NEED FOR SPEED

 
Ungerns GP blev ingen omkörningsorgie på grund av banans karaktär, men däremot en trevlig tillställning i vanlig ordning för hitresta fans , karnevalstämningen  som uteblev på banan fanns på läktaren istället, Hungaroring  är mer en folkfest än en  race weekend, det finns något slags gemenskap och värme bland F1 fansen på läktaren, som gör att fansen återvänder år efter år till Hungaroring trots det att de är medvetna om på vilken typ av racing banan bjuder på.
 
 
Mercedes duon hade inga större problem att hålla RBR och Ferrari på behörig avstånd, men däremot var kampen mellan RBR och Ferrari desto jämnare, där RBR duon lyckades hålla var sin Ferrari pilot bakom sig.   Just kampen mellan Ricciardo och Vettel, samt den mellan Verstappen och Räikkönen visade med all önskvärt tydlighet hur svårt det är rent allmänt att göra en lyckad omkörningsmanöver på Hungaroring, och då i synnerhet när bilar som RBR och Ferrari är inblandade.  RBR är ruskigt stabil och snabb genom kurvor och har mycket traction ut ur dem, så Ferrari duon var aldrig nära nog ut på DRS rakan för att kunna bromsa sig förbi i slutet av den.
 
Verstappens defensiva körning mot Kimi kan diskuteras, liksom den 70 åriga Alan Jones lämplighet som en förarrepresentant vars expertis ska vara vägledande för domarkåren. Max flyttade position flera gånger under inbromsningen, en rätt så farlig manöver som tydligen accepteras med vissa förare inblandade, och fördöms med andra, dock ett föga förvånade beslut med tanke på, hur slumpmässigt FIAs domarkår brukar agera. Med stigande ålder infinner sig  ett grådaskig  senilitetslotteri inbakad  i beslutsprocessen, som förvandlar regelbokens kalla ordfakta till knappt läsbar klotter, som de inblandade farbröder tycks tolka helt efter tycke, smak och dagsform när de inte är upptagna för att vakta den heliga vita linjen, vars ofredande omedelbart resulterar ett straffåtgärd.
 
Kimi lyckades ändå reparera stallets sedvanliga strategiska misstag från kvalet på ett tillfredställande sätt, det är synd att Ferraris amatörstrateger aldrig lär av sina misstag, utan upprepar dem om och om igen, Kimi hade fart för en pallplats men fick agera bromskloss framför Verstappen för att ge Vettel ett försprång, jag undrar hur länge det kommer att dröja innan Ferraris chefer begriper, att det är faktisk Kimi som får mest ut av årets bil med rätt set up, inte Vettel.
 
Marcus hade åter igen en mindre lyckad racehelg, det är inte godkänt att skrota två chassier på två racehelger, elaka tungor hos brittiska bloggare gör gällande, att det är tur för Marcus att hans sponsor står för fiolerna, och tillägger, att Marcus är den genom tiderna meste betalföraren i F1, vars sponsorer gick så långt att de köpte ett stall åt honom så att han kunde bli kvar i F1, eftersom ingen annan var intresserad av hans tjänster.
 
Inte heller Malja eller Eriksson hade någon lycka med sig i GP2, ingen av dem tycks ha varken det material eller förarskicklighet som krävs att lyckas i GP2, vi får väl hoppas på, att Jimmys lillebror Joel kan växa till en förare som kan ta steget in i F1 om några år.  En glädjande nyhet ur svensk synpunkt var Rosenqvists lyckade Indy Car test borta i USA, kanske kan Lövis fixa en sits hos Chips stall åt Felix, dock tycker jag personligen att det är synd och skam, att Felix aldrig fick chansen i varken GP2 eller F1, han är en klart vassare förare än Marcus.
 
Det har varit kul att diskutera med folk från vissa stall angående deras reaktioner på så kallade F1 journalisternas närgångna frågor om varför den eller den föraren inte byttes ut mot den eller den. Det komiska i sammanhanget är, att det är de så kallade journalisterna själv som har hittat på de tilltänka förarbyten, förarna själv och stallens personal har aldrig haft någon kontakt med varandra. Det är beklagligt, att F1 fansen matas med påhittade historier av glada amatörer som kallar sig för journalister, och fabricerar påhittade historier om tilltänkta förarbyten som aldrig har existerat, en verksamhet där bland annat några svenska så kallade journalister har varit mycket aktiva i under den senaste halvåret,
och har under den tiden med all önskvärt tydlighet visat hur lite de kan om det som händer i och omkring F1, kan vara läge för de ovannämnda "experter" att omvärdera sin expertis eller byta jobb.
 
Det om F1, Amber sitter i flyget mot USA, jag stannar här i Budapest över natten och tar flyget till Sverige i morgon. Den sista natten med henne var av "I natt finns bara vi, i natt är vi hela världen" karaktär, just nu känns det som att världen inte existerar, men det kommer, jag  åker till staterna i början av oktober för att återförenas med Amber och världen, men innan dess blir det några  "touch the devil" stunder på irländska vägar i augusti/början av september, var och när exakt återstår att se, det finns lite att välja mellan, bla Dundrod, Ulster, Cork och Armory i augusti och Killalane i början av september.
 
Det blir ett kort stopp i Peking bara på några dagar, plikten och musiken kallar i Irland liksom vägarna och landets skönt galna människor, som tex en tävlingsledare som brukar kalla oss för sina gladiatorer, en universitetslärare i klassiska språk och historia som kör med torra akademiker skämt:"Vilka är ni som träder fram"?,..och svaret blir: "Nos morituri te sulutamus",..på ett ungefär:" Vi som ska dö hälsar dig",.ha ha, en kul galen snubbe den gamle, galenskapen sitter djup och grundmurat i den irländska själen, det är kanske just därför jag trivs så bra på den gröna ön.
 
Amen,..må galenskapen vara med er livet genom.  
 
      
         
 
          
 

Kommentarer :

#1: Janne

Det är verkligen sorgligt att ferrari strategerna inte lär sig av sina misstag.
Utan Kimis uppkörning hade det inte varit mycket till race. Han var riktigt snabb innan han blev hindrad av Verstappen.
Synd att Amber var tvungen att åka hem.

Svar: Ja, år efter år fortsätter de här idioter att göra samma misstag. Kimi var racets behållning, ger man honom en bil som han gillar då går det undan. Amber var mer eller mindre tvungen att åka, jobbet kallade med stora bokstäver, men jag åker till staterna i början av oktober så det fixar sig.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Håller inte med om att domarna är slumpmässiga - snarare mkt förutsägbara när det kommer till vissa förare (du vet vilka jag menar :-)). Håller f ö med - den enda förare från Sverige med riktig F1-talang just nu är Felix, mer än synd att han inte får chansen...

Svar: Kan det vara frågan om gamla herrar som gillar unga pojkar,.lite lammkött på tallriken?Jag har alltid gillat Felix lite aviga körsätt, han är en förare som kan göra oväntade grejer och lyckas med det, synd att ingen med pengar i Sverige begriper hur duktig han är.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

God läsning som vanligt Brandon!
Som Ferrari behandlade Kimi under kvalet är så amatörmässigt så det måste vara ett medvetet beslut för att ge Vettel en möjlighet att komma ikapp. Visst, Vettel brukar ha bättre kvalpace än Kimi men oj vad mycket snällare Kimi är mot däcken i race än Vettel. Som det varit hittills så försöker Ferrari att dölja det med att ge Vettel senaste uppdateringarna och bättre strategi under racen. Tror att Ferrari är kristallklart medvetna om detta men det är marknadsmässiga strategier som styr verkligheten. Med min amatörmässiga syn så ser det just nu ut som att Kimi är snabbare i racepace än Vettel men att Ferrari av nån anledning motarbetar detta medvetet.
Ja, visst är det märkligt att vissa kan byta racinglinje fram och tillbaka vid omkörnings försök men inte andra enligt regelboken, det är bla sånt som får F1 cirkusen att tappa i förtroende.....
Ser fram emot Spa där det bjuds riktig racing om alla andra omliggande parametrar tillåter....

Svar: Det är ju Vettel som ska vara Ferraris framtidsman, men han tycks ha problem med att hantera motgångar som lite då och då drabbar alla. Ferrari kommer nog fortsätta med att satsa på honom, men det kan hända att de satsar på fel förare, vi får väl se vad händer nästa säsong, Alonso skulle också frälsa Ferrari och vi vet hur det slutade.
Charlie Whiting begärde två gånger att domarana skulle titta på det, men de vägrade,..vad ska man säga, kanske att de finns idioter överallt som begriper noll om jobbet de får betalt för.
Brandon Lee

skriven
#4: Sand

Visst var det kimi som körde en av testdagarna senast... och visst är det kimi som verkar ha bäst pace av ferraribilarna... och att även Vettel drar nytta av kimis utvecklingsarbete med bilen... Ferrari borde som andra här redan sagt satsa mer på kimi... Det gynnar alla. Grymt bra blogg, uppskattar även kommentarerna...

Svar: Ja, han testade fram lite set up grejer till Ungern, letade efter rätt balans i bilen,.och hittade den, synd bara att stallet förstörde hans kval.Vettel är ingen bra testförare även om han är en bra raceförare, så han behöver hjälp från Kimi för att få det bästa ur materialet.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Haha. Köpte ett helt stall för att få fortsätta i F1. Ja Marcus tunga slant ju lite i Viasats podsändning senast. Verkar ju redan klart. Mycket kvar av denna säsongen men undrar om inte Hamilton nu gjorde rycket som avgör VM.Har ju tidigare kallat Rosberg för medelmåtta och tror inte han har farten att köra förbi i tabellen. För övrigt: Snabbaste varv Kimi (43:de totalt). Snyggaste omkörning Kimi (på Alonso) och mest platser uppåt Kimi (8) dessutom fortfarande före Svettel i tabellen. Det firar vi med en semester!

Svar: De är lite elaka mot Marcus på brittiska öarna, men ärligt talat så skulle han inte ha en chans att bli kvar i F1 utan sina sponsorer. Jag tror att Nico vinner i Tyskland och återtar VM ledningen, och att kampen om årets titel kommer att avgöras under de tre sista racen. 43 är inte illa pinkat, snart är Kimi ikapp Schumi som ahr några fler.
Brandon Lee

skriven
#6: 1014johansson

Börja bli trött på vettels klagande över radion. Tror kimi har i det närmaste dubbelt så många snabbaste varv som den som har näst mest!

Svar: Vettel är lite pratglad ibland, apropå snabbaste varv, det är bara Schumi som har fler, men honom lär Kimi komma ikapp innan han slutar i F1.
Brandon Lee

skriven
#7: Mathias

Tycker Kimi borde fixat omkörningen på Verstappen utan att krocka. Hade han kört på utsidan istället för att veva så tror jag han hade fixat det, nu bromsade han ju nästan in istället. Visst, Verstappen körde lite fult, men hade Kimi varit tydlig med vart han skulle gå hade han fixat det.

Svar: Tror du inte att en snubbe som har kört F1 sedan början av 2000 talet vet när det är läge att köra om? Verstappen kör med fulgrejer hela tiden, och precis som Martin Brundle säger hos Sky, så har de andra förarna fått nog av hans svinerier och arroganta utlåtanden, så snart smäller det i räcket när någon skickar lille Max i det,.och inte en dag för tidigt, pojken måste lära sig att köra som folk.
Brandon Lee

skriven
#8: Misstossequeen

Ha en fin dag ☺

Svar: För mig är varje dag en fin dag;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Lundahl

Fia vilket skämt. Verstappen 2 gånger solklart skulle straffas. Vilket skämt.Kimi klart snabbast detta lopp och Ferrari bara sabbar allt som vanligt för Kimi.¨Vad fan är det för domare med?.
Annars rätt bra race med tanke på bana som ej går köra om på knappt. Inte om man får gå till vänster och sedan till höger som verstappen gjorde Så kimi körde in i han.
Säg Verstappen fått punktering då hade så klart Kimi straffats ha ha.
Vettel visar åter igen att han inte är framtiden och tror aldrig han tar VM med dom röda.
Vill Ferarri ha störst chans vinna får dom köra första förare igen med bästa föraren som är Kimi.Han som utvecklar bilen och är bästa test förararen och bäst i racen. Men dessa skit däck är svåra få till i en bra bil som är snäll mot däcken i kvalen.
Hårda. jätte hårda. Svin hårda däck borde däcken kallts åter igen. Ett stort skämt.
Rickkardo i så bra bil är riktigt dålig återigen. Stort misstag av dom inte valt Kimi istället.

Kul med Alonso tycker jag.
Utan Palmers misstag hade det kunnat bli poäng.
Bottas och massa får inte bilen funka alls med dessa skit däck. Bra däck för gatan om man vill ha däck för många sommrar. håller i evighet om man kör sakta.

Hur länge stannar du i Sverige Brandon? Vart ska du hålla till?
Vi är säkert många som vill träffa dig. Jag vill pinsamt galet gärna träffa dig ha ha

mvh

Svar: Charlie Whiting begärde två gånger att domarna skulle ta upp Verstappen/Räikkönen grejen, men de vägrade att göra det med motiveringen att Verstappen bara försökte placera sin bil i rätt position inför nästa kurva,..fullständigt löjeväckande skitprat enligt min mening, jag håller med Kimi när han säger, att domarkårens inkonsekventa handlande är ett dåligt skämt, precis som deras regelbok.
Martin Brundle hos Sky säger, att det inte kommer att dröja länge innan någon av förarna skickar Verstappen i räcket eftersom de har fått nog av hans arroganta körsätt, jag är av samma åsikt, snart smäller det för Verstappens del, och han förtjänar det.

Apropå 917, jag har kört några stycken inom historisk racing, det finns ju ett antal som rullar fortfarande med olika motorvarianter, allt från 650 hk till 1580 hk, jag verkligen gillar kraften från den stora boxer tolvan och den råa motorsoundet, tänk om man fick lyssna det i en F etta.

Jag stannar bara till torsdag förmiddag, plikten kallar i Irland, kommer väl tillbaks i mitten av september, och sticker sedan till USA i början av oktober. Ha det gött.
Brandon Lee

skriven
#10: Mathias

Jag tror inte alltid att Kimi vet när det är läge att köra om, kolla bara på hur han klantade till det mot Bottas. Kimi är en sjukt bra förare men inte en perfekt förare.

Svar: Må hända, ingen är perfekt, men en sak är vi nog överens om, nämligen att Kimi vet bättre än både du och jag när det är läge för en omkörning.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :