Kommentarer :
En bra manager kan va bra att ha för förare som har fingertoppskänsla när det gäller att flytta till rätt team rätt tid. Jobbig situation för Bottas, finns mycket talang men bilen hjälper inte han direkt.
sen gör det nog sitt också att dom var väldigt bra kompisar innan det ens var nå tal om att hamna i samma team då dom dela flyg och liknande, såg nå bild där dom spela badminton. vem skulle inte vilja jobba med en av sina bästa vänner så länge man kan skilja på jobb och fritid, och kimi upplever iaf jag som en sån person som kan strunta i vad som händer på banan och jobbet och ändå vilja göra nått efter loppet, ett proffs dvs
Grymt inlägg!
Håller helt med dig om att förarnas framgångar beror nuförtiden nästan uteslutet på materialet. Det enda man kan göra i ett sådant läge är att jämföra dem interna bedrifterna på banan. Där tycker jag t.ex. att Max verkar vassare än Ricciardo även med hänsyn till händelser den sistnämnde inte kunnat styra över.
Var inte så längesen flertalet journalister övertygade om att Ricciardo var den absolut bästa föraren på gridden och förtjänade en vinnarbil. Tyvärr ledde till storhetsvansinne hos honom som b.la. sa att han "förtjänar vinna vm titeln" och var allmänt stöddig. Därför känns det fruktansvärt skönt att han blir frånåkt av en 18-åring (visserligen med talang) och även om jag inte är en expert, vågar jag påstå att Max har ett övertag. Ett av bevisen som styrker det är att det sedvanliga smilet inte syns hos Ricciardo längre :)
Vem av dem tror du är den starkare Brandon?
Hej!
Vad kul att du tog upp denna fråga! Funderar på att skriva ut denna artikel och spara när jag nästa gång för hundrade gången i ordningen får frågan om "Men om Marcus då skulle köra Mercan, tror du då att han skulle vinna VM?". För mig har det alltid varit rätt förare på rätt plats i rätt tid som vid årets slut visa sig vara den vinnande kombinationen. Jag tror därför t.ex att Marcus inte hade tagit hem VM ens om han inför säsongen blivit värvad att ersätta Rosberg därför att jag tror att han helt enkelt inte har det där sista som utmärker en mästare och då fallerar det på föraren. Jag tror inte heller Hamilton hade tagit titeln i en Ferrari i år för det är fel tillfälle. Det spelar heller ingen roll att McLaren har dubbla världsmästare på startlinjen för de sitter i fel bil eller skall vi säga bil med fel motor så kanske vi ligger närmare sanningen. Du skrev själv i något inlägg att just Marcus kom till rätt team men i fel tid under sista åren i GP2. Sen finns det ju undantag som du själv beskriver då med Hill, Villeneuve (stavning?) och Button. Som helt enkelt haft överlägsna bilar och som i dag i mitt tycke motsvaras av Rosberg och gör att denne tidigare medelmåttan nu leder VM. Hur som helst en evighetsfråga då jag säkert hundra gånger diskuterat att antalet titlar inte nödvändnigsvis innebär den störste genom alla tider. Jag håller t.ex Häkkinnen före Hamilton trots 3-2 i favör för den senare. Jaja, hoppas jag inte tog upp alltför lång del av din tid för inlägget kanske blev lite långt men kul att få dela med sig av ämnet och som sagt det får bli en printscreen till de olärda så kanske jag slipper diskussionen om Marcus och Mercan framöver. Ha det gott.
Trevlig läsning som vanligt :)
Three Generations of F1 Driver go Go Karting (2016 Great Britain)
https://www.youtube.com/watch?v=-ieUSh-YoXk
Det är alltid kul att läsa din blogg med mycke insikt o
ännu mer humor men så länge pengar styr så tror jag inte att det spelar så stor roll vad förarna heter det är alltid största börsen som vinner.Jag är så gammal att
jag kommer ihåg att privatförare kunde köpa rätt bil
o hänga med,o Fordmotorn satt i många bilar för den
var bäst.Pengar var naturligtvis viktigt även då men
inte som nu.på den tiden var en standard racer ofta
dyrare än en grp 5bil.Varför inte släppa allt fritt inom
satta gränser ex däck volym o vingar.
Läste Lill-lövis krönika i Aftonbladet och även han har
insett att Kimi är bästa alternativet för Ferrari ihop med Vettel, trots alla "journalister" som säger att Kimi är slut som förare. Han ligger ju trots allt 3:a i VM. Tack Brandon för en mycket bra blogg.
Du skriver otroligt snyggt och du förklarar riktigt bra med enkla ord, snyggt jobbat Brandon!
Som du säger så är aldrig föraren bättre än materialet men skulle alla ha tillgång till exakt samma material så skulle förare som Kimi,Hamilton och Alonso ändå sticka ut.
Vad tror du om ryktet att Ross Brawn gör comeback? hade han mycket med ferraris framgångar att göra samt mercedes
Sagt det förut och säger det igen - Max har redan blivit ett tillräckligt starkt affischnamn för sporten för att han ska vara något annat än etta i RBR och förmodligen så småningom VM-segrare. För många vill hans lycka för att han (naturligtvis kombinerat med talang) ska kunna misslyckas.
Som vanligt ett nöje å läsa dina inlägg BL! Har en liten fundering kring 2017års reglemente.
Vem av Allison och Newey kommer kunna dra mest fördelar av de nya reglerna med dom bredare däcken och allt annat? Är det något som Allisons designfilosofi kan dra nytta av eller kommer Newey designa en ny oslagbar vinnarbil igen med sina ess i rockärmen?
Kul iaf att du har hittat ny motivation till bloggen!!
Härlig läsning som alltid. Ska bli spännande att se vad resten av SS leder till. Är nog många som vara med och köra med dom nya reglerna. Har ju varit ganska lungt med rykten ett tag nu, det mesta har ju varit om Kimmi och lite om Jenson. Men ska bli väldigt spännande och se vad som händer med Bottas, toppstallen är ju så gott som klara med sina förare men kanske Bottas skulle behöva ett miljöombyte ändå ? Tror dock att han blir kvar.
Läste på Motorsport att Marchionne varit i fabriken och pratat med personalen, vi får väll se vad det leder till, tveksam till att det leder till något som snabbt förbättrar bilen men kanske på längre sikt kanske. Men som Arrivabene säger,väldigt viktigt att dom lyckas i Ugnern. Vi får hoppas att dom kan ta till sig Kimis feedback och hitta balansen och downforce. Kan det vara så att dom har byggt en för avancerad och teknisk bil i deras ambition att komma i fatt Mercedes vilket gör det så svår att ställa in?
Ha det bra BL och njut i whiskyns hemland, blir väll en och annan wirre skulle tro :-)
Mina tankar går till dom drabbade Nice och deras familjer.
Jag håller med dig att bilen avgör. men om ser Senna köra och lyssnar på en intervju med han.Så såg man talang som var otrolig även för en som knappt vet något om F1.När man lyssna på hans intervjuer var det så tydligt att det var 120% F1 och tävlandet för sitt land om han så skulle dö på kuppen var det var allt uppoffrande.
Mer seriös person i sin sport, som han inte såg som en som sport utan snarare livets mening och inget annat.
jackie stewart interljuv med Senna sa det mesta om Senna och det mesta om Brittiska förare med ett par undantag. En festprisse av rang som Kimi gillade.
Men inte fan skulle Senna hänga stora guldhalsband runt sig och ta selfis om han tävlande idag.
Han vinst på sin hemma bana säger väl också allt om han.Vilken växel ett antal varv hade han fassnat på ?och skulle inte ens gå klara köra runt på den. 6an?
Jag mår illa när jag tänker på dagens sportsmän och kvinnor idag för den delen. Finns inte många äkta kvar. Kimi är en av dom sista kvar.
Det finns inte många jag har respekt för längre och få jag vill vara vän med. Ditt kunande och ditt sätt att skriva på är otroligt bra Brandon.Så man undrar vad för fel det är på dig då? Något riktigt fel brukar man ju ha om man är för bra på flera saker hahaha
Jag ser och förstår fel över allt. Det är otroligt jobbigt. För jag kan ej skriva och jag kan ej hålla mitt temprament i skick mot en total idiot som tex Åsa Romsen och det finns så otroligt många sådana. Men hon är farlig. än välutbildad idiot är mycket farligt och ge en sådan makt då är det totalt super livsfarligt för många miljoner människor.
tack för alla dina goa super intressanta F1 inlägg.
Jag skulle vilja veta mer vad bilarna gör via data automatiskt för förarna idag. Jag misstänker det är mycket mer en vad vi alla fattar och tror. Det skulle förklara tex varför inte ens Senna idag skulle göra någon skillnad utan bilen totalt som avgör och stallets team order. Dom väljer vem av förarna dom vill ska vinna och det är den som har mest framtid och mest chans få stor sponsorer med gissar jag. Versptappen påmin ner ju om dom flesta snor ungar idag. Så klart det är en fet målgrupp som gillar gå till iq med keps och köpa redbull i mängder.
mvh
Tack för bra redogörelse!
The Times hakar på i engelsk hausse och säger att Vettel dikterade med sitt veto att Ferrari skulle förlänga med Kimi, mot alla andras önskan i stallet. Med de kontakter jag har hos Ferrari må Seb uppskatta Kimi som teammate och person av den enkla anledningen att han defakto tillför stallet i utveckling och är en vettig person. Men Kimi är mycket uppskattad av såväl ledning och andra i stallet. Prestationen är maximum med materialet och de möjligheter Kimi ges. Dessvärre läggs mer energi och resurser på Seb, men börjar det hacka där så kommer inte stallet hindra Kimi och lägga mer fokus där.