EVERY MAN FOR HIMSELF

 
 
 
Ferrari har testat 2017 års däck på sin hemmabana med Vettel och Gutierrez bakom ratten, dock inte med årets bil utan med en modifierad fjolårs bil.
 Giorgio Piolas bilder här ovan visar mer tydligt skillnaden av däckdimensionen mellan årets och 2017 års bil, inga 18 tums fälgar i sikte av  den anledningen, att FIA inte vill ha större bromsar än de nuvarande i F1, en rätt så förnuftig beslut med tanke på hur korta bromssträckorna är redan, ännu kortare bromssträckor skulle innebära att omkörningar i stort sätt skulle bli omöjliga.
 
Apropå Ferrari, de meddelar, att de från och med nu tänker introducera samma typ av teamarbete som till exempel Mercedes och McLaren praktiserar med, det vill säga, en sammansvetsat grupp av designers, aero och chassi experter samt motor byggare, som tillsammans tar fram bilkonceptet och utvecklar det i samarbete med förarna.  Så, var av detta något överraskande beslut? Jo, det finns inga stjärndesigners tillgängliga, det är i stort sätt bara Newey och Allison som står för en mans show konceptet i F1 numera, och Newey lär stanna där han är, och ingen vet ännu så länge var och när, eller rent av om Allison dyker upp igen i F1 sammanhang, men det har ryktats om McLaren och Renault, dock är det oklart huruvida Allison har försetts med en tidsbestämt tvångssemester av Ferrari.
 
Det är främst Mercedes som har visat, att ett grupparbete av duktiga medarbetare utan stjärnstatus kan vara väl så konkurrenskraftigt även då, när motståndarna förfogar över erkända namn som Newey och Allison, hos Mercedes jobbar bland annat Paddy Lowe, Aldo Costa, Geoff Willis och Giles Wood, vars samarbete är på väg att ge Mercedes deras tredje raka VM titel både på förare och konstruktörssidan.
Även McLaren har några duktiga team jobbare i form av Prodromou, Morris och Goss, årets bil har fin aero/chassi, den svaga punkten är fortfarande Hondas PU, men till 2017 försvinner det meningslösa token systemet ,och det blir fritt fram med uppdateringsarbetet, något som kommer gynna Honda i deras kamp att komma ikapp Mercedes, Ferrari och Renault.
 
Hur är det med Ferrari då, vad har de att komma med i fråga om framgångsrik teamarbete?  De har några duktiga medarbetare, som till exempel de Beer, Clear och Resta, så det finns förutsättningar även hos Ferrari att skapa en konkurrenskraftig bil, som tas fram med gemensamma krafter av medarbetare som redan finns inom stallet, huruvida de klarar av att vidareutveckla 2017 års bil som har tagits fram under Allisons ledning återstår att se, men det kan vara så, att det är just ett sammansvetsad team av samma typ som hos Mercedes och McLaren som är den rätta vägen även för Ferrari.
 
Det om teamarbete, den riktigt smaskiga delen av årets silly season tog slut när Kimis nya kontrakt med Ferrari blev offentlig, men det är många förare strax under toppförare gruppen som vill flytta på sig i sin jakt efter en bättre styrning.
 
Valtteri Bottas är en av dem, han kanske stannar kvar hos Williams, men det är inte uteslutet heller att han istället hamnar hos Renault, Williams är ett anrikt stall men saknar fabriksstall status och finansiell styrka, så på långsiktigt vore det bättre för Bottas del att satsa på Renault istället enligt min mening.
Bottas manager Wolff är en god vän med Renault chefen, så hans rekommendation kommer att väga tungt om Bottas väljer att lämna Williams till förmån för Renault.
 
Jenson Button är i slutet av sin karriär, det har ryktats om en flytt till Williams som dock har meddelat, att de tänker inte sitta och vänta Jensons och McLarens beslut, det finns andra förare som är attraktiva nog att kunna ta en sits hos Williams ,som till exempel Perez och kanske även Williams testförare Stroll.
 
Massa är en annan av F ettans old boys, vars chans till en sits hos Williams 2017 står och faller med Petrobras sponsorstöd, den Brasilianska ekonomin är inte vad den har varit och oljepriset är lågt, det är möjligt att 2016 blir Felipes sista säsong i F1.
 
 
Perez är ett namn som har nämnts i samband både med Williams och Renault, han har med sig cirka 150 miljoner kronor i form av sponsorstöd från Mexiko och landets starka man Carlos Slim jr, Sergio krigar om samma sitsar som Bottas, dock måste han enligt rykten köpas ut ur sitt kontrakt hos Force India, Bottas i sin tur har inget kontrakt med Williams till nästa år, men däremot har stallet en option om hans tjänster.
 
Kvyats säsong har varit bedrövlig, han har inget självförtroende kvar värt namnet, det finns lite ryska bankslantar som kanske kan rädda honom kvar i F1, dock inte hos Williams som han själv har pratat om, men kanske skulle Force India ta honom, de har ju haft ryska sponsorer under några säsonger, och lider av en konstant brist av finansiella resurser.
 
Palmer har inte det som krävs för att bli kvar i F1, varken körmässigt eller i form av sponsorstöd, jag skulle bli mycket förvånad om han dyker upp i F1 nästa år.
 
Felipe Nasr har klarat sig hyggligt körmässigt, men har liknande problem som Massa i fråga om sponsorstöd, Banco do Brazil är en del av den mycket svajiga brasilianska ekonomin, och deras satsning på F1 har ifrågasatts av många i Brasilien, utan stödet hemifrån är Felipes chanser att bli kvar i F1 rätt så begränsade, på samma sätt som Massa står och faller med Petrobras så gör Nasr det med Banco do Brazil.
 
Det har skrivits en hel del om svenskintressen bakom köpet av Saubers F1 stall, att det skulle vara Marcus personliga sponsors som ligger bakom köpet, samtidigt som Eje Elgh gör gällande, att han ser efter en sits åt Marcus på annat håll, kan vara frågan om förhandlingstaktik i vanlig ordning, managers i F1 försöker alltid trissa upp intresset för sina förare med mer eller mindre påhittade påståenden om sina skyddslingarnas popularitet på förarmarknaden. Det finns de i Sverige som skulle vilja se Ericsson hos Williams eller Renault, men för det krävs bättre meriter än de som Marcus förfogar över, en sits hos Force India skulle kanske kunna vara inom räckhåll, men det finns andra förare av Marcus kaliber med starka sponsorer som vill in i F1, så Marcus lär bli kvar hos Sauber även nästa år.
 
En annan nordbo vars vara eller icke vara i F1 hänger på hans sponsorstöd är Magnussen, mannen bakom hans sponsor Jack&Jones har råd med att stödja Kevin, om det räcker för att bli kvar hos Renault återstår att se, Renault behöver en mer utpräglad förstaförare med rutin som kan hjälpa stallet att utveckla nästa års bil, så både Bottas och Perez vore mer naturliga val för den uppgiften.
 
Det finns även några andra ungtuppar utöver Lance Stroll som vill in i F1, till exempel Ocon och Gasly, men att vilja det och verkligen ta steget in i kungaklassen är två helt olika saker, de tre ovannämnda är bra förare, men samtidigt har F ettans ungdomsavdelning ett begränsad antal platser på grund av ekonomiska intressen ur marknadsförings synpunkt, det är de etablerade namnen som säljer, något som F ettans ägarintressen är mycket medvetna om. 
 
Det var lite av varje inom F1, här i Irland pratar man mer om rally VM än F1 för stunden, kanske inte så konstigt med tanke på, att det var två Irländare på podium i den finska VM rallyn, att vinna i Finland är som att vinna på Spa i F1.
 
Amen,..må silly season klass B vara med er.
 
         
      
     

Kommentarer :

#1: ThomasF

Bra sammanfattning av silly season för oss som inte har så mkt insyn!De nya fälgar/däcken ser nästan ut som i fornstora dagar!!Ferrarin ser ju skitsnygg ut.Tänk om de gamla kvalmotorerna på 1,5liter/1200hk suttit i oxå,för det var väl den volymen de hade?Spela för Irländare?Då är det väl bra tryck även i publiken Brandon?Ha D//Thomas

Svar: 2017 blir något av en nostalgitripp när bilarna åter igen får det rätta stuket och varvtiderna sjunker, och visst vore det kul med riktigt vassa kvalmotorer, men de lär inte komma tillbaks dessvärre.Att spela för irländare är en balansakt av rang, gillar dem en så bjuder de en öl, gillar dem inte en så kastar gänget flaskor på en, men så ska det vara, livet är en fest;-)
Ha det gött Thomas.
Brandon Lee

skriven
#2: 1014johansson

Hur påverkare bilen i stora drag, av kort kontra lång hjulbas samt bred kontra smal hjul axel? Tack för en suverän blogg Brandon!

Svar: Grejen med nästa års bil är att den blir betydlig mer svårbemästrad än årets bil, med andra ord, det är dags att skilja pojkar från män när varvtiderna kommer att ligga på 2004 års nivå.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Tack Brandon du är en outtömlig källa med fakta och utan en massa skitsnack .
Är du i GBG någon gång så hör av dig och ta en öl Ha det

Svar: Det var så lite,.och det här att ta en öl tar jag som ett löfte från din sida om jag hamnar i GBG.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

Feta Goa Sköna Däck.
Så ska det se ut!!!
Mmmmmmm...

Jag gör en tillfällig cancel på min skilsmässo-ansökan från F 1ettan. Tack för rådet, Brandon.

Kastar dessutom ut en Felix i F1.
Tänk om han kunde få resten av året i Manor, när Haryanto lämnar.
ROS - skulle köra skiten ur Wehrlein.
För det är väl en Mercedes-stjärna på Felix overall?

Ciao

Svar: F1 har tagit ett steg bakåt för att komma framåt, nästa års bilar kommer att se ut som under gamla goda tider, och blir även betydligt mer svårkörda som under gamla goda tider.
Det skulle vara kul med Felix i F1, men den dörren är nog stängt för hans del, men man ska aldrig säga aldrig.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Håller med dig om de olika förarna. Ferrari tror jag väntar in unge herr Schumacher

skriven
#6: OK

En snabb svårkörd bil låter somljuv musik, och också som ett av skälen till att Ferrari förlängde med Kimi.

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Han pratar i nattmössan den gamle herr Elgh. Är det någon som går vidare till ett bättre team från Sauber så är det ju Nasr. Killen har ju farten och tittar vi bakåt även förmågan att få bilen i mål. Kommer inte rak arm på några incidenter där Nasr blivit beskylld för oansvarig körning. Nä ge den killen en chans istället för t.ex Grosjean i Haas eller Palmer i Renault. Bottas i en McLaren hade också varit kul. Nog för att jag gillar det gamla gardet men inom överskådlig framtid är det nog namn som Vandoorne,Schumacher och Verstappen vi får lära oss att älska eller hata. Och du som har koll. Vad har finnarna på gång i de lägre klasserna? Jag vet att det finns en jättetalang på gång i Rovanperä men han gillar ju att sladda i skogen allra bäst. Har vi någon Häkkinnen junior snurrandes ute på asfalten ute i Europa månne?

skriven
#8: Genc

Förare som är onödigt artiga blir lätt populär bland töntar som Janne Blomqvist. Som älskar att gilla mesar som bara säger ”Hej det är kul att vara här. Jag mår bra! Jag mår bra! Det är synd om min teamkompis. Det är synd om min teamkompis” om och om igen bullshit. Märks vilken mess han är själv. Så nehe du det är dags att Anna Andersson, eller kanske någon ifrån den här bloggen, börjar att kommentera F1. Står inte ut med hans hyllningar av hans polare ME, och Rickard Rydéns Max Verstappen praise over and over again. Man märker klart och tydligt, att dessa herrar gillar inte killar med karisma som Ayrton Senna, Nigel Mansell, James Hunt med sin playboy livsstil och Niki Lauda med sin perfektioniska testförarpersolighet. Inte eller tysta finnar som Mika Häkkinen eller humorister som Kimi Räikkönen. Bara töntar som Vettel och Leclerc. Vem vet det är kanske Janne Blomqvist som talar om för visa, av de yngre förarna i F3 t ex hur de ska vara? Vem vet?

skriven

Kommentera inlägget här :