TOO LITTLE TOO LATE

 
Om jag följde anvisningarna här ovan för att parkera rätt, och undvika böter?  Givetvis inte, jag kom med en hoj och körde direkt fram till polarens motor home, en mycket bekvämt sådan med gott om plats och kall öl i kylsskåpet, Captain Morgan i barskåpet, samt en ismaskin som skulle göra en eskimå stolt.
 
Inte så höga temperaturer som man förväntade, men helt ok för att vara England, dock kan man ifrågasätta Pirellis val av gummiblandningar, precis på samma sätt som man kan ifrågasätta Pirellis position som däckleverantör, ibland tycks det som så, att de har ingen aning om vad de pysslar med.
 
Ingen större skillnad mellan medium och hårda, snarare som så, att samtliga gummiblandningar är för hårda.   Det tycks vara omöjligt att få upp däckstemperaturen inom fönstret, och då pratar jag inte om temperaturen i slitytan, utan om temperaturen på däcksidan, får man inte upp temperaturen och däckstrycket så saknar man grepp och glider omkring i sidled, som i sin tur leder till att slitytan överhettar trots det att däcken är kalla.
 
Oavsett på vilken bana man har kört i år, och i vilka temperaturer, så har man alltid drabbats av graining, inte av blistering, den förstnämnda orsakas av kalla däck, det sistnämnda av överhettade däck, en överhettning som alstras mellan stommen och gummilagret närmast den, och sprids vidare ända till slitbanan, med andra ord, Pirellis däck är tok för hårda, passar bättre i traktor pulling än i F1.
 
Resultatet av dagens två träningar var det förväntade, bilar med mycket down force tjänar tid genom de snabba kurvorna, har man även en PU med mycket knuff så ligger man bra till.  Några brydde sig inte om att köra för fullt, som tex Williams, Mercedes och Ferrari längst fram var ingen överraskning, inte heller det ,att både RBR och Toro Rosso var bra med, dock ska man komma ihåg, att en svag PU fungerar som ett slags anti spinn genom kurvor, det är inte alls säkert, att tex Toro Rossos chassi skulle tåla kraften ur en Mercedes eller Ferrari PU  på samma sätt som det gör hos Merca och Ferrari.
 
Lotus hade problem med att hitta rätt balans, men bör prestera bättre i morgon, Force India såg skaplig ut utan att imponera genom de snabba kurvorna, Sauber har halkat efter riktigt ordentligt, och lirar i samma division med Macken och Marussia, men bör klara av att hålla sig före dem tack vare sin Ferrari PU.
 
Den så kallade strategigruppen fortsatte med sina stollerier, stallen kommer med förslag som ratas av FIA och vise versa. Stallens förslag med kval och sprintrace på lördag, och kval plus ett längre race på söndag för att ge mer valuta för pengarna åt publiken är ett bra förslag i mina ögon, men fick direkt kalla handen av FIA.
 
Vissa förändringar tycks man dock vara överens om, som tex att låta föraren sköta kopplingen vid starten från och med Spa GP i år istället för att mjukvaran sköter hela startproceduren, och att det 2016 blir fritt fram att välja vilken gummiblandning man vill använda i racet.  Även den omtalade motorsången ska få en lyft med dubbla rör redan till nästa säsong, till 2017 diskuterar man om mer omfattande förändringar angående aerodynamik, fuel flow, bredare däck osv, dock säger man nej till tankstopp från stallens sida, och säger att det inte skulle ge bättre racing med fler omkörningar.
 
Jag vet inte riktigt hur de tänker i frågan om tankstopp, i mina papper står det att en bil med mindre soppa lätt kör om en med mer soppa ,och med annan race strategi. Både stallen , CVC och FIA som hela tiden ratar fansens förslag tycks helt glömma bort, att det är just fansen som indirekt via sponsorer står för stallens budget, och att sponsorer är inte det minsta intresserade att sponsra en sport utan publik, med en så arrogant inställning kommer man inte långt vad det gäller att kamma hem finansiell stöd från sponsorer,.åter igen,.ingen publik, inga sponsorer, inget F1.
 
Så, FIA, CVC&Bernie och stallen pratar och ratar, lovar guld och gröna skogar inom snar framtid, men frågan är om det inte är för lite och för sent, man ska inte låta sig luras av en slutsåld Silverstone, man kör där bara en gång om året.   Man ska inte heller slakta allt vad racing innebär med ständigt prat om en förbättrad säkerhet, som har lett fram till dagens löjligt långsamma bilar. I Moto GP slaktar man ban/varv rekord i varje race år efter år ,utan att det för den skull innebär banor kantade av lik efter förolyckade förare. Dagens F1 bilar är inte mycket snabbare än GP2 bilarna, är mer lättkörda och har mesigare motorljud, småglin bakom ratten och däck gjorda av bakelit, att kalla F1 för en kungaklass är fånigt när man inte ens når en prinsnivå, varvtider som ligger 10 sekunder från varvrekordet är skrattretande, mer allmänhetens åkning än racing, vill man se racing som den ska vara, då ska man kika på hojracing, där har man flera omkörning under ett varv än man har under ett helt race i F1.
 
Amen,.må för lite och för sent vara med er.    
 
 
 

Kommentarer :

#1: antonio

F1 har legat på dödsbädden under en längre tid och lär väl aldrig resa sig upp igen. Ferrari kommer aldrig vinna några titlar för än man får in folk med rätt ledarskap och det får man inte med italienare. Problemet tro jag inte ligger i själva upplägget att vi kör träning på fredag, kval på lördag och racet på söndag, ingen större skillnad än t.ex. moto gp som har ungefär samma upplägg. Problemet ligger på bilarna som inte lever upp till det som F1 alltid har marknadsfört sig på, extrema bilar. Vi har för lite race här i Europa och vi kör istället i arabvärlden ( seriöst racen vi hade i Argentina var roligare att titta på). Det hjälper sen inte heller att vi har förare som är rätt profillösa, ingen personlighet på förarna som gör att man får någon känsla för dem (nästan alla förare beter sig som om dem vore robotar).

Svar: Jag kan bara hålla med om det du skriver, jävligt konstigt att ingen inom F1 begriper det.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Hoppas att det blir varmare imorgon "sön" nä vill ha tillbaka Bridgestone så det blir fler leverantörer och låt
stallen välja vilt för dessa puckar till däck är löjliga .

skriven
#3: Marcus

Jag förstår inte heller hur de resonerar och kanske måste de nå botten innan det vänder. Det här med tankningen är lustig då Hulkenberg inte tyckte att det behövdes tankning utan att det är bra utan. Han sade iofs att han kom in efter tankningsstoppet men han gillar väl kanske att ligga och puttra och inte köra på max.

Jag är inget större fan av motorcyklar men de loppen jag sett har varit underhållande så det blir nog att byta när Kimi slutar

Svar: Ja, de har ett märkligt sätt att se på det hela, men om de håller på för länge med sin navelskåderi, så kommer F1 att dö ut.Det som är skönt med hojracing är att det inte existerar några team order, alla kör för att vinna, och alla får chansen att göra det.
Brandon Lee

skriven
#4: ironman

Ferrari längre ner en väntat i kvalet, men kanske inte så konstigt när man använder hard och medium.

skriven

Kommentera inlägget här :