Giorgio Piolas bilder här ovan visar mer tydligt skillnaden av däckdimensionen mellan årets och 2017 års bil, inga 18 tums fälgar i sikte av den anledningen, att FIA inte vill ha större bromsar än de nuvarande i F1, en rätt så förnuftig beslut med tanke på hur korta bromssträckorna är redan, ännu kortare bromssträckor skulle innebära att omkörningar i stort sätt skulle bli omöjliga.
Apropå Ferrari, de meddelar, att de från och med nu tänker introducera samma typ av teamarbete som till exempel Mercedes och McLaren praktiserar med, det vill säga, en sammansvetsat grupp av designers, aero och chassi experter samt motor byggare, som tillsammans tar fram bilkonceptet och utvecklar det i samarbete med förarna. Så, var av detta något överraskande beslut? Jo, det finns inga stjärndesigners tillgängliga, det är i stort sätt bara Newey och Allison som står för en mans show konceptet i F1 numera, och Newey lär stanna där han är, och ingen vet ännu så länge var och när, eller rent av om Allison dyker upp igen i F1 sammanhang, men det har ryktats om McLaren och Renault, dock är det oklart huruvida Allison har försetts med en tidsbestämt tvångssemester av Ferrari.
Det är främst Mercedes som har visat, att ett grupparbete av duktiga medarbetare utan stjärnstatus kan vara väl så konkurrenskraftigt även då, när motståndarna förfogar över erkända namn som Newey och Allison, hos Mercedes jobbar bland annat Paddy Lowe, Aldo Costa, Geoff Willis och Giles Wood, vars samarbete är på väg att ge Mercedes deras tredje raka VM titel både på förare och konstruktörssidan.
Även McLaren har några duktiga team jobbare i form av Prodromou, Morris och Goss, årets bil har fin aero/chassi, den svaga punkten är fortfarande Hondas PU, men till 2017 försvinner det meningslösa token systemet ,och det blir fritt fram med uppdateringsarbetet, något som kommer gynna Honda i deras kamp att komma ikapp Mercedes, Ferrari och Renault.
Hur är det med Ferrari då, vad har de att komma med i fråga om framgångsrik teamarbete? De har några duktiga medarbetare, som till exempel de Beer, Clear och Resta, så det finns förutsättningar även hos Ferrari att skapa en konkurrenskraftig bil, som tas fram med gemensamma krafter av medarbetare som redan finns inom stallet, huruvida de klarar av att vidareutveckla 2017 års bil som har tagits fram under Allisons ledning återstår att se, men det kan vara så, att det är just ett sammansvetsad team av samma typ som hos Mercedes och McLaren som är den rätta vägen även för Ferrari.
Det om teamarbete, den riktigt smaskiga delen av årets silly season tog slut när Kimis nya kontrakt med Ferrari blev offentlig, men det är många förare strax under toppförare gruppen som vill flytta på sig i sin jakt efter en bättre styrning.
Valtteri Bottas är en av dem, han kanske stannar kvar hos Williams, men det är inte uteslutet heller att han istället hamnar hos Renault, Williams är ett anrikt stall men saknar fabriksstall status och finansiell styrka, så på långsiktigt vore det bättre för Bottas del att satsa på Renault istället enligt min mening.
Bottas manager Wolff är en god vän med Renault chefen, så hans rekommendation kommer att väga tungt om Bottas väljer att lämna Williams till förmån för Renault.
Jenson Button är i slutet av sin karriär, det har ryktats om en flytt till Williams som dock har meddelat, att de tänker inte sitta och vänta Jensons och McLarens beslut, det finns andra förare som är attraktiva nog att kunna ta en sits hos Williams ,som till exempel Perez och kanske även Williams testförare Stroll.
Massa är en annan av F ettans old boys, vars chans till en sits hos Williams 2017 står och faller med Petrobras sponsorstöd, den Brasilianska ekonomin är inte vad den har varit och oljepriset är lågt, det är möjligt att 2016 blir Felipes sista säsong i F1.
Perez är ett namn som har nämnts i samband både med Williams och Renault, han har med sig cirka 150 miljoner kronor i form av sponsorstöd från Mexiko och landets starka man Carlos Slim jr, Sergio krigar om samma sitsar som Bottas, dock måste han enligt rykten köpas ut ur sitt kontrakt hos Force India, Bottas i sin tur har inget kontrakt med Williams till nästa år, men däremot har stallet en option om hans tjänster.
Kvyats säsong har varit bedrövlig, han har inget självförtroende kvar värt namnet, det finns lite ryska bankslantar som kanske kan rädda honom kvar i F1, dock inte hos Williams som han själv har pratat om, men kanske skulle Force India ta honom, de har ju haft ryska sponsorer under några säsonger, och lider av en konstant brist av finansiella resurser.
Palmer har inte det som krävs för att bli kvar i F1, varken körmässigt eller i form av sponsorstöd, jag skulle bli mycket förvånad om han dyker upp i F1 nästa år.
Felipe Nasr har klarat sig hyggligt körmässigt, men har liknande problem som Massa i fråga om sponsorstöd, Banco do Brazil är en del av den mycket svajiga brasilianska ekonomin, och deras satsning på F1 har ifrågasatts av många i Brasilien, utan stödet hemifrån är Felipes chanser att bli kvar i F1 rätt så begränsade, på samma sätt som Massa står och faller med Petrobras så gör Nasr det med Banco do Brazil.
Det har skrivits en hel del om svenskintressen bakom köpet av Saubers F1 stall, att det skulle vara Marcus personliga sponsors som ligger bakom köpet, samtidigt som Eje Elgh gör gällande, att han ser efter en sits åt Marcus på annat håll, kan vara frågan om förhandlingstaktik i vanlig ordning, managers i F1 försöker alltid trissa upp intresset för sina förare med mer eller mindre påhittade påståenden om sina skyddslingarnas popularitet på förarmarknaden. Det finns de i Sverige som skulle vilja se Ericsson hos Williams eller Renault, men för det krävs bättre meriter än de som Marcus förfogar över, en sits hos Force India skulle kanske kunna vara inom räckhåll, men det finns andra förare av Marcus kaliber med starka sponsorer som vill in i F1, så Marcus lär bli kvar hos Sauber även nästa år.
En annan nordbo vars vara eller icke vara i F1 hänger på hans sponsorstöd är Magnussen, mannen bakom hans sponsor Jack&Jones har råd med att stödja Kevin, om det räcker för att bli kvar hos Renault återstår att se, Renault behöver en mer utpräglad förstaförare med rutin som kan hjälpa stallet att utveckla nästa års bil, så både Bottas och Perez vore mer naturliga val för den uppgiften.
Det finns även några andra ungtuppar utöver Lance Stroll som vill in i F1, till exempel Ocon och Gasly, men att vilja det och verkligen ta steget in i kungaklassen är två helt olika saker, de tre ovannämnda är bra förare, men samtidigt har F ettans ungdomsavdelning ett begränsad antal platser på grund av ekonomiska intressen ur marknadsförings synpunkt, det är de etablerade namnen som säljer, något som F ettans ägarintressen är mycket medvetna om.
Det var lite av varje inom F1, här i Irland pratar man mer om rally VM än F1 för stunden, kanske inte så konstigt med tanke på, att det var två Irländare på podium i den finska VM rallyn, att vinna i Finland är som att vinna på Spa i F1.
Amen,..må silly season klass B vara med er.
Bra sammanfattning av silly season för oss som inte har så mkt insyn!De nya fälgar/däcken ser nästan ut som i fornstora dagar!!Ferrarin ser ju skitsnygg ut.Tänk om de gamla kvalmotorerna på 1,5liter/1200hk suttit i oxå,för det var väl den volymen de hade?Spela för Irländare?Då är det väl bra tryck även i publiken Brandon?Ha D//Thomas