MAN AND MACHINE

 
2017 kan mycket väl bli året som innebär slutet för Mercedes dominans i F1, ökad aerodynamisk och mekanisk grepp kommer att spela i händerna på duktiga designers som till exempel Adrian Newey hos RBR, givetvis är en stark PU med bra körbarhet en viktig del av totalpaketet även nästa år, men inte den avgörande delen som gör skillnaden i titeljakten.
 
På bilden här ovan kan man se skillnaden av bredden på bakdäcken som kommer 2017 med mer mekanisk grepp, lägger man till den betydlig längre och mer effektiva diffusern , den bredare och lägre bakvingen osv, så har man en bil som är snabbare genom kurvor på grund av  att den alstrar mer downforce samt mekanisk grepp, och långsammare rakt fram på grund av att den producerar mer drag, varvtiderna lär bli ca 5 sekunder snabbare om Pirelli håller vad de lovar.
 
Några har påpekat att den ökade downforce nivån kommer medföra ännu färre omkörningar, men samtidigt ger den ökade nivån av mekanisk grepp förarna bättre möjligheter att välja alternativa spår genom kurvpartier  när de tappar aerodynamisk grepp, alla förutsägelser hur det kommer att bli 2017 är ännu så länge av teoretisk karaktär, hur det blir i verkligheten på banan återstår att se.
 
 
Några som verkligen kunde dra nytta av en ur aeroaspekt perfekt fungerande bil var Damon Hill och Jaques Villeneuve på andra halvan av 90 talet, duon dominerade fullständigt i en Adrian Newey designad bil, Hill som debuterade i F1 i 32 åldern vann titeln 1996 som 36 åring, och Villeneuve året efter då han tog 10 pole och 7 vinster på 17 race.
 
När sedan duon Hill-Villeneuve lämnade Williams och därmed även möjligheten att köra en Newey designad bil gick det betydligt tyngre för världsmästare duon.  Hill körde bla för Arrows och Jordan under några år, där han vann  ett race och tog en pole, Villeneuve i sin tur körde för BAR Honda, Renault och BMW Sauber, men tog varken några fler pole eller vann några race.
 
Ayrton Senna gjorde sin imponerande debut i F1 med Toleman Hart, ett namn som för de flesta inte säger så mycket, men bilen var designad av ett annat stort namn i F1, nämligen Rory Byrne som senare designade vinnarbilar åt Schumacher hos Ferrari, så Toleman var en riktig potent bil som skapades med små ekonomiska medel av en mycket begåvad designer, en som kunde mäta sig med Adrian Newey.
 
Så, vad vill jag säga egentligen med det ovannämnda?  Jo, att om man vill lyckas i F1 så gäller det att vara på rätt plats vid rätt tillfälle oavsett om man heter Senna eller Hill, något som även gäller i dagens F1, där man höjer till skyarna förare som till exempel Verstappen och Sainz utan att förklara vad eller vem ligger bakom deras framgångar.
Toro Rosso är Red Bulls B stall, vars bilar har hämtat sin grund design, sin grund data från RBR designern  Adrian Newey med allt vad det innebär, den är inte lika vass som RBR eftersom vidareutvecklingen av paketet görs av Toro Rosso gänget, men den är en mycket potent bil trots den gamla Ferrari motorn.
Givetvis är både Verstappen och Sainz duktiga förare, men det är mer så att bilen gör föraren än att föraren gör bilen, den riktiga stjärnan i F1 är Adrian Newey, något som till exempel även Vettel har blivit påmint om på ett väldigt påtagligt sätt.
Sebastian har under ett och halv års tid tagit tre segrar och har haft ett pole, något som kan jämförars med till exempel hans pole rekord hos RBR 2011, när han tog 15 av 19 möjliga.
 
En annan toppförare som inte har haft turen med sig är Alonso, jag undrar om han  ens själv minns länge när han senast vann ett race, eller tog en pole, det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.
Jenson Button  vann titeln hos Brawn GP vars dubbeldiffuser gav deras bil ett övertag i början av säsongen som räckte för att Jenson skulle ta titeln, sedan dess har det gått tyngre för den gode Jenson.
Lewis Hamilton hade några tunga år hos McLaren där han radade upp 4-5 platser i förarmästerskapet, hos Mercedes har det fungerat bättre med två titlar i en bra bil, så han flyttade från fel ställe till rätt ställe vid rätt tidpunkt.  
 
