TO BE OR NOT TO BE

 
Det sägs, att ett genomsnitt äktenskap varar 12 år, RBR och Renault har inte hängt ihop så länge, men allt tyder på att skilsmässan knackar på dörren, om inte till 2016 ,så i alla fall till 2017.
Cyril Abiteboul har hamnat i ett klassisk Shakespeare läge, "to be or not to be, that is the question", ska Renault bli kvar i F1 som motorleverantör, med eget stall ,eller ska dem lämna sporten helt.
 
Cyril spelar ett högt spel, samtidigt som han antyder, att Renault kanske fortsätter med RBR till 2017, så undersöker han möjligheten att köpa Lotus faciliteter och ta över deras manskap, det vill säga, Renault vill inte köpa stallet Lotus, utan enbart deras fabrik och utrustning, samt att ta över deras anställda.
 
Varför vill man inte köpa stallet Lotus?  Det hela handlar givetvis om pengar, Renault vill inte betala stallets skulder som ligger över två miljarder kronor, huvuddelen av skulden består av pengar som stallet Lotus har lånat av sina aktieägare, det vill säga, av Genii Capital skurken Gerard Lopez.
 
Ni tycker att det hela låter snurrigt och konstigt?  Det är precis vad det är, Lotus är skyldig pengar till sin ägare, så på sätt och vis vill Lopez ha tillbaka sina pengar av Lopez. Upplägget är en konstruktion på pappret som företagsjurister/skatteexperter  har snickrat ihop av finansiella/skattetekniska  skäl, en rätt så vanlig fenomen inom F1 verksamhet, till exempel Force Indias verksamhet är uppbyggt enligt liknande modell, miljardärer leker sina rich man, poor man lekar som alltid i sista hand betalas av vanliga skattebetalare på ett eller annat sätt.
 
 
Så, blir det som på bilden här ovan till 2016, ett Renault fabriksstall vars bil bygger på årets Lotus...
 
 
...eller spränger Horner och Newey alla broar bakom sig och lämnar samarbetet med Renault?
 
Svårt att säga, den finansiella uppbyggnaden bakom F1 verksamheten är så komplicerad och svårtolkad, att det är i det närmaste omöjligt att spå om, hur Renaults beslut om företagets "to be or not to be"  i F1 blir, dock känns alternativet att de helt lämnar F1 som förhållandevist osannolik.
 
Nu är det inte enbart RBR som funderar över sina alternativ bland motorleverantörer, utan även Toro Rosso, som sägs vilja återgå till att använda Ferraris motorer, som RBR har enlig uppgift tackat nej till.
I ett sådant läge skulle Ferrari ha tre kundstall 2016, Haas F1, Toro Rosso och Sauber. RBR i sin tur kan välja att fortsätta med Renaults motorer 2016, eller möjligtvis vända sig till Mercedes för att använda sig av deras kundmotorer.  Det senare alternativet är mindre trolig på grund av, att man är medveten om de begränsade möjligheter att kriga om mästerskapstitlar som använtandet av kundmotorer erbjuder, samt om problemet att anpassa chassit efter Mercedes motorpaket.
 
Om Audi/VW kommer in i F1 2017 som det ryktas om, och blir motorleverantör, eventuellt ny ägare för RBR, blir 2016 något av ett mellanår för stallet, i det läget vore det bästa alternativet för deras del att fortsätta med Renault PU, att byta till Mercedes PU skulle kosta mer än det smakar, under ett år skapar man inte några stordåd med en ny kraftkälla, inte ens då om det står Mercedes på ventilkåpan.  
 
Amen,..må F ettans underbart snurriga finanskarusell vara med er.
 
PS. Ni som är oroliga för Kimis "to be or not to be" i F1 nästa år, var inte oroliga, Iceman blir kvar även nästa år hos Ferrari. DS.  
 
 

Kommentarer :

#1: KimiFan

oerhört intressant att lösa dina funderingar kring F1,och speciellt de 3 sista meningarna. Hur säker är dynor att Kimi stannar kvar över nästa säsong?
Kimi verkar ju vara väldigt grym på feed back till sina ingenjörer osv, varför har ferrari då sluta lyssna på Kimis feedback och istället koncentrerar sig mer på Vettel? Alison och co borde väl veta vad som är bäst i Ferraris vidare utveckling, borde de inte lyssna mer på Kimi då?

Svar: Jag är i det närmaste 100 på att Kimi stannar, det finns ingen som helst anledning att byta ut honom, han är snabb och bra på att lämna användbar feed back, plus att Kimi är värdefull för Ferrari ur PR synpunkt.
Brandon Lee

skriven
#2: ironman

Ferrari kommer väl leverera motorer till Manor också eller tror du inte dem blir kvar nästa säsong?

Svar: Jag tog inte med Manor pga, att det finns jänkare som är intresserade av att köpa stallet, och de kanske vill ha motorer av en annan leverantör.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Ja han stannar men tyvärr som andre förare gillar att
dom var med på temp dropp har dom tränat på alla fel under tiden vill nu se hk med bränslet på spa
efter som jag var kass så blir det Monza istället

skriven
#4: Mårten

Hört en del om att ingenjörerna skulle ställa in bilen så att den passar vettel bättre nu i senare race, men kan man inte ha två olika inställningar som passar båda förarna då jag tyckte det gick bättre för kimi i början som vill ha en stabil framända.
Med vänlig hälsning, Mårten

Svar: Du menar att de senaste uppdateringar passar bättre för Vettel än Kimi? Man kan inte påverka speciellt mycket på en uppdatering av tex aero med set up jobb, en del uppdateringar passar helt enkelt bättre en förare än den andra beroende på förarens körstil.
Brandon Lee

skriven
#5: Doktor

Det känns som att Renault har svikit sina kunder med att leverera ett hygglig PU-system. Som du säger Brandon, antingen kan de rädda sitt rykte i F1 genom att köpa upp Lotus utrustningar och ta fram ett vinnande koncept, eller banga ur och lämna F1. Tror ändå på det förstnämnda. Vore dessutom synd att förlora en bjässe som Renault.

Intressant också att Button har nämnts som kandidat som en av programledarna för Top Gear. Hörde jag extraknäck vid sidan av F1? Undrar vad BBC försöker göra, det går ju inte att ersätta trion med Clarkson och company. Skulle väl vara som att kicka ut Räkan och sätta Mehri i en Ferrari pls.

Ha det gött! MVH Dani

Svar: Renault har det inte lätt, hur de än gör så blir det fel på något sätt, men vi får väl hoppas på att de blir kvar i F1.
Button som programledare vore inte helt fel, han är ju i alla fall jävligt mycket bättre förare än den dynamiska trion var, och har bra kondition som krävs på jobbiga utflykter,.Clarkson med sin stora mage var rätt så slut när trion var ute på sina eskapader i djungeln eller på öken.
Brandon Lee

skriven
#6: Mårten

Kimi och Alison skapade väl årets bil ihop, sen har jag tolkat det att vettel har ungefär samma körstil som kimi, men vill ha mer grepp bak och fått temet göra mer favör för honom, han är ju tyvärr ofta 3 tiondelar snabbare än kimi!
Mårten

Svar: Det är precis som du skriver, men på sätt och vis kan man förstå varför Ferrari satsar mer på Vettel, han har många år kvar i F1, Kimi är i slutet av sin F1 karriär.
Brandon Lee

skriven
#7: Ferraristi Svezia

BL; förklara för en enkel speleman, som om det vore ett barn som lyssnar, varför det går så knackigt för Kimi? Nu senast fanns ju farten, sen sket det sig. Finns absolut gånger då "yttre" omständigheter, ej påverkbara av Kimi själv alla gånger, ställt till det för honom, men känns ju som att det bara är Sebs bil som utvecklas framåt, eller åtminstone så är diverse utvecklings- & uppdateringspaket som gjorda bara för han. Varför kan man inte köra med två "olika" bilar; en som passar Kimi och hans körstil & teknik, och en som passar Seb och hans dito?

Har aldrig haft någon favoritförare i F1, för mig har endast stallet varit det "viktiga" och det jag hållit på under alla år. Vilket stall? Gissa tre gånger... :-) Men sen Kimi kom till sporten fick även jag en favorit, alltid diggat hans sätt på banan såväl som utanför. Gjorde ju inte saken sämre att jag hörde nånstans ifrån redan under hans tidiga dagar hos Peter Sauber att "mitt" stall hade nån option på han, att han någon gång skulle köra för "de mina". Om denna option verkligen fanns eller om det bara var en våt dröm kan väl diskuteras, men det va iaf ingen som trodde mig i min umgängeskrets när "fallet" Kimi kom upp på tal, särskilt inte när han satt i silverbilen, men men; han kom, han sågs och segrade redan första året hos Ferrari och han är stallets senaste världsmästare.

Vad vill jag ha sagt med detta långa utlägg? Att jag inget hellre önskar än att Dina två sista rader är sanna. Fan, vill verkligen ha kvar Kimi i en röd kärra.

Svar: Att utveckla ett grundkoncept i två olika riktningar fungerar inte, och är inte heller förvarbart ur finansiell synpunkt. Dock tror jag att Ferrari missar lite, när de försöker utveckla/uppdatera bilen enligt Vettels önskemål, eftersom Allisons bilbyggare filosofi skiljer sig så markant från Neweys, det som fungerar i Neweys bilar fungerar inte nödvändigtvis i Allisons bilar, Vettels önskemål grundar sig på vad han hade hos RBR, Ferraris bil är byggt efter helt andra premisser.
Kimi har en säregen personlighet, det är som Arrivabene säger, man kan inte berätta för Kimi vad ska han göra, Kimi går på sina egna vägar och vägrar följa mainstream modellen, precis på samma sätt som han vägrar att förändra sin körstil. Om Ferrari väljer att lyssna på Vettel i frågan om utvecklingen av bilen så finns inte mycket Kimi kan göra åt det, men i en bil som är skräddarsydd åt honom är Iceman snabbare än någon annan.

Jag är helt övertygad om, att Kimi blir kvar hos Ferrari 2016, Vettel må vara fyrfaldig världsmästare, men han är inte ens i närheten av den popularitet som Kimi avnjuter hos fansen, sådant betyder en hel del i F1.
Brandon Lee

skriven
#8: BomanP

Om man lyssnar på vad Allison säger tyder allt på att han önskar ha Kimi kvar i Ferrari, med det är inte Allison som bestämmer. Eftersom flera ersättare har tid kvar på sina kontrakt vore det en bra lösning att ha kvar Kimi, även som Brandon säger av PR synpunkt, Kimi blev 2a i omröstningen i UK tätt efter Hamilton, mycke tajt mellan dem.

Det är mycke som är fel med F1 idag, men det som stör mig mest är att kuskar aldrig är bättre än deras senaste resultat oavsätt vad som försakat resultatet, tur eller otur, skicklighet eller klanteri, undantaget som styrker regeln är Maldonado som alltid är en sopa, värre en vad Diniz någonsin var. Magnussen var blivande världsmästare i Australien, nu e han inte ens med, senast Verstappen, underbarnet blev 4a hurra, han körde sönder Bottas slapp straff och hade en bra strategie, jesus va duktig HAN var, ja ni förstår, om han kraschar nästa gång e han för ung och sopig osv. Tack för ordet! Godnatt och må Kimi få avsluta karriären som Världsmästare ;)

Svar: Det är fler än Allison som vill ha kvar Kimi hos Ferrari, och det är samma sak bland fansen, Vettel är en bra förare men inte särskilt populär,så Ferrari behöver Kimi mer än Kimi behöver Ferrari.
De här "supertalangerna" dyker upp stup i ett, och försvinner lika snabbt, journalister har en ovana att vilja "hitta" en blivande storstjärna i varenda en ung förare som kommer till F1,.dock vet stallcheferna bättre, allt är inte guld som glimrar.
Brandon Lee

skriven
#9: MaS

Appropå silly season
Citerar Povel Ramel
Min pappa är ej min pappa, men min pappa vet ej...

Svar: Du borde skicka de där orden till samtliga stallchefer;-)
Brandon Lee

skriven
#10: 1014johansson

Läste att montoya föreslagit att skippa temp. givarna för däck o bromsar och låta föraren själv känna var gränsen ligger! Låter som ett utmärkt förslag, idag klarar förarna knappt ta sig i mål utan att bli matade av all möjlig information. Tänk vad det skulle göra för en förare som Button.

Svar: Rätt tänkt av Montoya, en erfaren förare känner själv när däcken och bromsarna överhettar, så all information från depån är helt onödig för hans del,.men oerfarna ungtuppar skulle ha svårare med det.
Brandon Lee

skriven
#11: Nico

I all korthet vill jag bara tillägga att utöver de härligt gälla röda Ferrari-bilarna så är Renult's skapelsen i mitt tycke en av de sista riktigt härliga färgklickarna i F1 på länge.
Utöver allt annat man hoppas på från Haas så hoppas jag att de inte har ett uns grått/vitt/svart på sina bilar. Bara roliga färger så att dom syns. F_n, Nasr borde få bonus bara för att han tar in lite glada färger till Sauber. Att dom sedan inte kan göra ett snyggt livery av det är ju bara tragiskt.

Svar: Renault färgerna är rätt så iögonfallande som sig bör, lite färg skadar aldrig. Så sant, det finns för mycket grått/vitt/svart redan, skulle vara kul med en grön bil med seven up som sponsor, Jordan hade det en gång i tiden, och var riktigt snygg,.och kudos till Nasr sponsorer;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :