GIVE ME MORE POWER

 
 
Det har hänt en hel del på 50 år med Ferraris kraftkällor, från en 3 liters V12 på 60 talet till dagens 1.6 liters turboladdad hybrid PU, från 400 hk till 850 hk, utvecklingen av  nya, kreativa  ovationer inom det motortekniska tar aldrig slut.
 
Ferraris chefsdesigner Lorenzo Sassi på motoravdelningen jobbar vidare tillsammans med Binotto ,och samarbetspartnern AVL för att locka fram några extra hk till ur Ferrari motorn, bland annat med variabel insug, högre kompression där man ökar kompressionen från 240 till 300 bar, högre tryck vid spridarna med upp till 500 bar, bättre kylning med större kylare, omplacering av hybridenheter osv.
 
Så, vad är han ute efter den gode Sassi med höjningen av kompression?  Auto combustion, dvs, självantändning av bränslet på samma sätt som i en dieselmotor för kortare tändningstid, mer effektiv och snabbare förbränning som ger mer effekt.
Bensin självantänder under betydlig lägre tryck än diesel, så man behöver inte samma extremt höga kompression som med en diesel motor, men det blir ändå mycket höga påfrestningar för motorn med temperaturer upp till 1100 grader, som kan leda till att komponenter i motorn riskerar att smälta med motorras som följd, så det gäller att mjukvaran i motorstyrningen sköter sitt jobb till det yttersta utan några missöden med tanke på, att man bara har 5 PU tillgängliga per säsong för sitt förfogande innan man straffas med nedflyttning på startgridden efter ett motorbyte.
 
Så, ligger det någon sanning i Sassis prat om auto combustion i årets motorer?  Vem vet, grejer som fungerar bra i teorin och i en bromsbänk behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, när de sitter fastskruvade i bilen, en kontrollerad självantändning i en bensinmotor är inte bland de lättaste inom det motortekniska att nå, så det återstår att se om Sassi menar allvar med sina utlåtanden, eller om han bara sprider rökridåer i en sann Ferrari anda.
 
Apropå motorer rent allmänt, motortillverkarna har äntligen gott med på, att sänka priset för sina kundmotorer från 20 till 12 miljoner euro per säsong.  Todt och Bernie bearbetade biltillverkargänget både med hot och morot tills de gav sig, dels på grund av, att de inte ville avstå från inkomsten som försäljningen av kundmotorer alstrar, och dels på grund av, att det skulle ha blivit en pinsam situation för deras del, om en motor från en oberoende tillverkare skulle ha visat sig vara bättre än deras egna motorer.
 
 
 
Bilderna här ovan visar dels en 60 tals Ferrari i all sin enkelhet, inga down force producerande vingar, ingen sofistikerad aerodynamik, inga knappar i ratten att leka med, all grepp kom från chassi-däck, resten var upp till föraren, det var körskickligheten hos föraren som fällde avgörandet i jakten på podiums, och dels dagens F1 Ferrari, fullproppad med förarhjälpmedel och högteknologisk hokus pokus som styrs av ingenjörer från depån, föraren är i första hand en utbytbar passagerare, vars främsta uppgift är att lyssna på vad ingenjörer säger och agera därefter som en maskinskötare när tekniken med en varsam hand leder honom fram till en podium plats.
 
Så, vad tror ni att skulle hända, om en förare ur dagens Play Station generation skulle sätta sig i en Ferrari 312 från 60 talet, och skulle få som uppgift att göra en konkurrenskraftig varvtid på Nurburgringens nordslinga, en varvtid som skulle matcha varvtider satta av toppförarna på 60 talet?
Fundera lite på det efter det att ni har kikat på videoklippet här nedan, året är 1967, banan är Nurburgring, nordslingan,det gröna helvetet, inga avåkningszoner, luftburna bilar helt utan säkerhetsdetaljer, däck med lika mycket grepp som ett banaskal har på is, ingen radiokontakt med depån, det var föraren som var skillnaden mellan ett misslyckande och en succé.
 
