2017


Det har diskuterats flitigt om F1 sportens framtid på diverse sajter, och vid upprepade möten hos strategigruppen, kan det vara så, att F ettans framtid kan finnas att hitta i det förflutna?
Bilden här ovan är från Brasiliens GP 1982, när ground effect konceptet härskade, man skapade så mycket down force under bilen, att en framvinge inte behövdes, och bilarna kunde ligga mycket nära varandra utan att tappa greppet genom kurvor.
 
Ground effect  enkelt uttryckt är att skapa undertryck under bilen med en vingprofil vid sidepods, förbjudet i F1, men används bla i Indy Car och sportvagnar, en Colin Chapman uppfinning som hjälpte Mario Andretti till en VM titel  i en Lotus 1978.
 
På bilden här ovan kan man se kjolarna i underkanten av sidepodsen som användes för att stänga in luften under bilen, det fanns både fasta kjolar och rörliga kjolar, Lotus tog senare fram även en bil med dubbla chassier som en vidareutveckling av idéen.
 
På den här bilden från 1982 med Lotus 91B kan man tydligt se, hur kjolarna går ner hela vägen till banan för att stänga in luften under bilen, samt att man har avlägsnat framvingen som inte behövdes med ground effect konceptet.
 
 
Så, vilka var nackdelarna med ground effect konceptet?  För det första så var chassiet stenhård med minimal ride height ,som gjorde bilarna mycket obekväma att köra.  För det andra blev bilen mer eller mindre okörbar och oförutsägbar om man inte hittade rätt med set up arbetet.  För det tredje så tappade man lätt greppet när man körde över kerbs och ojämnheter i banan, som kunde leda till vådliga krascher.
 
Ground effect bannlystes av FIA, jag personligen skulle gärna vilja se ground effect konceptet i F1 igen, som trots sina nackdelar skulle kunna skapa mer spännande race, och som med dagens mer avancerat teknik skulle kunna göras bättre ut säkerhetssynpunkt, kanske med hjälp av  en kombination av ground effect och active ride, med såna bilar skulle man lätt kapa 6-10 sekunder av varvtiderna, som tycks vara målsättningen för FIA och stallen.
 
 
På den här bilden kan man se hur det ser ut under en Indy Car bil, notera formen av sidepodsens underkant, det är där man skapar down force med ground effect konceptets vingprofil.
 
 
 
Så, kära FIA, Pirelli och strategigruppen, ta ett steg bakåt för att kunna ta två steg framåt, ge oss bilar där down force skapas under bilen, bilar som kan ligga nära varandra utan att tappa down force och grepp, bilar utan framvinge så att man slipper punkterade däck, bilar som ger kurvhastigheter värda namnet, bilar med däck som tillåter förare attackera, bilar som förare och fansen frågar efter, bilar som speglar andemeningen med all racing,.att köra fort.
 
Kommer de inblandade att lyssna på fansens och förarnas önskemål?  Förmodligen inte, utan de kommer att hitta på ännu krångligare lösningar, som ytterligare utvattnar andemeningen med F1 sporten, för mig ska racing vara som att slicka honung av ett rakblad, precis som livet, utan riktiga utmaningar tar den gråa vardagen över, och festen uteblir, såväl inom racing som i livet.
 
Amen,.må ni få slicka honung av rakblad varje dag, jag hoppas att F1 2017 blir mer spännande än vad Giorgio Piola tror, en längre diffuser och modifierade vingar lär inte skapa några underverk.
 
www.youtube.com/watch?v=6wRVOMxABvU                 
 
 

Kommentarer :

#1: ironman

Är konceptet också en fördel ur kostnadssynpunkt? Mindre kostnader aerodynamik samt tillverkning av dess delar.

Svar: Absolut, det är ett enkelt koncept, det är delvis därför man har använt det i Indy Car och i sportvagnsracing.
Brandon Lee

skriven
#2: Stix

Jag är för allt som skulle göra racingen bättre. Men jag har svårt att se hur den skulle bli bättre genom att göra bilarna snabbare. Det är egentligen den enkla anledningen att jag tror att de skulle göra bilarna snabbare genom att ge dem mer downforce, på ett sätt som gör omkörningar svårare. (Alltså inte genom ground effect, utan andra förändringar i reglementet)
Jag är däremot hoppfull att det kan vara ground effect konceptet som är lösningen. Speciellt om det nu blir som du säger att bilarna blir svår körda, vilket kan förhoppningsvis ge lite mer spänning i racingen.

Svar: Ju snabbare bilar, desto svårare för chaufförer eftersom man har kortare tid att reagera= bättre racing.
Brandon Lee

skriven
#3: Ghostface a.k.a Keyser Söze

Back 2 Basics..

Svar: Precis, ett steg bakåt kan betyda två steg framåt.
Brandon Lee

skriven
#4: Stix

Fan. Glömde varför jag egentligen gick in för att kommentera...
Det med framvingarna och att de inte behövs i en bil med ground effect konceptet. Vad bygger det på egentligen? Är det för att det är en onödig kostnad och skapade för mycket drag som de inte användes? Idages bilar är framvingen den viktigaste delen, för att styra luftflödet till "rätt ställe". Tror du att de i sådana fall skulle försvinna, eller är de för viktiga i övrigt, för att de ska kunna tas bort från bilen helt?

Svar: Vad det bygger på? Det bygger på hur mycket down force man kan skapa med ground effect, framvingen har samma uppgift, men blir överflödig i en ground effect bil eftersom den skapar tillräckligt med down force under bilen.
Brandon Lee

skriven
#5: ThomasF

F1:orna var snygga då oxå tycker jag.Speciellt JPS -Lotusen.Har för mig att det gick så långt att nån hade monterat stor fläkt som sög luft under bilen men förbjöds ganska snabbt.Jag minns även att de hade bredare fälgar som stretchade däcken rejält vilket gav mkt stum slitbana i sidled.Man kan se det på dina bilder.Ser nästan ut som lägre profil på däcken fram än bak oxå.Häftigt när du plockar fram detta o man får förklaringar på hur det funkade Brandon.//Thomas

Svar: Ja, bilarna var grymt snygga, Ronnie P rattade han med JPS Lotusen. Damsugarbilen var en Brabham, som fick kalla handen direkt efter racet på Anderstorp,.men banan var säkert jätteren efter några varv.
Jag plockade fram ground effect bilarna eftersom det är rätt så många som skulle vilja se dem på banan igen, däribland många av förarna, utan framvinge är det ju så mycket lättare att ligga riktigt nära den framförvarande, när man söker läge för en omkörning.
Brandon Lee

skriven
#6: BomanP

@ThomasF det var tomten Bernie som var stallchefen för den stora fläkten :)

Nu meddelar italiensk media att allt e klart med fortsättningen för Kimi, skall meddelas på Monza att han stanna en säsong till, Bottas är för dyr att lösa ut från Williams och Ferrari vill satsa sina resurser på bilen!

Svar: Där ser man vad italiensk media lär sig när de läser min blogg;-)
Brandon Lee

skriven
#7: N.R.

Och så hittar jag rätt, ca ett årtioende senare. I blame myself, haft så mycket att ta itu med. Inte för att jag kan ett dyft om F1, men ditt fantastisk sätt att sätta ihop meningar går att känna igen :).

xoxo

Svar: Natasha,.raring,.long time no see,.jag ska ringa till dig en vacker dag, om jag har kvar din telefonnummer,.min telefon rensar bort nummer som man inte har ringt till under en längre tid. xoxo
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Lundahl

Den som inte är feminist är tokig.
Beviset är sjuksköterskornas löner.
Kärnan i begreppet feminism är att man ska bedömas på sina egna meriter.
Staten själv skulle faktiskt kunna kallas feminist.

Lena Melin.

Kvinnor kvoteras in i tex bygg och andra ställen och då inte på sina meriter.Men det är okej tydligen haha.
En Polis tjänar ofta runt 25k i månaden.Det snackas det lite om. Varför? Så fort det inte är kvinnodominerat arbete så sägs det sällan något om dålig lön.
Sedan kanske man också vet innan man utbildar sig till sköterska hur lönen är?
Visst är den för låg. Aja är sådant här jag skulle vilja höra dina kommentarer om Brandon, lika mycket som F1. Nja nästan iallfall.
Sedan har M ledaren Batra kommit med ett förslag att Hiv smittade inte ska behöva informera sexpartners om deras smitt.

Till F1 istället.Kul höra Kimi blir kvar nästa år.Men jag hoppas så han stannar 17-18 med.Fall reglerna skulle bli klart bättre till 17.Men dom lägger resurser på Vettel på grund av att han är yngre.
Fy fan vad F1 skulle vara bra om dina förslag och tycke om vad racing är skulle gälla, istället för dessa mes bilar och regler och tråkiga nya banorna.

Ps.Du kanske skulle haft 1 blogg till om allmänt?Drömma går ju . För denna bloggen är lätt den bästa någonsin jag läst någonsin.

skriven

Kommentera inlägget här :