PRE SEASON PREDICTIONS DAY 2

 
Dag två i Barcelona handlade i första hand om, att lägga så mycket gummi på asfalten som överhuvudtaget är möjligt under en åtta timmars period, något som de allra flesta klarade av med bravur, så lite statistik kan vara på sin plats.
 
1 Vettel                   Ferrari      1.22,810  ultra soft    126 varv
2 Ricciardo            RBR          1.23.525  ultra soft    112 varv
3 Perez                   FI              1.23.650  super soft  101 varv
4 Rosberg              Mercedes1.24.867  medium       172 varv
5 Ericsson             Sauber     1.25.237  soft              108 varv
6 Gutierrez            Haas         1.25.524  soft              79   varv
7 Bottas                Williams   1.25.648   soft              134 varv
8 Wehrlein            Manor        1.25.925  soft              71   varv
9 Alonso               McLaren    1.26.082  soft              119 varv
10Palmer              Renault      1.26.189  soft              42   varv
11Verstappen      TR               1.26.539 medium        121 varv
 
Så, vilka slutsatser kan man dra av dagens varvtider?  I stort sätt inga alls, tex Mercedes använde enbart medium och samlade varv, det blir intressant att se hur deras bil hanterar de super mjuka och ultra mjuka däcken, närmaste konkurrenten Ferrari tycks fungera lika bra med samtliga gummiblandningar, och har inga problem med att få däcken fungera inom fönstret  i rätt temperatur.
 
Nu ska man komma ihåg, att både Mercedes och Ferrari kommer till första racet i Australien med en kraftigt uppdaterad bil, den sistnämnda tex med en uppdaterat PU, så både det nuvarande aeropaketet och PU är basversioner för pre season bruk när man testar tillförlitlighet, provar olika set up och samlar telemetri data.
 
Tidskillnaden mellan super mjuka och ultra mjuka tycks inte vara särskilt stor av förståeliga skäl, man kan inte göra hur mjuka däck som helst utan att tappa alltför mycket av hållbarheten, det handlar ju trots allt om banracing däck, inte drag racing däck.
 
Pirelli har inte direkt rosat marknaden med sina däck, varken med det ordinarie sortimentet eller med dem "omärkta" däcken, de försnämnda tillverkas i Turkiet, de sistnämnda i Pakistan, två länder med starka banracing traditioner,.. eller?
 
Om man läser av den ovanstående statistiken rakt av, så är både fjolårets Sauber, och årets nykomling Haas snabbare än Williams med samma gummiblandningar, Manor snabbare än McLaren, Force India spöar Mercedes , förra årets utropstecknet Toro Rosso har ramlat ner i källaren osv,.men är det verkligen  så?
 
 
Givetvis inte, det finns många sätt att underhålla sponsorer, tex Toro Rossos bil är i stort sätt inget mer än en "mula" där man testar Ferrari motorns anpassning i chassiet, men redan till nästa test lär deras "spec B" bil dyka upp lackat i rätt kulör med sponsorloggan på plats, dock ryktas det om, att CEPSA inte längre vill vara med, hur det blir med det återstår att se.   Även om den uppdaterade versionen av årets TR lär bli bättre, så kommer årets säsong utan tvekan bli  mycket tuffare än fjolårets för den unga förarduon, det är upp till bevis för Verstappen och Sainz med en betydlig mer svårkörd bil i år.
 
 
 
Det är rätt så underhållande att göra jämförelser mellan de "fattiga" och de "rika" i F1, tekniska detaljer tex i framhjulsupphängningen är rätt så avslöjande, ni kan studera  just den punkten hos Manor och Haas på bilderna här ovan, och jämföra med tex Mercedes och Ferraris motsvarande lösningar, det är lite hemmabygge vibbar över Manors och Haas framhjulsupphängningar.
 
Hos McLaren Honda åker en japan ut, och en annan kommer in, Arai , chefen för Hondas F1 satsning får lämna sin plats, och Matsushita, en halvtaskig GP2 förare anställs som "utvecklingsförare" av McLaren, kan det tolkas som att Macken har dåligt med pengar, och tar därför in en betalande japansk dussinförare som ska agera "utvecklingsförare"?
 
Jag hann med att läsa lite nordisk media i dag, i Finland är F1 fansen förgrymmande över faktum, att TV kanalen som äger F1 sändningsrättigheter vill fördubbla avgiften för sina TV sändningar från F1 racen, från cirka 100 euro till 200 euro per år, det vill säga från ca 930 kr till 1860 kr per år.
 
Dyrt tycker finländare, men ingenting i jämförelse med Viasats rövarmetoder i Sverige, 399 kronor per månad vill Viasat ha av F1 intresserade med ursäkten att man samtidigt får även hockey och fotboll.
Jag personligen tycker, att man är direkt efterbliven om man betalar 399 spänn i månaden till Viasats rövargäng för att kunna se F1, snacka om en oseriös aktör som mjölkar slantar ur sina kunder med bondfångare metoder.  Det är kanske som min polare Micke säger, nämligen att svensken är världens dummaste konsument, som betalar idiotiska överpriser utan att ifrågasätta det på något sätt.  Samma mönster upprepas tex även inom telefoni och bredband, det är samma aktörer som opererar i samtliga nordiska länder, men det är svenskarna som betalar överlägset mest för samma mängd data, det vore nog på sin plats för att starta en stark konsumentorganisation i Sverige ,som kan bevaka konsumenternas intressen gentemot bondfångare som Viasat.
 
Amen,..må Viasat INTE vara med er.    

Kommentarer :

#1: antonio

Med alla dem varven som Mercedes så kan man börja undra om dem ska satsa på le mans 24h lopp. Lovande att Ferrarin verkar gå bra även om jag tycker den rörde lite väll på sig genom kurvorna för min smak.

skriven
#2: OK

Vet man redan nu vilk förare som kör vilka dagar?

skriven
#3: Mika-fan

Nu är det dags att plocka fram stora popcornskålen, för nu är det dags för ICEMAN att beträda banan. Fy fabian vad jag hoppas att denna bilen passar honom. Han om någon är värd detta, efter ha fått testa delar andra halva av säsongen, 2 år irad nu.

Sen måste jag säga, att båda HAAS och Manors liverys(färgsättningar) är bland det fulaste jag sett på länge. Trista färger, och dåliga kombinationer av dessa.. BLÄÄÄH och URRRRRKK!!

skriven
#4: Mika-fan

..dom ser rent ut sagt billiga ut. Speciellt HAAS. Trodde jänkarna hade bättre smak. Ser ut som dom tänkt "mm, vi vill se ut som mercedes... nej vänta.. ferrari är rätt coola, vi slänger på lite rött.. Öjj.. Mclarens svarta ser ut som en riktig dark horse.. så ska ju vi vara.. På med lite svart oxå"... Suck!

skriven
#5: La Garonne

Tack för bra läsning som vanligt. Skönt att höra att du fortfarande upplever att Ferrarin ser ut och funka bra, bara att hoppas att dom hänger med Mercedes i uppdateringarna.
Nu är väntan snart över, imorgon är det Kimis tur. Go Kimmi !!!
Mika-fan , kan bara hålla med, gud så fula, billigt osv, undrar vad deras designer får i lön ? Förmodligen inget :-).
Nu laddar vi för morgondagen.
Natti

skriven
#6: Peter

Brandon eller någon annan
Vad för alternativ finns det till Viaplay ?

Alla av intresse

skriven
#7: Koffe

Lustigt att du nämner Viasat :) Ville nämligen just passa på att rekommendera Sky F1's material från testerna - som olikt Viasat, inte kräver att du tittar på en halv minut reklam innan varje litet klipp du vill titta på ;) Framförallt tycker jag "Teds Notebook" klippen är underhållande och intressanta att lyssna/titta på! http://www.skysports.com/watch/video/sports/f1

skriven
#8: Koffe

Peter:
Om du googlar på "Sky F1 live stream" så bör du hitta ett antal alternativ av gratis-streaming via webben. Det är dålig kvalité, och ibland är det lite ostabilt. Men det är definitivt ett alternativ om du inte vill betala för Viasats abonemang och ändå vill följa F1!

skriven
#9: Tomi

Har också Viaplay, lite whatever what the fuck läge för vad har vi för alternativ?
Hoppas verkligen på en jämnare säsong 2016 än förra, iof sig så tror jag att Merrcedes ligger och matar på lite lugnt än så länge-hoppas att det är samma för Ferrari även om Vettel säger att inget team mörkar fart i år under testerna.....
Brandon-är du på plats i Spanien?
Isf är det nån skillnad på motorljudet i år?

Svar: Ja, jag är på plats, ingen större skillnad på motorljud, det är nästan så att min bruksbil låter mer;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Kimis säsong börjar ju tyvärr inte lysande-i garaget.....

skriven
#11: ayrton Senna

Föra säsongen hade jag via play funkade hyfsat. Har även stremat från någon som hette tv2 som sände sky. Någon som vet någon annan gratis streaming med bra bild?

skriven
#12: Tomi

Har haft tid och googla runt lite, det visar sig att Vettel som önskar Kimi all lycka soppatorskade Ferrarin igår med följden att mekanikerna är tvungna att göra en full funktionscheck på hela bilen innan Kimi kan använda den, dessutom kan saker gå fel i motorn när man kör slut på bensin-det kan man kalla för kompispassning....

skriven
#13: Jonatan

Underbara analyser som vanligt Brandon:)

Typiskt att Kimi skulle råka ut för skit igen...Sjukt drygt om det är så som Tomi skriver.

Tänkte kolla ifall du filmar Kimi när han kör? Hade varit skoj o se hur bilen ter sig, Och med lite förklaring från den gode Brandon:)

Hoppas du kommit in i dygnsrytmen lite iaf!

Alltid ett nöje att läsa bloggen.

Svar: Min mobilkamera är jävlig kass, så långsam och gammal att den på sin höjd kanske skulle klara av att fånga en snigel som inte har brådis, så jag får lita på mina ögonobservationer istället,..och Ferrari ser riktig bra ut både genom långsamma och snabba kurvor.
Brandon Lee

skriven
#14: Freddan

Själv fultankar jag alltid ner sky:s sändningar från tpb i efterhand. 60 min försnack, intervjuer av förare på startgridden, duktiga och intresserade kommentatorer (iof hyllar de Button o Hamilton lite väl mycket men, va fan). Eftersom ingen i min närhet har sunda intressen som jag så kan jag vänta med att kolla på kval o race till dagen efter. Så, söndagskvällar betyder kvalkväll för mig o måndagkvällar är högtidsstunden med 3h F1 försnack, race o eftersnack (m bl.a. Teds notebook).

skriven
#15: La Garonne

TOMI: Är äll inte ovanligt att stallen brukar köra tomt i tanken i slutet av passen för att få kolla när stoppet kommer så att säga. Så det har ju hänt förr så jag tror inte det är hela sanningen bakom strulet i morse ? min fundering, men vad vet jag ? :-)
Men, det kom ju inte som ngn chock att det skulle jävlas när Kimmi skulle köra, men det är ju bättre felen kommer nu så man kan rätta till dom innan premiären.
Så, nu väntar jag med spänning på Brandon rapport

Svar: Det är klantig värre att köra soppatorsk under testkörning, Vettels manskap hade dålig koll på data, stallchefen var inte alls glad över att man missade några timmars test tid helt i onödan.
Brandon Lee

skriven
#16: Freddan

O allt i HD-kvalitet. Plus att man kan pausa när man blir pissnödig eller behöver en till whiskey samt att man kan se om starten ett par gånger mm

skriven
#17: Lars

Kimi nöjd me Ferrarins framparti, viker in i kurvorna som han vill, kommer att bli bra detta!

Svar: Precis, och Kimi är rätt så kräsen av sig, så om han säger att bilen känns bra så måste den vara rätt så bra.
Brandon Lee

skriven
#18: ayrton Senna

Hade en gratis live strem sida som heter tv2 med sky och kanon bild.

skriven

Kommentera inlägget här :