 
Amen,..må riktig racing vila i frid.       

Kommentarer :

#1: Magnus Lundahl

Vilka skulle ens vilja? Kimi och Alonso troligen bara.
Mika och Senna hade varit bästa förarna oavsätt vilken tids epok det handlar om. Det är jag bra övertygad om. Jag tror Senna skulle vara en mer överlägsen 50-70 tal en han var på 80-90 talet.
Kimi skulle vara totalt överlägsen och möjligen Alonso minst lika bra. han gillar ju bilar som inte svänger in utan man får kasta in dom i svängarna.Men hur klarar han överstyrda bilar? riktigt dåligt möjligen och då har han inget att hämta med dessa bilar väl?
Eller hur var dom att köra dessa 1967?
Jag tycker det ser ut som dom är väldigt stirriga och överstyrda som fan.men pendlar till understyrning hur som helst.
Hur mycket hp har dom och var har dom för toppfart?

Sådana banor men med klar förbättrad säkerhet.men som inte tillåter man gör misstag. Då ska man krascha.

Svar: De här var bilar som man i stort sätt styrde med gaspedalen, något som Kimi verkligen behärskar till 100%, Alonsos körstil är nog lite för brutal att passa för en 60 tals F etta, men han är rätt så duktig att anpassa sin körstil efter bilens beteende.
Jag har aldrig fått tillfälle att köra en 60 tals F etta, men har kört med rätt så många sportvagnar från 60 och 70 talet, det är samma premisser som gäller för dem, att styra med gasen, balansera bilen med gasen.

Antalet hk och toppfarten i jämförelse med bilens köregenskaper skulle kunna jämföras med en dagens F etta med en 1500 hk motor, dvs, riktigt svårkörda saker som krävde sin man, inget för småkillar med andra ord.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Lundahl

button tycker ju en del banor idag är för farliga. Att sådana super töntar kör F1 idag och höjs till skyarna säger väl det mesta. Inte konstigt småglin kör F1 också då. Jag tycker man ska sätta 21 års gräns och köra på riktiga banor och förbjuda allt med modernteknik och hjälpmedel.
60-70 tals bilarna kan man sätta regler så dom blir som dom.men med en bättre motorer och däck så klart och samma säkerhet i bilen som det är idag. Då klarar man kracher i murar och däckbarierer och man överlever. räcker väl?

skriven
#3: Classe/Salem

Är det bara min dator som "sinkar" det är så djävla svårt att att läsa din blogg, vad har du gjort, om det inte är du, vem fan har gjort vad?

skriven
#4: Classe/Salem

Sorry, hade banksafe på, då blir det nästan oläsligt, sorry. /Claes

skriven
#5: David

Mycket intressant med självantändningen. Menar Sassi då till och med att man skall plocka bort tändstiften?! Fast antar att man inte får det, då är det ju inte längre en Ottomotor utan en Dieselmtor. Höjning av kompressionen är väl ganska enkelt i teorin, enda man sen behöver göra är att öka oktantalet så bensinen får svarare att självantända.

För övrigt; om motorn kostant självantänder finns det inte risk då att vevaxeln börjar snurra åt andra hållet?

Håller med dig BL, låter som en rökridå detta

Svar: Nej, inte plocka bort tändstiften, självantändningen ska starta precis innan tändstiften ger en gnista för att skapa en snabbare, och mer effektiv förbränning som ger en kortare tändningstid, det tillsammans med variabel insug och högre spridartryck kommer att ge högre effekt, oktantalet är inte tillåtet att höja, soppan man tankar i F1 är i princip den samma som vi tankar, dock blandat i andra proportioner.Risken med självantändning är de höga temperaturer, det blir intressant att se om Ferrari verkligen kommer att använda systemet och får den att fungera på ett bra sätt.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Jag håller med Magnus och säger Kimi och Alonso. Kimi kan köra vad som helst bevisligen medans Alonso påstår det, i vilket fall som helst så har han nog kulorna till det.

Mika ville ju inte ha någon radiokontakt alls så det skulle passa honom perfekt.

Såg ett klipp nyligen med Verstappen där han misslyckades att göra doughnuts i en uppvisning så det säger väl allt :)

Svar: Kimi och Alonso är bra tips, dock är Kimi den bättre av de två att styra med gaspedalen, som var brukligt med 60 tals bilar.
Jag tycker att man ska förbjuda all onödig radiotrafik, de förare som inte klarar sig utan en massa pladder bör byta jobb.

Ibland kan muren köra på bilen sägs det,...
Brandon Lee

skriven
#7: Petri

Gillade filmen med tuffa grabbar som susade runt med en gammal hederlig moped kruka på huvudet. Antar att det var det bästa som fanns på den tiden och de slapp bygga in kylkanaler i den krukan ;-)

Svar: Hårda grabbar med mjuka hjälmar, eller "vurpe ollon" på norska, på 40 och 50 talet körde man kortärmad och med papphjälm som huvudbonad, inga bälten, bilen hade löjligt smala "cykeldäck", hastigheterna var över 250 knyck, de var snubbar med stora cojones;-)
Brandon Lee

skriven
#8: antonio

Efter att nattens rovdjur lyckats hugga tag i en och nästan lyckats sugga ut allt liv ur en så har man legat i en krypta under längre tid, fast nu har vaknat till liv och är hur taggad som helst på lite racing. Ska försöka själv ta mig ner till Spanien och titta på testerna, är mest spänd på att titta på Ferrari och McLaren , dem tro jag personligen kan göra den säsongen spännande att titta på i år.

Svar: Det är dag att vakna och få en blodtransfusion? Spanien i andra halvan av februari är något lite skönare alternativ än Sverige, Ferrari och Macken är stallen att hålla ett öga på, det är nog hos dem man kommer att se ett skapligt steg framåt.
Brandon Lee

skriven
#9: Cox

Men brandon !
Nu ska vi vara snälla med playstation pojkarna, det är mer humant att avliva dom med en giftspruta än att be dom köra en F1:a från 60 talet, och tänkt på bilen den är värd ett bättre öde än att bli skrotat av en finnig snorvalp :-)

Svar: Fan, du har rätt, det skulle vara brottsligt värre, att låta en valp skrota en juvel från 60 talet, de får köra 60 tals bilarna på datorn istället, något som de är vana vid.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Lundahl

Det börjar komma riktig go simulatorer för oss privat personer att köpa. Men bara ratten och simuleringen på G krafter kostar 500 tusen. Sedan ska det drivas och finnas spel som håller klassen med. Så runt 1 miljon skulle man haft över till sådant lek.

Nej tyvärr är detta 10-20 år bort och då vete fan om jag kan eller orkar eller vill köpa sådant.
40 talist skulle man varit. Eller bli född kring 2030 för då har teknikens stora framsteg precis börjat.

Visst låter coolt med självantändande bensin motor., Men inte något wow. F1 vill jag tillbaka i tiden och inte framåt faktiskt. Det var bättre förr. Om man plockar dom bästa bitarna från 50-80 tal.

Det kommer nya grafikkort på 14nm och 16nm mot dagens 28nm i sommar. Till vintern köper jag vill helt ny burk ,och då får jag väl installera F1 2010 och köra lite simulator.
Jag vill se personer som kan göra saker som jag känner jag aldrig skulle kunna göra. Jag vill inte se sådana som Verstappen kunna köra F1. Det betyder att jag troligen skulle kunna lära mig köra dessa dagens bilar.Bil från Sennas tid tex hade jag inte ens vågat prova köra. En mindre kunnat köra.
Det är vad jag tror. Men man tror väl alltid man kan mer en vad man faktiskt gör hahah

Sedan undrar jag om dom inte kan förbjuda radio kontakt mer vid sos läge så att säga. tankning och byta däck ska vara helt upp till föraren tycker jag.
Alla hjälp medel ska bort anser jag.

Svar: Assetto Corsa dyker väl upp till konsoler under våren, den ger en någorlunda skaplig känsla hur det är att köra på en bana.
Brandon Lee

skriven
#11: Johan

Några år senare, bilarna är ännu snabbare. Vi följer Howden Ganley en bit på vägen i en ISO-Marlboro. Frank Williams dåvarande stall, 1973. Jackie Stewarts kommentarer säger allt. Det var ingen lek att ratta runt Ringen.....

BTW, Tack för en kanonblogg Brandon !

Svar: Tack själv för länken, 1973 hade man redan skapligt med down force, men samtidigt hade ju bilarna blivit snabbare som du påpekar, om du får chansen någon gång, så prova med att köra en gammal Formel Ford, den ger mycket 60 tals känsla greppmässigt.
Brandon Lee

skriven
#12: Johan

https://www.youtube.com/watch?v=4ANLKTkUfFY

skriven
#13: Peter

Gud va sexig 12an är och dagens pojkar hade fått det svårt helt klart

Svar: Motorer var riktiga konstverk som alla kunde se på 60 talet, nu ser man ingenting av dem, när de göms under diverse hybridenheter och motorkåpa.
Brandon Lee

skriven
#14: ThomasF

Strålande rapportering,bilder samt länkar som vanligt Brandon!Tack//Thomas

Svar: Tack själv för att du kikade in Thomas,.och trevlig helg för dig.
Brandon Lee

skriven
#15: OK

Tror dagens snittförare är betydligt närmare max med sitt material än vad förarna var på 60-talet. Att den tidens förare var tuffare råder det inget tvivel om. Den allmänna utveckligen har nog gått från äventyrare/vildhjärnor till "idrottsutövare". F ö sjukt snygga cigarrer back in the days.

Svar: Att dagens förare är närmare max med sitt material beror på att bilarna är mer lättkörda, 60 tals bilarna skulle skrämma skiten ur Play Station generationen.
Brandon Lee

skriven
#16: David Aldén

Skön gammal film som du rotat fram. Den sätter saker och ting i ett litet annat perspektiv, vilket kan vara kul ibland.

Får även passa på att kasta iväg ett tack för en bra blogg.

/D

Svar: Tack själv för din kommentar,..ett annat perspektiv är nyttig skit ibland.
Brandon Lee

skriven
#17: Magnus Lundahl

Assetto Corsa har jag nu kollat in. tack för tipset. Verkar riktigt lovande faktiskt och kommer till pc.
Jag kommer troligen köpa det spelet när dom nya grafikkorten kommer till sommaren eller hösten. Spelet släpps i april-maj.
Jag har en g27a ratt och verkar svårt och utmande och realistiskt.

Kommer du vara se mycket av för säsongs testerna Brandon? För mig du skrevet att du ska kolla in i feb då dom första börjar. Det ska bli så intressant höra vad du ser och tror om säsongen efter du sätt det.
En galet nöjd Kimi hoppas jag på.

mvh

Svar: Assetto Corsa är rätt så skaplig, de flesta racing spel har samma fel, nämligen greppet från mjuka racing slicks, eller snarare bristen på det, skulle racing slicks har så dålig grepp i verkligheten, så skulle man tillbringa mer tid utanför banan än på banan.
Jag har som ett mål att vara på plats i Barcelona när testkörningen sparkar igång, Amber tycker att jag ska stanna här, eftersom enligt henne finns ingenting i Europa som inte finns här,..jag kanske kan locka henne att följa med till Spanien, en Europa semester är aldrig fel.
Brandon Lee

skriven
#18: Alex

Näst intill perfektion här---> https://i.ytimg.com/vi/861qyXh8lc8/maxresdefault.jpg
Endast slicks som fattas!

Förstår inte hur F1 kunnat gå ifrån det där i slutet på 90-talet till de där jävla mupp-bilarna de har idag...?

Svar: Du får väl ställa den frågan till FIA mupparna, de gör ju allt för att kastrera sporten tills den dör ut.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :