TIME WAITS NO MAN

 
Time waits no man brukar man säga, något som även gäller för F1 förare, en vacker dag är det dags att ställa hjälmen på hyllan.
 
 
Jenson Button, 36 år
 
Kimi Räikkönen, 36 år
 
Fernando Alonso, 34 år
 
 
Felipe Massa, 34 år
 
Lewis Hamilton, 31 år
 
 
Nico Rosberg, 30 år
 
Pastor Maldonado, 30 år
 
Förarna här ovan bildar F ettans gubbmaffia, samtliga har passerat 30 årssträcket, men inte sitt bäst före datum bortsett från Maldonado, vars bäst före datum gick ut redan innan han började med racing, samtliga utom Maldonado, Button och Massa har fortfarande kapacitet för att knipa VM titeln.  Button och Räikkönen kanske stannar ett år till beroende på vilka resultat de presterar i år, Alonso lär avsluta sin karriär hos McLaren, kanske blir 2017 hans sista år i F1. Massa gör troligen sitt sista år i F1 i och med 2016, Hamilton har några år kvar i F1 om inte musikkarriären hamnar i fokus hos Lewis, Rosberg lika så, även om jag personligen tror, att Nico inte stannar i F1 längre än högst  två år till, Maldonado hör inte hemma i F1 överhuvudtaget.
 
I den här gruppen hittar man några av F ettans mest karismatiska förare, förare som imagemässigt är mycket viktiga som F1 sportens ansikte utåt, förare som skapar rubriker och uppmärksamhet i media, förare som fansen älskar och älskar att hata, förare som Räikkönen, Alonso och Hamilton.
 
 
 
 
Romain Grosjean, 29 år
 
 
Nico hulkenberg, 28 år
 
Sebastian Vettel, 28 år
 
 
Valtteri Bottas, 26 år
 
 
Daniel Ricciardo, 26 år
 
Sergio Perez, 26 år
 
F 1 cirkusens medelålders grupp, där man bland annat hittar den mest anonyma, fyrfaldige världsmästaren genom tiderna i Vettel, en bra förare som dock helt saknar personlighet och karisma, de två förare, som utöver Vettel har kapacitet att vinna VM titeln i rätt bil är Bottas och Ricciardo.  Grosjean är för ojämn och en chanstagare, Perez är kapabel att kriga om podiums, men saknar det lilla extra som är utmärkande för en toppförare, och Hulkenberg i sin tur är den mest överskattade föraren i F1 under de senaste åren.
 
I den här gruppen saknas helt de karismatiska personligheter som går att hitta bland F ettans gubbmaffia, något som  säkerligen väcker oro bland dem som äger de kommersiella rättigheterna i F1, proffsidrotten, liksom PR och marknadsvärdet ur kommersiell synpunkt  står och faller med utövarnas dragningskraft hos allmänheten, en förare som saknar karisma och utstrålning väcker föga intresse hos publiken även i sitt hemland, något som inte minst Vettel har blivit medveten om.
 
 
Marcus Ericsson, 25 år
 
 
Jolyon Palmer, 25 år
 
 
Esteban Gutierrez, 24 år
 
 
Danil Kvyat, 24 år
 
 
Felipe Nasr, 23 år
 
 
Carlos Sainz, 21 år
 
 
Max Verstappen, 18 år
 
Nu är vi framme vid F ettans fritid-dagis grupp, där man rimligtvis borde hitta några av framtidens toppförare, men jag är inte helt övertygad om att så är fallet.
Palmer och Gutierrez är fullständiga medelmåttor, Kvyat kan göra hyggliga resultat ibland men är samtidigt tok för ojämn, Ericsson och Nasr är duktiga förare men inte mer än så, och Sainz och Verstappen har mycket kvar att bevisa, inte minst  med tanke på Toro Rosso chefens utlåtande, där han gjorde gällande, att det mesta av duons prestandanivå kom ur bilen.
 
Förarna i fritid-dagis gruppen lider av samma brist på karisma som medelålders gruppen, jag kan inte heller se det lilla extra som gör en till toppförare hos någon i gruppen, inte i alla fall ännu så länge, men det kanske kommer, om det räcker ända fram till en VM titel återstår att se.
 
Hos Manor är ingenting klart ännu så länge i förarfrågan, man pratar om Harianto, Rossi mfl, så jag lämnar det stallets förare utanför min sammanfattning, men med tanke på, att stallet anlitar som teknisk personal sparkade ex Ferrari anställda i form av Tombazis och Fry, så lär inte stallets kommande förarbesättning heller hålla en speciellt hög nivå.
 
Att jag tar upp frågan om förarnas utstrålning och karisma kan för några av er verka lite ovidkommande, men är en väl så viktig detalj i sammanhanget, speciellt med tanke på när de underhållningsmässiga  höjdpunkterna på banan uteblir på grund av bilarnas konstruktion, i såna fall kan fansen  tillägna sitt intresse för "sin" förare istället för det tekniska, det är ju lättare att förlåta Ferraris missar med Räikkönen i sittbrunnen istället för Gutierrez.
 
Apropå förarana, de kräver att Pirelli ska ta fram däck som det går att köra för fullt med, dagens däcksparar orgier roar ingen inklusive förarana och publiken, jag kan bara hålla med , det är oerhört trist när det mesta av tiden på banan går åt att spara på däck istället att attackera.
 
Ferraris bil har klarat kraschtesterna, den kortare nosen krävde lite arbete innan man fick godkänt av FIA, det blir intressant att se på vilket sätt ex Mercedes mannen Jock Clears intåg påverkar Ferraris konkurrenskraft, han är en riktig toppnamn bland ingenjörer ,vars kunskap om Mercedes tekniska lösningar kan visa sig vara rätt så användbara för Ferraris del.
 
Det har cirkulerat helt felaktiga uppgifter i media om Hondas uppdaterade PU angående antalet hk i årets motor, fantasisiffror på 200+ hk har nämnts, något som inte alls stämmer, hittar de mellan 80-120 hk så har de gjort ett bra jobb.
 
För min del har det varit några lugna dagar här i L.A, dock åkte jag på böter i morse när jag fraktade Petes vakthund Panhead från verkstaden till hans hus.   Panhead är en amerikansk mastiff, en reslig pojke som väger 90 kg, han vaktar Petes verkstad-butik på nattetid, jag är hans nya bästa kompis numera, eftersom jag förser honom med diverse godbitar i matväg, dock enbart nyttiga såna.
Panhead är en mycket väldrillad individ, men även en riktig matvrak och finsmakare, så jag kan inte låta bli att jävlas lite med honom ibland, jag ställer mat framför nosen på honom samtidigt som han får strikta order om  att inte röra på den.  Stackarn sitter givakt och försöker låta bli att snegla på maten, men drägla kan han inte låta bli, så det tar inte lång tid innan han sitter i en pöl av saliv, han är väl lite som hunden i videoklippet här nedan.
 
 
Amen,..må Coco Austins rumpa vara med er.
 
                       
                                     
 
 

Kommentarer :

#1: Calle Bergström

Hej
nu kunde jag inte hålla mig längre har inte skrivit innan.Tackar för en riktigt bra blogg.Tror du inte att du satte tummen på ett av racingens största problem
nu när pengar styr allt.Vilken tonåring tror du vågar,kan utveckla en egen personlighet när de är
beroende av sponsorpengar redan innan de sitter i
en F3a.Vem vill titta på racing när vi får tråkigare banor,bilar som inte kan gå för fullt o allt opersonli-
gare förare.

Svar: Ett år i kart på toppnivå kostar mer än en miljon kronor numera, så förarna förvandlas till media apor redan som barn, och alla spår av personlighet slipas effektivt bort av PR skäl, tråkiga förare i tråkiga bilar som körs på tråkiga banor tar död på motorsporten.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Tror att en stor del av personlighetsfrågan - om än inte hela förklaringen - har att göra med det Calle säger. Man ser samma fenomen i alla sporter, medieträningen strömlinjeformar alla förutom de med riktigt stort självförtroende.

Svar: Så sant, tyvärr, individualism är ett skällsord numera, det är team work andan som gäller, kanske blir nästa steg två eller tresitsiga bilar så att alla kan vara med.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Jag kan inte annat än att hålla med om att det bara är Gubbmaffian som är intressanta att se och som man vill läsa om. Övriga är för mediatränade, som ovanstående kommenterade, eller bara tråkiga.

En ovårdad stor talang skulle troligen dra till sig mer sponsorer än hela dagisgruppen tillsammans. Den föraren hade varit rolig att se. En personlighet som Senna hade F1 behövt en Finländare som knappt säger något för balansen :)

Svar: Gubbarna är dem enda som vågar öppna käften, och säga vad de tycker om saker och ting, den nya,mediatränade generationen är bara en lång gäspning, som tråkar ut publiken med sina "jag vill tacka stallet, sponsorer, bla bla bla" tal efter racet, de är mer PR snubbar än racing förare.
Brandon Lee

skriven
#4: David Aldén

Ja, det känns väl som att alla redan är inne på samma spår. Artiga, väluppfostrade och många gånger mediatränade förare känns som den nya generationen. Om det ändå vore på samma sätt i yrkeslivet ;)
Skulle vara betydligt roligare att byta...

Att det har blivit så i racingvärlden känns inte så konstigt eller förvånande heller då förarna vet att de är så otroligt beroende av sina sponsorer.

Ingen som har planer på att lära Zlatan ratta F1?
Skulle se fram emot intervjuerna om inte annat.

Svar: Visst är de unga förare beroende av sina sponsorer, men för den skull ska man inte eftersträva att helt utplåna deras personlighet genom att förvandla dem till anonyma PR robotar, fansen gillar inte sånt, och det är ju faktisk fansen som i sista hand betalar för förarnas stallplatser via sponsorer, ingen publik(fans)= inga sponsorer=ingen F1.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Lundahl

Vi har redan en Zlatan i F1. Lewis? Men han säger iallafall inte han inte är någon jävla svenne banan.
Det sa han i tv och jag har inte sätt en landskamp efter det. När rasister är okej så länge dem inte är svensk. Men sedan röstas han fram som årets svensk. Vilket stort dubbel moral skämt.
Så man måste vara en skit stövel ett kräk istället för artig? Jag skulle aldrig kalla någon av dessa F1 förare artig i första hand. Gör allt för pengarna och vara med i tv och tidningar. Är det artigt?
Kimi är verkligen ett stort undantag. Jag tror hoppas Bottas har mycket av det också. Det jag vill tro är han är lite av Senna Mika och Kimi.

David vi vill ha riktiga män i F1, och att F1 blir för män igen. Inga kräk in i F1 som du föreslår?

PS,Nu ska iväg göra en PET röntgen. Kanske kan se mitt explosiva humör på plåtarna sedan hahah

Svar: Zlatan tycks ha lite problem med självkänslan, han borde kanske spela för Bosnien istället, vad vet jag.En del förare är skitstövlar, andra är bara sig själv, Arrivabene sa att man kan inte säga till Kimi vad han ska göra, eftersom han ändå alltid gör som han vill, något som jag tycker är ok, eftersom det är Kimi som kör, inte Arrivabene.
Bottas har lämnat Mr Nice Guy linjen bakom sig, och säger numera vad han tycker och tänker , pojken har blivit en man som vet vad han vill.
Brandon Lee

skriven
#6: HooD

Vad fick du böter för? Får man inte frakta hund i L.A. ?

Svar: Hunden gillar att ha huvudet utanför när man har rutorna nere, så jag gasade lite extra för mer öron fladder, ritade lite svarta spår, och märkte inte att en snutbil låg snett bakom oss, kostade en slant, jag hoppas att Panhead blev nöjd;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Ayhan

Skulle kunna tänka mig att Max Verstappen kommer att utvecklas till en mediatillgång för sporten, givetvis starkt påhejad av pappa Jos. Jag ryser tyvärr lite vid tanken då han inte finns på min gilla-lista. Vad vi än tycker så behövs det lite Älska/Hata-profiler inom F1. Vi får hoppas att några av valparna utvecklas till sportens fördel.

Svar: Kanske det, om han blir framgångsrik som förare, men steget mellan att göra skapliga resultat och att vara en toppförare är ett långt steg, speciellt för en förare med Maxs körstil, att enbart attackera utan att någonsin tänka efter först har sitt pris.
Brandon Lee

skriven
#8: La Garonne

Intressant läsning som vanligt BL. Ja personligheterna i dom två sista grupperna är inte dom mest spännande. Ser inte ngn av dom som kan axla dom äldre herrarna tyvärr. Hoppas det kan komma in ngn ny kaxig jäkel som man antingen älskar eller inte, och det kvittar vilket av det, bara det blir ngt !!
Som sagt, skönt att nya säsongen är igång, väntar hela tiden på spännande nyheter från dig.
Jaha, Tombazis är tillbaka, då får vi se hur lång tid det tar innan Manor har pull rod :-) Ska dock bli intressant och se hur stort framsteg dom gör med Mercedes PU, om du nu hjälper med ny PU på den bilen.
Jasså, det blir som så att Ferrari får kort nos i år. Tråkigt tycker jag, för som jag skrivit tidigare så tycker jag att dom hade snyggaste bilen pga den längre nosen ( även Mclaren när dom också hade lång näsa). Men som Kimmi fan jag är så tar jag hellre en mindre snygg bil och att Kimmi får en bil som han giller så han kan attakera utav bara f--n.
Honda, nej inte tusan kan dom bara si så där hitta så mycket hk. Men om det nu är som du tror, är dom då rent hk mässigt i fatt dom andra ? Sen har vi ju det där med körbarhet också. Men som du skrev för länge sedan. Honda kan det här med motorer och har stor erfarenhet från racing så nog tusan kommer dom att få till en bra motor ngn gång.
Hoppas du har det bra där borta. Och det antar jag du har om ni har sådana saker guppande i vattnet

Svar: Ferraris nya nos blir inte riktigt lika kort som hos konkurrenterna, lång nos fungerar inte bra med push rod eftersom tyngdpunkten hamnar högre, så de var tvungna att bygga en kortare nos.
Honda kommer inte att vara ikapp, men bra mycket närmare effektmässigt, de hade åter igen tekniska problem med PU under Pirellis regndäcktester, dock var bilen bestyckad med den gamla motorn, jag är helt övertygad om, att de kommer ha ordning på sin PU innan säsongstarten i Australien.

Jag mår som prins bland guppande saker i vattnet, helst i poolen, kylan i havet orsakar oönskade effekter på vissa kroppsdelar.
Brandon Lee

skriven
#9: Ghostface

Ghostface hälsar-Great Reading as Always.

Jorå Coco got some back :P Synd att hon har Ice-T som man..

Svar: Hon kanske är sugen att byta, slå en signal och fråga,...
Brandon Lee

skriven
#10: Classe/Salem

Jag mår som prins bland guppande saker i vattnet, helst i poolen, kylan i havet orsakar oönskade effekter på vissa kroppsdelar.
Brandon Lee

Nu förstod jag inte, hur menar du nu? /C

Synd på böterna, är det så att snuten är vanligare där än här, på vägarna?
Här ser dom bara på TV numera, när någon stackare har blivit mördad på ngt boende/C

Svar: Kvinnosaker guppar men krymper inte, kylan i havet kastrerar i värsta fall tre fjärdedelar av längden hos tredje benet i badbrallan,.har det aldrig hänt med dig?
Brandon Lee

skriven
#11: Peter

Det är hårt att bli gammal ,kroppen säger nej men huvudet säger ja ...som sagt jämna plågor till alla må det bli ett bra år med lite spänning på banorna

Svar: Så sant, men vad vet kroppen om hur mycket knoppen tål eller vice versa.
Brandon Lee

skriven
#12: Flying finn

Tror du Valtteri har vuxit till sig ett par munaat?
Då tror jag på pojken...

Svar: Det är melonstorlek på cojones hos Vale numera,.om nu inte Kimi tar ett skamgrepp om hans kulor för att visa att gammal är äldst.
Brandon Lee

skriven
#13: Jim

Skrivs iallafall i finsk media att Maldona får sparken och Magnussen ersätter? Du kommer säkert att sakna Maldonado om det stämmer :)

Svar: Absolut, Maldo är min favorit i F1, dock kan jag inte begripa hur i helvete han lyckades med konststycket att vinna ett race;-)
Brandon Lee

skriven
#14: Classe/Salem

Svar: Kvinnosaker guppar men krymper inte, kylan i havet kastrerar i värsta fall tre fjärdedelar av längden hos tredje benet i badbrallan,.har det aldrig hänt med dig?
Brandon Lee

Kan väl hända att det har krympt ibland, men det bara vid massiv snödriva och "bakomladanpöket" i så fall. Aningen rusig också, kanske/C

Svar: Det gör inget om man krymper lite ibland om bara man ser till att växa till normalstorlek igen, som är givetvis ett relativt begrepp eftersom normalstorleken varierar.
Brandon Lee

skriven
#15: Genc

De enda av de yngre förmågorna som har personligheter eller karisma som krävs för att lyckas långt tycker jag är bara som Ayhan är bara Verstappen bara resten är bara artiga och mediatränade hoppas inte att fler blir så i framtiden framöver ha det bra Genc

Svar: Det är onödigt artiga pojkar med i F1 nuförtiden, det är sponsorer tillsammans med stall ledningen som styr det hela. Ha det.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :