Valet av gummiblandningar säger det mesta om hur hårda belastningar bilarna utsätts för på Silverstone, vilka som har lyckats pricka in rätt kommer märkas under racehelgen där väderförhållanden i vanlig ordning kommer att spela en avgörande roll, liksom Pirellis val däckstrycket. Det var ett antal som föll offer för Pirellis sänkta däckstryck i Österrike, bland annat Williams med onormalt hög däckslitage som följden, och några andra som tjänade på det, som till exempel Wehrlein i sin Manor.
Det som man alltid bör hålla i minnet är faktum, att vissa resultat för vissa bilar kan vara banspecifika eller har samband med just däckstrycket och ban-luft temperatur, så de bilar bortsett från bilarna i toppstallen som gick bra i Österrike senast behöver inte alls göra det på Silverstone.
Det om Silverstone, det har varit mycket roande att diskutera med britter om det senaste racet på Red Bull Ring, och ta del av till exempel Sky Sports betygsättning av förare, som var följande.
Hamilton 9,5
Verstappen 9
Räikkönen 7,5
Rosberg 7,5
Ricciardo 6
Button 10
Grosjean 8
Sainz 9
Bottas 6,5
Wehrlein 9,5
Gutierrez 7
Palmer 7
Nasr 6,5
Magnussen 6
Ericsson 5,5
Haryanto 5
Så, har "experterna" Galloway och Morlidge hos Sky Sport tagit hänsyn till det ovannämnda faktorerna som kunde påverka förarnas prestationer på banan i Österike? Inte direkt, de här "experterna" är som tio åringar som tar en bild av en kit car Aventador för äkta vara , och hänger upp den på väggen i pojkrummet där hemma, monkey see, monkey do.
Inte heller den dynamiska duon Brundle-Davidson hos Sky Sports håller någon högre nivå, två bittra "Britterfittor" med mer eller mindre misslyckade F1 karriärer bakom sig. Brundle lyckades aldrig vinna ett enda race i F1 trots det att han fick köra bland annat för McLaren, där han blev förnedrad av den tio år yngre Häkkinen, och inte heller hos Benetton, Williams eller Tyrrel orkade Martin hela vägen till en seger, en typisk medelmåtta med andra ord som så många av hans landsmän som har figurerat i F1 sammanhang. Den andra britterfittan Anthony Davidson i sin tur lyckades aldrig ens att ta en endaste poäng som F1 förare, och är nog ett par klasser sämre som förare än Brundle, men likväl en "expert" av rang enligt Sky Sports.
Båda ovannämnda herrarna och duon Galloway-Morlidge är enligt brittiska F1 fans Räikkönen hatare av rang, något som alltför ofta märks i deras kommentarer om Kimis prestationer, något lite patetisk kan man tycka, men bittra medelmåttor har allt som oftast en tendens att agera som de här fyra herrarna hos Sky Sports gör, den enda medarbetaren hos Sky man kan ta på allvar är Ted Kravitz, vars reportage brukar hålla en saklig och kunnig nivå.
Ja ja, nog om britterfittor, Micke The Man ringde i morse, och meddelade att han kommer till Silverstone, Jonas B ville han med men kunde inte. Micke berättade i vanlig ordning även om sina kärleksaffärer, han hade hamnat hos någon brud under helgen, och blivit tvungen att följa F1 med Viasat Motor i brist på bättre alternativ. Viasat är kända för sin expertis, Micke hade varit mycket road bland annat av den teknikrelaterade kunskapsnivån, där Viasats experter bland annat hävdade, att hjulupphängningen på Nicos bil hade reparerats genom att man hade "förstärkt stötdämparen med en carbon ark", dvs förstärkt den övre wish bone med kolfiber, och där Blomman hade lite problem med huruvida det gällde kam eller vevaxeln i samband med energiåtervinningen. Fullständigt fascinerande expertis måste jag säga,jag blir både stum och döv av beundran, de svenska F1 fansen är lyckligt lottade när de har möjligheten att ta del av Viasat Motors expertis och Blommans visdom i hans förnäma blogg.
Amen,..må Viasat Motor och deras fagra Blomma vara med er i brist på bättre.
Hamilton 9.5!!!!! hahah
Undra om vi såg samma race???
Han tappade ledningen, misslyckades med sin undercut, att han ens gjorde en undercut när han hade mycket nyare däck, gnällde att han fick fel där när det bevisligen var tvärtom samt att han kolliderade på sista varvet med sin teamkollega.