TIME TO SHINE

 
Om en vecka är det dags för F1 cirkusen att återgå till det normala på Spa, när årets sommaruppehåll är över. En traditionsenlig racehelg ur väderaspekt sägs vara på väg, det vill säga en mix av sol och regnskurar, dock inga större mängder enligt dagens väderprognoser, men väderförhållanden på Spa är oförutsägbara i slutet av augusti, så det enda man kan göra är att vänta och se hur det blir.
 
Spa är en bana som kräver sin man, banans karaktär som en utpräglad förarbana gynnar dem mest körskickliga förarna i startfältet, man behöver inte nödvändigtvist sitta i startfältets bästa bil för att vinna på Spa, dock lär det bli svårt att rubba Mercedes med sin urstarka PU på en snabb bana som Spa.
Time to shine kan lika gärna förvandlas till time to fly på Spa när starten går, speciellt under svåra väderförhållanden, det brukar vara  trångt värre i första kurvan, det är lätt hänt att man hamnar långt ut till vänster genom La Source, och förlorar många placeringar redan där innan det är dags för dragracet fram till Eau Rouge , Raidillon och vidare till den långa Kemmel DRS rakan.
 
Bra aerobalans och en stark PU ger fördelar på Spa, men även mekanisk grepp och traction är viktigt ut ur chikanen innan start/mål  och La Source, under torra förhållanden är det inga större problem med att hitta rätt set up på Spa, men om det blir växlande väderförhållanden så kan vad som helst hända när några chansar rätt och några andra fel.
 
Mercedes blir starka på Spa, liksom Ferrari om de får däcken att fungera, RBR kan ha en liten nackdel av bristen på hk ur Renault PU även om de har den bäst balanserade bilen, Williams och Force India bör ha en bra chans för framskjutna placeringar på Spa, dock kan den förstnämnda få problem om det regnar under racet osv, jag ska kika lite närmare på styrkeförhållanden mellan stallen inför Spa på den kommande veckan.
 
Det har delats ut halvårs betyg till förare på sina håll under sommaruppehållet, bland de mest märkliga kan man hitta hos  Keith Collantines  Fanatic F1, en PR/reklam snubbe som leker F1 journalist/expert på sin lilla blogg. Enligt den gode Keith är det Ricciardo som har klarat sig bäst av samtliga förare, samtidigt som till exempel Rosberg bara förtjänar en åttonde plats och Kimi en trettonde osv. Herr Collantine bör nog i första hand pyssla med PR och reklam istället för att leka en F1 expert, när man läser hans motiveringar för förarnas halvårs betyg, så framstår det med all önskvärt tydlighet, att Keith har ingen aning om vad han pratar om. Så kan det bli när en helt vanlig F1 fan får för sig, att han är en F1 expert av rang, dock kan det vara rätt så underhållande att ta del av Keiths expertis, ett gott skratt förlänger livet.

Renault chefen har sagt, att stallet har haft svårigheter med att rekrytera duktiga ingenjörer/designers inför 2017, och att deras 2017 års bil kommer hämta sin grunddesign  från  2015 års Lotus, ett uttalande  som i mina öron låter en aning desperat ,om man nu inte har lyckats med konsstycket att locka till sig Allison, vars designidéer  levde vidare i 2015 års bil.  Blir det så att både Allison och de Beer återvänder till Renault, och den omtalade budgethöjningen blir av, så finns det en chans att Renault kan locka till sig förare som Bottas och Perez, blir det inte så har Renault allvarliga problem att ta hand om, och får nöja sig med förare av betydligt lägre nivå, ingen förare av rang vill hamna i ett stall som saknar kunnig manskap, och använder en två år gammal bil som grund för 2017 års bil.

Pirelli fortsätter med testandet av 2017 års däck efter ovanstående tidtabellen med Mercedes, Ferrari och RBR, som utan tvekan kommer att dra nytta av testkörningen med en bil som simulerar 2017 down force nivåer,  och är utrustad med de bredare däcken som tillåter föraren att "luta sig mot däcken" på ett helt annat sätt än med årets däck och årets down force nivåer.   Nu är det ju inte så ,att inga andra  var inbjudna att ta del av testkörningen, utan till exempel både Williams och McLaren tackade nej av ekonomiska skäl. All data som samlas kommer att delas ut till samtliga stall, men visst är det så, att trion Mercedes, Ferrari, RBR  tjänar stort på sin testkörning inför nästa år, att ta del av data och samla in den på banan är två helt olika saker,  som ger helt olika förutsättningar att bygga en väl fungerande bil till nästa år.
 
Apropå "time to shine", inför lanseringen av FORZA 6 gjorde Microsoft reklam för sitt spel tillsammans med Grosjean  och hans 2015 års Lotus, både Microsofts spelskapare och Grosjean satte ett snabbt varv på Spa med Lotus i XBOX one, Grosjeans bästa varv blev 1.52.703.
Om ni har XBOX one och FORZA 6 inom räckhåll , så kan det vara läge för att försöka slå Grosjeans tid så här en vecka innan Spa, kan vara kul att överträffa en F1 förare i en bil som han slutade som trea med på Spa 2015 i den riktiga världen, kör hårt!
 
Jag slänger in en länk från tuben där ni kan ta del av Grosjeans varv på Spa i FORZA 6, det kan tänkas att det skulle ha gått snabbare för honom med ratt och pedaler än med handkontroll.
 
 
Amen,..må ni vara snabbare Grosjean.            
 
             
 
        
 
 
        
 
   
 
 
 

Kommentarer :

#1: zenkert

Det händer en massa roliga svenska race-grejer just nu.
FRO #88 plockade en pinne i sin DTM-debut i Moskva.

Joel Eriksson vann Zandvoort Masters of Formula 3 qualifying race.

Hujja så himla gött!

Ciao

Svar: FRO för Rosenqvist,..hur svårt kan det vara att skriva förarens hela namn istället så att man verkligen begriper vem de syftar på?,.men kul med poäng till Felix;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Jag ser verkligen fram emot SPA och en riktig racingbana. Undrar vilka regeländringar de hittar på i sista minuten denna gången? ) De har ju haft en tendens att ändra sig ett antal gången innan de går tillbaka till som det var innan.

Svar: Ja, det är alltid kul när F1 kommer till en riktig förarbana, huruvida FIAs fåntrattar kommer att hitta nya dumheter återstår att se, men de har haft en månad för sig att hitta på idiotisk igen;-)
Brandon Lee

skriven
#3: uffe_a

Vuelta de Alonso a Spa 2010 en guitarra
https://youtu.be/550aEb2cVoo

1:47.441

Men ni F1 nördar har väl redan sett hela serien?

skriven
#4: Anonym

Breaking news!

Joel Eriksson vann Zandvoort Masters of Formula 3.
He is now officially a True Master.
Som FRO #88
Grymt gjort av 17-åringen.
Gryyyyyymmmmt

Tvåa Niko Karo.
Sverige - Finland 1 -0.
Resten av världen också zero points.

Nu ska jag njuta av att se Joel på Pallen.
Han har nyss hoppat ut ur bilen.

Ciao

Svar: Du har streamat F3 från nätet? Zandvoort är kul att köra på med en hoj, men rätt så trist med bil, det är alltid sand på banan, hamnar man utanför racelinjen så halkar man av=svårt att köra om.
Motopark pojkarna hade lite tur när Prema förarna inte kom till Zandvoort, men bra kört av båda två. De tre andra förarna hos Motopark är sura på stallet som favoriserar Joel som förses med bättre material hela tiden, kanske inte så konstigt med tanke på, att pappa Eriksson har pumpat in pengar hos Motopark under många år, först med Jimmy och nu med Joel, med det inte sagt att Joel inte förtjänar att vinna, han är en riktigt bra chaufför.

Hos Motopark kör Joel med pappas pengar, kinesen Zhou är en Ferrari juniorförare, och Kari och Sette Camara är RBR juniorer, så sponsorslantarna kommer från olika håll.

Joel är ett år äldre än Niko, och har mycket mer tävlingsrutin, Niko började tävla i racing först 2011, så han behöver mer rutin. Joel tävlade ifjol ADAC F4 serien med Motopark, så han kan alla banor i F3 redan, Niko har aldrig tävlat på dem och måste lära sig banorna under träning/kval, sånt tar lite tid.

Joel har en BMW anknytning, Niko en RBR, BMW är inte med i formel bil racing men det är RBR i allra högsta grad, brassen Sette Camara fick ju testa F1 hos Toro Rosso i år, Niko lär få göra det nästa år om han sköter sig bra nog på banan.

Det blir spännande att se hur långt de här pojkarna kan gå inom formel bil racing, att köra bra i F3 är ingen garanti för att man kan göra samma sak i GP2/F1, det beror på hur ens körstil går ihop med mer motorstarka bilar som alstrar en jävla massa down force, men vi får väl hoppas på att grabbarna orkar hela vägen till F1 och väl där blir riktiga toppförare . Ciao.
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

Pappa som har ett åkeri.
Som pyntar upp slantarna.
Om jag inte missminner mig så har också Gerhard Bergers pappa ett åkeri :-)

Kanske inte så dumt att han en åkeriägare som pappa.
Frågan är om kunderna i åkeriet betalar för pappas satsning på en av sönerna eller bägge. Den andra sonen harvar ju runt i botten GP2. Inte alls lika begåvad som "racer". Lite som bröderna Schumacher. Lillebror var bäst. I den familjen också :-)

Nå i alla fall 1-0 till Sverige i Masters F3 2016 ha-ha-ha...

Jag tror dock att, om någon av dem hamnar i F1.
Så är det Kari.
Finnar är exotiska.
Svenskar är tråkiga.
Big Smile :-)

Det finns i historien som många "skillade" svenska chauförer som aldrig nått hela vägen. Men det vimlar av finnar som dykt upp och sedan försvunnit. Min favorit är JJ Lehto. Bara namnet är underbart. Varenda gång jag är på en pub och spelar race-spel, om det finns, så heter jag alltid JJ.

Låt bästa förare vinna - Kari eller Joel.

Ciao

Svar: Pappas pojkar finns det gott om inom racing, en del av dem är helt värdelösa, andra har talang som Joel, huruvida kunderna gillar eller inte gillar för att betala för kalaset är inte känt.
Jimmy undrade själv om han inte hade nått sin "peak" som förare redan i GP3, kanske borde han har lyssnat på sig själv med tanke på hur taskigt det har gått i GP2, men vem vet, det kanske vänder åt rätt håll senare.

Japp, 1-0 till Sverige I Masters F3 2016, Joel 1, Niko 0, de får väl göra om det till nästa år;-)

Om Kari pallar för trycket att leverera som Red Bull junior så finns det en chans att han kanske hamnar hos Toro Rosso, klarar han inte av det så tar racingkarriären slut eftersom han inte har några egna sponsorer. Joel har helt klart talangen, om han hittar tillräckligt med sponsorstöd kan det räcka långt, ja, ända till F1, det blir spännande att se hur grabbarna klarar sig, jag önskar båda två lycka till och hoppas innerligt att dem orkar kriga sig fram till en F1 sits.

JJ var en riktigt duktig chaufför som fick sin chans hos Benetton, åkte ut under testkörning och bröt nacken, han gjorde en come back men nacken höll inte längre för G krafterna i F1 och karriären tog slut,.ibland kan livet vara bra grymt.

Ja, må bästa junioren vinna-Niko eller Joel.
Brandon Lee

skriven
#6: Peppsi

Kommer Kimis första vinst på länge nu då? Lägger en liten hacka på det☝

Svar: Det skulle sitta fint med en Iceman vinst på Spa.
Brandon Lee

skriven
#7: zenkert

Felix Rosenqvist får ju inte plats till vänster på TV-skärmen när man får se ställningen i loppet.
Men FRO får inte plats. Då ser man ju inte loppet
Och att Felix förkortas FRO är för att man inte ska blanda ihop honom med ROS, när han dundrar in i F1.

Säga vad man vill om Felix FRO, är att han räds något alls och kika lite på andra racing-serier.

Nu ska den gode Smålänningen köra elektriskt också.
Formula E för Mahindra Racing tillsammans med Nick Heidfeld.

Vissa kanske tycker att det strunt och inte riktig Racing. Personligen högaktar jag Felix för det han gör.
Racing är ju racing oavsett, och det handlar om att vinna. Och att ha kul när man tävlar.

Som ett gammal citat från någon stans i ett gammalt radioprogram, eller nåt annnat liknande.
- Jävlar, vad kul det är när dom tävlar!!!

Felix is The Man.
Da Man!

Ciao

skriven
#8: zenkert

En liten kort passus bara.

Felix FRO är 100 gånger roligare att följa än F1 för tillfället. Han överraskar hela tiden.

Räven raskar över isen . . .

Ciao

skriven
#9: zenkert

Kan inte låta bli...

Kimi heter ju RAI på TV-skärmen.
Men det är ju för 17 ett italienskt TV-bolag.
Eller har jag massuppfittat hela grejen?

Applåd, skratt, och ett STORT leende.

Ciao

skriven
#10: OK

Kommer Felix att köra både FE och DTM nästa år, det är väl olika racehelger. Oavsett lär han ju bli tidernas mest mångsidiga förare om han fortsätter på det här viset...

Svar: Han skulle nog föredra att vara en F1 förare istället att vara tidernas mest mångsidiga.
Brandon Lee

skriven
#11: Magnus Lundahl

Hej. Kul med snygga spel och som är lite simulator. Synd inte var med ratt. Sådant har ju till med jag hemma och att köra utan den är inte det minsta realistiskt. F1 2010 som gäller på PC som jag gillar.

Spa har ju ändrats senaste åren i banan minns jag.
Tex mer asfalt och annat för göra att misstag inte ska straffas. Sedan gjort kurvsen lägre.,För att det kan vara farligt. Ja men sluta med F1 helt då kan man tycka. Inte farlig inget kul.Går hand i hand tycker jag. utan riskerna ingen kick. Jag tycker säkerheten är brutalt bra med bilen. Men kommer ju båge nu och sedan blir det väl super starkt glas på detta senare kanske.
Så vad blir nytt för i år till det sämre tro. Hoppas på inget.Känner mig mer optimistisk med F1.Mycket för
att nästa år kanske blir förarnas år.

Redbull har nog tyvärr bästa bilen 2017 visserligen ,och två av dom sämsta förarna i topp 5 stallen. Det retar mig väldigt mycket hahah

Båten är ej tillbaka. Jag har tänkt mycket. Jag fick ej låsa båten via dragkulan med godkänt lås. Lämna den kl 10. Visserligen ringer dom kl14 att den är klar.men jag sov då.
Den natten försvinner den. Jag gissar tror på att ÅT själva har stulit den.Dels för dom säger till polisen att regnummer på båten kärran inte finns.
Den är köpt 2015 och jag var där kort innan.och är det någon dom känner till är det mig och den båten.
Jag har klagat och bråkat och snackat med tillverkarna om ÅT hur dåliga dom är.
Men dom skickade mejlen mellan varandra. Träffas på båtmässor.Dessa på ÅT som också äger stället är riktigt super trevliga så länge det gynnar dom.
Jag ska tydligen betala självrisken när den står hos ÅT och bakom gallergrindar.
Eftersom båten stulen när den var klar är det mitt ansvar kommer dom hävda helt säkert. Jag åkte hem och sov, och skulle hämta den dagen efter så klart.
Jag tänkte aldrig någonsin efter det ha något med dom att göra.
Men båten var knökad med vatten när jag hämta den efter vinterförvaring och servis. Jag fick inte i gång länspumpen och min kropp till lät inte jag fel söka länge nog.

På detta har AC vattnet i bilen gått in i coupen hela sommaren. Bilen hämtades ny i okt 2015. Så fabriksfel. Bilen kan fixas. riva ur allt och byta el kablar och mattorna och allt vad nu är.

Bilen har gått 1400 mil och sådant fel gör man tappat allt för bilen. Får se vad ÅT kommer göra. Dom har varit så bra innan. Annars får man ringa BMW Sverige antar jag. Inte mitt fel detta fel och inget konstigt jag inte vill ha super dyr bil som haft det felet.

Jag undrar lite vad Brandon hade gjort hahaha

mvh

Svar: FIA lyssnar aldrig vad förarna tycker och säger angående säkerheten hos bilar och banor, ingen gillar varken banor eller bilar som inte bjuder en rejäl utmaning, det är ju det racing handlar om, att gå över gränsen till det möjliga och klara av det.

Nästa års bil blir en mycket större utmaning både fysisk och psykisk, och när kurvhastigheter ökar så blir även lätta banor svårare att handskas med, speciellt för de yngre förarna som har aldrig kört en bil som är riktigt snabb genom kurvor.

Pengasamlare brukar vara trevliga inom alla branscher så länge affärerna gynnar dem själv, men när det händer något tråkigt blir det plötsligt kunden som bär ansvaret för precis allt.

Apropå BMW, min polare hade en, han köpte den som ny 2014, under 8 månader var bilen oftare på verkstad pga elfel än ute på vägarna med min polare. Till slut fick han nog och köpet upphävdes, han fick hela köpes summan tillbaka, bilen hamnade på skroten, och kompisen köpte en Toyota Land Cruiser diesel med automatlåda istället som han är mycket nöjd med, eller som han själv uttryckte det: Toyotan klarar av vilken terräng som helst, BMW körde fast på en våt gräsmatta;-)

Vad jag brukar göra med slipsnissar som är stora i käften? Tja, tar dem med på ett studiebesök till Angels Place kanske? Ha det gött Magnus.
Brandon Lee

skriven
#12: Kaffehörnan

Grymt häftigt

Svar: Fattas bara annat;-)
Brandon Lee

skriven
#13: Nico

Tjena BL,

Tanken kom tillbaka till mig när du listade upp hur däcktesterna av 2017 års däck var fördelade. McLaren har tackat nej av ekonomiska skäl.
Börjar dom att se botten på kassaskrinet nu tro? Eller är dom bara preventivt försiktiga eftersom dom inte riktigt har hittat "sweetspot" i sin bil.

Helsponsringens glansdagar är ju nästan helt förbi. McLaren får väl precis som alla andra sälja ut sina sponsorpaket lite billigare och till flera partners.

Fick hem en modell föreställande Renault Rs10. En fantastiskt häftig vagn om du frågar mig. Den tillsammans med t ex JS11'an representerar en riktigt läcker tid ur F1's historia. Titelsponsring och färgglada bilar - I like!

Ha det bra!

// Nico

Svar: Tjenare Nico, det var ett tag sedan, har du varit i Frankrike under sommaren och luktat på vin aromen på uteserveringar?
Macken har inte ett överflöd av pengar eftersom Alonsos landsmän inte var intresserade av att sponsra honom hos Macken, och på grund av att Dennis inte lyckades hitta en huvudsponsor med tanke på stallets nuvarande låga status.

De riktig stora sponsorer försvann när gigarett reklam försvann, även om Marlboro fortfarande kör med smygreklam hos Ferrari. RS tian var läcker, liksom JS 11, och givetvis även JPS Lotus,..och Jordans gröna Seven Up bil utan tobaksreklam.

Ha det bra du med Nico.
Brandon Lee

skriven
#14: antonio

Jobbigt för McLaren att ha Alonso o teamet, stor käft och inte direkt någon man ska luta sig tillbaka emot när det gäller utvecklingarbete av bilen. Kul att vara på riktig racingbana istället för dem andra racen som gör att man somnar. Spa brukar vara en bra bana för Kimi så jag håller tummarna att det går bra den här helgen.

Svar: Alonso skapar dåliga vibbar vart än han hamnar, gnäller mycket men är samtidigt en totalt värdelös testförare. Kimi kör alltid bra på Spa, men om bilen inte räcker till så är det svårt att göra bra resultat.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :