyma

Tjena
Såg GP2, både igår o idag Testosteron o kurva 1, ja Ha Ha Ha, men det är racing vi vill se så helt ok,
men ibland blir det komiskt när ledare efter SC
både 1,2 ggr bestämmer o alla andra vill vara med i leken också.
Annars missa jag 26 första varvan i F1 o det var inte så mkt "Balls" inblandad där :(
Men, vafan fick Kimi sopsr från Vettel? säkert inte meningen, men!
Är det inte Måsar så är det sopor han ska rädda världen ifrån.
Som så många andra, skiter man i vart det hamnar ;))

skriven
#22: Tomi

Ja, det var rätt många fler som slickade infartslinjen till depån än Kimi vid omkörningar på rakan, inkonsekvent som vanligt av domarna. Ta in Kimi på 9e varvet för sitt enda depåstopp-ja då vill man inte göra det lättare precis vilken jävla strategi.........
Bra lopp av Kimi med tanke på att det verkar vara puckon som lägger upp hans strategi.

skriven
#23: Tomi

Läste förresten att Kimi åkte omkring och sparade soppa i slutet av racet-parodi till fullfartsracing-de som styr F1 måste införa tankningar igen så att alla kan maxa igen-allt annat är faktiskt bara en fars...

skriven
#24: Plyma

Tomi// Jepp 100%

skriven

Kommentera inlägget här :