PIRELLI PROMISES

 
Pirelli har avslöjat mer specifik information om sina planer angående 2017 års däck, målet sägs vara däck som har ett betydligt bredare fönster än årets däck där de fungerar optimalt, samt att däcken ska kunna hålla sin greppnivå under flera varv som tillåter förarna attackera utan att drabbas av ett överdrivet slitage.  Det tycks som så, att FIA och Pirelli har äntligen lyssnat på fansens önskemål angående vilken typ av racing är den rätta vägen för F1, dvs racing som tillåter förarna att attackera istället för att spara på materialet under stora delar av racet, det märkliga i sammanhanget är hur många år det tog, innan de inblandade parterna lyssnade på dem som är nyckeln till sportens överlevnad, fansen.
 
 
Även om man använder 2015 års bilar när man testar 2017 års däck ,så ger vissa modifieringar på bilarna Pirelli en tämligen klar bild om 2017 års down force nivåer när de samlar data inför 2017, på bilden ovan kan man bland annat se "kjolen" som har monterats i slutet av golvet för att skapa "ground effect" i Colin Chapman och Lotus anda från 80 talet.
 
De bredare däcken som kommer till 2017 skapar mer mekanisk grepp samtidigt som även den aerodynamiska greppnivån ökar, den kritiska  punkten under 2017 blir förhållandet mellan den mekaniska och aerodynamiska balansen, och hur den kommer påverka racingen ur underhållnings synpunkt, dvs, huruvida den kommer att skapa mer omkörningsvänlig och attackbetonad racing.
 
Som jag har nämnt tidigare så ökar däcksbredden fram med 60 mm och med 80 mm bak, diffuserns höjd ökar från 125 mm till 175 mm samtidigt som diffuserns längd ökar med 175 mm.  Golvet behöver inte längre vara helt slät, utan vissa modifieringar blir tillåtna för att skapa så kallad Venturi effekt, Venturi tunnlar är ju vanligt förekommande i sportbilar.  Golvet blir 200 mm bredare, och en viss typ av "kjolar" återinförs för att skapa mer "ground effect", barge boards blir större, och splittern får en högre position som i sin tur leder till att bilarna kan köras med mer "rake", utformningen av framvingen i detalj blir tämligen fritt osv, F1 tar ett steg bakåt för att kunna ta två steg framåt genom att återinföra designgrepp från 80 talet för bättre racing.
 
För att kunna bygga däck som tål de högre belastningar som kommer med högre kurvhastigheter förses Pirelli fortlöpande med data från samtliga stall om de förväntade down force nivåer under 2017 just i deras bil, plus med den data som samlas in med testkörning  under 22 dagar där de ovannämnda modifierade bilarna agerar "testmulor", jag personligen ser framemot  2017 när de gamla designidéerna får en renässans, och bilarna blir både snabbare och mer svårkörda.

Det om F1 och 2017 års bilar, under den kommande veckan får både musikverksamheten och F1 flytta på sig , det är dags för Ulsters GP med allt vad det innebär. Jag känner mig lite ringrostig men suget finns där, need for speed, det är dags att ta reda på om man fortfarande har cojones stora nog för landsvägs racing, man brukar ju säga att "You never know how strong you are until being strong is the only choice you have".  Jag hör väl av mig igen om en vecka eller så, om inte, tja, sånt är livet.
 
 

Vi avslutar idag med ett gott skratt som förlänger livet, på bilderna här ovan kan ni ta del av den dynamiska Trump duon Donald och Melania.  Den genmanipulerade brun utan sol majskolven Donald är född 46, och hans öststats utvik Melania i sin tur är 46, matching numbers med andra ord, räknar man ihop deras siffror så får man fram deras gemensamma IQ 92,..visst är det en skrämmande tanke att USA inom kort kan styras av en efterbliven majskolv och en utvik från Slovenien.  När jag frågade Ambers åsikt om den dynamiska duon, så svarade hon att om majskolven blir USAs president, så tänker hon begära politisk asyl i Kanada.
 
Amen,..må majskolvar stanna där de hör hemma, nämligen på en majsfält ute på vischan.  
 
        
 
 
      
 

Kommentarer :

#1: calle

man får tacka för kul o intressant läsning i första halvlek,man får hoppas att du har ordning på dina
cojones det kan göra ont att landa efter en flygtur.
Se till att vara hel nog för att dela med dig av dina
åsikter när andra halvlek börjar.Ha en kul tur!

skriven
#2: Classe P

Man bara hoppas så innerligt att det blir som du förespår i detta inlägg. Som det ser ut nu så brukar F1 vara detsamma som en trevlig söndagslur. De senaste racen har man knappt brytt sig om att följa och Hockenheim stängde jag av när det var tio varv kvar. Hoppas verkligen racingenkan få komma tillbaka och att andra, framförallt ekonomiska, intressen kan stå åt sidan!

skriven
#3: Marcus

Amber är en klok kvinna!

Ser också fram emot 2017 med mer racing och du får ha det så kul med din landsvägsracing.

skriven
#4: Krister

En nykomling gör entrè............

Då så Brandon, låt oss börja med det sedvanliga berömmet, du gör en bra blogg!!!

Men tillåt mig att utvidga detta beröm en smula, jag är uppriktigt förtjust i hur du lyckas blanda F1, motorcyklar samt ett cyniskt betraktande av omvärlden rent politiskt............. Imponerande (och jag är inte ironisk).

Och nu till lite funderingar kring F1: Med tanke på dina (och ett stort antal andra sajters) funderingar kring 2017, så måste jag säga att jag ser fram emot den kommande säsongen......... Trots allt är det den största teknikförändring vi sett de senaste tre åren, låt oss nu hoppas att det inte blir "fel". Angående förarkarusellen (dvs silly season), så har jag ett "vågat tips".........: "Den som lever får se"............

Sköt om er F1-vänner!

skriven
#5: zenkert

Kör hårt, Brandon ! ! !

Har hört sägas, att det bara är Öron och Cojones som
växer så länge man lever.

Väl mött efter sommarlovet.

Vi får väl slumra oss igenom andra halvan av 2016.
2017 kan inte komma fort nog, även om man egentligen önskar en del livet ur sig, he-he-he.

Jävligt rolig jämförelse med Trump/Majskolv och det sammanlagda IQ:t för det eventuella presidentpar, som ingen vettig människa vill ha.

Sånt kan man bara läsa här hos dig, Brandon.

Ciao

skriven
#6: antonio

Tur att man inte bor i USA, två usla vall av människor som kan bli president. Man får hoppas att racingen blir bättre för just nu är det inte bra, tyvärr så är det inte bara bilarna som är problemet utan banorna är också ett del av problemet, där man kan bara kan man attackera kurva

skriven
#7: Tomi

Hoppas att det blir Ulster för dig men åk så att det ser ut att gå fort men inte max så att du kommer ur det med livet i behåll-vi vill ha dig kvar!
Ja, jävlar vilken massflykt från USA det riskerar att bli med Trump på fel ställe med fel makt för honom....
Ursäkta att jag är tjatig men får F1 i inte bukt med att man inte kan maxa hela loppet p g a soppabrist så blir det ingen riktig attack oavsett vilka däck eller aerodynamik du använder.....
Lek försiktigt med döden...

skriven
#8: Tomizawa

Tänk va mycket snyggare bilarna blir med de vredare däcken. Visst nu kanske de inte kommer se ut riktigt så precis som du skrev, men nu ser det iaf lite mer ut som racebilar! :)

skriven
#9: Classe Salem

Lycka till med motorcycklandet! Lev medan du kan. Jag hoppas att det går bra och att du hörs i höst igen! Map USA så är det konstigt att ett nöt som Trump kan komma fram på det här viset? Jag trodde att han skulle försvinna tidigare! Vi får hoppas på det bästa. Att den minst dåliga blir president.

skriven
#10: JoyBoy

Tack för idel bra läsning Brandon!
En stilla fråga dök upp i sinnet för ett tag sedan. Var är alla japaner i motorsporten?
De verkar vara försvunna i formelracing och roadracing efter att ha funnits näst intill överallt i alla klasser under 90- och 00-talets början. Givetvis finns dom i sina egna nationella serierna men i de internationella lyser de med sin frånvaro från sett någon enstaka förmåga. Japan var ju en plantskola för två- och fyrhjulsracers.

skriven
#11: zenkert

Grattis Felix Rosenqvist 88 - till styrningen i DTM!!!

Ciao

skriven
#12: zenkert

Felix tar alltså Ocons plats i DTM, eftersom Ocon tar över i F1-sitsen i Manor efter Haryanto som inte lyckats skrapa ihop den nödvändiga pengapåsen för resten av säsongen.

Ser man bara på vad Ocon har åstadkommit hittills i år i DTM, är hans befodran till F1 märklig. På 10 lopp har han skrapat ihop 4 poäng, fördelat på två tillfällen och ligger näst sist i poängtabellen.

Det ska bli oerhört intressant att se vad Felix kan åstadkomma med det som bakgrund.

Race Hard and Show Them the Real Deal, Felix!!!

Ciao

skriven
#13: zenkert

Får rätta mig själv.
Ocon har bara 2 poäng.

Dummkopf !!!

Ciao

skriven
#14: OK

Jäkligt spännande med Felix i DTM! Kör hårt på ön!

skriven
#15: Classe Salem

Tänkte på en sak, typiskt att Vettel skulle vara den som (enligt text) skulle testa de nya stuket på däck! Eller är det inte? Kul med en svensk till i DTM! :-)

skriven
#16: zenkert

Mer dragracing åt folket, folk :-)

Det var Brandon själv som länkade till Anita Mäkeles
rekord i dragracing i inlägget
2016-07-08 18:34:19
GETAWAY CAR

Jag citerar Brandons text med lite valda delar och hans länk:

Drag racingens grand old lady avverkar sitt race på 3,87 sekunder och har som
sluthastighet 504 kilometer i timmen, inte illa pinkat av en dam i 56 års ålder.
I länken här nedan kan ni tar del av Anitas rekordrepa i Tierp, mycket nöje.
www.youtube.com/watch?v=TTnNVg5SZpo

Titta och Håll i Hatten.

Nu finns det mer att se på svtplay om just kvinnor i dragracing. Klart njutbart, och givetvis finns Anita Mäkele med i programmet.
Mycket nöje.

http://www.svtplay.se/video/9847822/dragqueens-motorsportens-okronta-drottningar/dragqueens-motorsportens-okronta-drottningar-avsnitt-1

Ciao

skriven
#17: Frazze

Fasen...Det skulle varit så jäkla mycket bättre ifall Ocon
fortsatte i DTM-bilen och Felix hoppa i Manors F1 bil :)
De skulle varit som en våt dröm.......

Felix verkar verkligen ha extrema skills.

Svar: Allt kan hända, kanske får Felix sin chans i en F etta någon gång framöver, att han är bra nog för det råder det ingen som helst tvivel om.
Brandon Lee

skriven
#18: zenkert

Frasse!

Håller med dig helt och hållet.
Felix is the Real Deal.
Jag förslog detta tidigare i ett inlägg att Felix skulle ta platsen i Manor. Men tyvärr har inte Felix Toto (en hund i en film ha-ha-ha-haaa )Wollf som manager, det har däremot Ocon.

Kolla bara på Felix twitterkonto där han småbråkar lite med sin teamkamrat i DTM - Gary Paffet, en gång mästare i DTM. Felix är Coolare än Cool.

Och nu Brandon.
Du får för fan skriva något nytt här snart.
Vi längtar efter dina ord.
Eller har du drunknat i Amber???
Vilket i och för sig verkar vara en skön död.

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :