ROCK ON CHARLIE

 
Att vara "on the road" är rätt så hektisk verksamhet, men jag fick en stund över för ett kort inlägg, så några ord om lite av varje.
 
Nästa års bilar är redan ett populär samtalsämne trots det, att man är bara halvvägs inne i årets säsong.
Så, vad kommer nästa års regelförändringar innebära rent konkret angående styrkeförhållanden mellan stallen?   De nuvarande tekniska specifikationerna har varit oförändrade under några säsonger, vilket har inneburit, att startfältet har tryckts ihop tidsmässigt, och de mindre stallen från mittfältet och från de bakre leden har haft möjligheten att närma sig toppstallen prestandamässigt ur varvtidsynpunkt, något som i stort sätt har eliminerat behovet att tillämpa  den så kallade 107% regeln.
 
2017 för med sig betydante modifikationer i första hand på det aerodynamiska, som i sin tur  leder till  förhöjda down force nivåer, något som tillsammans med det höjda mekaniska greppet från de bredare däck kommer innebära mycket arbete för de designansvariga både i vindtunneln ,och i simulatorn innan 2017 års första tester kommer igång.
 
Det ovannämnda kräver stora resurser i form av  högkvalificerad personal, och en finansiell uppbackning i storleksordning på ett par miljarder kronor för  en  framgångsrik säsong 2017, något som bara några få toppstall är kapabla till, vilket kommer innebära, att tidsgapet mellan toppstallen och resten av startfältet åter igen kommer att öka nästa år. 
 
Den längre, mer effektiva diffusern, nya v formade framvingen, bredare och lägre placerade bakvingen samt de övriga förändringarna av aeropaketet kommer att innebära en fullständigt omarbetat totalaero, och omplacering av tyngdpunkten som i sin tur kräver ett omfattande arbete för att hitta den rätta balansen mellan aero-chassi-drivlina.  Visserligen kommer till exempel bakdäckens inre skuldra ha samma position i förhållande till aeroflödet som i år, men själva flödet från den nya framvingen över/genom sidepodsen och motorkåpan fram till golvets bortre del och bakvingen kommer styras in på en betydlig lägre bana än med årets bil, något som ställer höga krav på de aero ansvarigas kunskapsnivå.
 
Så, vilka av stallen förfogar över aero experter som är skickliga nog att redan från början av säsongen ta fram en konkurrenskraftig bil?  De som man i första hand kommer att tänka på är Newey hos RBR, duon Allison&de Beer hos Ferrari, Peter Prodromou hos McLaren samt Mercedes aero team, som består av flera meriterade medarbetare.  Toro Rosso kan räkna med till en viss mån med en hjälpande hand från RBR, liksom Haas från Ferrari, resten av stallen måste lita på sin egen förmåga att klara av det ovannämnda arbetet för att ta fram en konkurrenskraftig bil, en väl så svår uppgift med en begränsad budget, och personal som inte håller absolut toppnivå kunskapsmässigt.
 
 
 
Säkerheten inom F1 har varit i fokus sedan Bianchis ödesdigra krasch i Japan, faktisk till en sådan grad att den har överdrivits till det absurda vid vissa tillfällen, senast i samband med Storbritanniens GP, där förarana körde efter säkerhetsbilen varv efter varv innan Charlie Whiting blev nöjd och släppte fältet.
Visst är säkerhetsfrågorna viktiga, men inte till vilket pris som helst, det är förarens ansvar att anpassa sin körning efter omständigheter, inte Charlies ansvar att anpassa banförhållanden till överdrivna säkerhetskrav, som kastrerar själva tävlingsmomenten genom en farbroderlig lagom är bäst mentalitet som inte ens förarna vill veta av, för att inte tala om publiken.
 
Halo, här ovan i Ferrari skepnad är en annan överreaktion på några enstaka olyckstillfällen, där föraren har skadats av diverse bildelar/hjul som har lossnat från framförliggande ekipage, något som även inträffar i vardagstrafiken  bland annat i form av tillfälligt luftburna lastbilsdäck, men ingen höjer krav för en montering av en galler framför vindrutan för den skull. Riskmomenten är en del av racingen som gör racingen till vad den är, en pulshöjande gladiator turnering som både förarna själv och åskådarna uppskattar, en totalt riskfri racing är inte racing längre, utan allmänhetens åkning för överbetalda drönare helt utan underhållningsvärde.
 
Den gode Charlie Whiting har varit med länge, kanske alltför länge för F1 sportens bästa, säkerhetsarbete inom all racing är på sin plats till en viss grad, men inte till det absurda med ständigt blinkande gul ljus, virtuella och fysiska säkerhetsbilar, milsvida säkerhetszoner, rullande starter efter en säkerhetsbil  på en blöt bana, en halo redan innan man lämnar jordalivet och så vidare. Det är kanske dags för Charlie att säga tack och hej då för F1, gärna tillsammans med sin gamla vapendragare Bernie, om förarana anses vara överåriga innan de fyller 40, så borde farbröder som Charlie och Bernie ha lämnat banorna senast vid 65, ingenting varar evigt, allra minst jävlar anamma, med stigande ålder kommer den alltför försiktiga toffelhasandet som ett mental halkskydd mellan öronen som manar till tänk efter före i livet även efter detta.
 
 
Så, kära farbror Charlie, rock on, men gör det med rätt utrustning med  säkerhetsbälte på om du så vill, ingenting varar evigt, allra minst modet när kulorna skrumpnar. Racing handlar om att ha stake, att ha balls, att utmana, att gå över gränsen för det omöjliga, inte att söndagsåka med ett leende på läpparna genom milsbreda avåkningszoner efter en säkerhetsbil i duggregn med en skimrande halo över huvudet, det finns säkert ett ställe för sådant med, men det finns inte i F1.
 
Amen,..må Charlie leva evigt med bälte och hängslen för att vara på den säkra sidan.  
 
 
         
 
 
         
 
 
 
         
 
 

Kommentarer :

#1: calle

Håller 100% med dig,skulle nog påstå att F1 förare blev hjältar för att dom gjorde något som vi vanliga
dödliga tyckte va livsfarligt men härligt o något som vi
bara kunde drömma om.dagens bilar verkar vara så
säkra att tom jag kan tänka mig att försöka mig på
några varv.Har själv en 30talsräcer o det känns
spännande utan bälte o båge.

Svar: Dagens F1 bilar är lättkörda om man bortser från all knapptryckandet, jag skulle gärna vilja se hur de yngre förarna skulle klara av att hantera tex Porsches tokbrutala sportvagnar från 70-80 talet, 1500 hk är inte att leka med utan all hjälpsam elektronik skräp.
Brandon Lee

skriven
#2: Malin Walkeby

G

Svar: Punkt?
Brandon Lee

skriven
#3: Kenneth

En bra artikel på motorsport.com där Stefan Johansson säger vad han tycker om dagens knapptryckar f1.

Svar: Jag håller med Lövis om det mesta, dock inte allt, men det som i princip behövs är ratt, broms och gaspedal plus något att växla med, det är ju förarens skicklighet som ska göra skillnaden, inte ingenjörers.
Brandon Lee

skriven
#4: Flash

Förstklassig skrivning! Längtar efter 2017 reglemente särskilt med dem bredare däcken som kommer att ge mer mekaniskt grepp. Apropå det Brandon, kommer det innebära att aero inte är av lika stor betydelse som förut? - tänker framförallt på Red Bull eran.

Svar: Precis tvärt om, 2017 kommer aero-chassi vara viktigare än motor=bra läge för duktiga designers som Newey.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

I bland behöver man inte säga mer än att jag håller med till fullo.

Svar: Det finns ett antal som håller med, racing ska vara racing, inte trafiksäkerhets propaganda.
Brandon Lee

skriven
#6: Peter

En av dom intressantaste sakerna är väl att tokens försvinner ? eller skall dom inte få utveckla drivenheten
Vi får se hurdan balans det blir Hk/ däck ja ett nytt rejs lär det bli iallafall

Svar: Japp, tokens försvinner=fritt fram att uppdatera PU inom regelverket.
Brandon Lee

skriven
#7: Peter

Tillägg va fan hände med monsun däcken sicket sömnpiller det blev sist .

skriven
#8: Tomi

Det är väl det F1 är idag-säkerhet!?
Hybridmotorerna försvinner ju inte och med det plus DRS och allt annat så kommer rattar med "hundra" knappar och vara kvar......
Men visst behövs regeländringarna som kommer 2017 för att öka farten och för att ge stallen med pengar att komma närmare Mercedes, känns som det varit några mellanår i F1 nu, faktiskt ända sedan tankningsförbudet och hybridmotorernas intåg......blir det bättre 2017?
Den som lever får se....
Brandon, tror du att Mercedes har något "hemligt" eget som gör att de kommer att behålla effektövertaget så länge dagens motorkonstruktion är kvar?

skriven
#9: OK

2017 blir spännande - inte minst eftersom Mercas övertag inte är givet, men främst för att allt talar för att det kommer att gå galet snabbt.

skriven
#10: Tomi

Det talas om att Allison är på väg från Ferrari, högst troligt efter fruns död han har ju en del barn att ta hand om-vem tar Ferrari in istället?

skriven
#11: Marcus

Ser verkligen fram emot 2017 och jag önskar som du att det blir mer racing som kräver mer av föraren.

Bra skrivet som vanligt

skriven
#12: Magnus Lundahl

Tjena. Så du har kört en Porsche 917? Fy fan vilket as till bil att köra. Bil är väl totalt fel ord ha ha ha.
Ja du riktiga män har många brister, och det är väl därför kvinnor gillar oss?
Eller så har man pengar eller känd? Finns olika saker som drar kvinnor till en.

Jag är lite nyfiken inför 2017.Men med samma kassa däcktillverkare är väl hoppet litet?. Var det likadant förr att det var så svårt få däcken funka inom sådant litet fönster som idag? Par grader svalare bantemp och det blir som natt och dag för för vissa stall.

Ärligt jag visste inget innan du starta din blogg.
Jag trodde jag visste lite. Men blivigt lurad av janne och allt vad dom nu heter. Dom så kallade experterna.
Det hade varit svin kul höra dig kommentera i Tv
F1. Bra trött på dessa bittra kassa ex f1 britterna som aldrig lyckades.
Viasat hade jag aldrig klarat av utan risk med få en hjärnblödning.
Jag hoppas du orkar göra djup dykningar om dagens hjälp medel förarna har och vad stallen gör med bilarna. Jag misstänker mycket cpu som styr bilarna beroende efter var dom är på banan.

Det finns ju redan EL F1.Så varför inte F1 med bara analogt allt. Inget el i bilen alls och v12or.
Bort med all asfalt runt banorna med och grus och gräs. Nu när bilen är bredare nästa år kan man kanske göra säkerhetsburen i bilen en starkare säkrare. Misstag måste ge konsikvenser och det måste vara farligt att köra. Mer farligt köra i många stor städer, en att köra F1 idag.Speciellt om du sitter i en mindre gammal bil.
Då kanske det kommer förare nya som Senna och Mika och Kimi igen.

Just nu drömmer jag om en Merca w124 diesel i super skick. och en KTM 625 eller 690. och en LG 70 tums tv ha ha ha.

mvh
Magnus

skriven

Kommentera inlägget här :