PAY DRIVER

 
Som förväntad blev Pascal Wehrlein  klar för Manor häromdagen med stöd från Mercedes, och åter igen väcks frågan om "pay driver", vad är det som definierar begreppet "pay driver".
 
För min del är definieringen av begreppet "pay driver" både enkel och glasklar, en "pay driver" är en förare, som blir av med sin styrning i F1 om hans ekonomiska stöd dras in, punkt slut.
 
Så, hur många "pay drivers" finns det i F1 idag?  Enligt min mening så är drygt 60% av förarna "pay drivers", som rent sportligt kan när som helst ersättas med andra som besitter likvärdig körförmåga, men har bättre finansiell stöd från sina sponsorer.
 
Wehrlein är bara en av raden av tyska medelmåttor som har köpts in i F1 under senaste decennier, en förare av samma kaliber som till exempel Heidfeld, Sutil och Hulkenberg, en duktig förare som saknar det lilla extra som utmärker en toppförare, en förare som saknar den "killer instinct" och mental styrka som en toppförare har.
 
Kevin Magnussen fick sin styrning hos Renault tack vare Troels Povlsen, mannen bakom företaget Bestseller ,där bland annat  varumärken som Jack&Jones och Vero Moda ingår, enbart i Kina har Bestseller cirka 50000 anställda, så de finansiella musklerna finns som krävs för att stödja en förare på F1 nivå.
 
Det är ju för det mesta  privata initiativ som ligger bakom de allra flesta "pay driver" kontrakten ,även om det ekonomiska stödet formellt kommer från ett företag. En ommöblering bland den högsta ledningen i ett företag kan innebära en omvärdering av sponsorsatsningens berättigande ur PR synpunkt, sponsorer vill ha valuta för pengarna, det vill säga positiv uppmärksamhet i media, all reklam är inte bra reklam, ingen vill förknippas med negativa resultat som kan tänkas decimera varumärkets marknadsvärde.
 
Dem sydamerikanska förarna har av tradition alltid haft med sig starka inhemska sponsorer, det räcker om man heter Piquet eller Fittibaldi att försäkra sig om frikostig sponsorstöd, dock är inte ett namn någon garanti om framgångar inom racing, det har ett antal av de här Piquets och Fittibaldis visat med all önskvärt tydlighet under de senaste åren.
 
Britterna har sin Racing Steps Foundation ,som stödjer lovande förare både på fyra och på två hjul inom flera olika klasser, till exempel är Oliver Rowland en av de förarna som sponsras av Graham Sharps RSF, en finansman av samma typ som Bestseller mannen Povlsen.
 
Saknar man de rätta kontakterna så uteblir sponsorstödet som i fallet Rosenqvist, det spelar ingen roll hur bra förare man är om man inte är en exceptionell sådan, både Marciello och Giovinazzi som fick stryk av Felix har hittat styrningar i GP2, den ena hos Russian Time, och den andra hos Prema, samma Prema som Rosenqvist tävlade för i F3.  Jag personligen ser inte någon större kapacitet hos varken Marciello eller hos Giovinazzi, den förstnämnda kastades ut från Ferraris Young Driver Academy på grund av uteblivna resultat, och den sistnämnda har visat prov på svaga nerver när det verkligen gäller, men hittar man sponsorer så hittar man en sits hos ett bra stall, så enkelt är det hela, no money, no honey.
 
 
Nog om sponsorer och pay drivers i F1, jag för min del fortsätter att umgås med människor som bevisligen inte saknar kreativa vibrationer. Hojen på bilden här ovan var synlig i Santa Fe, en blandning av galna ko sjukan och amerikansk järnsmide, vore intressant att se vilka reaktioner den skulle väcka hos Svensk Bilprovning, de skulle kanske rent av kunna bli intresserade av att sponsra snubben bakom den galopperande galna kosjuka bygget genom att finansiera hans nästa hjärnsläpp.
 
Igår bevittnade jag en sammastötning mellan två falanger ur de märkestrogna bland muskelbil älskare, när Pete och Amber  vädrade sina åsikter om varandras tveksamma fyrhjulingar.  Den förstnämnda är en Mopar fanatiker, den sistnämnda en Ford dito, jag för min del är neutral angående märkesfrågan, jag gillar allt som har mycket knuff i sig.
Bränslepumpen i Ambers mustang hade pajat, så vi tog in hennes bil hos Pete så att hon kunde byta den.  Pete passade givetvis på att hacka på Amber och hennes bil bäst han kunde, kallade Amber för blårökens prinsessa och hennes bil för F.O.R.D, en förkortning av found on roadside dead, Amber kontrade med, att det är bara efterblivna bondläppar som Al Bundy och Pete som är skitnödiga nog att sätta sig i en Mopar bajamaja utan att ha dasspapper med sig.
När de blev färdiga med att förolämpa varandra och varandras bilar, så började de diskutera i detalj fördelarna med Ride Tech, coilovers och four link, båda två föredrar original drivlina men ombyggt chassi, lite väghållning skadar inte när man har gott om pulver under huven,.det är lite Jekyll&Hyde vibbar över  Pete och Amber.
 
 

Vi alslutar med ett "vem vet mest" inslag, bilen på den översta bilden känner de allra flesta igen, en Lotus 79 som bland annat Ronnie rattade med framgång, men är det någon av er som utan att googla kan berätta vilken bil den andra bilden föreställer, den ser ju ut även den som en Lotus 79,.eller?
 
Amen,..må Al Bundys Dodge vara med er.         
 
PS. Om ni hamnar bakom den här bilen när ni semestrar utomlands, så undvik att köra på den, föraren i bilen i fråga kan under vissa förhållanden bli lite aggressiv om ni skadar hans ögonsten. PS.
 
 
                         
                       
       
 
 

Kommentarer :

#1: zenkert

Kul tävling Brandon :-)

Utan att Googla, inte lätt, men jag gissar att bild 2 också är en variant av Lotus 79, anpassad för Amerikansk Racing dvs Indy.

Utmärkt analys av Pay Driver !
Kan användas som referens i vilket sammanhang som helst.

Ciao

skriven
#2: Anonym

Två funderingar kring begreppet Pay Driver som dök upp i min hjärna.

1. Varför dessa Mecenater med mer pengar än hjärna inte väljer att lägga sina pengar på de skarpaste knivarna i lådan är obegripligt. Det borde ju generera mer pengar och det borde dom vara intresserade av.

2. Vem är inte en Pay Driver egentligen? Maldonado var enligt mitt tycke en Pay Driver och vilket leder till följande frågeställning.
Är egentligen inte alla förare mer eller mindre Pay Drivers?

Ciao

Svar: Det är allt som oftast en familj grej, en rik farsa som låter sin son/dotter leka racing förare, dock har den brittiska satsningen kommit till för att hjälpa dem som inte har egna pengar, men är duktiga chaufförer, dvs, riktiga talanger utan ekonomisk stöd.
För min del är pay drivers såna som inte klarar av att bli kvar i F1 utan sponsorer, si så där 12 stycken i F1 i dagens läge.
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Äsch!
Det var jag som glömde fylla i mitt namn nyss.
Alltså Anonym ovan är ZENKERT.

Ciao

skriven
#4: ThomasF

Svarta fälgar på JPS'en det var ovanligt då.Men vilken bredd,där är verkligen stretchade. däck.Men så åkte de ju med uppställ oxå.Kan den andra va en Indycar från kanske 2000talet?Ren gissning.Snygga bilar hursomhelst .//Thomas

Svar: Jag gillar 80 tals bilarna med sina breda sulor och ground effect kjolar, då kunde man verkligen ligga nära den framförvarande utan att tappa grepp.
Brandon Lee

skriven
#5: Svenn

Hej! Kanonbra ide med lite sakvetenskap. Det var riktigt svårt för mig klarade det inte utan att googla. Men va mycket gamla fina bilder och good old stuffv jag hittade på vägen. Måste till något historisc-racinglopp i Europa i sommar. Gud vad jag kom på att jag saknat det.

Svar: Det var lite överkurs, bilen fanns med bara under två racehelger, och klarade aldrig av att kvala in i racet.
Brandon Lee

skriven
#6: Flying finn

Åker imorgon på helhelg @Collins Crest ...för kanske sista gången i Sverige...Hoppas på Jari-matti

Svar: Det blir minst tre år till, dags för JM att gå på pension och lämna sin plats åt Kalle;-)
Brandon Lee

skriven
#7: La Garonne

Paydriver, tänk om det var lika dant i fotboll, Payplayer hmmmm, skulle nog inte vara allt för roligt att sitta på en sportbar en lördag och titta på tex Chelsea - Man UTD med massor av Payplayers blääää :-)
Inte en susning vad det är för bil???
Den blåa då, med en ilsken ägare, vad är det för bil?? Mclaren?
@Flying Finn, Ja såg ngt om att Japan och Kanada hade budat upp mot 80 milj för att få snuva Svenska Rallyt :-(
Ska dom börja här också och ta bort klassiska race. Slutar väll med att det blir race på stora asfalltsparkeringar som Tillke varit med att ta fram, suck

Svar: Tänk om det fanns "utvecklingssnickare" på ett bygge, snubbar i overall som bara står och glor hela dagarna, och utvecklar plattfötter tack vare det;-)
Brandon Lee

skriven
#8: M

Bilen under Lotusen är väl en Kaushen (Ford V8) som Brancatelli körde några lopp med 79?

Paydrivers hit å dit, mer eller mindre alla förare i F1 som är under 30år skulle inte vara där utan pengar (med vissa undantag som Vettel å Hamilton).

Svar: Japp, en Kaushen, de försökte kvala in ett par gånger utan att lyckas med det.Så sant, men en del av förarna kan numera få bra styrningar även utan pengar, de utpräglade betalförarna åker ut med huvudet före så fort pengarna tar slut.
Brandon Lee

skriven
#9: Gustaf

Det är lite konstigt det här med pay drivers. Tror du det skulle finnas färre om bilarna var mer utslagsgivande, dvs svårare att köra?
Den svarta bilen var svår! Va tvungen att fuska med Google. Men den är även animerad, vilket spel kommer den från?

Svar: Mer svårkörda bilar är ett bra sätt att bli av med taskiga förare, ingen vågar satsa på dåliga förare som skrotar jämt hur mycket pengar de än har med sig.
Brandon Lee

skriven
#10: Björne

Kauhsen WK chassi, Ford Cosworth DFV 3.0 V8 och föraren Gianfranco Brancatelli, hur svårt kan det vara :-)

Svar: Tyskarna märkte att det var skitsvårt att kopiera en Lotus, de gjorde två försök att kvala in utan att lyckas, sedan var det tack och adjö.
Brandon Lee

skriven
#11: La Garonne

Jaha, då har man fått ett smakprov på hur årets Ferrri motor låter. Första intrycket är att det låter lite bättre, men vi får väll se hur det verkligen låter när det blir dags. Men roligt dock att det börjar hända lite saker nu när det börjar närma sig ....
http://formula1.ferrari.com/en/2016-engine-fire-up-at-maranello/

Trevlig helg BL och alla ni andra f1 fan!

Svar: Årets motor låter lite mindre skitnödig än tidigare, men bara lite, en V6 behöver ordentlig dubbel utblås för att låta som en riktig motor.
Brandon Lee

skriven
#12: Nico

Baku är en jävla pay-town som kan polera min flaggstångstopp.Åter till Rom-flaskan.

Svar: Har du sett bilder av banan, riktigt skit med smala, stenlagda bakgator, lite som man skulle lägga en bana på gamla stan i Stockholm när man har lagt asfalt på kullerstenar.
Brandon Lee

skriven
#13: BoGGe

http://www.iracing.com/cars/lotus-79/

Blå bilen är en Porsche 918

skriven
#14: JoyBoy

Blev faktiskt lite uppmuntrad när Ferrari visade sin video med nymotorn.
Lite uppvärmning innan testerna börjar igen.

V6 på Monza 2014
https://www.youtube.com/watch?v=Jkwt_1qhWYA

V10 på Monza 2004
https://www.youtube.com/watch?v=PR6S74IVHWs

Alonso 2010 på Monza
https://www.youtube.com/watch?v=cbEvzuBG4Tk

V6 i Monaco
https://www.youtube.com/watch?v=k8Z0icDjwfg

Roligare än så blir det inte. Haha!

Svar: Lite vacker motorsång skadar aldrig, speciellt nu när den har blivit en bristvara;-)
Brandon Lee

skriven
#15: Marcus

Du har ju skrivit om PayDrivers tidigare och alla förarna har väl tagit sig till F1 via någon form av sponsring fast då med hjälp av managers istället för stora säckar med pengar. Den största skillnaden är ju som du nämner att Paydrivers inte vunnit ett smak förutom kanske i kart.

Jag läste nått om att Alsonso och Button i deras första F1 tester tävlade mot teamens dåvarande förare och vann. Då förtjänar man en sits. Det hade varit kul om det fungerade på liknande sätt nu.

Svar: Ja, någon form av utslagnings race vore på sin plats, det är onödigt att behålla förare vars bäst före datum har gott ut.
Managers brukar satsa en liten slant på sina adapter i hopp om, att kunna senare få en procent av deras inkomster om förarna lyckas nå toppen, om inte, då blir det en förlustaffär för managers del.
Brandon Lee

skriven
#16: D A

Gått och köpt Porsche?

Svar: Nä,..jag siktar mig in på mycket äldre hästkrafter;-)
Brandon Lee

skriven
#17: Thornados

M26 78 eller 79

skriven

Kommentera inlägget här :