LAST MAN STANDING


Brothers On Bikes har haft en riktig röjarhelg i San Diego, även om staden som sådan inte rockar speciellt fett, utan är mer ett tillhåll för hipster kaniner ,som livnär sig på grönsaker och kvalitetstid på yogakurser. Vi försökte förbättra San Diegos rykte med en hederlig, gammaldags "last man standing"  barrunda, men hamnade till slut på The Casbah bland koladimmiga hipster kaniner, som vill leva evigt utan att ha något  att leva för, jag antar att de söker någon typ av selektiv, spatial uppmärksamhet utan större framgång.   
 
 
Apropå årets Ferrari, jag skrev någon gång i början av december ifjol vad jag förväntade av årets bil, Italiensk  media tycks numera dela min åsikt om det, allt från omarbetad framända inklusive kortare nos, push rod, mer utpräglad Coca Cola bakända, kortare växellåda och smalare motorblock osv.
 
     
Push Rod framända är lika med att tyngdpunkten hamnar högre, men det kompenseras av att man får mer luft under bilen med den kortare nosen, den långa nosen styrde luftströmmen på ett lite annorlunda sätt, mer luft genom/över sidepodsen , mot den bakre delen av golvet och bakvingen. Den kortare motor/växellåda paketet i sin tur medför, att tyngdpunkten samtidigt hamnar längre fram, kombinerar man det med en kortare hjulbas, så bör man ha en bil som är riktig bra in i, genom och ut ur kurvor, något som både Kimi och Sebastian lär tycka bra om, ingen av dem gillade pull rod framändan som gav så begränsade möjligheter att finjustera set up.  Ferrari har även tidigarelagt bilens jungfru resa på banan med en dag, de kommer att köra 100 km shake down under en "fotograferings dag" innan Barcelona testerna kör igång, något som gör att man hinner upptäcka eventuella barnsjukdomar i form av tex överhettning redan innan bilen fraktas till Spanien.
 
 
Från Mercedes läger höjs det röster som påstår, att publiken förväntar sig att Ferrari slår Mercedes i år, samtidigt som Mercedes gänget skryter om sin PU, som enligt dem nu levererar 900 hk.  En helt rimlig siffra kan man tycka, och jag för min del tror, att årets Ferrari motor även den ligger kring 900 hk, så kampen mellan Mercedes och Ferrari kommer avgöras på chassi/aero fronten. Jag vill gärna tro, att duon Allison-de Beer är lite vassare än Mercedes design-aero ansvarige, så det är upp till Kimi och Sebastian att leverera resultat som ställer Mercedes duon Nico och Lewis i skamvrån.
 
Det är inte enbart Ferraris förväntade framsteg som oroar Mercedes folket, utan de säger sig tro, att även Honda kommer med konkurrenskraftig material i år.  Jag för min del är inte lika säkert på det, delvis på grund av, att Honda envist vägrar att anlita expertis från hybridspecialister trots det ,att McLaren har haft önskemål om detta, och säger att det inte skulle vara i linje med företagets filosofi, och dels på grund av, att Honda sägs ha blåst ett antal motorer i bromsbänk, och har garderat sig genom att bygga ett antal extra enheter utöver de tillåtna 5 stycken.      
 
 
Apropå estetisk icke tilltalande bilar från förr, Williams FW07D var inte direkt en vacker skapelse, som tur var, så nådde den gräslig fula 6 hjulingen aldrig banan under racehelgerna, utan den testades några gånger och ställdes sedan undan för gott.
 
 
En annan riktig ful skapelse från 80 talet var McLarens baktunga utmanare på bilden här ovan med Alain Prost bakom ratten, den här bilen tävlade man med.
 
Så här såg den ut under skalet, inga större säkerhetsmarginaler för förarens ben/fötter som i praktiken agerade krockkuddar, motorn var av dagens storlek, en V6 dubbelturbo på 1,5 liter som gav 650 hk på 11500 varv, dagens motor ger 740 med bättre turbo teknik och bättre bränsle, det har inte hänt så mycket sedan 80 talet.
 
Ja ja, det var lite om barrundor, och om dagens och gårdagens F1 bilar, nu ska jag grensla hojen och tar en nöjestripp i morgonsolen, det lär bli även idag temperaturer uppemot 30 grader,..det går bra nu.
 
Amen,..må sol och sommar en vacker dag vara även med er.                        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: David

Härlig läsning!
Hoppas nu verkligen att Ferrarin fortfarande är reliable. Allting låter väldigt bra, kanske för bra? Har fortfarande en känsla av att Mercedes skruvade ner effekten förra året och fortfarande har mer att gå på om så skulle behövas...

Nu när Ferrarins packetering av PU:n är så mycket tightare finns det risk för att kylningen inte orkar med/större kylare?

Svar: Vi får väl se hur det blir, Ferrari har ju en viss vana att bygga motorer precis som Merca. Risken för överhettning finns alltid när man paketerar tajt, men även om man använder mindre kylare så fungerar det hela med effektivare kylvätska.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Ser jag fel eller har årets Renault en mycket mer avancerad framvinge än förra årets Lotus?

Svar: Det är nog frågan om en vinge som Lotus tog fram i slutet av förra året för att användas under den här säsongen.
Brandon Lee

skriven
#3: OK

Snyggt "tippat" ang 2016 års Ferrari - det verkar som du har järnkoll på det teamet! För egen del är det något med de kantiga åttiotalsbilarna som jag gillar estetisk - trots att de "objektivt" är rätt fula. Trettio grader låter obehagligt, fyra grader och småspik i Sthlm just nu kanske lockar?

Svar: Om man vet deras brister så kan man räkna ut hur de kan rättas till,.och det skadar inte heller om man får lite insidertips ibland. Jag gillar 80 tals bilarna, men just den här ser ut som en gravid bläckfisk med sin blytunga röv;-)Fyra grader,..nä,.dagens hojåkare outfit är t shirt, shorts och sneakers.
Brandon Lee

skriven
#4: MaWa

Intressant läsning! Keep it up!

Svar: Tackar,.jag ska göra mitt bästa.
Brandon Lee

skriven
#5: Mika-fan

Hoppas Autosprint har rätt, för vilken jäkla rake Ferrarin har på deras bild :D

Svar: Man kan nog räkna med en hel del rake med årets bil om man har lyckats riktig bra med aeropaketet.
Brandon Lee

skriven
#6: Peter

Ja Brandon må racing gudarna vara med Ferrari så vi får än tätt o trevliga tävlingar i år . Ge dom andra lite åxo.
Om en månad så har vi lite vår i detta land åxo tills dess
så får jag vara lite avundsjuk på dig

Svar: Det känns som så, att i år blir det en riktig fajt om VM titlarna mellan Merca och Ferrari, något annat finns inte.
Brandon Lee

skriven
#7: Girls Room

Jag kan inget om bilar men blev sjukt sugen att sätta mig och köra rally. Hahah! :)


Vad för magiska egenskaper finns i sperma och varför får man flytningar? Ta reda på detta och lite till. Välkommen till Girls Room!

Ha en fantastisk dag!

Svar: Vad är det exakt som du vill sätta dig på?
Brandon Lee

skriven
#8: antonio

Tråkigt att Honda inte vill ta hjälp utifrån, hörde detta ryktet tidigare iår men hoppades att det inte skulle stämma.

Svar: Japaner är ovilliga för att be om hjälp, det är lika med att förlora ansiktet för deras del, erkänna att man har misslyckats.
Brandon Lee

skriven
#9: La Garonne

Mycket intressant läsning som alltid BL !
Så nyfiken på att se om du har rätt angående Ferrari:n. Så du tror det blir kortare hjulbas i år, spännande. När det gällde Toro Roso så skulle väll dom göra tvärtom eller ? kanske minns fel där.
När det gäller hk-kriget så får vi hoppas att Ferrari hänger på Mercedes samt att dom får till så bilen blir lättkörd, känns som om dom är dom som gjort mest förändringar på motorn. Som en gammal Mclaren fan så hoppas jag också att dom får till motorn hyfsat trotts allt, verkar ju inte som dom gör avkall på size zero.

FUSK !!! 30 grader !!! WTF !! Drive through penalty för BL !!!

Svar: Jag har nog inte alltför fel på mina funderingar kring årets Ferrari, Allison kan skapa rätt så vassa saker när han får fria händer att göra det.
Ferrari kan använda kortare hjulbas i år om de vill, TR måste använda en längre pga ett längre motor/växellåda paket.

Brandon Lee

skriven
#10: ThomasF

VFHC Göteborg ,CHL-Champs idag!Alltid nåt i regnet .Har faktiskt varit ute o värmt upp min gamla riskokare en vända på 5 km här o det har nog aldrig hänt tidigare vid denna årstiden.Fina reportage som vanligt BL men visst är det nått visst med de gamla suiside -F1'orna.Vilken skillnad på regelverk då med tre axlar?Den ena grejen vansinnigare än den andra o förarna stod i kö för att få köra,då som nu.Ha de gött i solen//Thomas

Svar: Du måste flytta hit, här behöver man aldrig ställa av hojen för en vinterdvala, jag tror nog att du skulle trivas på kustvägen med din riskokare.
Designers hade friare händer tidigare, inga idéer var för galna att testa på banan, nuförtiden spänner FIA nej sägare gänget ringmuskeln direkt om någon vågar sig på lite mer kreativa lösningar.
Brandon Lee

skriven
#11: Ghostface

Härligt !
Riktigt goda nyheter Brandon !

Svar: ,..och inte en dag för tidigt, eller hur?
Brandon Lee

skriven
#12: Magnus Lundahl

Efter 40 års väntan och helvete fick jag diagnos idag. Vad vill jag ej skriva öppet här.

Faktiskt lite sugen på F1 starten.Bra nyfiken.Hoppas det blir spänning mellan två stall och inte bara ett. Verkar lovande med det du rappoterar om här.

mvh

Svar: Måste kännas som en lättnad på något sätt, även om det inte direkt innebär att man kan bli kvitt med sin sjukdom, jag hoppas att de kan nu hjälpa dig att bli bättre lite längre fram.
Suget brukar komma tillbaks strax innan säsongen sparkar igång, så även i år, och vem vet, det kanske blir en kanonsäsong i år.
Brandon Lee

skriven
#13: Tomizawa

Det är tyst här, det får inte vara tyst!!! :)

Svar: Det är inte tyst, det är du som har glömt bort att avlägsna dina F1 vaxproppar;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :