Även om man använder 2015 års bilar när man testar 2017 års däck ,så ger vissa modifieringar på bilarna Pirelli en tämligen klar bild om 2017 års down force nivåer när de samlar data inför 2017, på bilden ovan kan man bland annat se "kjolen" som har monterats i slutet av golvet för att skapa "ground effect" i Colin Chapman och Lotus anda från 80 talet.
De bredare däcken som kommer till 2017 skapar mer mekanisk grepp samtidigt som även den aerodynamiska greppnivån ökar, den kritiska punkten under 2017 blir förhållandet mellan den mekaniska och aerodynamiska balansen, och hur den kommer påverka racingen ur underhållnings synpunkt, dvs, huruvida den kommer att skapa mer omkörningsvänlig och attackbetonad racing.
Som jag har nämnt tidigare så ökar däcksbredden fram med 60 mm och med 80 mm bak, diffuserns höjd ökar från 125 mm till 175 mm samtidigt som diffuserns längd ökar med 175 mm. Golvet behöver inte längre vara helt slät, utan vissa modifieringar blir tillåtna för att skapa så kallad Venturi effekt, Venturi tunnlar är ju vanligt förekommande i sportbilar. Golvet blir 200 mm bredare, och en viss typ av "kjolar" återinförs för att skapa mer "ground effect", barge boards blir större, och splittern får en högre position som i sin tur leder till att bilarna kan köras med mer "rake", utformningen av framvingen i detalj blir tämligen fritt osv, F1 tar ett steg bakåt för att kunna ta två steg framåt genom att återinföra designgrepp från 80 talet för bättre racing.
För att kunna bygga däck som tål de högre belastningar som kommer med högre kurvhastigheter förses Pirelli fortlöpande med data från samtliga stall om de förväntade down force nivåer under 2017 just i deras bil, plus med den data som samlas in med testkörning under 22 dagar där de ovannämnda modifierade bilarna agerar "testmulor", jag personligen ser framemot 2017 när de gamla designidéerna får en renässans, och bilarna blir både snabbare och mer svårkörda.
Det om F1 och 2017 års bilar, under den kommande veckan får både musikverksamheten och F1 flytta på sig , det är dags för Ulsters GP med allt vad det innebär. Jag känner mig lite ringrostig men suget finns där, need for speed, det är dags att ta reda på om man fortfarande har cojones stora nog för landsvägs racing, man brukar ju säga att "You never know how strong you are until being strong is the only choice you have". Jag hör väl av mig igen om en vecka eller så, om inte, tja, sånt är livet.
Vi avslutar idag med ett gott skratt som förlänger livet, på bilderna här ovan kan ni ta del av den dynamiska Trump duon Donald och Melania. Den genmanipulerade brun utan sol majskolven Donald är född 46, och hans öststats utvik Melania i sin tur är 46, matching numbers med andra ord, räknar man ihop deras siffror så får man fram deras gemensamma IQ 92,..visst är det en skrämmande tanke att USA inom kort kan styras av en efterbliven majskolv och en utvik från Slovenien. När jag frågade Ambers åsikt om den dynamiska duon, så svarade hon att om majskolven blir USAs president, så tänker hon begära politisk asyl i Kanada.
Amen,..må majskolvar stanna där de hör hemma, nämligen på en majsfält ute på vischan.
man får tacka för kul o intressant läsning i första halvlek,man får hoppas att du har ordning på dina
skrivencojones det kan göra ont att landa efter en flygtur.
Se till att vara hel nog för att dela med dig av dina
åsikter när andra halvlek börjar.Ha en kul tur!