Varken Hamilton, Vettel eller Räikkönen är kapabla att ta pole i en Sauber eller vinna ett race med Renault, och än mindre Verstappen eller Sainz, F1 är och kommer alltid i första hand förbli en materialsport, där de största stjärnorna är de bästa designers, ge mig Vettels RBR från 2011 fulltankad, och låt mig köra den på Spa tills soppan tar slut så lovar jag att dö lycklig när jag passerar mållinjen sista gången.
 
Apropå förare, på sina håll blev F1 fansen missnöjda när Silly Season tvärnitade när Kimis kontrakt offentliggjordes, men SS är långtifrån över, det är många förare vars kontrakt går ut 2016, så SS lever i allra högsta grad, om än på lite lägre nivå, följande förare har inget kontrakt för 2017:
Bottas
Massa
Grosjean
Kvyat
Button
Magnussen
Wehrlein
Gutierrez
Palmer
Ericsson
Nasr
Haryanto
 
Några av de ovannämnda har en option för 2017, och några stall som tex Williams har en option om Bottas tjänster, några av förarna kommer att åka ut ur F1, några kommer att byta stall eller sluta i F1, det kommer nog dröja ett bra tag innan alla sitsar till 2017 blir klara, så visst lever SS fortfarande.
 
Apropå Bottas, han gör som så många andra förare numera, och sköter själv en del av sina kontraktsförhandlingar, kan bero på att Wolff numera inte längre äger några Williams aktier, hans 10% ägs numera av jänkaren Brad Hollinger ,som även har ärats med titeln "non exutive director" av Williams.
 
Det var lite om varje, nu måste jag rusa i väg till replokalen, jag ska försöka hinna med att svara på era kommentarer i morgon i mån om tid.
 
Amen,..må de bästa förarna hamna i dem bästa bilarna istället för de medelmåttorna som råkar hamna på rätt ställe vid rätt tidpunkt.    
 
         
 

Kommentarer :

#1: MIkaelWDC

Tack för bra redogörelse!
The Times hakar på i engelsk hausse och säger att Vettel dikterade med sitt veto att Ferrari skulle förlänga med Kimi, mot alla andras önskan i stallet. Med de kontakter jag har hos Ferrari må Seb uppskatta Kimi som teammate och person av den enkla anledningen att han defakto tillför stallet i utveckling och är en vettig person. Men Kimi är mycket uppskattad av såväl ledning och andra i stallet. Prestationen är maximum med materialet och de möjligheter Kimi ges. Dessvärre läggs mer energi och resurser på Seb, men börjar det hacka där så kommer inte stallet hindra Kimi och lägga mer fokus där.

Svar: The Times journalister har mycket begränsade kunskaper om det som pågår hos Ferrari. För det första så existerar inte någon veto rätt för Vettel att avvisa en olämplig stallkompis, eller välja någon som faller honom i smaken, det är en påhitt av dussinjournalister som andra har helt okritisk hakat på.
Marchionne gjorde det helt kristallklart när han tog chefsjobbet, att den tiden när förarna dikterade villkor hos Ferrari är över för gott, Alonsos diviga beteende skapade kaos i stallet, så alla dessa rykten om att Vettel har veto rätt i förarfrågor, och att han skulle ha begärt en absolut förstaförare status är ren nonsens ihop kokad av dussinjournalister som inte vet bättre.

Kimi förhandlade fram sitt kontrakt själv utan hjälp av sin manager tillsammans med Ferrariledningen, det är Kimis egna prestationer på banan, hans samarbetsvilja och hans förmåga att sortera ut bilen som fällde avgörandet, Vettel har ingen del i Kimis förlängda kontrakt, att de två jobbar bra tillsammans och är vänner även utanför banan är en helt annan sak.

Apropå young guns som vill visa sig på den styva linan, de hade sin ´chans nu när man testade på Silverstone, snubbarna satt Merca och RBR, och hur slutade det? Jo, Alonso var snabbast under första dagen, och Kimi under den andra, så de här så kallade "stortalanger" har fortfarande en hel del att lära sig innan de kommer ikapp, om de nu någonsin gör det.

Brandon Lee

skriven
#2: antonio

En bra manager kan va bra att ha för förare som har fingertoppskänsla när det gäller att flytta till rätt team rätt tid. Jobbig situation för Bottas, finns mycket talang men bilen hjälper inte han direkt.

