SWEET FREEDOM

 
Ni har säkert redan läst på diverse håll om beslutet, att tokeriet med tokens tar slut 2017, och det blir åter igen fritt fram att uppdatera PU paketet efter tycke och smak i ett rasande tempo.
Så, vad innebär den fria uppdateringen av PU från och med 2017?   Blir det nya delar till varje race, ständiga byten av turboaggregat och hybridenheter, nya toppar och kamaxlar, nya avgassystem osv?
 
Nja, inte riktigt, det är 4 motorer per säsong, eller 5 om man kör 21 race som fortfarande gäller även 2017, visserligen kommer några ta medvetna straff i form av nedflyttning på startgridden efter otillåtna motorbyten, när man vill ta i bruk en vassare version, men ingen har råd med att göra det alltför många gånger, eftersom PU materialet mellan de olika motortillverkarna kommer att vara mer jämnställt ur prestanda synpunkt, dock kommer man ha en bättre möjlighet att komma ikapp än det har varit hittills, när Mercedes med FIAs hjälpande hand har kunnat behålla sitt försprång gentemot andra PU leverantörer. 
 
Givetvis kommer man köra nya, uppdaterade motorer i bromsbänk mer eller mindre dygnet runt, men få av dem kommer att tas i bruk på grund av det ovannämnda, så det är inte frågan om 80 tals nostalgi när man bytte motor till varje race.  Jag personligen välkomnar det här initiativet, dock borde förändringen ha trätt ikraft redan till årets säsong, men vad gör inte FIA för att hjälpa gubbe/taxi bilstillverkaren Mercedes att hålla sitt försprång på motorsidan ett år till.
 
 
Apropå Pirelli, F1 förarna och 2017 års däck, det blir intressant att se, om förarna får gehör för sina krav om däck som tillåter mer attackbetonad körning, något som även publiken har efterfrågat. Det är fullt möjligt att ta fram däck av ovannämnt karaktär, men jag ifrågasätter om just Pirelli klarar av att göra det. Deras agerande i däcksfrågan till dagens datum har varit en smärre katastrof, år efter år har de levererat däck som inte har hållit måttet  varken ur prestanda eller säkerhetssynpunkt, det är beklagligt att FIA envist håller fast vid en däcksleverantör , som tycks i alla lägen sätta sina egna kommersiella intressen i första hand på sportens, förarnas och publikens bekostnad. Det finns erfarna, seriösa däcktillverkare med mångårig erfarenhet av F1 som Michelin och Bridgestone, Pirelli förtjänar inte sin position som däcksleverantör för F1, och bör lämna över ansvaret som däckleverantör till ett eller flera företag med mer sportslig syn på det hela.
 
 
 
Det har skrivits en hel del om årets nykomling Haas F1, men på sätt och vis är även Renault det,  och då i främst med tanke på deras förarbesättning. 2016 är ett viktig år för Renault på många olika sätt, dels för att kunna anpassa årets bil för deras egen motor, och dels på grund av utvecklingsarbetet med 2017 års bil som inleds en bit in i 2016, för båda delarna krävs vettig feed back från förarna, att förarna besitter förmågan att "sortera ut" på banan de fungerande bitarna av det som tas fram i vindtunnel, och i simulatorn.  Magnussen har ett års erfarenhet, Palmer ingen alls, då är det inte kanske så konstigt, att Renault chefen redan pratar om hur gärna han skulle vilja ha Alonso hos Renault igen, inte för att Alonso är mycket till en duktig testförare, men erfarenhet saknar han inte i alla fall.
 
Hos Haas F1 har man liknande situation, Gutierrez är rätt så oerfaren, och Grosjean trots sina många år i branschen är inte speciellt användbar som testförare, han kan vara snabb med rätt material, men saknar förmågan att "sortera ut" en bil, lösningen till problemet kan vara en gemensam, erfaren reserv/testförare med Ferrari som kan hjälpa Haas att "sortera ut" deras bil.      
 
 
 
Ja ja, det är inte mer än 45 dagar kvar innan årets F1 säsong startar i Australien, och Moto GP ligger inte långt efter, det är inte bara bilarna och hojarna som dyker upp inför publikens hungriga blickar, utan även Grid Girls. Inte ens torrbollen Vettel tyckte att det var speciellt kul att stirra in i en killrumpa i Monaco, när den lokala varianten av "Lars" hade ordnat fram några Grid Boys, vad jag tycker vet ni alla. Så, för att fira starten av 2016 års racing säsong slänger jag in ett par videos från Moto GPs officiella hemsida, Lars bör blunda och skicka en protest till Moto GPs officiella hemsida på motogp.com, ni andra kan ta del av  och uppskatta kvinnlig fägring från Amerikas och Italiens  Moto GP race, babes i Moto GP är lite vassare än de i F1, och garanterad mer uppskattade av alla andra förutom samtliga jordklotets "Larsar".
 
 
 
Amen,..må Grid Girls vara med er.                

Kommentarer :

#1: OK

Good news - men som sagt synd att det dröjer till -17. Angående däcken vore det ju kul med konkurrerande leverantörer - jag tror det är det bästa sättet att få bäst förutsättningar för racing.

Svar: Konkurrens skapar bra produkter, det är inte meningen att en däcktillverkare ska kunna diktera villkoren i F1.
Brandon Lee

skriven
#2: La Garonne

Gubbe/taxi Mercedes, jaha, där fick man sig en känga så det hette duga. Får väll lägga ut den på blocket imorgon då och ta in på ålderdomshemmet 😉 Nej du BL, jag behåller den, är ganska nöjd med den, även om det inte är ngn värsting så är det gött med lite skjuts från kompressorn 😊 och jag börjar komma upp i åldern men gubbe, nja inte än, inte i sinnet i alla fall.
Gud vad härligt med fri utveckling på motorerna, som det ska vara i kungaklassen, då kan fighten bli intressant igen.
Det kallar jag ögongodis, tackar.
Trevlig helg

Svar: Gubbe/Taxi Merca ur image synpunkt, Mercas bild av en sportbil är en bil med sjukt mycket kraft och noll grepp, lite som en jänkare muskelbil från 60 talet.
Ögongodis är bra för själ och hjärta, mycket av den varan i rörelse nu under helgen när man har temperaturer uppemot 30 plus,..perfekt hojväder med andra ord.

Trevlig helg för dig med.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Lundahl

tjejerna ser ju verkligen ut att lida, och man ser i deras ögon hur utnyttjade dom är. Det är väl så många feminister ser det? Eller nej. Det är ren avundsjuka över se hur mycket dessa fina tjejer får uppmärksamhet och att dom njuter av få all dessa uppmärksamhet.
Sedan tjänar dom pengar på det också antar jag. Hemska va?

Det är som i tennis damerna ska tjäna lika mycket i grandslam, och spelar bäst av 3 set och herrarna bäst av 5 set. Herrarna är dubbla tiden på banan i snitt.Alltså tjänar dom bara hälften så mycket.

Nej till F1 istället. Underbart läsa att tokens ska bort och att det inte tas bort i år kan bara handla om merca ska ha kvar övertaget. Sedan har dom kvar sin däckkompis också.
Bättre med 2-3 tillverkare och att stall och får välja inför varje race däck dom vill ha.
Men skulle det medföra däcktillverkarna tar för stora risker och skulle bli exploserande däck som ej klarar trycket?

Sedan undrar jag en sak. Varför ska föraren straffas för motorn gått sönder och måste bytas. Eller vid andra tillfällen stallet gjort en miss och föraren straffas med att flyttas ned.
Varför kan dom inte bara straffa teamen med poäng avdrag? Teamen är ju ändå mer intresserad vinna som team, en som bara föraren vinner VM.

När tas dessa motorer bort helt? Jag vill aldrig höra eller läsa ordet apu eller hybrid mer.
v10 3 liter vill jag höra om istället, och bara vajrar och inte en jävla elkabel någonstans.

Svar: Ja, det är hemsk att se hur de lider, tur för dem att det finns feminister som kan ta hand om stackars tjejerna.
Tokens systemet var helt fel direkt från början, idioti som saboterade hela sporten, bara okunniga amatörer som FIA muppar kan hitta på så dumma grejer.

Jag håller med om, att det är jävligt märkligt att föraren straffas om motorn pajar, men likväl typisk FIA logik, lika logisk som att vara en seriesjälvmördare, och tro att man kan ta livet av sig flera gånger utan att dö.
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

2016 bara skriker övergångsår/testsäaong för Renault. Främst på förarsidan. Jag förväntar mig att Renault är riktigt aktiva under silly-season. Gissar på ett toppnamn nästa år plus en egen produkt. Hoppas Palmer och Magnussen är borta till 2017.

Svar: Så sant,..Alonso och Ocon 2017?
Brandon Lee

skriven
#5: ken

Ja nu börjar man bli sugen på lite F1 igen, även om förra säsongen va rätt trist. Sugen blir man också på dina bilder vilket förhöjer nöjet att surfa in på bloggen ;).

Ska bli spännande med försäsongstesterna som kommer snart, även om dom inte säger allt. Hur nära har ferrari kommit? kan mclaren ta några steg till?. Vilket fall som helst ser jag fram mot dom och dina analyser som brukar va riktigt bra från testerna och när bilarna rullar ut i dagsljus igen.

Ken!

Svar: Suget brukar komma tillbaks när testkörningen kommer igång,.och lite fina bilder på fina damer är aldrig fel, eller hur?
Att följa de första testerna på plats ger en rätt så klar fingervisning om vilket håll det lutar, Barcelona är avslöjande på alla sätt både vad det gäller bilarnas starka och svaga sidor.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Funderade också på varför förarna straffas när motorn går sönder. I andra sporter så får ju spelarna straffet. Eftersom det är FIA så handlar det nog säkert om pengar.

Varför måste de ha mellanår till allting för? Det får inte bli allt för mycket av det goda utan vi måste be, skrika efter mer, verkar det som. Sedan så får de mer tid på sig att sabba allting och komma på nya dumma idéer som motverkar allting.

Svar: Det blir ju mer än parodisk när en förare flyttas ner 120 platser, systemet hittades på av en samling småbyrokrater vid skrivbordet som begriper noll om F1.
Apropå mellanår, Merca har kanske pröjsat ett års mutor till, och vill ha valuta för pengarna?
Brandon Lee

skriven
#7: Marcus

Det har du nog rätt i och det är väl mest lönsamt för Bernie också.

Svar: Bernie finns alltid med och räknar slantar som JVA,.vem vet, han har kanske byggt en pengabinge i någon diktatur bortom bergen;-)
Brandon Lee

skriven
#8: ricky

Vilka härliga babe`s helt underbart och här sitter man i kylskåpet nedkyld in i bara själen , de e dags att göra en BL för faan sticka här i från till värmen och dom underbara damerna som exponeras i racingvärldens alla bakgator och gränder . Enjoy your Life go for a FULL PULL in real.
Tack BL för video`s och du full gas alltid på allt.
// Ricky

Svar: Jag hoppas att du har lämnat Sverige nu, och njuter av sol och värme på sydligare bredgrader, kyla och snö är djävulska saker som borde inte existera.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :