HEAT IS ON

 
Bara trista saker under hela dagen, kika på fredagsträning, ligga vid poolen, kolla brudar och knäcka några kalla öl, soligt och varmt,.jag hörde att ni fick snö i Sverige, himla tråkigt för eran del.
Jag käkade nyss lite kvällsmat med mina kusiner, för min del blev det riktig kryddig Pendang, kusiner som är vana med bränt kött från grillen tog Satay, såna är banana benders från Queensland.
 
Så, hur var fredagsträningen?  Precis som jag förväntade mig att den skulle vara, Merca i topp med Ferrari ytterligare ett steg närmare, Williams och RBR därefter.
 
Sepang är mer aerobana än motorbana, även om mycket effekt tillåter en att köra med mycket vinge.  Jag var nyfiken på, hur Ferraris aeropaket står sig i jämförelse med Mercedes dito, riktig bra faktiskt, med det mjukare däcket i racesim var Ferrari vassare än Mercedes. 
I början av stinten var Mercedes lite snabbare, men slet även snabbare däck än Ferrari gjorde, så sett över hela stinten med den mjukare varianten var Ferrari vassare än Merca, speciellt med Kimi bakom ratten,.Vettel såg lite tjurig ut, han har kanske märkt, att det inte blir helt lätt att leka herren på täppan hos Ferrari.
 
Hur förhållandet mellan Mercedes och Ferrari blir med det hårdare däcket i racesim återstår att se, liksom med regndäcket om det blir ett regnrace, men Kimis varvtider var utan tvekan mycket lovande.
Williams fortsätter med sin linje att köra med lite vinge, även om deras höga toppfart delvis kommer från en brist av down force, RBR lider fortfarande av understyrning pga en inte alltför välfungerande framända, något som jag märkte redan under testkörningen i Spanien, min kusin sa att RBR:s nos/framvinge är "usefull as tits on a bull", eh, passande ord i fråga om RBR.
 
Ja ja, jag har inte så mycket mer att komma med just nu, vi ska ut en sväng, det blir att hålla ett öga på mina kära kusiner, det brukar slinka ner en hel del öl i dem, läge för "liquid laughin" när de blir "off their faces", och på köpet är den ena av de en riktig "root rat" , som lätt hamnar i "crack a fat" läge, dvs en sexgalning som stryker omkring med ståfräs, inte för att jag vill vara en "knocker" , en som klagar, men de här två herrar är lite halvvilda av sig.
 
Träffade igår en bekant journalist från staterna, numera stationerad i Hong Kong, skriver mest om finasmarknaden, men även en hel del om motorsport.  Vi snackade lite om F1, och om Kinas GP som jag aldrig har sett live. Han tyckte att jag borde följa med till Hong Kong, och göra sällskap till Kinas GP,.varför inte, jag har ju ingen större längtan att återvända till Sverige direkt efter Sepang, så det kan mycket väl bli Hong Kong och Kinas GP nästa för min del.
 
Amen,.må snöfallet och fredagsmys vara med er, jag antar att jag hör av mig i morgon,.hooroo mates.

Kommentarer :

#1: Janne

Vi är inte alls avundsjuka, ta en kall för oss också..
Blir det regndäck i morgon får vi se hur Allisons aeropaket fungerar i blötan .
I torrt ser det positivt ut .

skriven
#2: Stangen

Följde dina kommentarer på AB förr, grymt kul att följa dig här! Forca Kimi!!

skriven
#3: La Garonne

Hmmm, bara kolla brudar, jo ja tackar ja, ta den med rödluvan också... :-)

Fredags träning är ju alltid fredags träning som förarna säger, så man kan aldrig vara helt säker på vad dom andra stallen gör osv. Men helt klart är ju att det nu i alla fall ser bra ut för Kimmi, alltid en bra början i alla fall. Brandon, hur såg det ut för Kimmi, såg det tryggt ut eller var det på gränsen i jämförelse med dom andra toppförarna/teamen? Vissa tror ju att Merca mörkar och har en växel till, men helt klart så har ju Ferrari ändå satt myror i huvudet på Merca förarna, för båda pratar ju om Ferrari och Kimmi. Antar att dom vet vad Kimmi kan göra när han har en bil som han gillar, race sim och däckslitage m.m.

Ngn som har speedtrapp ?? går ju inte att hitta längre på F1 sidan. Den nya F1 sidan är ju helt j--la f--king värdelös...

Hoppas verkligen att du hör av dig imorgon Brandon, även om det blir en tuff kväll med Kusinerna (Peking grabbar dom också antar jag)
Tjohej och skål !

skriven
#4: Mayol

Hoppas att det är mina (och mina medF1nördars) flitiga besök på din eminenta blogg som gör att du kan leva jetset-livet genom att glida mellan F1 orterna ;-) Vi som väntar på nästa inlägg som en knarkare på sin nästa fix kan inte vara nog glada över att du kan skriva dem On location :-)
Kan det vara så att vi på söndag kommer att få se en Merca som käkar mer däck än (åtminstone Kimis) Ferrari? Har en liten känsla av att det kan bli tight'are än på länge om nu Ferrari kan få ihop ett race utan fuckups för Kimis räkning! Det kan vara dags för Arrivabene att förutom att ingjuta skön "GoaGubbar" mentalitet även kräva fokus när det gäller.

skriven
#5: Duvan

Brandon, varför skriver du inget om vår svenska förare ??

skriven
#6: Kim(i)

Duvan han är inte tillräckligt intressant skulle jag tippa på och håller med om det nu är orsaken för Brandon. När han lyckas uppvisa något kanske? Står bara om honom på aftonbladet så kolla in där om du inte redan gör det. Det är toppförarna och stallen som är intressanta.

skriven
#7: La Garonne

MAYOL; Jag hoppas verkligen din känsla stämmer, jag har också goa "vibbar", kanske inte ända fram men ändå lite fight :-)

skriven
#8: La Garonne

Maldonado's Mercedes-powered Lotus tops the speed trap on 319.1 km/h

The nearest non-Mercedes is Raikkonen's Ferrari, some 4 km/h slower

skriven
#9: La Garonne

Shit, fel, speed trapp var visst från Autstralien, Sorry !

skriven
#10: Mika-fan

inte sett speed på mercorna, men bottas hade 322, dvärgen (massa) hade 317.. Kimi hade 317, likaså Nasr och ME och Vettel har jag för mig. Nån hade 318, minns inte vem, men oerhört jämnt i hastighet rakt fram. Blir aeron som får avgöra detta, och däckslitage. Ferrarin verkar väldigt mild mot däcken iaf, så snackas om en enstoppare för vår gode Kimi. Sen hur mycket sanning det ligger bakom det får vi se på söndag. En sak är säker iaf, och det är att jag kommer hålla andan vid hans depåstopp iaf,haha.. Babianen som klanta sig senast är utbytt tack o lov, och kimi har fått en ny strateg, samma snubbe han hade i lotus (där strategierna var under all kritik, så hoppas dom vet nåt jag inte vet om den herren). Nu sova lite så man är pigg till kvalet som sänds 09.45 på tv10. Tjing på er.

skriven
#11: Mika-fan

Kan tillägga att jag håller med att den officiella F1 hemsidan är ett skämt mot fjolårets. Totalt jävla skräp allting.

skriven
#12: ThomasF

Keep up the good work " B"//Thomas😀

skriven
#13: Flying finn

Det syns att Kimi trivs i Ferrarin!!bara lite mera "Grunt"från motorn så! ...Så jävla less på den nya officiella F1 sidan,och sedan ska de ha betalt för skiten oxå Blähhhhh

skriven
#14: Robex Lundgren

fin bild

skriven
#15: Duvan

Well done Markus :-)

skriven
#16: Flash

Vilken jävla fitt amatör Marcus Ericsson är. Jävla sopa

skriven
#17: MikaelWDC

Dåligt av Ferrari att inte skicka ut båda bilarna efter varandra. Marcus försämrade både för sig själv samt förstörde helt för Kimigenom att skaffa sig en horibel stor lucka till de andra. Marcus turligt vinnare till Q3. Men osnyggt å andra sidan fick han en Q3 plats.

skriven
#18: Flying finn

Jag fattar inget,är det Arrivabene vino rosso i Ferrari stallet igen?

skriven
#19: Flying finn

1 stoppare för Kimi!eller?

skriven
#20: Ghostface

HELVETTE !!!!

skriven
#21: Tomi

Det är inte sant!
Fast Kimi borde ha rutin att trycka sig före Marcus i det läget, hundra på att Vettel hade gjort det för att få ett tillräckligt bra varv. Skräp av Ferrari att inte släppa ut båda bilarna samtidigt, men visst Vettel visade i Q3 att han har fart när det gäller, förmodligen är han bättre än Kimi i regn som inte trivs speciellt bra i regn. Hoppas framför allt på ett torrt race imorgon, tycker generellt att de nuvarande racen som nästan alltid innehåller tropiska regn är ett skämt-det blir mycket lotteri av det....

skriven
#22: MikaelWDC

Tomi:Mr noll koll förmodligen!!
Du snackar skit. Kval är ingen omkörningsracing. Du måste ha rent framför dig för att prestera max, thats it. Självbevarelsedrift kanske kunde vara på sin plats, vilket Kimi visar gång på gång. Har två förare det inte är det kört för båda. Nattmössa av för dig rekommenderas.

skriven
#23: Andy

Skiter fullständigt att vi har en svensk med i F1 han kan för fan inte hålla upp ett helt nästan helt startfält jävla amatör och så klart så drabbade det kimi ja vem annars, den där eje elgh får nog ta och lära rookien hur han ska bete sig. Hoppas kimi kör av fanskapet redan i första sväng!!

skriven
#24: Andy

Och en sak till varför i helvete skickar dem ut seb först av alla och kimi i mitten i Q2????? Har inte kimi själv något att säga till om till stallet?? Jag sa direkt när jag såg det att detta kommer inte gå bra!.. Så jävla lack jag är

skriven
#25: Tomi

MIKAELWDC; Åsikterna och funderingarna är fria,skapar nyanser och dynamik-men måste ändå med tanke på tonläget fråga; är du full?

skriven
#26: MikaelWDC

Tomi: Spik nykter. Men uttalar du dig som det vore fakta, dessutom galet så skall du vara tacksam av att få höra att det är galet det du skrivit. Inga nyanser du tillförde genom att påstå något som ett faktum. Ursäkta förvisso mitt tonläge. Ha en bra dag.

skriven
#27: Duvan

Kimi är en cool kille men han verkar inte va någon bra förare nu längre.

Svar: Tror du inte att du har hamnat fel,.Marcus fan klubb finns hos Janne Blomqvist.
Brandon Lee

skriven
#28: Glad Amatör

Bra kval av Vettel och Markus, synd för Kimi att han fastnade bakom Markus. Jag förstår inte varför Ferrari väntade med att släppa ut Kimi. Någon som vet om förarna har något att säga till om? Jag förstår att man vill sitta och värma däcken så länge som möjligt men nu tappade Kimi Q3 pga detta.
Vill också påpeka att Markus inte gjorde något fel. Han körde precis som alla på griden skulle ha gjort och det fick han vidare till Q3!
/Glad Amatör

skriven
#29: Drip

Kimi och Ferrari fucka upp innan Q2 och under uppvärmningsvarvet.
Att Marcus var före och lyckade dra nytta av det är ju bara en del av spelet, alla visste att regn skulle komma så att klassa han som en amatör är väldigt...amatörmässigt.

skriven
#30: La Garonne

Mika-fan: Tack för speed :-)
Mika-fan & Flying finn: Skönt att höra att det är flera som är irriterade på nya F1 sidan :-)
Ghostface: Kunde inte sagt det bättre själv :-)

skriven
#31: Flying finn

Sauber va på tårna....inte det där jävla vino pimplande Ferrari

skriven

Kommentera inlägget här :