AUSTRIAN ASSIMILATION

 
Har en liten stund över innan kvällens spelning, så några ord om kvalet på Red Bull Ring, ett kval som delvis blev ett lotteri, något som märks på startgridden i morgon, som blir följande förutsatt att Hulkenberg inte råkar ut för ett straff.
 
Hamilton       Hulkenberg
Button          Räikkönen
Ricciardo     Bottas
Rosberg      Verstappen
Vettel           Massa
Gutierrez     Wehrlein
Grosjean     Alonso
Sainz           Perez
Magnussen Palmer
Haryanto     Kvyat
Ericsson     Nasr
 
Det ovanstående gäller tillsvidare såvida det inte delas ut flera straff på grund av motor/växellåda byte eller något liknande.  De här i mina ögon fullständigt orättvisa straff, som delas ut på grund av tekniska haverier är något som man borde sluta med. Det är helt rubbad, att föraren straffas på grund av att bilen havererar, men så är ju hela regelsystemet inklusive dessa till synes godtyckliga straffåtgärderna en typisk skrivbords produkt av FIAs okunniga byrokrater, som borde pyssla med något helt annat än att sabotera F1, förslagvis sitta under korkeken och lukta på blommorna.
 
Kvalets Mårten Gås var utan tvekan Hulkenberg, som med en stor portion tur slutade som trea, och tjänar en plats när Rosberg flyttas ner fem platser.  En annan med flyt var Button som hamnade en tusendel före Kimi, och får starta i andra led bredvid just Kimi, som bör ha en bra chans till en framskjuten placering i morgondagens race med sina super mjuka däck, som låter honom stanna ute längre än de som startar med ultra mjuka däck, det förutsatt att det blir ett tort race.
 
Hamiltons starter har varit allt annat än bra i år, och Hulkenberg brukar klanta till det när han har ett bra läge för att göra bra ifrån sig, ingen vill hamna bakom den "rörliga chikanen" från Tyskland under racet, så det gäller för Kimi att ta honom och helst även Hamilton direkt i starten för att ha en chans att ta årets första seger åt Ferrari.  Button med sin motorsvaga McLaren kan knappast hänga med när toppbilarna sprintar iväg, dock kan regn ställa till det ordentligt för vissa, som tex Williams, vars bil fortfarande är medioker under svåra förhållanden. 
 
Några som kan tjäna på om det blir ett regn race är Ricciardo och Verstappen, vars RBR med sitt fina aeropaket skapar hyggligt med grepp även på halkig underlag, Rosberg och Vettel lär attackera direkt från början för att kunna blanda sig i kampen om podium platser oavsett väderförhållanden.
Under normala förhållanden lär de som startar i topp tio även ta de poängplatserna som finns tillgängliga, men som sagt var, ett regn race kan bli rena lotteriet precis som det var med GP2, där Jimmy Eriksson startade från depån som sista man, och slutade som femma i mål  med ren tur i ett fullständigt kaotisk race.
 
Utanför topp tio kan väl nämnas Alonso, som föll offer för stallets misstag när de skickade ut honom med gamla däck, och Wehrlein, som kvalade ut ett helt gäng på pappret bättre bilar, samt Sauber duon som hamnade allra sist. Deras bil fungerade inte alls, det märks att inga uppdateringar har gjorts på länge, får de inte tillgång till fungerande uppdateringar inom kort, så kommer de hamna allra sist på konstruktörsmästerskapet, något som de inte har råd med trots det att en ny ägare lär vara på väg, man får väl hoppas på, att den nya ägaren inte är pappa Prema Troll(en), som vill köpa ett F1 stall åt sonen Lance, han har ju redan köpt både ett F3 och ett GP2 stall där sonen kan leka raceförare.
 
Apropå troll, ett sådant är Mr Wolff, som Bottas tydligen har tröttnat på, när han nu säger att han vill själv sköta mer av sina kontraktsförhandlingar. Wolff har parkerat Bottas hos Williams som ett reserv om Hamilton eller Rosberg vill byta stall, Bottas kastar bort sin karriär hos Williams enligt min mening. Stannar man alltför länge i ett stall som ligger steget bakom de stora, så förblir man ett evigt löfte på samma sätt som Hulkenberg och Perez, och glöms bort, Bottas förtjänar en chans hos ett riktigt toppstall, något som Williams för nuvarande inte är, och inte heller lär bli inom överskådlig framtid, det saknas både finansiella muskler och  teknisk innovation för det hos det ultrakonservativa stallet, vars ledning nöjer sig med att vara "best of the rest" i bästa fall.
 
Under kvalet testade några förare hållbarheten av de övre wish bones när det genade över den gula "mördarkerbsen", bla Rosberg och Kvyat, en anledning till deras haverier kan vara det sänkta däckstrycket som skapade lite extra grepp och "stående vågor", som i sin tur belastade bakhjulsupphängningen lite utöver det vanliga samtidigt som bilarna kördes väldigt lågt över de höga kerbsen.  För Ferrari var det lägre däckstrycket en skänk från ovan, deras bil fungerar mycket bättre med lägre däckstryck, den blir mer stabil under inbromsning och har mer grepp bak samtidigt som den styr in bättre, och det även på våt bana.  Nu är ju andemeningen med wish bones att de ska brytas, men inte i racing där det kan bli en liten smula farligt i höga hastigheter och med höga sidobelastningar, chiken race mot arnco räcken är ohälsosamma, bilarna är mjuka och armco räcken hårda, samma gäller förarna, en del är mjuka och andra är hårda.
 

Vi avslutar med en bild med några pojkar som spelar hårda, men är innerst inne riktiga velour mjukisar, Lewis och hans (pojk)vän Justin Bieber, pojkarna byltade på rikligt med skyddsutrustning, och gav sig ut på en romantisk tur på landet tu man hand, kanske uppstod det skön musik för den dynamiska duon var på sin lilla hoj, jag kan knappt bärga mig tills de kliver upp på scen, och sjunger en kärleksballad om sin gemensamma lycka när de klev ut ur skåpet.
 
Amen,..må morgondagens race bli något att minnas.
 
       
    

Kommentarer :

#1: La Garonne

Kvällens spelning, tolkar det som att BL ska rocka loss. Låter kul. Stor spelning eller på lokal pub ?
Kimmi har stora chanser till ett bra resultat absolut, det jag är orolig över är att han behöver tid att få upp temp i däcken och med tanke på att han startar på super soft så finns risk att han tappar positioner dom första varven och blir sittande bakom bilar och tappar pga detta, om han mot förmodan gör en bra start och lyckas hålla undan dom första varven, ja då jäklar, då finns risk för att det blir en eller två eller flera pilsner imorgon kväll.
Mördarkerbs, jisses, vad tusan styr dom med. Antingen får dom ha asfalt eller så ha grus i avåkningszonerna. Moto GP ska vad jag förstår köra här men det borde väll fungera med grus i avåkningszonerna för dom också eller?
Rocka loss BL

Svar: Vi spelar på lokala rockklubbar, där hojåkare och brudar som vill ta en "walk on the wild side" dominerar bland publiken, inga morots tuggande hipsters eller regn bågs folk med baktändning på plats med andra ord,..för att inte prata om feminister;-)
Det skiljer inte mycket tidsmässigt i race pace mellan super mjuka och ultra mjuka, men de sistnämnda tar slut på nolltid, även RBR duon och Vettel startar racet med super mjuka, kan vara ett vinnande koncept om det inte blir ett regn race.

Grus på avåkningszoner är ett bättre alternativ för Moto GP, på asfalt tar det lång tid att få stopp på ekipaget om man vurpar.

Jag rockar jämt, dygnet runt;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Andy

Hur kan bromsklossen hulkenberg inte bli bestraffad när han gjorde sitt "snabba" varv vid gulflagg??

Svar: Allt kan hända när FIA:s senilmaffia är i farten, Nicos fem platsers nedflyttning blev fyra platsers nedflyttning istället.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Kimi kommer varva dem alla nu när Ferrari uppdaterat vevaxeln. Eller var det kamaxel? Ja det var ju ett power ingrepp iallafall. Stackars lallandes idiot.20 år som motor reporter tydligen... Svårt att välja för morgondagen. Regnrace kan bli kul att se på men för Kimis del kanske torrt är att föredra? Annars finns det risk att alla får följa efter chikanen genom hela racet.

Svar: Vem är det som blandar ihop kamaxel och vevaxel, en expert av rang? Racet blir nog en blandning av körning på blöt och torrt underlag, kan bli rätt så underhållande.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Det var Viasats egen Janne Banan som rörde ihop saker och ting i direktsändning. Och ville få det till att nu hade Ferrari visst hittat extra hästkrafter genom detta. Stackars Elg hade svårt att inte kommentera med något spydigt utan fick snällt förklara att denna uppgradering inte direkt betydde mer hk och fick sedan förklara mer i detalj vad Ferrari gjort och hur det påverkat bilen.

Svar: Aha, då förstår jag, Blommans kunskaper om det tekniska är rätt så begränsade om inte obefintliga, läge för skämsmössan på för Eje som får rätta till hans korkade utfall.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :