PRE SEASON PREDICTIONS DAY 4

 
Idag var det Kimis tur att ockupera förstaplatsen i varvtids tabellen, lite drygt en sekund före Kvyat och Celis, de två förstnämnda med ultramjuka däck, och den sistnämnda med supermjuka, jag drar hela tabellen för statistikens vänner i brist på bättre.
 
1       Räikkönen          1.23.447       ultrasoft           80     varv
2       Kvyat                   1.24.293       ultrasoft            96     varv
3       Celis                    1.24.840       supersoft          78     varv
4       Magnussen         1.25.263       soft                  153     varv
5       Verstappen          1.25.393       medium           110     varv
6       Nasr                      1.26.053       soft                   121    varv
7      Rosberg                1.26.212       medium              86     varv
8      Hamilton               1.26.295       medium              99     varv
9      Gutierrez               1.27.802        medium              89    varv
10    Massa                    1.28.684        soft                     54     varv
11    Haryanto               1.28.694        soft                      51      varv
12    Alonso                   ingen tid                                    3       varv     
 
 
Så, vad kan läsa av ur den ovanstående tabellen förutom hur stor tidsskillnaden är i varvtider mellan de olika gummiblandningarna? En hel del faktisk om man lägger till topphastigheterna hos de olika stallen.
 
Till exempel så var inte Ferrari bland de bästa vad det gäller topphastighet, men däremot vad det gäller varvtider, som i sin tur kan tolkas som att man körde med mycket vinge, eller har en bil som alstrar mycket down force, och eftersom Ferrari körde en hel del med de mjukaste gummiblandningarna, så kan det tolkas som att man har valt mjuka gummiblandningar till de första racen för en Allison designad bil, som har rykte av sig att vara varsam med däcken.
Årets Ferrari ser bra ut både in i, genom och ut ur kurvor, har mycket grepp och traction, bra balans och styr snällt dit föraren vill utan att man behöver ta omtag genom kurvor som ifjol, när framdäcken tappade greppet och man var tvungen att vänta tills framändan greppade igen innan man kunde gå på gas.
 
Mercedes ser lika bra ut som ifjol, stabil under inbromsning, har utmärk balans och greppnivå genom både långsamma och snabba kurvor, mycket traction, huruvida man har lyckats hitta bot till bilens enda svaga punkt i form av dålig grepp med mjuka däck under varma banförhållanden återstår att se.  Mercedes har enbart kört med medium, som kan tolkas att de har valt de hårdare gummiblandningarna av de tillgängliga till de första racen, kanske satsar de på färre depåstopp än Ferrari för att slå dem, dock bör de hålla i minnet, att Allison designade bilar orkar med långa stint även med de mjukare gummiblandningarna.  Apropå Mercedes nya, omtalade "innovativ" framvinge, S Duct är inget nytt eller speciellt innovativt, den har funnits med sedan länge, till exempel har Ferrari haft den tidigare, och den kommer säkert att dyka upp hos även dem lite längre fram.
 
 
 
RBR  går som ifjol, mycket aerodynamisk grepp och en utsökt balans, den är förmodligen fortfarande den bästa bilen genom kurvpartier, men är handikappad av Renaults svaga PU, på långsamma banor bör de har en hygglig chans att hålla sig långt framme, på snabba banor kommer dem inte hänga med på Mercedes och Ferraris tempo.
 
Williams går bättre genom långsamma kurvor i år än den gjorde ifjol, dock är den fortfarande inte i klass med de bästa, kanske kan den kraftfulla Mercedes motorn hjälpa dem att kriga framgångsrikt mot RBR på snabba banor, på långsamma räcker inte deras aero-chassi till för att slå RBR.
 
Toro Rosso  har inte lika bra balans som 2015, den är lite baktung och styr inte in lika bra som ifjol på grund av den längre hjulbasen, men de kanske hittar botemedel med sitt "B spec" uppdateringspaket till säsongstarten i Australien.  
 
Force India fortsätter på sin sedvanliga linje genom att bygga bilar som går fort rakt fram, de har hyggligt med down force och kör med lite vinge, en konstig designfilosofi i mina ögon, som visserligen räcker till att samla lite poäng, och vid enstaka tillfällen för en podium om någon av toppbilarna bryter, men det är inget recept för en vinnarbil.
 
McLaren fortsätter plågas av Hondas bristfälliga hybridkunnande, både Mercedes och Ferrari anlitar utomstående hybridspecialister som komplement på sina motoravdelningar, samtidigt som halsstarriga japaner envist vägrar trots påtryckningar från McLarens håll att göra det samma med motiveringen att det inte ingår i deras företagsfilosofi, jag i min tur skulle vilja ställa dem  frågan, om att vara en förlorare ingår i deras företagsfilosofi, eftersom det är just vad dem är för tillfället, det blev bara tre varv för Alonso idag på grund av motortrubbel.
 
Om Sauber finns inte mycket att säga eftersom de använde en fjolårs bil, en bil som går fort rakt fram på grund av att den saknar down force, jag hoppas att årets bil har ett mer lyckat aeropaket, och att den kan hantera långsamma kurvor på ett bra sätt, då kan Marcus ha något att se framemot, ibland lyckas Sauber ta fram bilar som under vissa förhållanden kan knipa en pallplats i rätta händer.
 
Renaults bil är i stort sätt en fjolårs Lotus där man har bytt ut Mercedes motorn mot en Renault dito, ingen bil som man kan kriga om podiums, men kanske om de sista poängen på vissa banor om man har en bra dag.
 
Haas F1 har skött sig tämligen godkänt under sina första testdagar med en bil som inte sticker ut i någon punkt, men inte heller visar några direkt svaga punkter , den kan väl beskrivas som "lagom", en F1 bil byggt efter A1 formulär "så här bygger man en F1 bil", en bil som kan knipa några poäng om några konkurrenter i mittfälts gänget har en dålig dag.
 
Manor är ett lågbudget bygge med bra motor och två oerfarna förare, Wehrlein är en hygglig förare, Haryanto en medelmåtta, det ska mycket till om Manor ska lyckas med konststycket att ta någon enstaka poäng.
 
Så, när ni kikar på statistik, så fundera på vad som ligger bakom snabba/långsamma varvtider och höga/låga topphastigheter. En hög topphastighet och snabb varvtid kan lika gärna beror på att man saknar down force som att man kör med lite vinge, och en låg toppfart och en snabb varvtid att man kör med mycket vinge eller har mycket down force, man kan välja att köra med en tung bil eller med reducerad motoreffekt, eller med en lätt bil och uppskruvad motoreffekt osv, statistiken ljuger allt som oftast, och tolkas alltför ofta med hjärtat i stället för hjärnan.
 
 
Man har bränt en hel del Pirelli gummi under fyra dagar, så även för min del på två hjul med en Yamaha R6, en kul , följsam hoj att köra, men av minsta laget för en snubbe av min storlek, det vore på sin plats att hojfabrikanterna börjar anställa testförare som är lite längre än 160-170 cm långa, och har ben som är längre än 50 cm.
 
Så, vad är det bästa med Pirelli som däckstillverkare?  Tja, kanske Pirelli Calendar Girls.
 
Amen,..må Pirelli Calendar Girls vara med er.        
 
 
 
   
 
 
 

Kommentarer :

#1: Flash

Hello Brandon, Varför har Ferrari den där nosen? är det verkligen så svårt att anamma en Merca liknande design? Och varför har Merca den nosen de har när inga andra toppstall har det. Kan det bero på aerodynamiska fördelar? i så fall hade väl en Newey skapelse lett den vägen eller?

FIA borde förbjuda det utseendet för det är bland det fulaste jag sett i F1. Det får en sexhjulig Tyrrell att se ut som en "grekisk" gud! Vem fan vill se en minipenis hänga ut från F1 bil.. Aja bara 1 år kvar tills nästa säsong kickar igång :) btw thanks for the updates!

Svar: Det är mycket lättare att få en kort nos genom kraschtestet med en minipenis förlängning som finns där bara för att nosens mått ska vara enligt regelboken, minisnoppen har ingen aerodynamisk funktion.
FIA gänget är en samling skrivbords byrokrater som begriper noll om racing, därav alla idiotiska regler som tvingar teamen att ta fram fula bilar för att de ska vara någorlunda aeroeffektiva. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#2: Emil


Tjena Brandon grymt bra blogg i vanlig ordning!.Hade lite frågor angående Haas F1,varför har dom inga sponsorer?är intäkterna via deras Nascar team tillräckliga?. Och har en till fråga angående McLaren, hur kan dom säga att dom är starkare än någonsin ekonomiskt när dem tappat en storsponsor efter en annan?

Svar: Gene Haas är en tät snubbe, ägare för Haas Automation som säljer grejer för 8-9 miljarder kronor årligen, så han har råd att leka teamägare utan sponsorer i alla fall ett tag, det brukar dyka upp sponsorer en bit in i säsongen.
Macken kan plocka ut pengar från sin sportbilsdivision om det behövs, dock inte alltför mycket, Honda bidrar med en hel del de med.
Brandon Lee

skriven
#3: HejaKimi

Grym blogg Brandon!
Kommer du stanna kvar över nästa vecka och kolla träningarna? så att man kan få så bra updates som möjligt.

Svar: Ja, jag blir kvar, har ingen längtan att återvända till en februari kall Sverige.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

I like Pirelli Calendar Girls.

Multo, multo, multo :-)

Ciao

Svar: Vem gör inte det;-)
Brandon Lee

skriven
#5: La Garonne

Tack för tankeställaren om statistik, toppspeed m.m.
Men får hoppas att Kimmi har både bra downforce och hyfsad toppspeed, inte kul att bli sitting duck på raksträckorna :-)
Jätte skönt att höra dina ord om att Ferrarin ser ut att gå fint och när jag lyssnade på Alison så låter det positivt, men men men, jag kanske är lite försiktig av mig men jag har en obehaglig känsla..... får lite déjà vu känsla från förra året, Ferrari gör bra tider och Mercedes ligger ngn stans i mittenfältet för att sedan vi premiären skruva upp tempot.... Men samtidigt så tror och hoppas jag verkligen att dina tankar stämmer Brandon. Förra året vi den här tiden så var du tydlig med att Ferrari skulle pressa Mercedes och till och med slå dom ibland och så vart det ju också, så jag väljer att tror på dina kloka ord och strunta i mina negativa vibbar :-)
Är det du som har kört på rumporna ?? tycker inte att mönstret stämmer med hojens mönster ;-)
Var inne på Motorsport och tittade på foton från dagens träning och då var det ett foto från stora läktaren där det satt en snubbe med hojjacka med röda inslag, kan det varit självaste Mr Lee ?

Svar: Det finns mycket att plocka ut ur Ferrari toppfartsmässigt, under den här veckan valde dem att köra med skapligt mycket vinge, nästa veckan gör de kanske tvärtom, kör med lite vinge och med hög toppfart.
Hos Merca vet dem bilens prestationsnivå, det som de inte vet hur snabb Ferrari kommer att vara, och hur den hanterar däckslitaget, hos Ferrari vet dem exakt hur bra Merca är, det är först i nästa veckan man får se lite av bilarnas verkliga prestanda ,när man gör riktiga kval och race simuleringar, under den här första veckan mörkar alla formen mer eller mindre, det finns mer fart i Ferrari än det man har visat hittills.

Jag kör inte på snygga tjejrumpor, jag smeker dem ömt och kärleksfullt;-)

Inte jag, jag har en helsvart skinnpaj, och sitter inte på läktaren, gick runt med en spansk polare, och kollade bilarna bland annat genom kurva 2 och 3 samt 9, bra ställen att kolla hur bilen är genom långsamma och halvsnabba ställen.

Brandon Lee

skriven
#6: Morfar

Brandon
Kollade du hur kalendern såg ut på undersidan innan du la dit den .Jag är väldigt intresserad o veta + ev bildbevis.
MF.

Svar: Jag är en stor pojke och vet hur kalendern ser ut på undersidan utan att tjuvkika, och det vet nog du med helt utan bildbevis;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Peter

Tack

Svar: Tack själv.
Brandon Lee

skriven
#8: JoyBoy

Tjena Brandon!
Vilka temperaturer har de varit i Barcelona under testerna? Såg att torsdagen bjöd på +18 grader. Undrar just pga av Ferraris paketering av PU:n och den nya aerodynamiska utformningen av bilen som blivit mer slimmad och man har upptäckt om kylningen är tillräcklig. För dom bytte ju tydligen kylpaketet under torsdagen i Ferrarin, stämmer det?
Inte så förvånad över att Mercedes trummar på varv efter varv när årets bil är finslipning av förra årets och Ferrari har varit tvungna att bygga en helt ny bil och försöker hitta fel och brister i sin och inte kan bara bombardera banan hela tiden. Låter i alla fall hoppfullt när du beskriver att det tar sig med kurvtagningen men har du sett något som Ferrari brister i och inte når upp till än? Hur har det sett ut sinsemellan när Kimi och Seb har kört SF 16H? Kommer den att passa båda eller har den / kommer den att utvecklas speciellt åt någons håll?

Svar: Vårvinter temperaturer kring 17-18 på eftermiddagen. Det är vanligt med lite småstrul i början när man har byggt om kylsystemet genom att omplacera kylare, inget allvarligt med andra ord. När man paketerar om till tajtare form så uppgraderar man även kylningen, testerna är ju till för att testa nya grejer , och uppgradera om det behövs.
Årets Ferrari verkar vara ett mer eller mindre komplett paket som fungerar bra utan några svaga punkter, en bra grund att bygga vidare på. Bilen passar bra för båda två, det blir intressant att se vilka däcksval de har gjort de första racen.
Brandon Lee

skriven
#9: ThomasF

Tack som vanligt från Teneriffa.Här är oxå lagom varmt o perfekt att följa testerna via bloggen//Thomas

Svar: Så du har rymt till Teneriffa, inte illa, ska du stanna länge?
Brandon Lee

skriven
#10: HooD

Tack så väldigt mycket för rapportering och analyser av testerna! Grymt bra jobbat.

Svar: Tack själv,.man gör så gott man kan, vad det nu är värd;-)
Brandon Lee

skriven
#11: OK

Kombinationen av Ferraris optimism och det du skriver ovan om att Ferrari har järnkoll på var Merca står någonstans är intressant. Börjar luta åt i att du har rätt i att Ferrari kommer ikapp i år!!

Svar: Ferrari kommer att ge Mercan en riktig fajt om VM titeln, både på förare och konstruktörs VM.
Brandon Lee

skriven
#12: Flash

Tack för svar mr Brandon! Men hur har Mercedes och Lotus för den delen lyckats klara kraschtesterna?

Svar: Gör man tillräcklig många försök så lyckas man till slut, frågan är om man tjänar så mycket på det aerodynamisk att det är värt besväret.
Brandon Lee

skriven
#13: Tomi

Varför tror du att Ferrari bara har 3 horisontella "blad" på var sida om nosen på framvingen när tex Renault och Mercedes har fler? Borde det inte begränsa justeringsmöjligheten på vingen jämfört med andra?

Svar: En gammal fjolårs vinge, det kommer nya grejer senare.
Brandon Lee

skriven
#14: La Garonne

Tjena!
Hoppas du får en bra helg där nere. Ngr spännande projekt att göra eller ska du bra cruisa runt med hojen och frossa i god spansk mat och titta på ögongodis ?
Såg att Williams troligen kommer med en ny nos till nästa träningsomgång, vad tror du om det? Mercedes style ?
Vad tror du om Baku ? ser enligt skissen ut som en höghastighets bana alla Monza.
Ha det gött BL och alla ni andra

Svar: Jag är nöjd med livet, pysslar med lite av varje inklusive hojåkning och det spanska kökets godbitar,.plus lite ögongodis givetvis;-)
Mer eller mindre alla kommer med nya delar nästan dagligen, men det är först i Australien vi får se vad de har att komma med.

Baku är en stadsbana, på vissa delar av den går det långsamt, på vissa andra lite snabbare, men den är inte speciellt lik med Monza.
Brandon Lee

skriven
#15: ThomasF

Bara vanlig semestervecka,inte i närheten av ditt rundresande tyvärr.Här låter det som det bara är ca 600kubikare som tjuter runt i vulkanbackarna föresten!Hoppas nu Sauber verkligen kommer med nått nytt o inte bara facelift igen.Tycker det känns oroligt med ekonomin i många team hela tiden.Ha D bra mellan testerna//Thomas

Svar: 600 kubikare är bra för plånboken, många unga förare har inte råd att betala försäkringen för en sporthoj med en dräpare spis på 200 hk.Saubers nya verkar lovande, dock är den rätt så snabb rakt fram som kan skvallra om brist på down force, om man nu inte bara körde med lite vinge. Ha det bra du med Thomas.
Brandon Lee

skriven
#16: Lenthy

Är du på plats i morgon?

Svar: Varje dag, så även idag.
Brandon Lee

skriven
#17: Mike McLaren

Hej! Angående McLarens ekonomi så har dom nya sponsorer, Shandon(inte så ny men ändå), Santander har förlängt, Richard Mille in Tag ut, mm McLaren har som filosofi att alla aktieägare återinvesterar i McLaren som till stora delar ägs av ett "konsortium" från Bahrain skulle aldrig ta pengar av sin automobil avdelning, inte en Chans, förövrigt så går McLaren Technologies med kanon vinst så det ser bra ut, då detta är en Kimi och Ferrari fans blogg så ville jag bara göra er lite informerade om hur det ligger till i McLaren,
Vi får se hur Hondan gör sig denna veckan, jag hoppas ju självklart på Alonson ord, han har ju ändå kört bilen så han borde ju veta potentialen,(hoppas jag iaf)spännande att se nu när race och kval sim ska testas,
Aero dynamiskt så tror jag MP4-31 kommer bli ett monster, hej hopp alla Ferari o Kimi fans,
GOOOOOOOO McLaren!!!

Svar: Santander har ett samarbete med Button, därav att de finns kvar. Visst har Macken en hel del pengar, men skulle må bra av att ha en stark titelsponsor, deras budget ligger en bra bit ifrån vad Mercedes, Ferrari och RBR förfogar över.
Macken har fin chassi-aero, men Honda har mycket kvar att göra innan deras PU räcker till mot Merca-Ferrari dito, och Alonso är en förare som alltid tänker på sitt eget bästa i första hand på stallets bekostnad.

Min blogg är inte en Kimi-Ferrari blogg, även om jag gillar Kimi som förare, vore den det, så skulle innehållet enbart handla om Ferrari-Kimi, något som inte är fallet.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :