HUNGARIAN RHAPSODY

 
Hungaroring nästa, en ojämn, långsam "stadsbana" som för tankarna till karting, inte F1, att lyckas i kvalet är ett måste för en framskjuten placering i racet eftersom det är så svårt att köra om på Hungaroring. Det brukar vara riktigt varmt så här års i Ungern, och i år med tanke på hur oförutsägbar vädret har varit i hela Europa, så kan man även räkna med risken för åska/regnskurar under racehelgen.
Hungaroring är ingen motor bana, utan det är mycket down force och mekanisk grepp som krävs för ett lyckat race, en bra bana till exempel för RBR med andra ord, så det finns en möjlighet att de kan rent av utmana Mercedes om segern, liksom Ferrari vars bil trivs mycket bättre i höga bantemperaturer.
 
Nu är ju inte grejen med Ungerns GP just själva racet, utan mer stämningen och omgivningen, Budapest är en mycket trevlig och trivsam stad att vistas i, det är lätt att ta sig till banan och allt som behövs för en lyckad helg finns nära till hands, så även om själva racet inte brukar vara någon höjdare, så är totalupplevelsen under racehelgen bland de mest uppskattade bland F1 fansen, Hungaroring är ett lämpligt ställe för dem som gör sitt första besök att se på F1 live.
 
 
Sauber har nu offentliggjort sin nya ägare, som precis som förväntad inte har några svenska kopplingar, utan det rör om ett schweizisk finans/investment bolag som heter Longbow Finance S.A. med Pascal Picci i spetsen, som nu tar över från Peter Sauber som helt försvinner ur bilden, dock blir Kaltenborn i alla fall tills vidare kvar som delägare/stallchef, vad ägarbytet betyder för Marcus och Felipes del återstår att se, ingen av dem har ett kontrakt klar för 2017, men enligt min mening är just Sauber deras bästa möjlighet för att bli kvar i F1.
 
Personligen gillar jag inget vidare de här "moneymakers" i F1, deras intresse är att samla pengar, inte racing eller F1 som sådant, kan de tjäna pengar på det hela så blir de kvar under några säsonger, om inte så dumpar de stallet i famnen på nästa bästa lyckosökare som dyker upp från investerare kretsarna, det finns redan alltför många fifflare i F1, man får väl hoppas på att Picci är inte en av dem, utan är en någorlunda trovärdig och seriös ny ägare istället för ett långskott trotts firmanamnet.
 
 
Italiensk media har varit i farten igen med Gazzetta i spetsen på sedvanlig manér, man påstår sig veta, att mannen på bilden här ovan, Mr Marchiello är på väg att göra sig av med både Arrivabene och Allison på grund av uteblivna resultat på banan.  Italiensk media som sådan, och Gazzetta i synnerhet älskar att hata Ferrari, och fabricerar nyheter därefter, visst har Allison övervägt att byta arbetsgivare för att kunna vara närmare sina barn i England, men att överväga det och verkligen genomföra det är två helt olika saker, även designers har ett kontrakt, och att köpa sig ur det kostar mer än det smakar.
 
Ett byte av arbetsgivare är lika med ett "garden leave", dvs, man måste vänta ett år innan man kan börja hos en ny arbetsgivare, Gazzetta pekar ut Renault som Allisons nya arbetsgivare, jag för min del tror att både Arrivabene och Allison blir kvar, och att all prat om Brawns come back är fullständigt struntprat på sedvanlig Gazzetta manér, lika trovärdig som ryktet de spred tidigare där de hävdade, att Perez sponsorer skulle köpa honom en sists hos Ferrari, det finns en hel del som kan köpas med pengar, men en Ferrari sist hör inte bland dem.
 
Dock har Gazetta rätt i en punkt, nämligen i det, att Marchiello börjar tappa tålamodet i samma takt som resultaten på banan lyser med sin frånvaro. Han har lite orealistiska förväntningar den gode Sergio, Rom byggdes inte på en dag, och lika lite kan man bygga ett vinnarstall av Ferrari på ett år, men en man som tjänar i runda slängar 1,3 miljoner kronor per dag måste både visa och bevisa för sin arbetsgivare, att han kan skapa en vinnare av Ferrari stallet på nolltid. Den senaste förartiteln togs av Kimi 2007, och den senaste konstruktörstiteln 2008 med samma Kimi inblandad i det igen, Italiensk media borde kanske tänka om i fråga vem de kastar skit på, Vettel må vara deras nya favorit, men ännu så länge har han inte vunnit någon titel åt Ferrari, man ska inte hylla en förare som en mästare redan innan han har blivit det.
 
