ADRIAN NEWEY& ROB MARSHALL

Alla vet vem Adrian Newey är, men Rob Marshall, RBR:s chefsdesigner är kanske något mindre känd för de allra flesta.  Rob har tidigare jobbat bla hos Renault, och är mannen bakom massdämparen, som Renault så framgångsrikt använde sig av i mitten av 2000 talet innan den blev förbjuden av FIA.

Även idag använder man en legal form av massdämpning i J- dampers/inerters, men aeroelastik magikern Newey och Marshall nöjde sig inte med det, utan utvidgade konceptet ytterligare på ett mycket sofistikerat sätt, som FIA hade stora problem med att komma underfund med.
 
Den ursprungliga massdämparen var en rätt så enkel konstruktion, som bestod av en fjäder och en 9 kilos vikt inne i noskonen, Robs uppfinning kopierades av andra stallen med varierande resultat innan den fick kalla handen av FIA.
 
Så, vad är massdämparens uppgift?  Enkelt uttryckt: Dämpa frekvensen i en pendlingsrörelse.
Som jag nämnde här ovan, så nöjde sig inte RBR duon med den legala delen av massdämpningen, utan började arbeta med en ny variant av massdämpning med hjälp av splittern, och staget som löper mellan undersidan av chassit och splittern.
 
Bilden här ovan visar staget mellan splittern och undersidan av chassit, där staget agerar fjädern och splitter vikten som aktiverar fjädern i den här varianten av massdämpare. Knepet är själva staget ,som hamnar i självsvängning, och böjs av frekvensen från pendlingsrörelsen/oscilleringen  i däcken under inbromsningen, insvängningen in i och genom kurvan, över kerbsen osv, och dämpar därmed med hjälp av splittern, som agerar vikten i massdämparen frekvensen av däckpendlingen, som orsakar förlust av greppnivå vid hjulspinn.
 
Massdämparen minskar den naturliga rörelsen i chassiet gentemot däcken, minskar däckslitaget, bevarar en högre nivå av downforce, hjälper med att hålla däckstemperaturen inom fönstret, dämpningen jobbar både på vertikalt och horisontalt mycket effektivt, och har tillsammans med Neweys aeropaket gett RBR en bil som går bättre än någon annan genom kurviga partier av banan.
 
Så, testar inte FIA hur mycket staget tillåts flexa?  Givetvis gör dem det, men de testar hur mycket splittern rör sig uppåt när den slår mot banan, inte hur mycket den sänks när staget/fjädern hamnar i självsvängning, det tillåtna är max 5 mm, splittern belastas med 200 kg, men staget sitter ju mellan splittern och undersidan av golvet mer eller mindre otillgängligt, så FIA:s test är rätt så meningslös.
 
Nu är massdämparen bara en del av helheten som Newey och Marshall har skapat, Adrians aeroelastiska knep lever sitt eget liv överallt, i noskonen, vingar, främre delen av golvet osv, allt flexar i varierande utsträckning för att skapa mer downforce.
 
Minns ni hur mycket med rake RBR körde med innan 2014?  Även det var en del av helheten, RBR körde splittern med hjälp av den ovan beskrivna systemet mycket lågt, plankan får ju inte slitas mer än 1 mm, så man hade skidpads av titan på framkanten av plankan för att skydda plankan, värmen som alstrades av titanpadsen kom även den till användnig. Dels att värma upp den främre delen av golvet   för att få den att flexa, och dels när man styrde värmen vidare till den övre regionen av diffusern, där man lät den passera genom ett antal hål att sänka temperaturen i den för att skapa lite extra downforce,.ni minns väl värmekamerabilderna, där den främre delen av golvet hos RBR glödde som en gasolvärmare.
 
 Allt det ovannämnda skapade downforce utöver det vanliga, och därmed också kurvhastigheter utöver det vanliga, som gav RBR möjligheten att köra med mycket mindre bakvinge än andra, bakvingen skapar ju "smutsig" downforce, dvs drag, diffusern i sin tur "ren" downforce med mindre drag.
 
Så, det var lite om vad som delvis gav Vettel hans fyra VM titlar i rad, 2014 kom nya däck och en del förändringar inom regelmentet, som ändrade förutsättningarna rätt så radikalt, hos RBR fick man börja om från början med att testa fram nya stag enligt ny data, hitta nya vägar att skapa downforce osv.
Ricciardo hade aldrig tävlat med bilen byggt enligt ovanbeskrivna specs, så får honom var det lätt att anpassa sig efter 2014 års bil, för Vettels del försvann det mesta av han var van vid, han försökte köra 2014 års bil på samma sätt som under tidigare säsonger, vilket inte fungerade alls med hans körstil.
 
På den här bilden ser man tydligt hur staget böjs  när massdämpningen jobbar, ni kanske undrar om några andra har försökt kopiera systemet?  Ferrari använder metalstag,och skulle kunna göra det, Lotus kolfiber som inte funkar, Mercedes kör utan stag osv, alla olika delar av bilen måste fungera ihop, och man måste ta hänsyn till allt som kommer att påverka på bilens beteende redan under designarbetet, att kopiera en enstaka del från en annan bil byggt efter annan filosofi, och skruva på den på sin egen fungerar mycket sällan eller aldrig.
 

Kommentarer :

#1: Koffe

Som alltid grymt intressant läsning som bara görs mer behållande av den avslappnade, personliga tonen!

Svar: Jag försöker låta bli att spänna ringmuskeln i onödan, lever på ett rätt så bohemisk sätt,.varför oroa sig i onödan och göra livet till ett antal måsten, eller hur?
Brandon Lee

skriven
#2: Daniel

Du är otroligt kunnig...en fröjd att läsa..även fast man inte förstår allt så förklarar du väldigt bra..
Janne B borde läsa din blogg så kanske han kan förmedla verkligheten istället för att tro så mycket

Svar: Det blir lite problematiskt ibland, eftersom jag tänker på engelska och försöker sedan översätta allt till svenska, du vet, all terminologi inom racingverksamhet grundar sig på engelskspråkig sådant, så ibland har jag vissa problem med att hitta passande svenska motsvarigheter, delvis pga att jag har aldrig hört dem tidigare, eller pga de inte överhuvudtaget existerar,.men jag hoppas att andemeningen med inlägget ändå går att greppa.
Brandon Lee

skriven
#3: Johan

Det är alltid lika intressant att läsa om dina teknik inlägg! Detta inlägg tillsammans med en rad andra du gjort visar väl bara en mer, hur svårt det är att bygga en framgångsrik f1 bil. Informationen finns ju uppenbart ute, men ändå misslyckas folk att kopiera/vidareutveckla tekniken. Vissa kör inte med den alls (läs mercedes) för att det inte passar ihop med helheten. En intressant detalj vore dock att redogöra för framgången bakom Mercedes överlägsna bil. Är det enbart motorn och drivlinan och kraftöverföringen? Jag spekulerar i att det inte enbart är fallet. Men kul skulle det vara att veta! Grymt inlägg återigen!

Svar: Det är inte lätt att bygga en bra bil, om man saknar kunnig teknisk personal, där av att Newey har alltid varit så eftertraktad. Mercas framgångar är ett resultat av en bil som inte har speciellt många svagheter inom något område, utan för att för den skull ha tex aero som är lika bra som hos RBR, det mest avgörande hos Merca är dock hur harmonisk alla olika delar av paketet samarbetar, aero, chassi och drivlina.
Brandon Lee

skriven
#4: Manne

Grym läsning B.L!

Svar: Tack,.kul att höra.
Brandon Lee

skriven
#5: Ghostface

Japp grym läsning som vanligt : )

by the way, den här Ray In Toronto, Canada (Ray T (The Other One) som skriver på :

http://www.motorsportmagazine.com/f1/kimis-struggle/

verkar ha något personligt mot Kimi : D
hahaha vilken lirare ! Trevlig helg mr : Lee !

Svar: Det finns en del som tar allt personligt på ett skruvad sätt= avundsjuka och skadeglädje, kan vara en variant "kanadick" sjukan, som man brukar säga i USA, Ray kanske är släkt på långt håll med gaphalsen Villeneuve. Trevlig helg för dig med.
Brandon Lee

skriven
#6: Erik Selander

Suveränt kunnande bakom. Lagt i promotion på Facbookgruppen "Bird of Prey Formula One Gothenburg Scandinavia" med följande text:

"Suveränt kunnande i display på "Brandon Lees"s Blogg "Grand Prix Racing"!
Nyckelordet är "flexibilitet". Något som kommer på bred front inom byggnation. Flexibilitet kombinerad med massdämpning. Upplägget erbjuder en suverän variant till de statiska, rigida, stela lösningarna. Massdämparen som beskrivs i blogginlägget används i Japanska skyskrapor, och har med framgång bevarat dessa byggnader under jordbävningar som har sänkt mindre hus runt omkring dem.
Blogginlägget ger inblick i en helt annan designvärld än den vanliga inom motorsport. Vi får tro på Bloggaren, om en avsiktlighet i alla de fall som räknas upp om Red Bull. Fantastiskt! I sanning helt fantastiskt! Ett nyckelkunnande i display för alla fans av Formel 1".

Svar: Så sant Erik, massdämpning har många användningsområden, från F1 till skyskrapor och allt däremellan, lite som när man "dödar" ljud med motljud på samma frekvens, några biltillverkare har använt av sig den metoden.Tekniken och tänkandet bakom en F1 bil är rätt så avancerad på sina håll, duktiga ingenjörer med en kreativ förmåga som kan tänka och skapa utanför ramarna så att säga, vars motto är:Ingenting är omöjligt, bara olika svårt.
Brandon Lee

skriven
#7: Erik Selander

Allmänt skulle jag vilja se det för all annan motorsport onaturliga med YTTRE vingar borta. Tänk att sedan tillåta allt sådant här som hela motorsporten kan använda. Till och med våra maskiner på två hjul kan ha massdämpare. Jag håller inte med om att det är tråkigt att se fordon som förarna har kontroll över. Då om någonsin är det körskickligheten som fäller avgörandet. All den tekniken kom även vägfordon till godo. Jag fascineras enorm av beskrivningen av hur uppvärmningen av halkplattan tillgodogjordes till den totala downforce,n. Kommer att läsa detta inlägget av dig ett par gånger framöver. Har ju aldrig stött på liknande upplysningar från någon tidigare. Du söker väl jobb som chefskonstruktör hos BirdOfPrey Formula One Ltd. antar jag?

skriven
#8: Ayhan Dizdar

Mycket intressant och berikande artikel. Kan inte låta bli att fundera på om du har ett jobb där du får användning av din konstuktörskunskap. Jag hoppas det i varje fall. Det bevisar att det finns kompetent formelbilskunskap i Sverige och det inspirerar mig.

Svar: Jag har pysslat med racing hela livet, och har alltid varit intresserad av det tekniska, så lite har man snappat upp på diverse håll av kunniga människor angående aerodynamik och chassiteknik, men i första hand har jag agerat som förare, mest på två hjul men även på fyra, racing har varit en familjegrej så att säga.
Brandon Lee

skriven
#9: Williams BMW FW27

Det här var nördigt och riktigt bra det! Mer sånt! :-)

Svar: Ibland är det bra med nördiga saker för hard core fans,fjolligt trams för den breda massan får man leta efter på annat håll.
Brandon Lee

skriven
#10: Flash

Grym läsning Brandon. Keep up the good job!

Svar: Jag ska försöka hålla någorlunda vettig nivå.
Brandon Lee

skriven
#11: Patrik

Tack och bick. Grymt kul lösning som vanligt. Tror jag såg nåt likande fast jävligt mycket större i en dokumentär om en skyskrapa i japan.

Svar: Massdämpare har många olika användningsområden, i F1 har man mycket nytta av massdämpare, om man hittar ett sätt att fixa det som inte FIA kan klura ut hur det fungerar.
Brandon Lee

skriven
#12: Salo

Lysande artikel och mycket intressant tack.

Svar: Tack själv och välkommen åter.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :