FUTURE PAST

 
Det är fascinerande att ta del av diskussionen om framtidens motorteknik, när biltillverkarnas representanter  i F1 , och miljömedvetna F1 fans slår den stora trumman över hybriddriftens förträfflighet, inte minst ur miljösynpunkt.  Frågan är hur många av de inblandade eldsjälarna lever som de lär, ärligt talat så tvivlar jag på, att speciellt många racingintresserade kör en Toyota Prius istället för en BMW M5, lika lite som biltillverkarnas representanter, som brukar välja en värsting från arbetsgivarens utbud för privatbruk.
 
Hela diskussionen om hybridteknikens förträfflighet känns som ekon från förr, redan i början av 1900 talet fans bussar där en bensinmotor drev en elmotor, framtidens melodi är nog snarare bränslecell bilar som drivs av vätgas, kan det vara snart dags för Toyota med en come back i F1 med en vätgas driven bränslecell racer?
 
 
Mannen på bilden här ovan heter Andy Cowell, motor-PU chefen hos Mercedes F1 stall....
 
....som talar gärna och ofta om Mercedes hybridteknik som ett modern och miljövänlig alternativ till gamla tidens törstiga och smutsiga V12-V10-V8 maskiner, dagens PU drar minsann  bara hälften av den soppa mängd som de gamla reliker gjorde av med, är minst lika kraftfull, och en viktig föregångare på vägen mot en mer miljövänlig teknik i våra vardagsbilar.
 
Jag skulle vilja påstå, att Andy i första hand pratar av eget intresse, biltillverkare vill pracka på oss redan föråldrad svindyr teknik ,som tjänar inget syfte i vardagstrafiken.  Framtidens melodi är bränsle cell bilar, och framtiden finns här redan idag, eller ja, den fanns här redan igår, det är delar av  bilindustrin som försöker bromsa utvecklingen mot miljövänlig teknik tillsammans med oljeindustrin.
 
Racing har aldrig handlat om att spara bränsle ur miljösynpunkt, den mängd av luftföreningar som motorsporten skapar är betydelselös, all prat om miljövänlig teknik i F1 både från biltillverkarnas och fansens sida är bara ett mer eller mindre patetisk försök att vara politisk korrekta på ett krystad sätt, ren hyckleri och spel för galleriet. Racing ska inte heller handla om att spara på däck eller spara på materialet i form av motorer, annars kan man lika gärna lägga ner all racingverksamhet, det är inte racingen som förpestar jorden, utan vanliga Svenssons lathet, där ungarna skjutsas i Volvo kombin till hockeyträning i en ishall som ligger 800 meter från villaidyllen.
 
Andy påpekar, att den ack så miljövänlige och soppa snåla hybriden redan nu producerar 900 hk, lika mycket som en V10, det som han låter bli att säga är, att PU producerar 900 hk bara under 30 sekunder per varv, resten av varvet ligger den på samma nivå som en V8 utan turbo, ca 750 hk.
Ur det ovannämnda kommer delvis också problemet med de få omkörningarna, eftersom man kan även försvara sin position med hjälp av knapptryckandet, ett konstant, jämn effektuttag  ger bättre racing
eftersom alla har samma effektuttag över hela varvet, då blir det förarens körskicklighet som fäller avgörandet, inte knapptryckandet.
 
Gerhard Berger pratar ofta och gärna om allt och alla, numera tycker han inte alls längre att Alonso är den bästa föraren av alla, utan nu tycks det vara Vettel som gäller, även Mark Webber är av samma åsikt.
Det är mer än roande hur kort minnet är hos de två ovannämnda herrarna, ingen av dem tyckte att Vettel var den bästa föraren när han blev frånåkt av Ricciardo. Det är fånigt när två ex F1 förare klämmer ur sig ren nonsens, när båda två mycket väl vet, att ingen förare är bättre än materialet han förfogar över, och att det är ingenjörer som bygger bilar, inte förare. Ferrari blev inte bättre på grund av Vettels ankomst, lika lite som att McLaren blev sämre på grund av Alonsos ankomst, utan allt hänger på hur väl designers-ingenjörer lyckas i sitt arbete, och hur väl bilen passar för en viss förares körstil.
 
 
Det ryktas om att Kevin Magnussen är på väg att skriva ett kontrakt med Renault, blir intressant att följa meningsutbytet mellan de svenska och danska F1 fansen om så blir fallet, det var en del hårda ord och skadeglädje med i bilden tidigare. Först från dansk håll ,när Kevin fick en sits hos Macken och Marcus var hos Caterham, toppstall vs bottenstall, och sedan från svenskt håll, när Kevin fick lämna F1  och Marcus flyttade till ett bättre stall i form av Sauber. Kan det bli skrattar bäst den som skrattar sist i dansk favör om Kevin hamnar i ett fabriksstall i form av Renault, och Marcus blir kvar hos Sauber som troligen hamnar i bottenstrid i år med Manor?
 
 
 
Det var några ord om F1 relaterad skit, nu ska åka i väg i en inte alls miljövänlig Charger 68 med 440 och 4 växlad manuell låda, man kan höra hur mycket soppa den sörplar i sig hela vägen till McDonalds 800 meter bort.
 
Amen,..må soppa törstiga V åttor leva evigt på hybridteknikens bekostnad.              
 

Kommentarer :

#1: David Aldén

Personligen så ser jag plug-in hybrider som ett bra alternativ och en bra övergång till något mer framtidsliknande. Att kunna tillföra el utifrån blir viktigt om man på riktigt ska kunna köra på el, annars är vi tillbaka på bussarna som du nämnde ovan. Att kombinera redan befintliga system gör också att vi drar nytta av en redan fungerande infrastruktur. Ska man åka kort blir det på el, långresor blir på bensin/diesel vilket går snabbt att tanka.

Konstigt att inte fler biltillverkare ploppar ut plug-in hybrider.

Något som jag alltid har undrat också är varför alla "miljöbilar" måste vara så jävla fula. Har alla ett behov av att konstant skrika "Hej titta på mig, jag åker miljöbil?" (nej jag tycker inte Tesla är ful men Prius eller BMW I3 kan inte ens deras egna skapare gilla utseendet på).

Provade ju faktiskt på lite miljöracing för inte så länge när jag körde el-gokarts. Långt över förväntan!

Men åter till F1... slit däck, sörpla soppa, spruta avgaser. Det är racing! Och jag håller även med om ett jämnt effektuttag.

När tror du att bilföretagen börjar anlita designers till "miljöbilarna" då?




Svar: Jag provade en el driven hoj i samband med Isle of Man racet,.eh,.kändes jävligt konstigt på något sätt, lite som ett konstant motorstop, man fick lust att pluta lite med läpparna och härma motorsången från en Fireblade..;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Anders

Tack för en bra blogg. Tyvärr är jag själv dålig på att skriva men jag läste Lill-Lövis åsikter om F1 och den mannen har inte bara bra förslag. Han vill ju mer eller mindre förvandla F1 till en enhetsklass där alla ska ha samma växellåda, bromsar, bromskylnings, differential, ECU, elektronik, monocoque, framvinge och ratt. Det skulle i mitt tycke göra F1 tråkigt på det sätt att det skulle ta bort mycket kreativitet från stallen. Jag tycker att det skulle bli ett lite friare reglemente där stallen fick lite mer frihet att själv utveckla sin bil.
Det hade varit mer intressant med fler motortillverkare och helst fler fabriksstall som Toyota, BMW och Honda med flera som bygger allt själv.
Efter att följt F1 i en massa år så tycker jag att det var bättre förr. Det här med däck och bränslesparande har förstört sporten totalt. Gå tillbaka till riktiga sugmotorer och låt stallen använda en ny motor per tävling, bra däck som tål att raca med och straffa inte de förare som försöker köra om bara för att de satte ett hjul utanför linjen medans de försökte.

Jag hoppas att poletten tillslut ska ramla ner hos de som bestämmer att vi fans vill ha racing och ingen paradåkning.

