FORMULA ONE VS INDY CAR

 
 
Jag kikade in hos Anna igår, och tog del av Lill Lövis funderingar kring F1 och Indy Car, Stefans agenda gick ut på, att Indy Car är världens bästa racing. 
Det finns lite olika sätt att tolka Stefans utlåtande, man kan fundera om han talade i egenskap som en ex F1 förare, eller som manager för Indy Car föraren Scott Dixon, det vill säga, om han talade i motorsportens intresse eller i egenintresse.
 
För mig har Indy Car aldrig varit så mycket mer än en amerikansk bakgårdserie med låg förarstandard, de allra flesta race körs på ovalbanor av skiftande storlek ,som inte testar förarnas körskicklighet i någon större utsträckning, lika lite som stadsbanorna av stop and go karaktär, Indy Car har blivit utvisad från riktiga banor som Laguna Sega och Circuit Of The Americas, och är dömt till en tynande tillvaro på föga meriterande banor som Belle Isle Park, Reliant Park och Pocona Raceway.
 
Indy Car serien gjorde några halvhjärtade försök för att lansera sig i Europa och i Japan, Lausitz och Motegi, men publikintresset uteblev, och det av förståeliga skäl, igår dagens vinnare var Carlos Munoz, som vann före Marco Andretti och Simon Pagenaud, inte direkt några namn som väcker respekt bland racingfans. Faktum är, att ingen av dagens Indy Car förare skulle platsa i F1, och skulle även ha problem att hävda sig i GP2, Indy Car är hyggligt underhållande på vissa banor, men ljusår från världens bästa racing, även om Stefan hävdar motsatsen. Visst är det kul att ta del av hans funderingar, men de har en verklighets förankring av samma nivå som Zlatans berömda citat, som visade sig vara uppdiktade av en författare som skrev boken om Zlatan, allt är inte guld som glimrar.
 
Inom F1 pågår ryktesspridningen som vanligt, en ex Lotus anställd klämmer ur sig ett totalt grundlöst påstående, att Mercedes kommer med en stor PU uppdatering till Kanadas GP, ett antal tokens kommer att offras för bättre prestanda,och resten av media cirkusen hakar på som vanligt, sprider vidare andrahandsuppgifter uppdiktade av mediakåta föredettingar, att de bara orkar.
 
Några andra som har varit aktiva inom ryktesspridningen är den amerikanska,digitala nyhetssajten Bleacher Report, och den holländska De Telegraaf.  Enligt de här förnäma media bevakarna är Kimi åter igen på väg ut till kylan, och kommer förmodligen ersättas med Ricciardo eller Bottas, vilkas kontrakt med deras nuvarande stall går ut efter årets säsong.
Ricciardo och Kvyat får flytta på sig till förmån för Toro Rosso duon, Ricciardo tar Kimis sits hos Ferrari, och Kvyat försvinner från F1,om det nu inte blir Bottas istället som tar Kimis sits, eller Hulken, eller Perez, eller Perez kusins höggravida fru,..ja, ni förstår på vilken nivå de här två ovannämnda mediabolag agerar, F1 expertis av den högre skolan med 100% sanningshalt.
 
Pajaser hos FIA fortsätter i sin tur med att ta senilrelaterade beslut för F1 sportens bästa, det blir inget däckskrig i F1, utan Pirelli får fortsatt förtroende och ensamrätt att leverera däck efter Mercedes önskemål, i och med Monacos GP lyckades Pirelli avlägsna Mercedes sista svaga punkt inom det däckrelaterade, när de lanserade sin nya supermjuka däck med hårdare gummiblandning, helt efter Mercedes ledningens önskemål,.starkt jobbat FIA, Pirelli och Mercedes.
 
FIA har även fattat ett annat viktigt beslut, nämligen att de vill ha ytterligare ett nytt stall redan till nästa säsong utöver Haas F1 som gör  sin F1 debut.  Väldigt väl genomtänkt av FIA ,när det redan finns flera stall med ekonomiska problem, och den sneda utdelningen av prispengar fortsätter, samt att det blir allt svårare att hitta nya sponsorer som vill satsa på F1 på grund av vikande publikintresse,.kloka gubbar hos FIA, den gråa eminensen, och speciellt då Jean Todt, som säger att F1 mår bra och har inga problem.
 
Jag för min del har gett upp tanken att delta i årets Isle of Man, frakturerna i mellanhandsbenen är inte läkta ordentligt, jag har svårt att greppa och använda kopplingen, det svider i mitt racinghjärta att vara tvungen att avstå, speciellt med tanke på ,att jag vurpade på grund av ren otur, när den andra snubben drabbades av teknisk haveri, men sånt är livet, inget att göra åt.
 
Amen,.må världens bästa racing vara med er, helt efter tycke och smak.  

Kommentarer :

#1: Peter

Tackar för en mycket bra blogg har varit med sedan starten.

Du skriver ingen inom Indy Car platsar i F1 kom tänka på juan pablo montoya har för mig att han kör Indy Car men kan ha mycket fel i det.

Jag gillade honnom mycket under hans F1 tid och fick en känsla att ha var mycket bra.

Om han kör Indy Car skulle han inte platsa i dagen F1 ?? eller anser du han är för dålig i dag ??


Svar: Juan Pablo blir 40 år snart, då är man för gammal för F1, men han var rätt så skaplig när han körde F1.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Förarnivån är nog tveksam i indy car och sådant kan du såklart bäst. Men en sak som de, Amerikanarna, är bättre på är att dra publik. En halv miljon kollade på Indy 500 på plats och gubbarna i FIA skule nog dreggla över de siffrorna.


Svar: Så sant, jänkare är duktiga med show bizz, det är en grej som de inblandade inom F1 inte begriper sig på, men samtidigt är Indy Car en grej som bara funkar i USA, den övriga världen är inte det minsta intresserad av ovalracing.
Brandon Lee

skriven
#3: Doktor

Man kan väl inte mäta Indy Car med F1 direkt när det handlar om teknik, men deras publiksiffror visar ju att de har så mycket mer än F1. Vet inte riktigt hur mkt en inträdesbiljett för Indy kostar men, kan detta bero på varför publiksiffrorna har stagnerat i F1 tack vare äcklets Eccelstones höga avgifter i sporten?

Alltid lika trevlig läsning. Peace

Svar: Ja, men Indy Car funkar bara i USA, precis som baseboll och andra typiska jänkarsporter, så den jämförelsen som Stefan drar är rätt så enögt, F1 är en internationell sport, Indy Car en nationell. Ecclestone dödar F1 i första hand genom att kräva hutlösa summor av banägare, så att race flyttas till länder där ingen är intresserat av F1, men där Bernie själv kan fylla sin plånbok med mutor.
Brandon Lee

skriven
#4: Captain Hindsight

Peter: Stämmer att Montoya kör i indy car. Han vann väl dessutom indy 500 för en vecka sedan.

Jag kolla faktiskt större delar av tävlingen. Det var ingen direkt fröjd att se killarna köra 500 Miles på en ovalbana. Man bytte däck, justera vingarna, bilar åkte av titt som tätt då man fick spinn i någon av de två kurvorna. Ledare av tävlingen byttes några gånger då det var ett lurpassande om vem som ville leda tävlingen. Kommentatorerna till sändningen påpeka flera gånger att man egentligen inte vill leda de sista varven just pga luftmotståndet. Men montoya klara av att leda de sista 3-4 varven och vann. Väldigt odramatiskt och det blir inga fler indy tävlingar för min del.

skriven
#5: Tomi

Montoya var rolig att se på när han körde F1, lite het kanske, speciellt jämfört med Iceman som nästan knäckte honom hos Macken.
Ovalbanor-kan någon förklara hur det kan vara racing och hur kommer det sig att ovalerna drar så mycket publik i USA?

Svar: Min polare Jonas B säger, att det beror på dem amerikanska vardagsbilarna, som har taskig väghållning, jänkarpubliken känner sig hemma på ovaler där bilarna bara kör vänstervarv som inte ställer några krav på chassi, man behöver inga bromsar heller och slipper att växla i onödan= amerikansk bilåknings filosofi för hela slanten.
Brandon Lee

skriven
#6: Nico

Hello,

Trist att du bommar Isle of man. En vecka på året då du vill vara fit for fight/speed och den kukade ur rejält. Hoppas du finner något utlopp för besvikelsen... :-(

Jag fattar varför det mindre seriösa mediedrevet bankar ut varenda story dom kommer över. Dom skulle oblygt publicera att någon har sett Schumi köra en moonwalk i vestibulen hemma om någon sa det till dom. Allt för uppmärksamhet och eventuella lösnummer. Jag förstår - men respekterar det självklart inte. Och vad som är så jävla sjukt är när man börjar fundera på om dom verkligen tror på det dom plitar ner.
Nåväl - nog om det. Många jublar över "madmax" men det är Sainz som rakar in poängen i bakgrunden. Någon i RBR får väl maka på sig och det blir säkert en plats tillgänglig. Det blir spännande att se hur allt löser sig. Det finns ett par saker att gilla med Red Bull i mitt tycke. Dom öser in nytt blod (på gott och ont) dom pröjsar (okej, inte allt) för sina egna produkter osv. Inget annat stall sätter fler förare på banan. Sen gillar jag att dom inte daltar med förarna för mycket. Du kan gå från klarhet till klarhet ... till köksutgången. Det enda är att hela operationen känns så panikartad och kortsiktig. Och sen verkar dom ha jävligt svårt att bita ihop när det är lite kärvt. Det gnälls något förbannat.

Funderade lite på det du skrev om kvalitén på förare i t ex Indycar. Först och främst håller jag med dig. Det enda som finns där av rätt virke är JPM. Han kan köra skiten ur formelbilar och det är en uppskattat kvalité. Sen finns det flera serier med halvdana förare som ändå ger en någonting. Det kan bli lite hårdkörning och snurrningar som ger oväntade resultat och vidare. Oavsett om bilarna har tak/täckta hjul/kör runt i lera i femtielva heat (RX) etc så brukar respektive klass ha sin tjusning.
Och F1 har ju alltid haft den där tjusningen att det går av bara helvete - det lät alltid som att bilarna låg och skrek på varvstoppet och varvrekorden knäcktes i stort sett varje år. Men nu har F1 backat något helt ofattbart ... alltså det har blivit något som knappt går att titta på. Man vet att ingen kör skiten ur bilarna - man sparar motor/däck/soppa till förbannelse. Man har elmotorer och USB-uttag fan allt möjligt jävla skit. Det känns som att någonstans runt 2005 nådde F1 sin peak där det inte kan bli bättre. Allt som har hittats på därefter har varit riktigt skit och bara förstört mer och mer.
Allvarligt - när Ecclestone dör kommer F1 kola av (om inte innan) sen vet jag inte vad jag ska hoppas på efter det. Men det jag började kika på med pappsen 1986 är inte värt namnet F1 idag.

Och sen har vi det där med Dave och gridslot-skylten... *blow me*. Det föll dom aldrig i tanke att köra varannan snubbe varannan tjej ens en gång - lattjo. Varför nämner jag detta? Jo för när en sport är och petar i såna detaljer vet man att skutan sjunker...

Ähmen ja ä 'ente bitter...

Svar: Ja, man blir lite deppig när man missar för egen del det som är årets höjdpunkt, men shit happens, kanske var det meningen att jag inte skulle vara med.
Media murvlarna är som de är, finns det inga nyheter att förmedla så hittar man på några så att arbetsgivaren förblir nöjd.

Jag håller med vad du skriver om RBR, de gör en del bra grejer men har även väldigt kort stubin, man får bara en chans, kan bli svårt för rookies som har lite svajig psyke, tex Marko är ju inte direkt av den typen av människa som fungerar som stöd, utan mer av typen som sticker en kniv i ryggen på en om man inte levererar direkt.

Apropå JPM, han är snabb, men kör ofta med huvudet under armen enligt det får bära eller brista filosofin,.och så saknar han helt all social kompetens, det var därför han försvann från F1. Först gjorde han sig omöjlig hos Williams genom att bråka med och skälla ut alla i stallet tills de fick nog, sedan gjorde han samma sak hos McLaren, droppen var när han avsiktligt körde på Kimi, då fick Dennis nog och sparkade honom, efter det ville inget stall i F1 med honom att göra.

Apropå serier som är underhållande trots halvdana förare, V8 supercar är rätt så kul att följa, liksom F3 på vissa banor när ungtuppar tror sig vara odödliga och tokladdar, var en riktig kul kraschfest på Monza med mycket action innan FIA tyckte att det gick lite väl vild till.

F1 ska vara precis som du skriver, det ska gå fort av helvete, det ska vara så svårkörd att inga småkillar klarar av det, nästan alla varvrekord är från 2004, det är jävligt länge sen, konstigt att det inte ringer någon klocka hos FIA när publiken försvinner, F1 ska vara extremt på alla sätt, vill man kika på Prius racing så finns ju Formel E.

Brandon Lee

skriven
#7: Janne

Stefan pratar i helt klart i eget syfte, publiken kommer för krascherna något annat är inte att se.
Tycker alla andra stall skulle protestera mot de dåliga däcken, blir tråkig racing med dessa.
Synd du missar IoM men det kommer ett nytt race nästa år...

Svar: Det är precis den känslan jag fick av hans inlägg, lite promotion snack för Indy Car.Det blir så när det finns bara en däckleverantör, F1 skulle må bra av däckskrig, men FIA stollar vill inte ha det.
Ja, det är bara och ta nya tag nästa år om suget finns kvar.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Lundahl

Nej vad tråkigt att du inte kan tävla.Men du får tänka på det kanske fanns en mening med du inte skulle vara med just i år.
Jag tycker du är pinsamt överlägsen när det gäller kunnande i motorsport och hur bra du är på skriva och formulera dig.Du har både retoriken och kunnandet.
En av dom bästa retorikerna jag känner till är Alf Svensson.Men hans politik i sig håller jag inte så ofta med om. Men dig Brandon håller jag väldigt mycket med så länge inte handlar om Politik. Så jag ser dig som en motor kunnig Alf Svensson hahahah
Kanske därför du skriver Amen?.Är du möjligen släkt med Alf? haha

Amen!!!!

Svar: Ha, jag är Alfs hemliga son, han satte på Gudrun S under ett partiledare möte efter en våt kväll, så jag har fina gener i mig, gudomlighet kryddad med rabiatfeminism och gränslös girighet,.kan det bli bättre än så?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :