VIVA MÉXICO

 
Mexico City är sig lik, glittrande skyskrapa fasader  och riv färdiga ruckel i en salig blandning, GP banan i sin tur är en blandning av en skridsko bana, och en dragstrip kryddad med några få kurvor.
Den nästan dagsfärska, extremt släta asfalten ger noll grepp, något som gör set up arbetet riktigt svårt, eftersom det är nära nog omöjligt  för föraren att avgöra om justeringar av set up gör bilen bättre eller sämre, när greppnivån är nästan obefintlig.
 
Som förväntat finns ett antal Mercedes PU bestyckade bilar bland tio i topp efter kvalet, liksom en Ferrari, RBR är snabba över ett varv, men kommer att få problem under racet om de inte får hjälp av vädrets makter i form av regn, och kan därmed dra nytta av bilens lysande  aeropaket . I torrt väglag orkar de knappast hålla de Mercedes bestyckade bilarna bakom sig på den 1,2 kilometer långa rakan, även om de lyckas skapa ett litet försprång genom de kurviga partierna innan raksträckan i kraft av sin extra down force.
 
1 Rosberg         Mercedes
2 Hamilton        Mercedes
3 Vettel             Ferrari
4 Kvyat             RBR
5 Ricciardo      RBR
6 Bottas           Williams
7 Massa           Williams
8 Verstappen   TR
9 Perez              Force India
10 Hulkenberg  Force India
11 Sainz            TR
12 Grosjean      Lotus
13 Maldonado  Lotus
14 Ericsson      Sauber
15 Räikkönen   Ferrari
16 Alonso         McLaren
17 Nasr             Sauber
18 Rossi           Manor
19 Stevens       Manor
20 Button         McLaren  
 
Kimis "otur" vill inte släppa, en ny motor med mycket få mil på grund av det brutna loppet i USA rasar ihop så att Kimi missade chansen för att hitta rätt set up under den tredje fria träningen, även väldigt smart taktik av Ferrari att skicka ut Kimi med det hårdare däcket i kval två, jag undrar vad var tanken bakom det smarta beslutet.
 
Brothers On Bikes har försökt att hitta den rätta stämningen utan att lyckas, kul att vara i Mexico City, men F1 helgen känns på något sätt mer eller mindre avslagen, så vi siktar istället på att ha kul ikväll/natt med utvalda individer bland dem som överlever de dödas dag.
 
Det om dagens kval, det ryktas om att Aston Martin är på väg att bli en ny huvudsponsor hos Force India, inte första gången det ryktas om Aston Martin som en tänkbar sponsor i F1, inte en helt omöjlig scenario med tanke på, att FI kör med Mercedes PU, och AM samarbetar med Mercedes AMG på motorsidan, Mercedes även äger 5% av AM.
 
Publiken här i Mexico City är väldigt entusiastisk, utvalda individer ur publiken är även väldigt tilltalande för ögat, läge för tête-à-tête med en lämplig individ när natten faller med andra ord, viva México.
 
Till sist men inte minst, ett stort grattis till Peking, som knäckte Göteborgarna, Stockholmarna  och Malmöiterna i kampen om SM guldet, starkt jobbat Peking, gå ut på stan nu och sup skallen av er.
 
Amen,..må det syndiga nattlivet vara med er.      
 
 
 
              
 
 

Kommentarer :

#1: Tomi

Tror att Ferrari visste att Kimis bil inte var ok efter FTP3, skickade bra ut honom på hårda däck för att testa om det fungerar. Kimis bil verkar för tillfället vara en bil som testar olika grejer åt Vettel, medan Vettel får den utrustning som är bäst och mest tillförlitlig. Lite som relationen mellan Webber och Vettel i RBR....
Grattis Norrköping!(Det kan dröja till nästa gång..:)

Svar: Ja, Kimi är en duktig testförare och används för att testa nya grejer, Vettel är inte en bra testförare, men är duktig på att dra fördel av andras arbete.Det kommer bara att dröja till nästa år, att ta hem titeln blir lätt en ovana;-)
Brandon Lee

skriven
#2: BoGGe

Ganska övertygad att Kimi inte bryr sig nämnvärt om Ferrari testar saker inför 2016 år säsong på hans bil. Hans säsong är ju över redan.

skriven
#3: Rogge

Börjar undra om det verkligen bara ät "otur" när det gäller kimi jag menar det är ju något som händer i princip i varje race kanske är så att det inte är den gamla kimi som vi ser längre tyvärr. Och detta säger jag som ett riktigt kimi fan!!...

Svar: Hur väl materialet fungerar är beroende av hur duktiga ingenjörer/mekaniker jobbar med det, Vettel fick de bästa hos Ferrari, tex Kimis raceingenjör hämtades från Manor, något som säger väl allt om nivån med hans pit crew. Hur bra man kör är beroende av hur bra materialet passar på en körstil, Ferrari sätter Vettels önskemål i första hand och Kimi får rätta sig efter det.
Brandon Lee

skriven
#4: Lilja

Har du koll på om dom repade Kimis "Nya"motor eller har dom satt i en äldre begad motor?

Vad tycker du om Vettels insats i år? Har din syn på han förändrats något?
Måste erkänna att min förändrats ganska drastiskt, ifrån hat till ganska ok.

Svar: Kvalmotorn var en gammal sådant, idag tar Ferrari ett beslut om de ska skruva dit en ny motor för race, Kimi kan ju inte flyttas längre ner på startfältet även om man tar en ny motor.
Vettel kör bra, och fick sätta sig vid dukad bord på samma sätt som hos RBR, när Webber, som är en duktig testförare försvann från RBR, så gick det genast sämre för Vettel, som inte är en bra testförare. Den främsta orsaken till att Vettel så gärna vill ha kvar Kimi är att han är en duktig testförare, något som Vettel kan dra nytta av. Jag har ingenting emot Vettel, men är ingen större fan av honom heller.
Brandon Lee

skriven
#5: Mortimer Max

Jisses Amalia! Nu kommer konspirationsteorierna flygande igen. Nääää - Webber var inte drabbad av fler fel än Vettel. Inom felmarginalen. Den diskussionen har förts på så många ställen nu att Det borde vara utrett.
Och nej, Ferrari är inte ute efter Kimi. Ferrari har ingen dold agenda att vara taskig mot Kimi, att få honom förlöjligad inför Vettel. It doesn't work that way!

Svar: Nej, Ferrari är inte ute efter Kimi, men däremot använder de honom att testa nya grejer eftersom han är mycket bättre testförare än Vettel, som i sin tur kan dra nytta av Kimis arbete utan att anstränga sig själv det minsta, precis på samma sätt som han drog nytta av Webbers arbete hos RBR, Vettel har haft tur med att alltid få sätta sig vid ett dukad bord.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

M.Max-det är inga konspirationsteorier, ibland har stallen en första och en andra förare i perioder med allt vad det innebär, det borde du väl veta vid det här laget....:)

skriven
#7: zenkert

Kimi är en ytterst skicklig yrkesman, därför är han hos Ferrari.
Det var nog aldrig tanken att Kimi skulle bli världsmästare igen hos Ferrari.

(Anser jag som en amatör, han är där för stallets bästa och utvecklingen av stallet och bädda för Vettel.
Han är klistret som håller ihop Scuderia Ferrari, och han gör ett förbannat bra jobb, enligt mina amatörkunskaper)

Hylla, Kimi, vänner, istället för att dissa och spekulera.
HYVÄ, KIMI!!!

Ska försöka stå ut ikväll. Hoppas på poäng för Marcus.

Och så mååååste jag ju bara kommentera bilden på kvinnan i grönt, BL.
Inte mycket blod kvar i hjärnan just nu he-he-he...

Ciao

skriven
#8: Ghostface

Helvette !! missa starten
Kan någon skicka länk där man kan kolla på loppet.. streamat.. fan denna funkar inte längre.....

skriven
#9: zenkert

Vet inte om du kan spola tillbaka, Ghostface
Men här har du en länk:

http://www.realstreamunited.com/motor-sports-live-streaming-video.html

Brukar funka bra, om man har lite datorvana och inte klickar på fel ställen. Gör man det blir man infekterad, ordenligt infekterad.

Bara så du vet, så använd på egen risk.

Ciao

skriven
#10: Ghostface

Tackar Zenkert !! : )

skriven
#11: Ghostface

Vad säger man?? hahahah fuct up..
inte dom bästa vänner efter det här Kimi och Valtteri..

skriven
#12: zenkert

Nja, nu får jag kanske ta tillbaka mitt påstående om Kimi som en skicklig yrkesman.

Varv 23 med Bottas - inte snyggt.... Kimi...
Men du straffade bara dig själv, Kimi.

Absolut inte en Racing Incident.

Ciao

skriven
#13: Reijo Turunen

Omvänt mot förra gången nästan en exakt lika dan incident och då vart Kimi straffad och nu ingen? Sjukt. Nu får Kimi och Bottas sluta med deras kukmätartävling mot varandra. Bottas blir inte mer poppis i Finland på det sättet.

skriven
#14: Lito

Jahap ännu ett race å lägga till historieböckerna å glömma.
@Ghostface brukar kolla på Sky sändning via cricfree, inte världens bästa bild men men va ska man göra om man vill slippa Erikssons personliga kommentator.

skriven
#15: Ghostface

Thanx Lito..
Näin on Reijo !

skriven
#16: La Garonne

Vilket godis du bjuder PÅ BL mums :-)
Hmmm, hur stor Kimmi faan jag är så tycker jag inte Kimmi skulle tampast med Bottas, Kimmi hade så bra förutsättningar efter som hade startat på hårda så han skulle släppt förbi Bottas och bara hängt på honom och lagt i en högre växel med mjuka däck. Haft lite is i magen och även hoppats på safety car. Men denna gång hade Iceman inte is i magen :-(
Nej Skit vart det med denna helg, Kimmi känns inte i fas. Nu skiter jag i det också och tar en stor Wirre. Får njuta av BL vackar bilder i stället.

skriven
#17: zenkert

Det tar för lång tid.

F 1 är som jag sagt innan ifrån en annan tid.

Halvera tiden för ett GP så det blir lite riktig RACING!!!

Max 1 Timma

Ciao

skriven
#18: Ghostface

Bottas kör bra !! Hoppas Rosberg grejar detta..

skriven
#19: Ghostface

Tungt av Nico !

skriven
#20: zenkert

Jag stängde av, orkade inte mer.
Nu mer Rosberg får vinna (Om han nu vann i Mexico) för att direktörerna som tror att dom säljer fler Mercedes-bilar med Louisa som världsmästare.

Låt dom tro det.

Enligt min åsikt att intresset för F 1 minskar, har helt andra orsaker.

Det tar för lång tid, jag börjar känna det också.
Tänk på de nya generationerna som vill omedelbar tillfredställelse på alla önskemål. Oavsett vad det handlar om.

Då är ju F 1, en dinosaurier.

Vem i den uppväxande generationen orkar titta, engagera sig och bry sig om F1 ens på det sportsliga planet (Om det nu finns något sådant)

TRIST, helt enkelt på en massa plan.

Ciao

skriven
#21: Tomi

Bottas missar ju inbromsningen i fighten med Kimi två gånger låser upp båda gångerna vilket gör att Bottas kommer över curben för långt ut på insidan, han kör ju in i en insvängande Kimi precis som Kimi gjorde på honom i Ryssland, enda skälet att Bottas inte fick en bestraffning enligt mitt sätt att se det är att helgens domare var Martin Brundle.....
Men det är klart Ferrari hade ju inte direkt en bra helg på en bana med dåligt grepp, undrar om Ferrarin levererar kraften lite för abrupt, så att det är svårt att köra mjukt och effektivt med sånt grepp-vad tror du Brandon?

skriven
#22: Leflander

Hallååå...innan ni dumförklarad mig, jag är ett stort fan av Kimi, men voi helv...e , vad har tagit åt honom? Han kör ju som en nybörjare all kyla som bortblåst! Jag stängde av tv:n direkt, kände mig än en gång berövad på ett eventuellt intressant sista del av bl.a. Kimi. Och säg inte att det var Bottas fel, kimis omdöme och situationsuppfattning känns inte igen mera! Hejdå!

skriven
#23: JoyBoy

Leflander: Jag tror inte att det är fel på Kimis omdöme och situationsuppfattning utan att alla andra har förlitat sig på att han håller undan för att undvika att det händer kollisioner. Nu när Kimi visar att han inte viker undan så händer sådana här grejer. Visserligen är det ju tråkigt att han tvingas bryta men ibland måste han också få visa att inte tänker lägga sig ner för deras skull.
Säger bara: -"Hyvä Kimi, näytä heille kellä on suurin kulli!" (sv -"Bra Kimi, visa dom vem som har största kuken!".

skriven
#24: Tomi

Tjatar lite men kolla f1.com och deras klipp på Kimi/Bottas incidenten, syns tydligt att Kimi håller den vanliga racelinjen som andra i klippet medan Bottas försöker något som egentligen inte går, för håller man normal racelinje där så är ju Kimi en halv billängd före.
Fast den här gången gick det ju bra för Bottas även om jag inte tror att han gör om en sån grej igen....

skriven

Kommentera inlägget här :