Apropå den eviga frågan om rättvis delning av pengapotten i F1, Pirelli ska ju testa nästa års däck med Ferrari, Mercedes och RBR. Nu kan man ju undra varför Pirelli väljer just några av de rikaste att testa med, svaret är enkelt, de mindre stallen har inte råd med att vara med i däckstesterna, något som bland annat Williams chefen har påpekat, så även inom testverksamheten kan de rika dra nytta av sin finansiella situation, och kan därmed skaffa sig viktig information om nästa års däck i förhand.  
Visserligen måste de dela med sig av data de samlar under testerna till andra stall, men att ta del av data är inte samma sak som att vara med och samla den, så åter igen köper pengar fördelar i F1 åt toppstallen, det är långt kvar tills någorlunda rättvis fördelning av pengapotten i F1 blir verklighet, om någonsin.   Pirelli säger sig även vilja flytta försäsong testerna från Barcelona till Bahrain eller någon annan bana i mellanöstern för att kunna samla mer relevant däckdata i rätta temperaturer, en flytt som även den skulle innebära högre kostnader för de fattiga stallen, så de verkar inte bry sig speciellt mycket om de fattiges sak i F1, och varför skulle de, det är såna som Mercedes och Ferrari som tillverkar bilar som rullar på Pirelli däck, inte Force India, Sauber eller Manor.
 

Det om F1, dags för några rader om Moto GP. Ni har säkert redan läst, att Moto GP återvänder till Norden och Finland 2018 till den nybyggda Kymi Ring, en bana som även klarar av att ta emot DTM, F3, GP 3 och GP2, dock inte F1 ännu så länge, men det kanske kommer senare.  Det är mycket glädjande att Moto GP återvänder till Norden, senast körde man i Finland på 80 talet, och i Sverige på 90 talet, så det är inte en dag för tidigt, jag ser fram emot att besöka Kymi Ring 2018 och framåt, Norden förtjänar en plats på racingkartan för racing på högsta nivå.
 
Det var allt för idag, på fredag flyger Amber och jag från Dublin till Budapest, efter racehelgen återvänder hon till Austin och jag till Dublin, dock gör jag en några dagars mellanlandning i Peking på vägen dit, ibland måste även jag försöka sköta det praktiska mellan mina utflykter i den alltmer krympande stora världen.
 
Amen,..må Tetra Pak och IKEA en vacker dag vakna upp för att sponsra svenska racingtalanger.  
 
PS. Ett litet tillägg, eftersom några av er tycks ha missuppfattat vad jag syftade på när jag här ovan skrev, att Saubers nya ägare har inga svenska kopplingar.  Inget svensk bolag med Rausing intressen har trätt fram ,och meddelat att de har köpt Sauber, och tänker gå in som huvudsponsor, så även om Longbow Finance S.A. har en nära relation till Rausing familjen, så har bolaget sitt säte i Schweiz och är på pappret den nya ägaren av Saubers F1 stall.
Jag skulle kunna tänka mig, att Longbow Finance S.A. fungerar för Rausings del på samma sätt som Kamprads Schweiz baserade företag gör, det vill säga, bolaget hjälper till att trolla bort skattbara inkomster,  skatteplanering på hög nivå med andra ord, både Rausings och Kamprads är ju ökända skattesmitare.
 
Det tycks numera intimt ingå i svensk företagskultur, att man allt oftare opererar på gråzonen med regeringens tysta medgivande, det är först då när någon åker fast när den gode statsministern höjer rösten, och håller tillgjorda tal om moral och etik tills media tappar intresset,  och allt återgår till gamla, lönsamma hjulspår, man brukar ju säga i Sverige att det inte är fult att tjäna pengar, jag personligen skulle vilja tillägga, att i den filosofin tycks även ingå att inga knep är för fula att göra det.
 
Vi har ju fått läsa bla om Nordeas, Telias, Ericssons och Vattenfalls agerande på den finansiella gråzonen på utlandet, brevlåda företag i skatteparadiser, mutor, svarta pengar, skattefiffel, räntesnurror osv, Rausings agerar i samma anda via Longbow Finance S.A. i Schweiz nu när man inte längre kan gömma undan pengar hos HSBC i Schweiz.
 
Så, vilka är dem som i sista hand får stå för fiolerna när Marcus försöker skapa en F1 karriär värt namnet?   Skattebetalarna förstås, när de rika svenska skattesmitarna inte betalar någon skatt i Sverige, så måste någon annan göra det, dvs vanliga svenssons, som därmed indirekt även betalar för Marcus F1 äventyr även om äran för det faller för Rausings,..och det mina kära läsare, det är fina med att vara rik, man kan spela en givmild välgörare på andras bekostnad, och skratta hela vägen till banken. 
 
Ägarintressen av den här typen är inte hälsosamma för F ettans framtid varken på kort eller på långsiktig, skumma finansbolag med oklara ägarintressen för inget av värde med sig, visst kan man bygga bilar med pengar från gråzonen, men inte köpa F1 fansens tillika skattebetalarnas uppskattning när det går upp för dem, att det är de som i själva verket får betala kalaset, och det många gånger om. DS.
 
       
 
              
 
    

Kommentarer :

#1: Ikea

Grym läsning som vanligt! :)

skriven
#2: L

Hej B! Jag trodde det var laval som nu gick in och köpte Sauber?

skriven
#3: Anders R

Hej BL
Trevlig läsning som brukligt.
Kan det vara så att finska banan har för små avåkningszoner?

Svar: Det kan mycket väl vara så, men banan blir lätt att bygga om efter behov.
Brandon Lee

skriven
#4: Skumberg666

Longbow har ett flertal svenska kopplingar i ledande ställningar, känns spontant väldigt positivt. Tack för en intressant blog. 👍

Svar: Läs extra inlägget som jag skrev, Longbow används av Rausings för skattefiffel.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

Liten rättning ang Ferrari och tillika Fiat/Chrysler CEO. Han heter Sergio Marcionne 😉
Spännande med nya ägare för Sauber. Återstår att se hur de kommer att satsa. Blir det någon investering på årets bil eller hamnar all focus på 2017 bilen..... Eller möjligen en combo. Håller med dig om Budapest som bra F1 event. Mycket trevligt och faktiskt flera bra positioner där man kan se stora delar av banan samtidigt som man ser dolda delar via stora monitorer. Dessutom ofta lynnigt väder vilket ger dramatik till loppet.

Svar: Jag är medveten om att han basar för Fiat/Chrysler, men han är chef även för Ferraris F1 satsning, Ferrari är ju numera ett självständig bolag som har noterats i börsen.Du får väl berätta för Sergio att han stavar sitt namn fel, liksom för italiensk media som envisas med att kalla honom för Marchiello.
Brandon Lee

skriven
#6: Ayhan D

Oops, glömde signera mitt inlägg ovan. Ämnar inte vara anonym.

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Ja Ikea var väl lite väl optimistiskt att hoppas på. Alla som överlevt monterandet av en Billy hylla förstår ju hur det kapitlet hade slutat. Tetra Pak hade väl funkat sådär. De har ju inte trots obegränsade tillgångar av tokens inte uppdaterat sin produkt sen Jesus gick i kortbrallor. Hursomhelst så tror jag vinnarens namn fortfarande stavas Ericsson.

skriven
#8: David Aldén

Hej!

Bra blogg i vanlig ordning men är det inte så att det finns en hel del svenska kopplingar med Longbow?
(Tetra Pak har väl en hel del kopplingar med finansbolaget?)

Kalten blir väl kvar som stallchef och VD men utan ägarskap?


Svar: Läs extra inlägget som jag skrev idag,.apropå Kalten, det sägs så, man varför skulle man behålla en fullständigt värdelös stallchef om man inte måste det pga att hon fortfarande äger en del av stallet?
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Blomqvist

Ayhan D. Läste ditt inlägg på en annan blogg och jag tror fan att du är helt rätt ute. Kopplingen Marcus - Longbow - Tetra - Rausing - Craaford - Rosenblad (som är kusin till Holger Craafords barnbarn, samma Holger som helt rätt du skrev var med och grundade Tetra) - Eje (som du helt korrekt säger var stallchef när Rosenblad körde Nissan i STCC. Mycket intressant länk. Kanske tradigt att tjata om Marcus när nästa race är det primära men jag tyckte kopplingen var alldeles för tydlig för att bara försvinna i mängden.

skriven
#10: Kiimi

Inte hört något smarrigt från Kimis svensexa som var nu i helgen?

Svar: Kimi har lugnat ner sig en hel del, den familjeman som han numera är,.men allt är givetvis relativt;-)
Brandon Lee

skriven
#11: zenkert

Något lite om bakfoten där Brandon.