Svar: Det är synd att Lövis är inte lika duktig som manager åt Rosenqvist än han är att prata, en del av det han säger är ok, en del är inte möjligt att genomföra överhuvudtaget, eftersom bilfabrikanterna finns med bara för att visa upp vad de kan åstadkomma, för Lövis idéer skulle man behöva en helt nu serie som ett alternativ för F1.
All sparande har mer eller mindre förstört sporten, tidigare hade man bla en reservbil, speciella kvalmotorer och kvaldäck osv, det vill säga allt som gjorde bilarna snabbare och sporten mer publikvänlig, numera handlar F1 mer om att vara politisk korrekt än att erbjuda bra racing, bra underhållning.

Alla konstiga straffar som delas ut till vänster och höger hela tiden är ren idioti, om motorn rasar, så flyttas föraren tio platser ner i startgridden, fullständigt idiotisk, det är ju inte föraren som bygger motorerna.

Hoppas kan man alltid göra, men så länge det sitter en samling mer eller mindre imbecilla individer som beslutfattare hos FIA, så lär det inte hända så mycket åt rätt riktning.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Hybrider har en plats i samhället och F1 har levererat en massa teknik till Svensson på gatan och kommer att fortsätta med det .
Men i denna miljödebatt så kan det vara mera intressant att öka inblandningen att etanol så att även vi här i Sverige når 15% som snart USA kommer att ha ..Mer än 95% av bilarna klarar att gå på 20% inblandning

Svar: Det är nog tvärtom, hybrider har funnits i gatubruk sedan länge, och de allra flesta bilarna bortsett från de i Brasilien mår inte alls bra av etanol som gör slut på en bensinmotor på nolltid.
Brandon Lee

skriven
#4: Alex

Älskar denna blogg och att Du Mr.Lee inte tillhör skaran sam fallit för miljömupparna.

Jag kan verkligen inte se hur man ens kan fundera över miljön när det handlar om motorsport. Det rimmar så jäkla illa så man blir fan skitnödig!

Jag skulle vilja se dyno-data där man kunde jämföra siffro på de hederliga gudomliga V10:orna mot dagens vidriga moppemotorer...

Svar: Jag gillar inte hycklare som delar ut pekpinnar till vänster och höger, silar mygg och sväljer elefanter, folk som tycker att motorsporten ska vara rumsren ,samtidigt som man har ingen åsikt om de miljontals lastbilar som rullar på vägarna och spyr ut dieselavgaser, det enda som de kommer med är, att det är mer lönsamt med väg än järnvägs transporter.
Min favorit V10 är den som sitter i Viper, man får ståpäls av motorsången när man är ute på banan och snurrar runt , en lastbils motor, men samtidigt en riktig motor, inte en gräsklippare dito.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe

Hört att man nu även ska komma att införa miljötänk även inom andra sporter såsom till exempel längdskidåkning. Istället för att alla åkare ska få förfoga över 100-tals par med längdskidor så ska man ha bara ett par att åka på unddr hela säsongen. Då gäller det att vara sparsam i början för att ha något på slutet, ty för att vinna världscupen så måste man vara jämn/medelmåttig hela vinterhalvåret. Man ska också förfoga över ett bestämt antal tokens som kan användas till att valla om eller stenslipa skidorna eller byta längden på stavarna. På skärmen ska man sedan kunna följa hur mycket av belaget som finns kvar procentmässigt. Hellner kommer kanske inte ligga först hela tiden, men ha mest kvar av belaget. Tänk så spännande!

Nej vafan, vilken skit det är. Ge mig adrenalin och få förarna att verka omänskliga som kan köra riktiga monster till bilar, så kommer man sitta som på nålar likt när Johan Olsson tog guld på fem-milan i Val di Fiemme.

Svar: Hur är det inom hästsporten, finns det någon avgasförening, eller hamnar all oanvänd hästbränsle direkt på backen i form av skitkorvar? Hur många par (häst)skor är tillåtet per race? Är det tillåtet att använda häst DRS i form av en ridpiska under 30 sekunder varje varv för omkörning?
Det är inte bara vi åskådare som är trötta på pajaserierna, utan även förare, men konstigt nog vill ingen lyssna vad de har att säga, eftersom alla andra tror sig veta bättre.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Lundahl

Du har så jävla rätt Brandon.Gammalt skit vill bil industrin pracka på oss. Hybrid är ett jävla skämt.
Teknik för annat funnits länge som bara ger vatten i utsläpp.
Ett av bästa inläggen du har gjort här. MP åker till EU och kämpar för bilarna ska få släppa ut mer avgaser och mer år framåt i tiden. Samtidigt säger dom vill tvärrt om.
Vad ska man säga? hahahah

mvh

Svar: Hybridteknik har funnits i vanliga bruksbilar långt innan den kom till F1, så den är en ren PR-jippo grej i F1, en helt onödig sådant.
Miljöpartisterna är de allra värsta hycklarna inom politiken, pratar om Prius och kör en Mercedes.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Du har rätt Brandon ett patetiskt spel för galleriet där man idag låtsasracar....du vet vad jag tycker....
Men det är klart som du säger riktig miljöteknik har sin plats i nuet, i min mening bara 100% el och bränslecellsteknik idag möjligen biogas producerad av avfall av olika slag. Tex etanol är ett skämt p g a att sättet det produceras på är allt annat än miljövänligt....
Har själv haft bensin, diesel och hybridbilar i vardagstrafiken, i stan var hybriden bäst på landsväg dieseln...
Enligt mitt sätt att se det så borde de flesta stora biltillverkare komma ut med rena elbilar nu och det snabbt, tror att det finns en stor efterfrågan på det åtminstone nedanför Dalälven geografiskt.
F1 lever trotts vintervila tack vare dig!

Svar: Ibland har man lite svårt att begripa, hur och på vilka grunder de svenska myndigheterna definierar begreppet miljöbil, när en stor jänkare pick up med V8 diesel kallas för miljöbil,,.kan det vara på grund av den idiotiska partikelfiltern, som ser till, att de allra farligaste nano partiklarna släpps genom och hamnar i vårat blodomlopp?
F1 kommer att överleva på ett eller annat sätt, om inte, så kan alltid gå och kika på historisk racing för att lyssna på riktiga motorer, och njuta av breddställ genom varje kurva.
Brandon Lee

skriven
#8: Marcus

Håller med om att det är ett löjligt spel för gallerierna för att själva tjäna pengar. Jag har absolut inget emot teknik, inte heller miljömedveten teknik, men som du nämner så ska den ju göra racingen bättre och inte sämre. Om F1 ska vara i framkant inom miljöteknik så är det väteceller de ska satsa på men de gröna sedlarna är viktigare.

Såg ett avsnitt med Top Gear för ett par år sedan och de sågade elbilarna och hybriderna totalt. De menade också på att vätebilarna är framtiden och att tekniken redan fanns då. Top Gear borde sköta F1 istället för då hade all fokus varit på hur snabbt det fysiskt går att köra :)

Hur tror du The Stig skulle klarat sig i F1?

Svar: Hybridtekniken har funnits i vanliga bruksbilar långt innan den kom till F1, så det är inget nytt med det ur teknisk synpunkt, hybrider är bara konstgjord andning innan vätgas bilarna tar över, att både Ferrari och McLaren har hybrid sportbilar är bara en PR grej, en ursäkt för att man har kvar en V8-V12 som grund kraftkälla, ren hyckleri med andra ord.
Det har funnits flera The Stig, ingen av dem höll F1 klass.
Brandon Lee

skriven
#9: Peter

Ser att här finns människor som behöver läsa på när det gäller etanol ! Helt rätt att man kan ha åsikter när det gäller 1Gen etanol ... Men 2Gen använder avfall från skogen , energigräs , resterna av majs som inte används till mat ..
Självklart så vill vi ha F1 motorer som låter och går som en F1 a skall göra .. Göm inte att det finns motorer som går på 100% etanol och dom går väldigt bra

Svar: Etanol ger flera hk än bensin men även högre förbrukning pga lägre energiinnehåll, plus att de allra flesta motorer som körs med både etanol och bensin blir mer eller mindre förstörda av det förstnämnda, jag skulle aldrig köpa en etanol/bensin bil.
Brandon Lee

skriven
#10: OK

F1 ska enligt min mening vara en extremsport - när nu varvtiderna är sekunder sämre än rekorden blir det som att se en OS-final på 100 m där guldmedaljören springer in på 10.10. Jag vill se rekord och sprängda drömgränser. Omkörningar i all ära, det är viktigt, men för mig är prio ett fart.

