WHAT GOES AROUND COMES AROUND

 
Konspirationsteorier tog fart direkt efter Monacos GP, upprörda Hamilton fans skrek sig hesa över Mercedes uppenbara partiskhet, det tyska stallet ville se en tysk vinnare,.men var det verkligen så?
 
Givetvis inte, Lewis tog titeln för Mercedes ifjol, skrev nyligen ett nytt treårskontrakt, som gör honom den högst betalda föraren i F1 med ett PR värde som överträffar Nicos många gånger om.
Fadäsen var helt enkelt ett strategisk misstag av Mercedes, där kombinationen av virtuell säkerhetsbil/ fysisk säkerhetsbil spelade en avgörande roll. Lewis hade en lucka på 25,7 sekunder till Nico, ett depåstopp tar 20-21 sekunder i Monaco, det var den ovannämnda kombinationen som strulade till det hela, man ska hålla en viss hastighet över ett varv med virtuell säkerhetsbil, men hastigheten behöver inte vara jämt fördelad över hela varvet, utan man kan sakta ner på vissa partier av banan och gasa på lite extra på andra, tex just då när man kör förbi depå utfarten, Mercedes strateger räknade helt enkelt fel, nästa gång kan det drabba Nico.
 
Såna här strategiska missar är inte ovanliga alls, det vet inte minst Alonso och Räikkönen, Ferrari har varit mästare på att klanta till det genom åren, hos Mercedes är det mer ordning och reda på det tyska sättet, men alla kan göra felbedömningar ibland, utan inblandning av den virtuella säkerhetsbilen skulle det ovannämnda aldrig ha inträffat.
 
Det är rätt så roande att läsa ,vad vissa så kallade experter klämmer ur sig angående nivån av down force i Monaco. Den och den bilen har si eller så mycket down force, därför går den bra, Monaco handlar inte om down force i ordets vanliga bemärkelse, aeropaketet i sin helhet betyder ingenting i Monaco. Man kör med maximalt vinge, resten är mekanisk grepp, när man rider på kerbsen hela tiden som man gör i Monaco, så kastrerar oönskad luft som släpps in under bilen all down force som skapas under golvet/i diffusern på ett mycket effektiv sätt.
 
Ett bra exempel av en bil som saknar mekanisk grepp är Williams, resultatet i Monaco talar sitt tydliga språk i det avseendet, Force India som har ett bedrövligt dålig aeropaket tycks däremot ha en hel del mekanisk grepp osv. Till nästa race i Kanada finns Williams åter igen bland tio i topp bilarna, Force India utanför topp tio om de inte räddas av kraften i Mercedes PU, Kanada är lika med bra traction, stabil bil under inbromsning ,många hästkrafter ur PU och ett välbalanserad aeropaket.
 
Apropå individuella prestationer i Monaco, Kimi måste skärpa sig under kvalet framöver, racepace finns där, men det sliter materialet i onödan, när man efter ett dålig kval måste jaga bakom långsammare bilar för att ta sig förbi, samma gäller för Marcus hos Sauber.
 
Nico hade inte samma kval/race pace som Lewis, men fick sin tredje vinst i Monaco tack vare Mercedes strategimiss, Vettel hängde med skapligt bakom Mercedes duon, och fick andraplatsen som en present av sina landsman hos Mercedes, Lewis var klart bäst, men fick sitt race förstörd av Mercas tabbe.
 
Perez gjorde ett bra race, liksom Nasr, Button tog Mackens första poäng för året,och tycks inte ha några större problem att hålla jämna steg med Alonso. Kvyat var mer eller mindre tvungen att prestera för att ha en chans att bli kvar i F1, Ricciardo gjorde vad som förväntas av honom. 
 
Verstappen klantade till det riktigt ordentligt, det är faktiskt Sainz som sköter sig bäst av TR juniorer, Hulken hade skapligt fart mellan varven, men fick sitt race kastrerad av Alonso, som fick bryta med tekniska problem.  Bottas och Massa kom ingenvart med en bil som helt saknade grepp, Maldo försvann direkt, och Grosjean förde en anonym tillvaro på ingenmanslandet strax efter den sista poängplockaren, vad Marussia duon pysslade med bryr jag mig inte om.
 
Det var lite om det resultatmässiga, själva racet var en stor gäspning, det enda som  väckte publiken ur tristessdvalan var Verstappens avåkning, och Mercedes strategitabbe, resten var vad det var, vad det nu var, jag har redan glömt det.   I morgon är det dags för mig att återvända till Sverige, känns lite så där, eftersom det egentligen saknas vettig skäl till det ur personligt synpunkt, men jag antar att jag bör göra det ändå, i alla fall tillfälligt, hur det blir med det lite längre fram återstår att se.
 
Amen,.må måndagssegheten vara med er.      
 
PS. Glömde,.eller ville glömma en sak,.grid boys i Monaco, ha ha, till och med brudarna som befann sig i Röda Baronens båt skrattade åt pajaseriet, vad blir nästa steg, att Mark Levengood och Jonas Gardell sköter intervjuerna efter racet, och kastar längtansfulla blickar på lammkött i form av TR juniorer?DS.
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Max har gjort allting rätt än så länge, för att kunna passera måste du ligga så nära som han gjorde på Grosjean sen att han släppte gasen/bromsa tidigare än han brukar är sånt man lär sig att vissa gör. G hade hela höger backspegel full av en Toro Rosso han visste att han skulle bli passerad i kurvan sen kan man undra varför han bromsa tidigare än han brukar?
Max fick en läxa men jag hoppas han fortsätter att satsa. Sen är jag också imponerad av Sainz som har gjort det bättre än jag trodde att han skulle göra.
Pirellis dåliga däck är största orsaken att Mercedes dominerar, 2013 var däcken bra fram till sommaren när dom ändrade specen och efter det är det bara Mercedes som får till det

skriven
#2: Janne

Hej jag satt och skrev när två lika inlägg las in???
Det jag hade o tillägga var att jag tycker strategigruppen skulle satsa på mer mek grepp bredare däck med bra grepp och skippa all launch kontroll i starten.
Tack för en bra blogg Brandon.

skriven
#3: Captain Hindsight

Härligt inlägg Brandon! Hoppas armen återhämtat sig som förväntat.

Såg också dessa rykten om att det var planerat. Skratta lite när jag läste kommentarerna på aftonbladet där man mer eller mindre var helt hundra på att Hamiltons race förstördes medvetet. Håller helt och hållet med dig Brandon om att det var ett misstag. För Mercedes är det bara att "unfuck yourself" efter helgens miss. Om det i sin tur innebär att man kommer att ge tillbaka en vinst till Hamilton återstår att se.

Ang. Kimi så är hans största brist just kvalen. Han kan såklart inte rå på Mercedes duon, men Vettel är såklart inom räckhåll. Jag har iofs aldrig sett Kimi som någon enastående kvalförare, samtidigt kan jag köpa att Vettel är duktig på kval. I själva racet är ändå Kimi vassare, vilket han bevisat flera gånger.

Sen har väl åldern och erfarenheten gjort honom mer medveten och han har kanske prioriterat målgång mer än en placering eller två. Med det menar jag att han oftast ger mer utrymme till rookies med hybris, kanske mer än vad han egentligen borde. Rookies och wannabes har såklart lärt sig att Kimi undviker kontakt och de utnyttjar det.

Kimi gynnas såklart inte heller av de långsamma bilarna, för skulle de gå 5-6s snabbare per varv så skulle ingen kunna hålla Kimis pace. Han gynnas inte längre av sina perfekta körstil, inte lika mycket som förut iaf.

Kombinationen av låg topphastighet med gigantiska avåkningszoner samt däckens förmåga att självförstöra inom 20min gynnar inte en förare av hans kaliber. Däcken är så dåliga så att så fort de ställer fram dem i ett rum så är de oanvändbara efter 20min oavsett om de sitter på bilen eller inte.

Jag tror inte heller att Schumacher hade lyckats lika bra i dagens F1 av samma anledning som för Kimi. Så tyvärr tror jag att dagens F1 inte behöver förare av Kimis kaliber helt enkelt. Det räcker med förare av Maldonados kaliber i en Mercedes droska för att plocka hem ett VM. Så med slutsatsen att Kimi är för bra för F1 så ska jag nu dammsuga lägenheten och när jag är klar tar jag en kopp kaffe och väntar på bättre tider. Mvh CH

skriven
#4: Andy

Visst är det så att kimi måste lyckas bättre i kval, men hur många ggr har det inte varit teamet själv som varit orsaken till att det blivit ett dåligt kval?? Skickat ut kimi i trafik, fel inställningar mm mm, men sådant nämns ju aldrig från Ferrar eller arrivibane

skriven
#5: Mortimer Max

"Jag tror inte heller att Schumacher hade lyckats lika bra i dagens F1 av samma anledning som för Kimi. Så tyvärr tror jag att dagens F1 inte behöver förare av Kimis kaliber helt enkelt. Det räcker med förare av Maldonados kaliber i en Mercedes droska för att plocka hem ett VM."

Hear, hear! Det behövs lite mer sport och mindre tv-spel i Formula 1.

skriven
#6: freddie

Gäsp.... Jag vaknade iaf när Max fickparkerade sin bil i gränden...
Innan höll jag på att somna.
Lustigt att Mr ögonbryn fick 5 sek straff men inte Ricciardo när han gjorde samma sak..

Sen kan man väl säga vad som helst om Hamiltons beteende vid prisutdelningen.
Han bevisade ju vilken mental nivå han besitter.
Sånt där funkar när man är 12 år och kör gokart.
Ta det med teamet efter och innanför stängda dörrar.
Bryt ihop och kom igen säger man ju.

en off topic slog mig vid priscermonin
Nico har världens största öron... tur att han har en hjälm att stoppa in dom i.. annars skulle det störa all luft runt bilen *L*
Och jag har iaf en likhet med Albert.. och då är det inte plånboken utan att vi har Twins :-)

Kom hem nu Brandon... Du kan ju inte glida omkring på räkmackan hur mycket som helst :-)

skriven
#7: Leimat

Synd om er som gäspar er igenom ett F1 lopp. Själv har jag hög puls oavsett vilket lopp det är. Visst finns det banor som är bättre bland annat, Belgien, Monza och Interlagos. Men oavsett var de kör, så är det F1 och det är vad som räknas, i variefall för mig.

skriven

Kommentera inlägget här :