Longbow Finance S.A. är Tetra-Laval/Tetrapak och familjen Rausing så det bara sjunger om det.

Ciao

Svar: Läs extra inlägget som jag skrev,..och lita inte på allt du googlar fram.
Brandon Lee

skriven
#12: David Aldén

" Svar: Läs extra inlägget som jag skrev idag,.apropå Kalten, det sägs så, man varför skulle man behålla en fullständigt värdelös stallchef om man inte måste det pga att hon fortfarande äger en del av stallet?
Brandon Lee"


Ja, all info som jag läst kring uppköpet (även Saubers officiella på deras hemsida) tyder/tolkar jag som att det är ett totalt uppköp.

Om man då ser det som ett vanligt företagsuppköp så är det inte särskilt ovanligt att man har kvar VD i en övergångsfas. Det är trots allt en person som bör/skall ha koll på verksamheten, vilket gör en överlämning lättare och förhoppningsvis mindre skakig för anställda. Min gissning är att det i slutet av säsongen flaggas för ny VD & Teamchef (alt. tidigare om de nya ägarna anser sig ha koll på läget/vad de köpt).
Det jobbas nog på för fullt i bakgrunden och det finns nog en poäng med att inte rodda runt för mkt under pågående säsong heller även om den är rätt körd...

En intressant tanke är ju också att vända på det. Skulle du köpa delar av Sauber med Kalten kvar? Hennes aktier blir ju aldrig så billiga som nu. Lyckas Longbow med sitt arbete så ökar ju även hennes del i värde vilket gör det svårare/dyra att köpa ut vid ett senare tillfälle. Dessutom så är det ganska jobbigt att ha kvar en ägare utan större ekonomiska muskler om du själv vill satsa. Så nej, Kalten är nog inte kvar och det finns det nog många skäl till (säkert från båda håll också).

F ö så kan det tilläggas att jag är ett stort fan av din blogg, den är grym och jag hoppas att du fortsätter en lång tid framöver!! Keep up!! :)

skriven
#13: zenkert

Ja-ja-ja-jaaa, Brandon . . .
Tjata inte :-)

Men det finns faktiskt ganska relevant information att hitta om man googlar på rätt sätt.

Vi får se vem som har rätt angående det seriösa i Longbow Finance S.A. engagemang i Sauber.

Du kanske har rätt. Jag kanske har rätt.

Jag tävlar aldrig. Jag tänker.

Ciao



skriven
#14: zenkert

Och så skänker vi massor av positiva tankar till Felix Rosenqvist som har en Indy-test med Chip Ganassi Racing idag.

Ciao

skriven
#15: Magnus Blomqvist

Tackar för tilläget, är glad att vi har en svensk i F1 nästa år (Marcus råkade nämna att det skall bli kul att köra nästa års bilar i viasats pod möjligtvis tungan som slant...) och som vanligt kommer jag hålla benhårt på Kimi och hoppas tysken och britten bygger varsin skyttegrav i närmaste sandfålla där de kan fortsätta sina bataljer, Verstappen kissar ner sig av all Red Bull innan loppet och får stanna för att ha sig ett eget pittstopp och Kimi kan triumfera i ensamt majestät mot mål.

skriven
#16: ThomasF

Äntligen ett svenskt formel 1 stall!Via England via Schweiz via ..............Men kanske Marcus har körning nästa år iallafall!Bästa bloggen!//Thomas

Svar: Visst blir han kvar i F1, men Rausing gänget borde spela med öppna kort, lite fånigt på något sätt att gömma bakom ett schweizisk bolag. Ha det gött Thomas.
Brandon Lee

skriven
#17: Mika-fan

Felix test gick mycket bra. Hör hans egna ord i denna länken från hans hemsida http://www.felixracing.se/intervju-felix-berattar-om-indycar-testet-pa-mid-ohio/

Svar: Ja, inte så pjåkigt av Felix, synd bara att han inte fick chansen i F1.
Brandon Lee

skriven
#18: 426 Hemi

Önskar att höra bigblockare med öppna heders inför kommande 2018, piporna rakt ut, kraften fortplantsrsig rakt ned i marken och samtliga åskådare som står nära känner kraften via vibrationerna i marken och blir man inte upphetsad av detta?????

Svar: Det var önsketänkande av tredje graden,.men visst skulle det vara jävligt kul med en stor V8 i en F etta;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :