Push Rod framända är lika med att tyngdpunkten hamnar högre, men det kompenseras av att man får mer luft under bilen med den kortare nosen, den långa nosen styrde luftströmmen på ett lite annorlunda sätt, mer luft genom/över sidepodsen , mot den bakre delen av golvet och bakvingen. Den kortare motor/växellåda paketet i sin tur medför, att tyngdpunkten samtidigt hamnar längre fram, kombinerar man det med en kortare hjulbas, så bör man ha en bil som är riktig bra in i, genom och ut ur kurvor, något som både Kimi och Sebastian lär tycka bra om, ingen av dem gillade pull rod framändan som gav så begränsade möjligheter att finjustera set up. Ferrari har även tidigarelagt bilens jungfru resa på banan med en dag, de kommer att köra 100 km shake down under en "fotograferings dag" innan Barcelona testerna kör igång, något som gör att man hinner upptäcka eventuella barnsjukdomar i form av tex överhettning redan innan bilen fraktas till Spanien.
Från Mercedes läger höjs det röster som påstår, att publiken förväntar sig att Ferrari slår Mercedes i år, samtidigt som Mercedes gänget skryter om sin PU, som enligt dem nu levererar 900 hk. En helt rimlig siffra kan man tycka, och jag för min del tror, att årets Ferrari motor även den ligger kring 900 hk, så kampen mellan Mercedes och Ferrari kommer avgöras på chassi/aero fronten. Jag vill gärna tro, att duon Allison-de Beer är lite vassare än Mercedes design-aero ansvarige, så det är upp till Kimi och Sebastian att leverera resultat som ställer Mercedes duon Nico och Lewis i skamvrån.
Det är inte enbart Ferraris förväntade framsteg som oroar Mercedes folket, utan de säger sig tro, att även Honda kommer med konkurrenskraftig material i år. Jag för min del är inte lika säkert på det, delvis på grund av, att Honda envist vägrar att anlita expertis från hybridspecialister trots det ,att McLaren har haft önskemål om detta, och säger att det inte skulle vara i linje med företagets filosofi, och dels på grund av, att Honda sägs ha blåst ett antal motorer i bromsbänk, och har garderat sig genom att bygga ett antal extra enheter utöver de tillåtna 5 stycken.
Apropå estetisk icke tilltalande bilar från förr, Williams FW07D var inte direkt en vacker skapelse, som tur var, så nådde den gräslig fula 6 hjulingen aldrig banan under racehelgerna, utan den testades några gånger och ställdes sedan undan för gott.
En annan riktig ful skapelse från 80 talet var McLarens baktunga utmanare på bilden här ovan med Alain Prost bakom ratten, den här bilen tävlade man med.
Så här såg den ut under skalet, inga större säkerhetsmarginaler för förarens ben/fötter som i praktiken agerade krockkuddar, motorn var av dagens storlek, en V6 dubbelturbo på 1,5 liter som gav 650 hk på 11500 varv, dagens motor ger 740 med bättre turbo teknik och bättre bränsle, det har inte hänt så mycket sedan 80 talet.
Ja ja, det var lite om barrundor, och om dagens och gårdagens F1 bilar, nu ska jag grensla hojen och tar en nöjestripp i morgonsolen, det lär bli även idag temperaturer uppemot 30 grader,..det går bra nu.
Amen,..må sol och sommar en vacker dag vara även med er.
Härlig läsning!
Hoppas nu verkligen att Ferrarin fortfarande är reliable. Allting låter väldigt bra, kanske för bra? Har fortfarande en känsla av att Mercedes skruvade ner effekten förra året och fortfarande har mer att gå på om så skulle behövas...
Nu när Ferrarins packetering av PU:n är så mycket tightare finns det risk för att kylningen inte orkar med/större kylare?