Svar: Fart är ju andemeningen med all racing, vill man vara på den säkra sidan ur säkerhetssynpunkt, då ska man pyssla med något annat.
Brandon Lee

skriven
#11: HooD

Har Du provat på att köra Ulster Grand Prix? Ska vara snabbare och möjligen farligare än Isle Of Man.

Svar: Ja, jag har kört i Dundroad ett antal gånger, liksom Mondello, Crossokiel, Loughshinny osv, Dundrod är den snabbaste av irländska landsvägsbanor och lite trångt är det, man passerar stenmurar i 250-300 knyck på några centimeters avstånd för att hålla racinglinjen, jag även bodde i Dublin under en kort period.
Brandon Lee

skriven
#12: dajmond

Först och främst tack för en fantastisk blogg!

Eftersom det pratas om hybrider, miljö annat intressant måste jag bara tipsa om dokumentären "cowspiracy". Jag påstår inte att allt är sant i filmen, men oerhört tänkvärt. Bilen kanske inte är skitigast på jorden...även om den får ta all skit!

hela filmen
https://www.youtube.com/watch?v=JE5Hu4DCbkQ

kort version
https://www.youtube.com/watch?v=3B-_xH0Xmho

Finns även med svensk text på nån swe streaming site.

Svar: Sanning är ett relativt begrepp som varierar efter tycke och smak, vi människor ser vad vi vill se.
Brandon Lee

skriven
#13: Peter

Brandon du kör redan nu i en etanol / bensin bil !
Inblandningen kommer att öka i hela världen så är det bara USA 15% Sverige 5% Finland 10%
Det görs även diesel av etanol och etanol ger högre oktan

Har en Ford flexifuel som har gått 17ooo utan ett ända motorfel bara alla piss bussningar i framvagnen som jag fick byta till polerutan istället ,men nog om detta

Svar: Jag vet, men etanol är på väg bort redan, inget framtidsbränsle med andra ord, flexifuel bilar funkar med etanol, andra gillar det inget vidare.
Brandon Lee

skriven
#14: ThomasF

BL for president!Rödvinsvänstern som konverterat till miljöpartiet när muren föll och numer sprider ringar till F1.Idag peakar du väl Brandon eller?//Thomas

Svar: Om man utvisar den lustiga familjen från slottet till Kongo, så ställer jag gärna upp att bli Swedalas första president, min första åtgärd blir att förbjuda miljöpartiet och ta bort skatten för drivmedel, samt ett förbud för motorer med mindre än 8 cylinder och slagvolym under 5 liter.
Brandon Lee

skriven
#15: ricky

Bra sammanfattat BL ,hur är det med underklasserna har hybriden kommandot där eller är det försök som fortfarande gäller? Hur långt har det kommit inom hojracingens alla klasser? en monterad dynamo på frammen som genererar x antal hk till ett ack som man kan trycka på knappen i gång /varv på start rakan ?, jävla trädkramare som förstör riktig racing - Framtiden för racing skall väl focusera på utvecklingen av motorer chassies osv inte införande av ny teknik typ hybrid eller dyligt sånt har inte plats i F1 el Moto GP men vad hjälper det att tycka när rodret styrs av stollar som bara ser pengar i allt.
Vem skulle passa som den främste för sportens bästa, skulle vara kul att veta vad alla tycker här inne när det gäller vem och för vad? ex Alain prost som president för FIA tror han skulle passa eller ?
Ha de bäst
Ricky

Svar: Det finns några "eko varianter" även i underklasser, och el hojar körs på Isle of Man, jag provkörde en el hoj, kändes på ett ungefär som att sitta på en elvisp modell större, inte riktigt min grej.
Racing ska enligt min mening just sikta sig in på att vara just racing och ingenting annat, miljöbiten kan man ta med vanliga bruksbilar.

Jag tror att FIA skulle må bra av, att ta som president en som kommer utanför F1 familjen, en som vågar ta obekväma beslut, och inte ger efter för biltillverkarnas och Pirellis krav hela tiden, Prost är lika inavlat som Todt, det behövs nytt blod i FIA.
Brandon Lee

skriven
#16: Plyma

Dtet är väl okey om man kan krana ut lika mkt hk på halva soppa förbrukningen, men som racing torsk så är det inte det primära för mej.
Bilen på gatan och inom all bränsle förbrukande saker, så är det ju super om man kan halvera förbrukning, om inte mer.

Frustande V8 diesel truck, mums med vrid, fattar ju också detta med att partikel filter inte stoppar dom där Nanogrejerna men vad göra åt det problem förutom att förbjuda,
tekniken går väl framåt även där.
Ricky//
Har inte haft nån koll på Moto GP men nu måste jag kolla upp vad dom har "drabbats av, elle inte" ;)
68-a Charger Hmmmmm mums. Hade en 70-a GTX 440 med Automat men manuellt ventilhus, snyft.
HaDe gott, från lätt snöigt Gbg brr

Svar: Självklart, ingen vill kasta mer pengar på soppa än man måste,..men det finns ju länder där soppan inte kostar mer än 20-30 öre per liter.
Här borta ser man lite då och då Rat Rods med diesel V8, själv föredrar jag bensinare, helst med förgasare, jag gillar inte insprutningsspisar något vidare, det är kul att lyssna ljudet från två fyraportare som suger in syre så att man själv tappar andan.

GTX är fina grejer,..och det är kul att dejta en tjej som kör en 60 tals Mustang;-)
Brandon Lee

skriven
#17: Peter

Helt fel Brandon den kommer enbart att öka om man nu skall överhuvudet tro på politikerna runt denna " gröna " planet 2020 skall ju man senast börja sänka co2 med 3 % totalt siffran osäker så här sent ... Det måste vara bättre med fotosyntes på ytan än att pumpa upp den under mark eller vad tror du ? ha en trevlig kväll

Svar: Etanol bilarna är bara tillfälligt konstgjord andning, spel för galleriet, den gröna planeten dog länge sedan, det som pysslar nu med är meningslös terapi i livets slutskede för moder jord, lite som att operationen lyckades men patienten dog.
Brandon Lee

skriven
#18: Peter

helt fel Brandon inblandningen kommer att öka .. hur skall man Annas få miljön fungera Lyssna nu " Det måste vara Bättre att använda fotosyntesen än att pumpa upp co2 och man får högre oktan och vad med det innebär ! Varför inte hjälpa men jag hör att det inte är så många liter riktig soppa eller hur .Men men skall man vara först i "utvecklingen" ja ?? Hur som helst så blir det problem att ligga först .. Men det bästa är nog att ta bort trädgårds tomten

Svar: Jag kan ha fel, men i en punkt har jag rätt i,..de här jävla nano partiklar kommer ta livet av oss alla förr eller senare, speciellt de som kommer från plastprodukter.
Brandon Lee

skriven
#19: Peter

Ja Brandon vi fyller hela havet med den skiten .Det är bara djuret (mäniskan som försöker ta livet av sig själv medvetet .
Jämna plågor Brandon

Svar: Människan är den mest korkade djuret på jorden, ett djur som sågar av grenen det sitter på, skrattar och tycker sig vara en riktig smart jävel.
Brandon Lee

skriven
#20: Christer "Lövet" Aspgren

Hej gott folk.
Jag vill kommentera med att de var väl valda raka sanna ord om det som just händer, o om vissa dumma uttalande.
Bra med folk som säger (o skriver) som verkligheten är.. inget blaha,blaha här inte. Christer

Svar: Jag brukar alltid säga och skriva vad jag tycker om saker och ting, att vara politisk korrekt är inte min grej, det finns redan alltför många besserwissers som älskar att lyssna sin egen röst när de pratar skit.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :