Spa är en bana som kräver sin man, banans karaktär som en utpräglad förarbana gynnar dem mest körskickliga förarna i startfältet, man behöver inte nödvändigtvist sitta i startfältets bästa bil för att vinna på Spa, dock lär det bli svårt att rubba Mercedes med sin urstarka PU på en snabb bana som Spa.
Time to shine kan lika gärna förvandlas till time to fly på Spa när starten går, speciellt under svåra väderförhållanden, det brukar vara trångt värre i första kurvan, det är lätt hänt att man hamnar långt ut till vänster genom La Source, och förlorar många placeringar redan där innan det är dags för dragracet fram till Eau Rouge , Raidillon och vidare till den långa Kemmel DRS rakan.
Bra aerobalans och en stark PU ger fördelar på Spa, men även mekanisk grepp och traction är viktigt ut ur chikanen innan start/mål och La Source, under torra förhållanden är det inga större problem med att hitta rätt set up på Spa, men om det blir växlande väderförhållanden så kan vad som helst hända när några chansar rätt och några andra fel.
Mercedes blir starka på Spa, liksom Ferrari om de får däcken att fungera, RBR kan ha en liten nackdel av bristen på hk ur Renault PU även om de har den bäst balanserade bilen, Williams och Force India bör ha en bra chans för framskjutna placeringar på Spa, dock kan den förstnämnda få problem om det regnar under racet osv, jag ska kika lite närmare på styrkeförhållanden mellan stallen inför Spa på den kommande veckan.
Det har delats ut halvårs betyg till förare på sina håll under sommaruppehållet, bland de mest märkliga kan man hitta hos Keith Collantines Fanatic F1, en PR/reklam snubbe som leker F1 journalist/expert på sin lilla blogg. Enligt den gode Keith är det Ricciardo som har klarat sig bäst av samtliga förare, samtidigt som till exempel Rosberg bara förtjänar en åttonde plats och Kimi en trettonde osv. Herr Collantine bör nog i första hand pyssla med PR och reklam istället för att leka en F1 expert, när man läser hans motiveringar för förarnas halvårs betyg, så framstår det med all önskvärt tydlighet, att Keith har ingen aning om vad han pratar om. Så kan det bli när en helt vanlig F1 fan får för sig, att han är en F1 expert av rang, dock kan det vara rätt så underhållande att ta del av Keiths expertis, ett gott skratt förlänger livet.
Renault chefen har sagt, att stallet har haft svårigheter med att rekrytera duktiga ingenjörer/designers inför 2017, och att deras 2017 års bil kommer hämta sin grunddesign från 2015 års Lotus, ett uttalande som i mina öron låter en aning desperat ,om man nu inte har lyckats med konsstycket att locka till sig Allison, vars designidéer levde vidare i 2015 års bil. Blir det så att både Allison och de Beer återvänder till Renault, och den omtalade budgethöjningen blir av, så finns det en chans att Renault kan locka till sig förare som Bottas och Perez, blir det inte så har Renault allvarliga problem att ta hand om, och får nöja sig med förare av betydligt lägre nivå, ingen förare av rang vill hamna i ett stall som saknar kunnig manskap, och använder en två år gammal bil som grund för 2017 års bil.
Pirelli fortsätter med testandet av 2017 års däck efter ovanstående tidtabellen med Mercedes, Ferrari och RBR, som utan tvekan kommer att dra nytta av testkörningen med en bil som simulerar 2017 down force nivåer, och är utrustad med de bredare däcken som tillåter föraren att "luta sig mot däcken" på ett helt annat sätt än med årets däck och årets down force nivåer. Nu är det ju inte så ,att inga andra var inbjudna att ta del av testkörningen, utan till exempel både Williams och McLaren tackade nej av ekonomiska skäl. All data som samlas kommer att delas ut till samtliga stall, men visst är det så, att trion Mercedes, Ferrari, RBR tjänar stort på sin testkörning inför nästa år, att ta del av data och samla in den på banan är två helt olika saker, som ger helt olika förutsättningar att bygga en väl fungerande bil till nästa år.
Apropå "time to shine", inför lanseringen av FORZA 6 gjorde Microsoft reklam för sitt spel tillsammans med Grosjean och hans 2015 års Lotus, både Microsofts spelskapare och Grosjean satte ett snabbt varv på Spa med Lotus i XBOX one, Grosjeans bästa varv blev 1.52.703.
Om ni har XBOX one och FORZA 6 inom räckhåll , så kan det vara läge för att försöka slå Grosjeans tid så här en vecka innan Spa, kan vara kul att överträffa en F1 förare i en bil som han slutade som trea med på Spa 2015 i den riktiga världen, kör hårt!
Jag slänger in en länk från tuben där ni kan ta del av Grosjeans varv på Spa i FORZA 6, det kan tänkas att det skulle ha gått snabbare för honom med ratt och pedaler än med handkontroll.
Amen,..må ni vara snabbare Grosjean.
Det händer en massa roliga svenska race-grejer just nu.
FRO #88 plockade en pinne i sin DTM-debut i Moskva.
Joel Eriksson vann Zandvoort Masters of Formula 3 qualifying race.
Hujja så himla gött!
Ciao