Svar: En bra manager är också dyr i drift, de kan ta upp till 30% eller ännu mer av vad föraren tjänar, och tänker därmed ibland mer på sin eget bästa än förarens. Bottas har två duktiga snubbar i Häkkinen och Coton, han behöver inte Wolff för att hitta en bra styrning.
Brandon Lee

skriven
#3: Kim(i)

sen gör det nog sitt också att dom var väldigt bra kompisar innan det ens var nå tal om att hamna i samma team då dom dela flyg och liknande, såg nå bild där dom spela badminton. vem skulle inte vilja jobba med en av sina bästa vänner så länge man kan skilja på jobb och fritid, och kimi upplever iaf jag som en sån person som kan strunta i vad som händer på banan och jobbet och ändå vilja göra nått efter loppet, ett proffs dvs

Svar: Det är viktigt för stallet att deras förare kommer väl överens både på jobbet och privat, speciellt i ett stall som Ferrari där stallets bästa alltid kommer i först hand, två toppförare som jobbar bra ihop är av största betydelse för Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#4: Flash

Grymt inlägg!

Håller helt med dig om att förarnas framgångar beror nuförtiden nästan uteslutet på materialet. Det enda man kan göra i ett sådant läge är att jämföra dem interna bedrifterna på banan. Där tycker jag t.ex. att Max verkar vassare än Ricciardo även med hänsyn till händelser den sistnämnde inte kunnat styra över.

Var inte så längesen flertalet journalister övertygade om att Ricciardo var den absolut bästa föraren på gridden och förtjänade en vinnarbil. Tyvärr ledde till storhetsvansinne hos honom som b.la. sa att han "förtjänar vinna vm titeln" och var allmänt stöddig. Därför känns det fruktansvärt skönt att han blir frånåkt av en 18-åring (visserligen med talang) och även om jag inte är en expert, vågar jag påstå att Max har ett övertag. Ett av bevisen som styrker det är att det sedvanliga smilet inte syns hos Ricciardo längre :)

Vem av dem tror du är den starkare Brandon?

Svar: Ricciardo är en typisk andraförare av samma typ som Webber var, duktig ibland bara för att sedan vara nästan osynlig i nästa race. Max är duktig, men även det hur bilens uppdateringar passar för olika förare är en viktig del i hur man lyckas på banan, men även jag tycker att Max har mer talang än Ricciardo.Ricciardo blev lite övermodig av några bra resultat, och köpte med hull och hår allt vad sk journalister skrev om ´hans gudomliga talang, dock köpte inte stallcheferna deras journalistiska "sanningar", de vet bättre än så.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Hej!
Vad kul att du tog upp denna fråga! Funderar på att skriva ut denna artikel och spara när jag nästa gång för hundrade gången i ordningen får frågan om "Men om Marcus då skulle köra Mercan, tror du då att han skulle vinna VM?". För mig har det alltid varit rätt förare på rätt plats i rätt tid som vid årets slut visa sig vara den vinnande kombinationen. Jag tror därför t.ex att Marcus inte hade tagit hem VM ens om han inför säsongen blivit värvad att ersätta Rosberg därför att jag tror att han helt enkelt inte har det där sista som utmärker en mästare och då fallerar det på föraren. Jag tror inte heller Hamilton hade tagit titeln i en Ferrari i år för det är fel tillfälle. Det spelar heller ingen roll att McLaren har dubbla världsmästare på startlinjen för de sitter i fel bil eller skall vi säga bil med fel motor så kanske vi ligger närmare sanningen. Du skrev själv i något inlägg att just Marcus kom till rätt team men i fel tid under sista åren i GP2. Sen finns det ju undantag som du själv beskriver då med Hill, Villeneuve (stavning?) och Button. Som helt enkelt haft överlägsna bilar och som i dag i mitt tycke motsvaras av Rosberg och gör att denne tidigare medelmåttan nu leder VM. Hur som helst en evighetsfråga då jag säkert hundra gånger diskuterat att antalet titlar inte nödvändnigsvis innebär den störste genom alla tider. Jag håller t.ex Häkkinnen före Hamilton trots 3-2 i favör för den senare. Jaja, hoppas jag inte tog upp alltför lång del av din tid för inlägget kanske blev lite långt men kul att få dela med sig av ämnet och som sagt det får bli en printscreen till de olärda så kanske jag slipper diskussionen om Marcus och Mercan framöver. Ha det gott.

Svar: Det är bara kul när folk tar tid för sig att skriva långa kommentarer, som tar upp ett antal olika saker som påverkar förarnas prestationer på banan. Skillnaden mellan en toppförare och en duktig andraförare ligger på den mentala sidan, om man har behov av att anlita en mental tränare, så har man inte det som krävs att vinna VM,.om man nu inte får chansen i en totalt överlägsen bil som Hill och Villeneuve. Det anmärkningsvärda för deras del var, att inget toppstall visade någon som helst intresse för deras tjänster när de fick lämna Williams, stallcheferna visste att deras prestation kom ur bilen, inte ur föraren.Marcus är en duktig förare, men inte av toppförare nivå, han kanske får chansen i ett stall från övre halvan från mittfältet, men där tar det stopp, vore han av mästare kvalité så skulle stallcheferna från toppstallen hört av sig.
Brandon Lee

skriven
#6: Ghostface

Trevlig läsning som vanligt :)

Three Generations of F1 Driver go Go Karting (2016 Great Britain)

https://www.youtube.com/watch?v=-ieUSh-YoXk

Svar: Lite som genarationsboende men ute på banan bakom ratten istället;-)
Brandon Lee

skriven
#7: calle

Det är alltid kul att läsa din blogg med mycke insikt o
ännu mer humor men så länge pengar styr så tror jag inte att det spelar så stor roll vad förarna heter det är alltid största börsen som vinner.Jag är så gammal att
jag kommer ihåg att privatförare kunde köpa rätt bil
o hänga med,o Fordmotorn satt i många bilar för den
var bäst.Pengar var naturligtvis viktigt även då men
inte som nu.på den tiden var en standard racer ofta
dyrare än en grp 5bil.Varför inte släppa allt fritt inom
satta gränser ex däck volym o vingar.



Svar: Så sant, F1 är en sport där pengar betyder en hel del, dock inte allt, Toyota hade obegränsade resurser, men anställde fel människor och sparkade rätt människor.Apropå att släppa allt fritt, i så fall skulle det kanske vara bättre att starta en helt ny serie, och kalla den för Formula Free, vad sägs om det?
Brandon Lee

skriven
#8: Rickard

Läste Lill-lövis krönika i Aftonbladet och även han har
insett att Kimi är bästa alternativet för Ferrari ihop med Vettel, trots alla "journalister" som säger att Kimi är slut som förare. Han ligger ju trots allt 3:a i VM. Tack Brandon för en mycket bra blogg.

Svar: Lövis vet hur saker och ting fungerar i F1, och vad det krävs av en förare för att lyckas i ett toppstall, okunniga journalister finns det många av, snubbar som begriper noll om racing. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#9: André Hulinder

Du skriver otroligt snyggt och du förklarar riktigt bra med enkla ord, snyggt jobbat Brandon!
Som du säger så är aldrig föraren bättre än materialet men skulle alla ha tillgång till exakt samma material så skulle förare som Kimi,Hamilton och Alonso ändå sticka ut.
Vad tror du om ryktet att Ross Brawn gör comeback? hade han mycket med ferraris framgångar att göra samt mercedes

Svar: Toppförare sticker alltid ut, inte minst på grund av den mentala styrka de förfogar över, och det är just den styrkan som skiljer toppförare från bra förare, något som stallcheferna är mycket medvetna om.Ross har varit pensionerad så länge, att jag tror inte att suget finns där längre, någon gång måste man sluta hur mycket man än gillar sitt jobb.
Brandon Lee

skriven
#10: OK

Sagt det förut och säger det igen - Max har redan blivit ett tillräckligt starkt affischnamn för sporten för att han ska vara något annat än etta i RBR och förmodligen så småningom VM-segrare. För många vill hans lycka för att han (naturligtvis kombinerat med talang) ska kunna misslyckas.

Svar: Max gör mest nytta för Red Bull som reklampelare för deras läskeblask bland den yngre generationen, men det skulle knappast fungera om det var frågan om en whiskey tillverkare, läskeblask är för småungar, whiskey är för män;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Svanberg

Som vanligt ett nöje å läsa dina inlägg BL! Har en liten fundering kring 2017års reglemente.
Vem av Allison och Newey kommer kunna dra mest fördelar av de nya reglerna med dom bredare däcken och allt annat? Är det något som Allisons designfilosofi kan dra nytta av eller kommer Newey designa en ny oslagbar vinnarbil igen med sina ess i rockärmen?
Kul iaf att du har hittat ny motivation till bloggen!!

Svar: Newey är nog lite vassare än Allison, men nästa års nya regler kan tänkas gynna mer den sistnämnda, eftersom det är just lite down force som saknas hos Ferrari, med bibehållen varsamhet med däcken och ökad greppnivå både från aero och den mekaniska sidan kommer nästa års Ferrari bli en bil att räkna med.Motivationen beter sig som livet , den går upp och ner;-)
Brandon Lee

skriven
#12: La Garonne

Härlig läsning som alltid. Ska bli spännande att se vad resten av SS leder till. Är nog många som vara med och köra med dom nya reglerna. Har ju varit ganska lungt med rykten ett tag nu, det mesta har ju varit om Kimmi och lite om Jenson. Men ska bli väldigt spännande och se vad som händer med Bottas, toppstallen är ju så gott som klara med sina förare men kanske Bottas skulle behöva ett miljöombyte ändå ? Tror dock att han blir kvar.
Läste på Motorsport att Marchionne varit i fabriken och pratat med personalen, vi får väll se vad det leder till, tveksam till att det leder till något som snabbt förbättrar bilen men kanske på längre sikt kanske. Men som Arrivabene säger,väldigt viktigt att dom lyckas i Ugnern. Vi får hoppas att dom kan ta till sig Kimis feedback och hitta balansen och downforce. Kan det vara så att dom har byggt en för avancerad och teknisk bil i deras ambition att komma i fatt Mercedes vilket gör det så svår att ställa in?
Ha det bra BL och njut i whiskyns hemland, blir väll en och annan wirre skulle tro :-)
Mina tankar går till dom drabbade Nice och deras familjer.

Svar: Bottas skulle må bra av miljöbyte, men det finns ingenstans att gå nästa år, man ska ju inte byta ner sig i samband med stallbyte.
Marchionne och Arrivabene känner kraven från ägarna att lyckas, men man kan inte satsa hur mycket som helst på årets bil, eftersom chansen att komma ikapp Mercedes är bättre med nästa års bil.

Kimi jobbade med set up och testade lite nya grejer på Silverstone efter racehelgen, man får väl hoppas på att han hittade något som fungerar i Ungern, där man måste göra ett bra kval för att lyckas i racet.

Ferraris bil är lite känslig och därmed är det svårt att hitta rätt med set up, den har rätt så smal fönster var den fungerar optimalt.

Vi tog sjövägen till den gröna ön och testar irländsk whiskey numera, men på fredag ska jag och Amber ta flyget till Budapest. Ha det bra du med.
Brandon Lee

skriven
#13: Magnus Lundahl

Jag håller med dig att bilen avgör. men om ser Senna köra och lyssnar på en intervju med han.Så såg man talang som var otrolig även för en som knappt vet något om F1.När man lyssna på hans intervjuer var det så tydligt att det var 120% F1 och tävlandet för sitt land om han så skulle dö på kuppen var det var allt uppoffrande.
Mer seriös person i sin sport, som han inte såg som en som sport utan snarare livets mening och inget annat.

jackie stewart interljuv med Senna sa det mesta om Senna och det mesta om Brittiska förare med ett par undantag. En festprisse av rang som Kimi gillade.

Men inte fan skulle Senna hänga stora guldhalsband runt sig och ta selfis om han tävlande idag.
Han vinst på sin hemma bana säger väl också allt om han.Vilken växel ett antal varv hade han fassnat på ?och skulle inte ens gå klara köra runt på den. 6an?
Jag mår illa när jag tänker på dagens sportsmän och kvinnor idag för den delen. Finns inte många äkta kvar. Kimi är en av dom sista kvar.

Det finns inte många jag har respekt för längre och få jag vill vara vän med. Ditt kunande och ditt sätt att skriva på är otroligt bra Brandon.Så man undrar vad för fel det är på dig då? Något riktigt fel brukar man ju ha om man är för bra på flera saker hahaha

Jag ser och förstår fel över allt. Det är otroligt jobbigt. För jag kan ej skriva och jag kan ej hålla mitt temprament i skick mot en total idiot som tex Åsa Romsen och det finns så otroligt många sådana. Men hon är farlig. än välutbildad idiot är mycket farligt och ge en sådan makt då är det totalt super livsfarligt för många miljoner människor.

tack för alla dina goa super intressanta F1 inlägg.
Jag skulle vilja veta mer vad bilarna gör via data automatiskt för förarna idag. Jag misstänker det är mycket mer en vad vi alla fattar och tror. Det skulle förklara tex varför inte ens Senna idag skulle göra någon skillnad utan bilen totalt som avgör och stallets team order. Dom väljer vem av förarna dom vill ska vinna och det är den som har mest framtid och mest chans få stor sponsorer med gissar jag. Versptappen påmin ner ju om dom flesta snor ungar idag. Så klart det är en fet målgrupp som gillar gå till iq med keps och köpa redbull i mängder.


mvh

Svar: Det är så mycket som är fel på mig, att jag skulle må bra av en totalrenovering, men Amber gillar mig i original skick, svårkörd men belönande som hon uttryckte sig om det häromnatten.
Jag har provkört några skapligt färska F ettor, och gillade det inget vidare, men däremot älskar jag köra 60-70 tals sportvagnar som tex Porsche 917, en brutal och totalt oförlåtande best som sliter huvudet av en om man gör ett misstag,..och precis så ska det vara, inga kompromisser, inget jävla elektronik skärp som håller en i handen hela tiden.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :