IT´S IN THE BAG

 
Så, årets sista race är över, ett race som på ett tydligt sätt åter igen lyfte fram problemet med det nuvarande regelverket, det vill säga problematiken kring de fåtaliga omkörningstillfällen, det är första varvet som gäller, därefter är man hänvisad till artificiell övertagande med hjälp av DRS om man inte förfogar över ett fullständigt överlägsen material, 2015 års VM i ett snäckskal av kolfiber.
 
1      Rosberg
2      Hamilton
3      Räikkönen
4      Vettel
5      Perez
6      Ricciardo
7      Hulkenberg
8      Massa
9      Grosjean
10    Kvyat
11    Sainz
12    Button
13    Bottas
14    Ericsson
15    Nasr
16    Verstappen
17    Alonso
18    Stevens
19    Merhi
20    Maldonado
 
Mercedes och Ferrari har varit i en klass för sig, där de förstnämnda har ändå varit steget före, Williams upprepade sin tredjeplats i konstruktörsmästerskapet liksom RBR sin fjärde osv, Hamilton och Rosberg kopierade fjolårets resultat i förarmästerskapet, dynamik i stående vatten skulle man väl kunna kalla 2015 års VM serie, något som kan beskrivas med följande procedur:" Tag en kanna och fyll den med vatten, stick din ena hand ner i vattnet och lyft sedan upp den igen, det hål din hand lämnar efter sig i vattnet är måttet hur spännande årets F1 VM serie har varit".
 
Jag blir ständigt mer än road av "experternas" polemik angående förarnas prestationer i "likvärdig material", samma experter som oavsett nationalitet alltid hänvisar till "insidertips" och "säkra källor", men tycks samtidigt fullständigt sakna vetskap om, hur stallpolitiken hos olika aktörer styrs av marknadskrafter via sponsoråtaganden som påverkar  stallorders riktning i förarfrågan, en brist som med besked avslöjar, att de här "experterna" har ingen tillgång till insidermaterial, och att deras "säkra källor" i första hand består av sedvanlig ryktesspridning via journalistkårens skvallerkanaler.
 
Man blir illamående av det arroganta sättet , som marknadskrafterternas styrning av det stallpolitiska ställningstagandet  för med sig till exempel hos Toro Rosso, stall ledningens behandling av Sainz är vidrigt skamligt åt det grövsta, direktorder från Red Bulls PR-marknadsförings avdelning styr stall ledningens agerande till 100%, det är Verstappen som ska lyftas fram till varje pris, det är acneprinsen som är energidryck tillverkarens ansikte utåt på Sainz bekostnad i alla lägen.
 
 
Självklart är pojken en hygglig chaufför, men journalistkårens överord börjar blir mer än tröttsamt upprepning av klyschig retorik, ingen tycks ha uppmärksammat Toro Rosso chefens utlåtande angående Toro Rosso guldkalvens  prestationer, nämligen att en stor del av det kommer från en bra chassi och från ett lyckad aeropaket. Man ska inte heller glömma bort faktum, att för en lyckad omkörning krävs det två förare som samarbetar, de med rutin får de orutinerade att se bättre ut än de är genom att undvika onödiga sammanstötningar orsakade av risktagare, som gnäller så fort de själv blir utsatta för liknande omkörningsmanövrar, där man tvingas utanför banan.
 
 
Sebastian Vettels valpiga svansviftande hos Ferrari börjar framstå alltmer komisk, födelsedagssånger på italienska från bilen på banan till en ingenjör , och "nu släppte jag förbi honom, gjorde jag rätt" är bara för mycket, maken till inställsam rövslickeri har man sällan eller aldrig tidigare beskådat i F1, vad följer härnäst, en kärleksserenad om evigt trohet under Ferrarichefens balkong i Maranello och en blowjob i toaletten som säsongavslutning.
 
Hos Mercedes gnäller stall ledningen över Ferraris påstådda fusk angoende vindtunnelarbetet, där Ferrari sägs dra nytta av Haas GPs testverksamhet, och Hamilton i sin tur gnäller över en bil vars uppdateringar inte faller honom i smaken.   Visst kan Ferrari ha viss nytta av Haas vindtunnelarbete, och självklart påverkar riktningen av uppdateringsarbetet förarnas prestationer, men det är väl första gången i så fall som Mercedes uppdateringar gör mer nytta för Nico än Lewis, som nu för första gången får erfara ,hur svårt det är att vinna mot en förare vars körstil gynnas av utvecklingsarbetet.
 
Vettel hade samma läge hos RBR när han blev ifrånkörd av Ricciardo, Kimi har samma läge hos Ferrari osv, samma mönster förekommer hos samtliga stall, lägger man till stallpolitisk påverkan, fördelningen av depåpersonal, sponsorintressen etc, så får man en någorlunda sanningsenlig bild vad som pågår bakom kulisserna i ett F1 stall, det här med "på lika villkor i en likvärdig material" är sagor för vuxna barn och "experter", de som har verklig kunskap om hur det hela fungerar vet bättre.
 
 
Bland så kallade F1 journalister och annat löst folk har det diskuterats flitigt om Kimis situation hos Ferrari, och då i första hand varför hans totala poängskörd är hälften av det som Vettel har skrapat ihop. Det som jag har påpekat här ovan angoende det stallpolitiska är en faktor, den andra är Kimis arbete med att testa fram delar till 2016 års bil under fredagar, den tredje är antalet avbrutna race, och den fjärde är inriktningen med uppdateringsarbetet som drivs till Vettels favör.
 
Det sistnämnda för med sig vissa problem för Kimis del, några rätt så kunniga personer inklusive en driver coach vill göra gällande, att Kimis problem i första hand kommer från de nuvarande däcken, samt från problemet att kunna anpassa sin körning efter turbomotorns karaktär.
 
I däcksfrågan kan jag till en viss del hålla med om, eftersom Kimis mjuka körstil inte riktigt passar ihop med dem aktuella, tämligen hårda gummiblandningarna, vilket för med sig vissa problem för Kimi att få upp däckstemperaturen och däckstrycket tillräckligt snabbt, samtidigt som bilens oförmåga att styra in på rätt sätt förvärrar problemet.
 
Vad det gäller motorfrågan så håller jag inte alls med om det, alla förare drabbas av hjulspinn pga motorns vridmoment, hur bilen styr in är avgörande hur mycket "spelutrymme" man har bak vid gaspådrag ut ur kurvor. Kimi behåller farten långt in i kurvan och bromsar sent, gör kurvan "kort",har man då en bil som inte vill styra in som man vill, måste man vänta tills bilen greppar igen fram innan man kan styra ut ur kurvan och gå på gas. "Spelutrymmet" behövs för att kunna styra med gas  som Kimi gör, ju sämre bilen styr in, desto mindre "spelutrymme" man har med gaspedalen, Kimi gör sina varvtider in i kurvor, styr inte bilen in som han vill, så förlorar man tid genom kurvan och får dålig traction ut ur den.
 
Ferraris pull rod framända gör det hela ännu värre, eftersom den inte alls erbjuder samma möjligheter för finjusteringar av set up som en push rod framända gör , de som har sett Kimi i en bil som erbjuder de kriterier som han uppskattar vet hur snabb Kimi kan vara, Ferraris nuvarande bil som har justerats åt Red Bull hållet efter Vettels önskemål är inte en sådan bil.  Lägger man till det all ovannämnda med stallpolitik, fördelningen av skickliga ingenjörer/depåpersonal, samt Vettels idoga arbete för att skaffa sig fördelar i stallet, så har man en ganska heltäckande bild om Kimis situation i stallet, man kan väl säga, att han är en välbetald testförare belagt med omkörningsförbud gentemot sin stallkompis, som får nöja sig med det som blir över efter det att Vettel har tagit för sig.
 
Det om lite av varje, nu återstår bara några testdagar i år där journalister inte är välkomna, bra för stallen som får testa lite delar till nästa år i samband med Pirellis däcktester, även GP 2 testetandet väcker viss intresse för min del. Det blir kul att se huruvida  tex Felix kan överföra farten från F3 till GP 2, något som inte alls är en självklarhet, vissa lyckas med det på en gång, andra aldrig. Jag hoppas innerligt att Felix gör det, han är den enda ur trion Rosenqvist- Eriksson- Malja som enligt min uppfattning körmässigt har det som krävs att lyckas i GP2, och att han hittar tillräcklig finansiell uppbackning för att ta en sits i GP2 nästa år, i första hand hos Prema.
 
Amen,..må mängder av  "spelutrymme" vara med er.         
 
 
 
 
 
 
 
   

Kommentarer :

#1: Ghostface

Otroligt bra läsning som vanligt.

skriven
#2: Reijo Turunen

Håller med killen ovanför. Rätt tråkigt år inom F1 är över nu. Får dom göra någe med motorerna nu i vinter eller är det låst på det? Tänkte mest på Honda ska dom få en skitsäsong till?

Svar: Det blir samma sak med PU uppdateringar 2016 som det har varit i år, dvs jämt fördelat med uppdateringar över hela säsongen, årets "tokens" har samtliga stall nu gjort sig av med.
Brandon Lee

skriven
#3: Kåre

Tack för en bra säsong med mycket läsvärt!
Både intressanta saker blandat med lite roligare grejjer, som exvis hälsningarna till snubben som skulle moralpredika! :-)
Fortsätt din mission, Brandon!!!

Svar: Jag är lite sliten missionär just nu,så mycket att göra att tiden inte räcker till, men jag ska göra ett försök att hålla bloggen vid liv. Tack för din kommentar Kåre.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Utöver de regler som begränsar utvecklingen verkar det även råda begränsande politik i de två bästa teamen.
I dagens lopp gjorde Kimi ett lika bra lopp som Seb brukar göra utifrån samma förutsättningar. Efter Sebs sista byte till supersofts kom inte den "magiske" Seb närmare Kimi än vad Kimi brukar göra i motsvarande läge. Coulthards behandling av Kimi vid prisutdelningen var under all värdighet-att påstå att DC inte gillar Kimi är väl som att säga att Dolly Parton inte sover på rygg.....
Skall bli kul att se om brittiska och italienska tidningar skriver att Seb är slut och Kimi är magisk nu när loppet utvecklade sig motsatt mot vad det har varit tidigare......
Tack Brandon för en bra F1-säsong!

Svar: Hur bra Kimi än kör, så finns det två länder han aldrig kommer bli uppskattad, Italien och England, tur att Kimi själv inte bryr sig det minsta om det.
David är en bitter och avundsjuk idiot, en medelmåtta precis som Brundle, som också brukar prata skit om Kimi, det komiska i sammanhanget är, att Kimi är mer populär bland fansen i England än de engelska förarna.
Brandon Lee

skriven
#5: Hailwood

Tack Brandon för en en fantastisk blogg för F1 säsongen 2015! Utan dina inlägg om teknik, förarrprestationer och allmän business inom F1 hade jag nog inte orkat hela säsongen.
Vet att du inte är helt tillfreds med nivån på pulsen i kommentarsfältet. Jag erkänner att jag har lyst med min frånvaro men jag har njutit av bloggen från uppstarten. Dina inlägg på Annas blogg var orsaken till att läsa hennes sida. Måste erkänna att inledningsvis var jag skeptisk till om det fanns täckning för kommentarerna från signaturen BL, men nu råder det ingen tvivel på att kompetensen och observationsförmågan är i världsklass!
Hoppas verkligen att du fortsätter med bloggen!

Svar: Tack själv för dina uppskattande ord, sådant värmer.
Angående kommentarer, jag skriver ju mina inlägg, men jag läser dem inte, det enda intressanta för min del i min blogg är just kommentarerna, utan kommentarer känns det som man bara diskuterar med sig själv, något som inte är speciellt kul,. eller hur?
Brandon Lee

skriven
#6: David

Tack Brandon för en otroligt bra blogg. Du har gjort årets F1-säsong otroligt mycket roligare än vad den annars skulle varit.
Hoppas verkligen nu att Ferrari kan bygga ett bra chassie till nästa säsong, men det borde väl Allison kunna fixa...?
Jag hoppas de ändrar till Push Rod framända nästa år. Vad tor du, kommer de ändra eller kör de vidare med Pull roden?

Svar: Tack,.man gör så gott man kan.
Allison kan fixa ett bra chassi, frågan är vem han ska lyssna när han tar fram det.

Med tanke på de stora förändringar till 2017, så är det möjligt att de behåller pull rod framändan även 2016, eftersom 2016 blir något av ett mellanår, men då krävs det bättre fungerande aeropaket än de har haft i år för att nå en perfekt balans, något som de har saknat i år.
Brandon Lee

skriven
#7: Classe

Kul att Kimi fick en podiumplats, även om han själv inte verkar bry sig om han kommer trea eller på tolfte plats, sålänge han inte vinner. Tyckte första varvet var under all kritik i dagens race och det visar vad som är så fruktansvärt dåligt med dessa avåkningszoner. Förare pressar varandra av banan härs och tvärs och idag är det mer eller mindre praxis vid varje omkörning att stänga ute den andra föraren genom att helt sonika driva honom av banan. Inte snyggt eller respektfullt på något sätt. Lustigt också att höra Verstappen skrika och gorma så fort någon gör så mot honom.

Stort tack för denna fantastiska blogg BL, som ändå satt en guldkant på denna trista säsong. Just nu är i motivationen till att följa nästa års mästerskap inte på topp, men så länge denna blogg lever kommer jag läsa den.

Svar: För Kimi är tvåan den första förloraren, för att inte tala om trean, vinner man inte så kan det kvitta.Banor som Abu Dhabi har inte mycket med racing att göra, däremot skulle den passa utmärkt för körskola verksamhet, eftersom det finns så breda avåknings zoner, att inte ens tant Elsa skulle klara av att skrota sin Prius.

Tack själv för din kommentar, jag ska göra ett ärligt försök för att samla ihop motivation för ytterligare en säsong med bloggande, vi får väl se om jag lyckas med det.
Brandon Lee

skriven
#8: Jimmy

Tack för ditt bloggande under denna sega säsong! Har varit väldigt intressant att följa dina tankar om allt från det tekniska till politiken och dina privata bravader, håller tummarna att Ferrari får ordning på bilen och att Iceman får en bättre säsong
/Jimmy

Svar: Tack själv Jimmy, det vore en perfekt julklapp för Kimi ,om Allison skulle ta fram en ny "Lotus" till nästa år som skulle passa hans körstil som handen i handsken.
Brandon Lee

skriven
#9: Mayol

Jag är lite nyfiken på hur Kimi resonerar inför nästa säsong? Det kan ju omöjligen vara så att han är tillfreds med att dra andra fiolen åt Vettel. Visst tycker han det är roligt att vara med igen (enligt honom själv) men att vara dörrmatta åt en snorvalp som Vettel kan ju omöjligen ingå i Kimis definition av tillfredställande tillvaro. Om jag får önsketänka så är det så att Ferrari har utlovat mer Kimi anpassat material till nästa år som ju han med beundransvärt tålamod har hjälpt till att utveckla under säsongen senare del medan Seb har kört runt och smörat hejdlöst med Italienska superlativ. Att de båda gillar att jobba tillsammans kan ju inte bara ge fördelar åt ett håll - hoppas jag?

skriven
#10: Mayol

Jag glömde ju att instämma i hyllnings kören till dig BL som med knivskarpa blogg inlägg frälst oss förtappade F1 själar som likt uttorkade kameler lapat i oss av dina omutliga, kloka och mycket insatta betraktelser. Tusen tack för det och om du vill ha ett råd så flyttar du till en blogg portal som tillåter att man kommenterar kommentarer vilket ger kommentators fältet lite extra liv :-)

Svar: Vi får se hur det blir hos Ferrari nästa år, mycket hänger på Pirellis val av gummiblandningar, blir de generellt mjukare så är det bra för Kimi, blir de hårdare så är bra för Vettel.
Givetvis kommer även bilens utvecklingslinje spela en viktig roll, det tycks som så att man i första hand söker mer grepp bak efter Vettels önskemål, men om man samtidigt byter till en push rod framända kan det även vara positivt för Kimi.

Tack själv för dina genomtänkta kommentarer, det finns få eller inga bloggportaler som tillåter att man kommenterar kommentarer, de har ju tusentals bloggar så det skulle innebära för mycket jobb, och skulle kräva för mycket plats på deras servar.
Brandon Lee

skriven
#11: OK

Bra avslutning på en lysande, spännande och oförutsägbar säsong. Då menar jag bloggsäsongen som vida överträffat F1-diton. Jag har säkert fel, men Nicos överlägsenhet gentemot Hamilton den sista delen av säsongen är för mig ett bevis på att det inte är förarna utan teamet som bestämmer turordningen vid målflagg. Bra kämpat BL, ge inte upp bloggen!

Svar: Man tackar, och ja, det är teamet som bestämmer vem som får vinna, den som tror något annat lever i en fantasivärld. Jag ska försöka att kämpa vidare i mån om tid och lust.
Brandon Lee

skriven
#12: Daniel

Brandon,
Vill som dom tidigare som komenterat säga TACK!!.
Fantastiskt bra blogg. Håller inte med I allt du säger men är svårt att argumentera varför då man inte har dom insidekunskaperna som du verkar ha. Har under många år trott att man varit ensam I sin egen verklighet att följa F1. Polarna vet knappt att F1 existerar ens. Även om man inte komenterar varje inlägg så finns det en hunger efter fler inlägg. Jag hoppas du kommer fortsätta bloggandet nästa säsong. Om inte för din skull så tank på oss andra I senvintermörkret som törstar efter mer kunskap om F ettor:)
Trevlig jul och got nytt år.
Over and out

Svar: Tack själv Daniel, man behöver inte hålla med, det är det som leder till en diskussion, kunskap är inte nödvändigtvis lika med en absolut sanning, utan en åsikt baserad på det fakta man har kommit över, även om fakta kan vinklas på lite olika sätt.Sverige är något av ett U land i fråga om motorsport, det konstiga är, att ju fler svenskar finns med i olika klasser ju mindre intresse bland folket, jävligt märklig utveckling i mina ögon.
Hur det blir med det fortsatta bloggandet återstår att se, men det märks väl om man orkar hålla ångan uppe,.trevlig jul och gott nytt år för dig med.
Brandon Lee

skriven
#13: Jonas

Varför för finns det ens banmarkeringar? Jag har trott att bilarna skall hålla sig innanför de vita strecken men under hela säsongen, och inte minst igår, har det blivit väldigt tydligt att banans gränser inte behöver eller kanske skall respekteras. Att hålla sig inom gränserna samtidigt som dessa tänjs på så mycket det går torde vara en väsentlig del av racing. Jag förstår inte varför de ens bekymrar sig med att utforma banor om dessa inte skall köras på. En bra förare kan hålla sig på banan och göra snabba varvtider. Det har vi sett förr och nu går bilarna inte så snabbt som de har gjort.

Hursomhelst, jag ville bara gnälla lite över den allmänt träliga säsong som vi sett det här året. Överraskningarna har varit få, om ens några. Det har till och med varit lugnt och städat i Mercedes garage. Förra året gav ju åtminstone en krasch som följd av stora egon men det har vi fått klara oss utan. Nå, jag njuter inte av krascher och olyckor men det har varit lite väl mycket smekande med silkesvantar och flitig användning av avkörningszoner. Racing skall vara tufft, om än inte korkat.

Jag hoppas innerligt att det kan bli skillnad till nästa år. Mer lika mellan stallen och då avser jag inte de i mellanskiktet utan de i toppen. Alla, utom möjligen M, tjänar på en större nerv och spänning under hela helgen. Det vore najs och välbehövligt för sporten om det kan få köras om på banan utan DRS och utan strategi med däck. Hur vore det med däck som håller hela racet? Bilar som kan ligga tätt bakom varandra utan att dess egenskaper skadas avsevärt av varandras närvaro? Racing skall ske på banan och inte i depån.

BL, fenomenalt bloggat under året och ser med förvissning fram emot en ny säsong, speciellt från dig.

Svar: Man har systematisk avlägsnat alla utmaningar från F1 banorna, på Tilkes skapelser kan numera vilken medelmåtta som helst ladda för fullt utan att det straffar sig på något sätt, man har till och med gett sig på banor som Spa och Monza med säkerhetshysterin som rättes snöre, racing i snigelfart på banor som kräver ingenting av förarna är ingen racing, utan ett sätt för förarna att tjäna pengar utan att anstränga sig alls.
Vi får se hur det blir med bloggandet kring F1 framöver, jag ska försöka hitta lite tid och motivation till det, inte helt lätt när man själv pysslar med något som verkligen förtjänar att kallas för racing,.tack för din fina kommentar.
Brandon Lee

skriven
#14: Jussi

Du känns som en stor bluff Brandon, den dagen du lägger upp nån egen bild från nån av alla dina resor så kanske jag kommer tro dig. Men kul att din gullpojk fick avsluta på pallen...

Svar: Det finn inget som är mer patetisk än småaktig avundsjuka, det finns en hel värld utanför armhålan Köping, så ge dig ut och ta lite bilder om din självgoda käft med hjälp av en selfie stick,.och framför allt, skaffa dig ett liv så att du slipper avundas andras liv.
Brandon Lee

skriven
#15: kenneth

Ja vi får väl tacka för året och all teknisk upplysning du delat med dig av, jag har inte hittat dylikt på annat ställe.Hamilton förstår inte vart formen tagit vägen, verkar vara lite klen skalle på den gossen det är ju uppenbart att merc. flyttat fokus när mästerskapet är bärgat och den förutbestämde vann, enkelt att med några knapptryckningar bestämma vilken av stallets bilar skall prestera 100% istället för 95%.

Svar: Tack själv,.ja, Lewis har upptäckt att det är mycket svårare att vinna utan hjälp av stallorder, han till och med har slutat att prata nedlåtande om Nico, i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
Brandon Lee

skriven
#16: Classe/Salem

Tack för iår, Brandon Lee
Vi hörs nästa år igen, nu är det bara att stoppa undan ölglaset för att ta fram det och diska i Mars -16 igen!
Lite trist säsong, men dina kommentarer och tekniskt initierade förklaringar gjorde det till en (ändå) bra säsong!
Lycka till med (H)julklapparna, ha det/ Claes i ett snöigt Rönninge

Svar: Vi kanske gör det om intresset och motivationen överlever, man känner sig lite tom efter ytterligare en säsong utan rätta vibrationer i racinghjärtat,.ha det bra i,. brrrrr,.snöigt Rönninge.
Brandon Lee

skriven
#17: Marcus

Mycket väl skrivet igen och en bra sammanfattning. Liknelsen med att stoppa handen i vattnet var klockren :) Lägg till en Janne B som kommenterar att nu blir det åka av och att det kommer bli en grym fight mellan vattenringarna om vilken ring som kommer först till kanten :)

Din blogg är det enda som hållit mitt F1 intresse vid liv så oavsett om du fortsätter att skriva på svenska eller engelska så fortsätter jag att läsa. Skriver du på franska eller nått annat språk så finns ju alltid google translate ;)

Svar: F1 måste lära att plaska lite med handen när den är i vattnet för att skapa lite ringar om de vill att fansen stannar kvar, nu är det bara döda fiskar med magen i vädret i den lilla F1 pölen.
Vi får se om jag lyckas hålla mitt intresse för F1 i liv, så att jag känner mig motiverat att fortsätta skriva om det, just nu är jag lite besviken på de förändringar som de tänker införa till 2017, man får "för lite, för sent" vibbar av det hela.
Brandon Lee

skriven
#18: Tomi

JONAS; Du har en poäng där verkligen-ena racet då bestraffar man i princip all körning utanför banmarkeringen, igår inga bestraffningar alls. Bananrepublikkonsekvens eller ingen alls kanske.....

skriven
#19: Nico

Tack,

Härlig summerig av året. Och bra skrivet om experterna. :thumbs:

Jag tillhör skaran som sitter med armarna i kors och väntar på att Verstappen ska visa upp den påstådda storheten. För egentligen så känns det som att en manöver (vårdslös racing rakt in i arslet på Grosjean/Monaco) drar ett streck över tio potentiellt bra manövers i övrigt. Jag tycker det är jätteroligt att se hur han höjs till skyarna. Och resultaten han når ska man nog vara idiot för att inte förstå på vems bekostnad dom kommer. Det var liksom inte Verstappen som ledde STR's attack i början.

Jag tycker som du att allt känns väldigt Status Quo från 2014-2015. Men det finns faktiskt 2 spelare på griden som jag har imponerats lite smått av. Utöver att Force India fram till slutet 2013 har haft de snyggaste bilarna så har dom alltid lyckats leverera "lite granna". Återkommande poängplockare, något enstaka podium här och där. Ett riktigt kompetent midfield-stall. Lite som Jordan en gång var, lite som Stewart GP en gång var. Och hade Force India opererat under sent 90- tidigt 00-tal hade dom säkert lyckats med flera framskjutna placeringar då dom i dagsläget lider ekonomiskt.
I år tycker jag deras achievements är fantastiska. Förarna på p9+p10 i WDC och p5 i CWC. Ett podium och stadig poängskörd.
Med tanke på hur starten på året såg ut för FI så ska jag fan ge dom en applåd!
Sen ska jag säga att Perez ett par år in i karriären ser ut att ha hittat riktigt rätt. Nu börjar han vara konsekvent på ett riktigt bra sätt. Tyvärr för honom öppnades och stängdes hans möjliga F1-stardom fönster hos McLaren. Tror inte han får en chans till i toppen. Toppstallen är så förbannat upptagna med att sno de unga talangerna. I bästa fall får han under karriärens höst en chans att spela andre-fiol åt någon fixstjärna i ett toppstall, lite som Webber.

Hoppas också att Felix och framförallt Prema får till det i GP2. Man ska inte glömma att dom också måste få bitarna att falla på plats. Jag har ingen insyn i hur det går för Felix. Men hoppas att diskussioner också pågår med "toppstall" i GP2. Sen tål det att upprepas... Felix med en manager som tycker att Indycar har de bästa förarna i världen kommer inte kämpa för F1 to the bitter end. Han ger nog upp och säger "Näe du Felix... det blir Amerikat för dig - jag har en kompis där som har ett stall" Ah, vi får se...

// Nico

Svar: Verstappen känns för min del mer som reklam jippo än något man ska ta på allvar, skulle förarna i F1 enbart bestå av liknande karaktärer som han, så skulle jag sluta följa sporten på en gång, hans farsa körde på samma huvudlösa sätt, och det blev inget av honom, sådan far, sådan son.
FI har gjort bra ifrån sig, jag har alltid gillat Perez sätt att köra, han gjorde lite dumheter i början av sin karriär, men har numera lugnat ner sig, Macken hade för bråttom när de dumpade honom, jag tror inte att (S)toffeln är någon blivande storstjärna i F1, att bli GP2 mästare är ingen större merit numera.

Felix ska testa för två stall, Prema och Status, man får väl hoppas på att pengarna finns där och att han gör bra ifrån sig,.och att Lövis håller käften om skräpig USA racing.
Brandon Lee

skriven
#20: Peter

Tack så sant så ..Pengar och politik är det som styr

Svar: Precis, alltid och överallt.
Brandon Lee

skriven
#21: PeterII

Det var den säsongen det. Många sköna tupplurar på soffan har man fått.

Jag har en farhåga. Vätgasmotorerna sägs ju vara det som ska rädda jorden (och fordonsindustrin). De tyska tillverkarna är ju ganska långt fram, likaså de japanska. När får vi se dem i F1?
(Och jo. de är helt tysta. man behöver inte sänka ljudet efter 5 varv för att somna gott).

Svar: Det är tok för sent att rädda jorden med vätgasmotorer när djungeln vid Amazonas dör av torka, snart är den före detta regnskogen en öken under en gassande sol,.kan vara något för elbilar med solpaneler, jävligt tysta de med, lite av dödens tystnad.
Brandon Lee

skriven
#22: BomanP

Kimi har varit en besvikelse iår, Bottas har varit en besvikelse iår, F1 har varit en besvikelse iår, jag har missat 4-5 race iår, utan att ha dåligt att vara, det har inte hänt mig sedan ja började kolla F1 tidigt 90 tal.

Williams måste väl få titeln sämsta pitcrew alla kategorier iår.

Mercedes bästa stall, och Ferrari bästa framsteg.

avd, Verstappen, han blir curlad så man mår illa, mest pga av att Sainz som får ta skiten gör det minst lika bra om inte bättre, Verstappen blir hyllad för saker andra kuskar blir idiotförklarad för.

Perez har varit fenomenal dom sista racen

F1 måste gör drastiga förändringar för att jag inte skall överge sporten som varit mig mycket kär i över 20 år, men som någon sade, även goda sagor har ett slut!

tack för denna säsong!

Svar: Det finns bara en väg för F1 att ta, nämligen vägen tillbaks till fansens hjärta genom att återinföra riktig racing med bilar som tillåter det, annars är det god natt för gott inom en mycket nära framtid.
Brandon Lee

skriven
#23: Jim

Håller med dig Brandon till 100%! Tycker vettel smörar lite väl mycket. Förstår att det är stort för honom att köra Ferrari och allt det där med att han vill gå i Schumis fotspår, men det börjar bli lite väl löjligt!.Men han lär väl snart fatta att bilen inte kommer bli ett dugg snabbare bara för att man pratar italienska via radion och det tar nog inte heller speciellt lång tid innan han är lika less Ferrari som Alonso var. Han borde tagga ner lite som Kimi och inte ta ut något i förväg.:)

Svar: Det spelar ingen roll hur mycket Vettel smörar, han kommer aldrig bli lika populär bland fansen som Kimi, han är ju inte ens populär i Tyskland, och säger att han inte begriper varför tyskarna överger F1, snacka om en MR anonym.
Brandon Lee

skriven
#24: Svenn

Vettel o Hamilton har ju samma sjukdom, båda tror sig vara gudabenådade och har av PR rådgivare blivit påtvingade att följa en mall för hur man uppträder inför andra människor. Men utan empati, så ser de ändå bara regiserade ut. Jag vill ju så gärna följa F1 men när jag väl hinner tima en ett lopp så vaknar känslan av missmod. Banorna och allt runt omkring famlar verkligen efter ett nytt format. Dina spådomar faller så rätt Brandon. Må ett par i svensk blaskvinter göra att du vill ut och följa cirkusen nästa säsong också. Lev väl.

Svar: Jag ska försöka ladda batterierna en gång till, inte för att jag är en hybrid men saknar lite gnista just nu, maskinen misständer lite då och då. Lev väl du med.
Brandon Lee

skriven
#25: Per

Tack Brandon för den här säsongen! Det är alltid lika kul att följa din blogg :)

Svar: Tackar,.kanske kan det bli en säsong till.
Brandon Lee

skriven
#26: bokforingskonsult södermalm

Håller med ovanstående talare, super blogg Brandon!

Svar: Tusen tack.
Brandon Lee

skriven
#27: zenkert

Låt dom 3 sista veckorna av vintermörkret sänka sig över oss, så att vi kan vila och drömma om ett bättre 2016 i F-ett.

Och låt önska att Felix Rosenqvist får en riktigt fin julklapp i år.

Och till dig Brandon . . .

God Jul och Gott Nytt År.

Hoppas att du är kvar 2016.
Om inte, så lev väl utanför denna blogg !

Ciao

Svar: Man vet aldrig vad tomten bär med sig, kanske får Felix en GP tvåa som julklapp, jag har just nu julafton nästan varje dag mer eller mindre, speciellt med mjuka, varma,kramvänliga paket av kvinnlig natur.
God Jul och Gott Nytt År till dig med, jag ska ta ett beslut om bloggens vara eller icke vara till bloggens födelsedag den 9 december.
Brandon Lee

skriven
#28: PeterII

God jul och Gott nytt BL!

Jag vill i alla fall ha en fortsättning av bloggen i julklapp. Din blogg är behållningen med årets säsong. Dessutom finns det ganska få andra som kan förklara F1 så att jag begriper utan att känna mig skriven på näsan.

Jag vill ha vackra bilar, förare med hår i ansiktet och banor som smeker genom terrängen. Känns dock som att även nästa år kan bli lite av ett mellanår. Kanske kan Ferrari komma närmare, RBR få ordning på Renaultmotorn, McLaren/Honda skärpa till sig och utmana Williams/RBR om tredjeplatsen. Om Renault tar över Lotus så kommer jag att sörja de vackraste bilarna på startlinjen.

Om jag verkligen vill läsa mer om tekniken i F1 har du något bra tips?

Svar: Vi får väl se om tomten kan leverera en fortsättning av bloggandet, det märks väl en bit in i december.
Apropå det tekniska i F1, inget vettigt på svenska, men en del på engelska, dock inte helt lättbegripligt om man inte är insatt i ämnet.
f1technical.net
somersF1.blogspot.se
racecar-engineering.com

Mycket nöje.
Brandon Lee

skriven
#29: Flash

Tack för en fantastisk säsong Brandon :)

Svar: Det var så lite så,...:)
Brandon Lee

skriven
#30: La Garonne

Tjena !
Suverän läsning som vanligt :-) Tack
Kanske blir lite av ett mellan år med tanke på 2017 men jag tycker/tror att det blir push rod på Ferrari nästa år, så dom kan ha nyttig data till 2017 bilen, annars är ju risken att dom kommer inte rätt med den bilen vid starten av 2017 och jag tror det är det året som verkligen sattsar på, jag hoppas också det blir så för att Kimmi ska kunna få till en bra farmvagn lättare.
Tycker Sainz har gjort en bra säsong, har imponerat på mig, ska jag vara helt ärlig så trodde jag inte på honom innan säsonen, sedan kanske bilen är mycket bra iof men tycker han varit stabil.
Ha en bra dag

Svar: Dem brukar testa med ett par olika lösningar innan de väljer den de satsar på, om det blir pull eller push rod återstår att se. 2017 års bildesign testas separat eftersom den har så lite gemensamt med 2016 års bil, 2017 års bil har mycket längre diffuser som påverkar bilens balanspunkt ur aero aspekt, så 2016 bil är inte en relevant som jämförelsegrund.
Sainz har varit överraskande bra, synd att stallet mer eller mindre systematisk mobbar spanjoren. Ha en bra dag du med.
Brandon Lee

skriven
#31: La Garonne

Oki, tack för återkoppling ang pull eller push rod, där föll mina teorier :-)
Angående däcksfrågan, hoppas det verkligen blir bättre nästa år. För som det är nu så anser/tro jag att det vore bättre utan däcksbyte, dvs skulle bli mera spännande med att köra med ett och samma däck, vill dock förtydliga att jag vill ha depåbyten, gärna med tankning också.
Vad tror du BL, finns det ngn chans att Kimmi kör 2017, han måste ju vara sugen att prova på det ? och i så fall vilket stall tror du skulle vilja ha honom då ? Han lär ju inte gå till ngt stall i nedre regionen.
Angående dagens test i Abu D, säger tiderna ngt, går det utläsa ngt av dom, har du fått ngn inside info om ngr unika nyheter eller annat roligt ?
Ngt roligt på gång over there ? eller är det bara fokus på mjuka klapparna ;-)

skriven
#32: La Garonne

Läst nu på F1 nu att dom fick visst inte testa nya delar samt inte fick veta vilka däck dom körde på så då antar jag att det inte finns mycket att säga om testerna

skriven
#33: Lilja

Stort tack för all fantastisk läsning denna säsong, både privat och tekniskt. Dina tekniska analyser samt ditt sätt att skriva på är helt magiska. Jag hoppas verkligen att du orkar med en säsong till, dagens f1 och utan din blogg = inte bra.

skriven
#34: OK

Kanske en dum fråga, men Kimi hade sin bästa period resultatmässigt när bilarna var som snabbast, och ser jag att det gynnar Kimi om det blir mjukare (snabbare) däck nästa år. Är det en del av varför han har så bra rykte - dvs att han kör bättre ju snabbare materialet blir?

skriven
#35: Svanberg

Mitt första inlägg i denna blogg men har följt dig sen några år tbx från Annas tid! Har följt F1 sen man va mindre och vill bara säga att du har öppnat många dörrar för min del om de tekniska och allt annat roligt. Vore synd om du lade ner bloggen för den tillför allt för den som gillar F1 och formelracing i stort, på ett språk man förstår! JB och din "kompis" shomsky tillför inte så mkt =) jag hoppas att mr C Morgan tilltalar dig i din sömn att fortsätta med hot om att om du inte gör så kommer mr Ecclestone att våldföra dig sexuellt och det vill du väl inte va med om? Som sagt, man får tacka för allt du tillfört hitintills och hoppas verkligen att du ger det åtminstone ett år till så lovar jag och säkerligen många fler här som hittat hit att finslipa lite fler frågor och vågar att ta lite mer diskussioner om de blir en fortsättning! Börjar misstänka att din identitet är en återfödd James Hunt btw, vem vet?

skriven
#36: Classe/Salem

Vem vet hans kropp återfödd i, BL alltså, who cares!
Jag tycker att vi alla ska vara glad för att det finns "någon" som kan ta tag i vad som finns!
Menar det "glidande" reglemente som nu existerar!
För det är det! Man tvingar in de som inte har det så fett och premierar de som har det!
Tycker att BL gör skillnad, snart kommer det att höras över en större krets!
Det finns ingen som är förankrad i F1 som inte lusläser de Bloggar som existerar! Kanske Marcus kan översätta det som skrivs: Skoja bara ! Har inga som helst illusion, det är ett korrupt samhälle vi lever i, varför skulle F1 vara en skillnad? Vi får hoppas att det blir bra till slut, nu är det potatis/purjosoppa med bacon och brödkrutonger som står på listan. Så fort "käringen" kommer hem från jobbet! Pensionär gu ske lov! /C

skriven
#37: Svanberg

Nu vare väl inge seriöst med just JH liknelsen, samma här, who cares, va ju inte direkt de inlägget handla om så att säga... Men håller med om de du tar upp, ta en julvila så hoppas iaf jag att BL återkommer ytterligare en säsong!

skriven
#38: Mats Sjöbom

Tack Brandon för detta året.
Du har verkligen berikat mitt F1-år med insikter, tekniskt vetande, vackra damer och en stor portion galenskap och glädje...
Mats S.

skriven
#39: Tomi

Brandon, vad tycker du om 2016års däcksregler?
T

skriven
#40: Captain Hindsight

Det är en fröjd som vanligt att lösa din blogg!

Säsongen i år bjöd som sagt inte på några större överraskningar. Den största var väl Hondas totala motorkatastrof. Honda har såklart blodsmak i munnen och de kommer naturligtvis klättra mot toppen inom en snar framtid. Jag måste ändå beundra dem lite då de trots alla motgångar så beter de sig som proffs. Inget gnäll till höger och vänster, inga mass uppsägningar eller harakiri. Jämför man RB med McLaren Honda så är det uppenbart vem som är ett genuint F1 stall och varför de hör hemma i kungaklassen.

Sen ska det bli intressant att se vad HAAS kan tillföra, antagligen inte allt för mycket, men kul att det satsas även på den andra sidan Atlanten.

Läste också att Wolff diskuterat sina förare och bristen på harmoni i stallet. Han, enligt media då, indikerar på att det kan bli aktuellt med någon form av ändring i uppställningen. Troligtvis kommer så att ske, set gör det ju alltid, men då av "naturliga" anledningar. Svårt att tro att det kan vara så svårt att manipulera Hamilton, däremot framstår Rosberg som en mer intelligent figur, så det kanske är där skon klämmer. Sen vet inte jag heller om Hamiltons kändisliv tilltalar Mercedes ledning vars kunder i huvudsak består av män i övre medelåldern. Kan dock tänka mig att Bottas faller dem mer i smaken ;) Nåja, skitsamma för mig. De får kicka båda för min del, men Rosberg är tysk, och det kan bli avgörande om någon måste gå. Sen är såklart Hamilton flerfaldig VM, men skulle inte Hamilton vunnit några fler GP tävlingar så skulle Rosberg ändå vunnit titeln och det förstår alla, förutom Hamilton.

Kimi har man ju såklart sågat till höger och vänster, inget nytt. Däremot är han ändå kvar i Ferrari och alla verkar trivas. Visst, några race gick åt fanders pga misstag, men även stallet har gjort minst lika många misstag. Även kul hur publiken i Abu Dhabi tydligast jubla när Kimi fick prata i mikrofon. Bara en indikation på hur riktiga fans vet som är bäst ;) DC var förundrad över detta, men jag tror att folk uppskattar att se en lirare som inte vill rädda världen eller stå och kramas med sponsorer och affärsmän. Ingen bullshit eller fasad som övriga gänget anammat. Bottas är väl kursetta på just detta och det ska bli kul att se hur populär han kommer bli i Finland när kungen går i pension.

Så tack för denna säsong BL, förhoppningsvis orkar du även fortsätta även nästa år! Ha det gott!

skriven
#41: zenkert

Rykande heta nyheter . . .

Red Bull confirm TAG Heuer engine deal

Ciao

skriven
#42: Linus

Tack för den här säsongen!

skriven
#43: ricky

Tjena BL och alla andra!
Vill säga att ditt första år med denna blogg varit succe för oss som följer den kommenterar frågar o.s.v. Vi alla är nog inne på samma linje och känner en enormt stor tacksamhet gentemot dig för att du delat med dig av ditt liv och dina kunskaper inom racing sedan har vi lärt känna en del av dig genom dina resor runt klotet samt din kärlek för musiken allt detta som grädde på moset ,det vore så sorgligt och ledsamt om allt detta sedan dec 2014 gick i stöpet .Det finns så mycket du kan göra i livet BL men att släppa på vridet verkar inte vara din stil , du sätter avtryck på människor genom att driva denna blogg och att vara bara du så utveckla den inte avveckla det blir liksom fel håll . Vad skall vi alla göra om den läggs ner skall BL Fan Club åka en gång om året IOM och kolla när BL kör är det allt? Du har ju planterat in massor under hela 2015 i alla oss som följer läser denna blogg Brandon Lee. Detta kan bli hur stort som helst det kanske du insett där av ditt övervägande och det respekterar vi förstås , Tack för att du orkat ge oss allt under detta året hoppas du fortsätter efter 9/12 det tror jag nog vi alla gör.
// Ricky

skriven
#44: La Garonne

Hej BL och även ni alla andra !
Huaa mig, om ca tre timmar så fyller din helt suveräna blogg 1 år, och jag måste erkänna att jag är lika spänd, om inte ännu mera på dit förmodade kommande ett års inlägg än vad jag var inför säsong testerna i början av året.
Go Brandon !! :-)

skriven
#45: La Garonne

GRATTIS på 1:års dagen :-)

skriven

Kommentera inlägget här :