ALONSO RUMOURS

 
Apropå kastvindar och Alonsos krasch, fotografen Jordi Vidal ,som stod i kurva tre sade att det inte blåste alls där när Alonso körde in i kurva tre, normalt håller man ca 200 km/h i kurva tre, Alonso körde bara i 150. 
 
Efter kraschen försökte ingenjörer från depån få kontakt med Alonso över radion, det hördes lite grötigt , osammanhängande mumlande, sedan blev det tyst. Vidare påstås det, att när läkare knackade på Alonsos hjälm så reagerade han inte alls, och var medvetslös ca 10 minuter.
 
Hos McLaren har man avfärdat alla teorier om tekniska fel i ERS systemet, om elchocker och giftiga gaser, men om ni tittar noga på bilden här ovan, så kan ni se ett svart brännmärke på motorkåpan, kan hända, att McLaren har paketerat bakändan för tajt, som har orsakat överhettning i ERS systemet, och möjligtvis utvecklat giftiga gaser som Alonso har andats in, eller att delar av bilen har blivit strömförande.
 
Ett tillägg angående hästkrafter vs aerodynamik.
 
Den snabbaste bilen på målrakan i Barcelona var Williams med 337,5 km/h, den näst snabbaste Lotus med 336,5  km/h, och den tredje snabbaste var Sauber med 335,4 km/h.
Den snabbaste bilen med Renault PU var Toro Rosso med 330 km/h, RBR hade 325 km/h.
Mercedes hade 327 km/h, och McLaren 326 km/h med den inte alltför välfungerande Honda PU.
 
Så, vad kan man läsa av de ovanstående siffrorna?  Jo, hur bra aeropaket man förfogar över, hur mycket down force den producerar. Ferrari var långsammare än Sauber, Mercedes var långsammast av samtliga som använder Mercedes PU, och RBR var långsammare än Toro Rosso=  De som hade en lägre toppfart har bättre aerodynamik, som kommer visa sig när säsongen kör igång, och att mittfältsgänget körde med lite soppa i PR syfte.

Kommentarer :

#1: Markku

Alonso har lämnat sjukhuset enligt Skysports. Men står över sista testet, Button å Magnussen kör.

McLaren's mörkning av detta är minst sagt märkligt...!

Tror du Kimi blir en titelutmanare i år?

Svar: Kanske inte titelutmanare, men Kimi kommer att kriga om en plats i topp 3.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Det officiella att det skulle vara kastvindar som trycker bilen av banan-näe det tror jag inte ett smack på. En F1 bil är alldeles för låg för det och lite grepp har väl ändå Pirellis däck?
Dåligt av Macken att inte gå ut med det verkliga skälet....

Svar: F1 bilar med sin extrema aerodynamik är rätt så känsliga för kastvindar, förarna får information från depån innan de börjar köra om vindhastighet och riktning, men fotografen som stod i kurva tre sade, att det blåste inte alls just där.
Brandon Lee

skriven
#3: FormulaFan

Angående "brännmärket" på motorkåpan så syns den på flera bilder under övriga dagar i Barcelona och även på bilder från testet i Jerez. Jag misstänker att det är kameran som sitter monterad strax ovanför som speglas i McLarens kromfärg. Men jag håller med om att hela situationen känns väldigt märklig. Vill även passa på att tacka dig för ditt fina jobb med denna trevliga blogg. Keep up the good work!

Svar: Mycket möjligt, dock har Macken enligt insiders haft problem med överhettning på samma sätt som RBR hade på grund av den tajta paketeringen av bakändan, som i sin tur kan ge problem med ERS systemet. Det som var riktigt skumt med det hela är hur Alonso växlade ner samtidigt som han åkte rakt fram med låsta bromsar, en så rutinerad förare gör inte såna panikgrejer i en sådan situation, om han är klar i skallen.
Brandon Lee

skriven
#4: Flash

Inte en chans att det har och göra med kastvind. Mer troligt att det var något i bilen som gjorde att spanjoren somna om. Hört vad Masa förresten sagt om hans tid i Ferrari med Alonso och vad han tror om Kimi,s kommande säsong. Det är det ärligaste någon förare sagt på länge ;)

Svar: Alonso är inte den lättaste människan att jobba ihop med, så stor ego som han har. Arrivabene har i alla fall sagt sitt, i hans stall är all politisk rävspel förbjudet, punkt slut. Apropå Massa, det var han som fick göra all testjobb hos Ferrari, så han vet hur svårt det är att jobba med Alonso, plus att han sa, att Alonso skapar problem i varje stall han kommer till,.snubben har helt enkelt för stor ego.
Brandon Lee

skriven
#5: Ghostface

FIA ska/har börjat undersöka Alonsos krasch..

http://www.autosport.com/news/report.php/id/117820

skriven
#6: Ghostface

Visste inte att Sebbe kunde prata så bra Finska : )

https://www.youtube.com/watch?v=xgU6JK4dOHQ

Svar: Han har ju haft en finsk fystränare och har varit rätt så ofta i Finland för att träna,.men det var kanske lika bra att han inte tog upp det som han har lärt av Kimi, eh, rätt så runda ord;-) Läkaren som han köpte huset av har jobbat hos Macken tidigare om jag inte minns helt fel.
Brandon Lee

skriven
#7: Captain Hindsight

Fruktansvärt härligt bra arbete Brandon! Nästa blir att göra den på engelska och nå ut till massorna ;)

Jag har under några toalettbesök ägnat tid åt att fundera på det här med Alonso. Jag tror att han fått en fått en elstöt, eller elchock om man vill kalla det så. Tror inte på teorin om vindar eller rökskador. Tar lite tid att samla på sig giftiga ämnen och det borde han ha noterat om han åkte runt och inhalera rök från diverse gummimaterial etc. Visst, nu är Alonso ingen vanlig Svensson, men på sjukhus bilden som offentliggjordes så ser man honom ha en telemetri. På svenska sjukhus har man i regel inte telemetri (hjärtövervakning) på någon med (misstänkt) hjärnskakning, det finns såklart undantag, men Alonso är säkert rätt frisk i övrigt så jag har svårt att se behovet. Men i hans fall kan man såklart unna sig en sådan bara för att.. Men en telemetri används för att övervaka/registrera hjärtat och en elstöt kan påverka hjärtats retledningssystem och då är det mer relevant att ha just en telemetriövervakning. Så baserat på den bilden som publicerats där Alonso befinner sig i sjukhussängen och den olyckans karaktär så tror jag att det är mer troligt att han fått en elektriskstöt från bilen/utrustningen. Det är såklart bara spekulationer, men det är iaf min teori.. Ha det gott! :)

Svar: Lite toalettfilosofi på en onsdagkväll, eller en hemmavariant av tala med doktorn? Det som du skrivet låter vettigt, även med tanke hur förvirrad Alonso agerade med kontrollerna innan kraschen, typ växlar ner med låsta hjul, det gör inte en förare i sunda vätskor.
Paketerar man riktigt tajt som Macken har gjort, så finns det en risk för överhettning, som leder till problem med ERS inklusive batteriet, lätt hänt att något pajar av hettan och gör delar av bilen strömförande. Inte bra för pumpen, blir lite som när Mr Bean skulle få igång en gubbe med startkablar med direktel från nätet,.undrar hur Matadorens cojones mår idag, kan hända att de luktar som stekta ekollon, och tillfälliga problem att trolla fram ståfräs kan ha uppstått;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Mika-fan

Om han nu fått stötar, så är det enkelt löst. Sök efter en bild på Jacques Villenueves rattar, så ser ni att han isolerade dom själv, med ca 19 rullar eltejp =) Ingen risk för överslag där inte.

Svar: Och det berättar du först nu,.skicka Alonso lite silvertejp istället, fastnar bra på bröstpälsen;-)
Brandon Lee

skriven
#9: La Garonne

Om det nu skulle vara elstötar. Är inte risken då stor att Mclaren får testförbud tills dom kan påvisa att dom har verkligen löst problemet.

Angående nyheter. Såg på F1 sidan att Lotus hade en ny lösning "unique air intake configuration", har du hört ngt om den, vart det ngn "snackis" om den lösningen nere i Barcelona ?


Svar: De har ju inte erkänt att de skulle ha några problem, utan förnekar det, kanske därför har FIA blivit intresserade att undersöka det. Men, man ska inte glömma det, att de här testerna ordnas av stallen, inte av FIA, så FIA har inte mycket att säga om just under testkörningen.
Om de tycker att kopiera 2013 års lösning är något unik så varför inte, men jag tycker inte att det är något att skriva hem om.
Brandon Lee

skriven
#10: La Garonne

hmm, är ju mycket pengar på spel m.m. så om det är ngt fel så är väll risken att det kommer försökas tonas ner. Mr Dennis styr med järnhand :-)

Oki, gamal lösning alltså.

Hur ser det ut för dig Brandon. Kommer du vara på plats på sista testet också ? Jag håller tummarna för det i alla fall..

Hur har hojen gått har den varit uppe på varvstoppet ngt hehehe. Jag som inte är så jätte insatt i hojar, vad är det för monster. Var det ett spanskt märke eller, motor ?

skriven
#11: JoyBoy

Då har Jacques Villeneuve uttalat sig igen. På frågan om Kimi är en bra stallkamrat åt Vettel så svarar han; -Nä, han är nästan en sekund långsammare per varv än Seb och kan inte utveckla bilen. Seb kommer att få dra hela lasset själv för att föra utvecklingen av bilen framåt.
I vilken värld lever denna Villeneuve jr egentligen?

skriven
#12: La Garonne

En fundering.
Varför har den vitklädda räddningspersonalen gummistövlar på sig nere i ett soligt Barcelona ? Lite senare i klippet så ser det ut som om det är samma vit klädda räddningspersonal som tar hand om Alonso i bilen.
https://www.youtube.com/watch?v=sP_e6OnbAYM

skriven
#13: La Garonne

Engine Sound Comparison

https://www.youtube.com/watch?v=osVdKNq1T8E

skriven
#14: Ghostface

Kanske för att dom inte ska få an stöt när dem bär Alonso ? hehe ; )

skriven
#15: La Garonne

Tror det är som FormulaFan skriver.
I detta klipp så ser det ut som skuggan rör sig

https://www.youtube.com/watch?v=lDfC6wGQrLA

skriven
#16: La Garonne

Kan kanske vara så Ghostface :-)

skriven
#17: La Garonne

Är nog som FormulaFan säger, i detta klipp så kan man se skuggan röra sig beroende klipp, vad jag kan se i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=lDfC6wGQrLA

skriven
#18: FormulaFan

Jag säger inte att det är omöjligt att Alonso har fått en elektrisk stöt från ERS systemet men det ska gå väldigt fel för att det ska kunna ske. Vet du Brandon Lee om ERS batteriet är jordat i chassit hos en F1 bil? I en vanlig elbil är batteriet "friflytande". Normalt finns av fler typer av säkerhetssystem som tex smältsäkringar som utlöser om något i systemet skulle fela. Störst chans att få en stöt från bilen är då systemet har felat och föraren ska ta sig ur F1 bilen eftersom han då får kontakt med marken, därför ser vi förare som hoppar av fordnet. Däcken fungerar som isolatorer, skulle föraren ha en fot i/på bilen samtidigt som han sätter den andra foten på marken är risken stor att han kan få en stöt. Ang att räddningspersonal har gummistövlar (och gummihandskar) så är väl det praxis vad jag vet?

skriven
#19: La Garonne

Jag förstår och instämmer, visade bara att skuggan såg ut att förflytta sig. Ursäkta mina dubbla inlägg, datorn fungerade inte så bra igår.
Ang räddningspersonalens gummistövlar, ja det är ju klart, det borde jag ju ha insett. Tack.

skriven
#20: Rick

Om fälgen som i detta fall slår i en betongvägg blir bilen jordad då? Menar att då finns ju inte isolatorerna kvar? Kanske var så att det vart ngt allvarligt fel och alfons skulle parkera bilen men på ngt sätt slog i muren och på så sätt blev bilen strömförande?. Är detta möjligt?

skriven
#21: BomanP

är det möjligt att det var en kastvind som överraskade Alonso medan han pillade på ratten eller något dyligt?

skriven
#22: FormulaFan

@La Garonne du har inget att be om ursäkt för, jag svarade inte på något specifikt inlägg. :)

@Rick Svar ja. Men även om däcken är hela, alltså ingen kontakt med mur osv, så skulle teoretiskt föraren kunna få en stöt av systemet men som sagt det är mycket som ska gå fel för att det ska kunna ske. Om man ska tro på vad som sagts angående avåkningen så låter det inte troligt att han har försökt svänga av och parkera, Alonso ska enl Vettel haft en fart av ca 150km/h. Den första smällen i muren ska enl uppgifter ha genererat 30G och vittnen talar om låsta bromsar.

@BomanP Jag har också funderat på något sådant.

Brandon har nämnt att Alonso bromsade fullt och även växlade ner, vilket är underligt, men om Alonso sitter och pillar på ratten och blir överraskad av en kastvind, kan han av misstag komma åt växelpaddeln när han snabbt ska greppa ratten ordentligt?

Kan det ha varit ett fel på BBW som orsakar att bakhjulen låser sig och Alonso får sladd?

Det kommer nog inte att bli mindre rykten nu när McLaren har meddelat att dom byter från Hondas ERS system till McLarens system till detta avslutande test.

skriven
#23: FormulaFan

@La Garonne du har inget att be om ursäkt för, jag svarade inte på något specifikt inlägg. :)

@Rick Svar ja. Men även om däcken är hela, alltså ingen kontakt med mur osv, så skulle teoretiskt föraren kunna få en stöt av systemet men som sagt det är mycket som ska gå fel för att det ska kunna ske. Om man ska tro på vad som sagts angående avåkningen så låter det inte troligt att han har försökt svänga av och parkera, Alonso ska enl Vettel haft en fart av ca 150km/h. Den första smällen i muren ska enl uppgifter ha genererat 30G och vittnen talar om låsta bromsar.

@BomanP Jag har också funderat på något sådant.

Brandon har nämnt att Alonso bromsade fullt och även växlade ner, vilket är underligt, men om Alonso sitter och pillar på ratten och blir överraskad av en kastvind, kan han av misstag komma åt växelpaddeln när han snabbt ska greppa ratten ordentligt?

skriven
#24: Mika-fan

Vad jaques villeneuve har att säga kan man lägga i samma hög man lägger kobajset. Han är en erkänd kimi-hatare/finn-hatare och en föredetting som var med i matchen flera år för länge, och blev bitter av att bli frånåkt av allt och alla när han själv ansåg sig vara den bästa. T o m Eje och Janne B har ju flera ggr sagt att den mannen öppnar endast käften för att få lite uppmärksamhet(läs: mediakåt). Time will tell, men är väl ganska tydligt redan nu, att Kimi gjort grundutvecklingen på årets bil, och att dom nu testar lika mycket. Sen kan jag nog sätta allt jag äger och har på att Vettel inte kommer vara några 1 sekund snabbare per varv. Det fattar nog vilken åsna som helst(utom JV då).

skriven
#25: Tomi

http://www.suomif1.com/2015/02/video-fernando-alonson-kolaria-seuraavat-hetket/

Det här klippet visar att det blåste lite ändå när Alonso åkte av men om han åker av pga denna vind så åker han och tänker på annat.....

skriven
#26: Mika-fan

2st skitnödiga gossar som turas om att köra:
https://www.youtube.com/watch?v=BSrAdmnHrcw#t=316 Titta hur "Nando" klamrar sig fast i dörren när dvärgen kör :D

1st "IS"-cool kille kör såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=mCasYJnZ0oQ

skriven
#27: Mika-fan

inte meningen att spamma, men lägg gärna märke till skillnaden i rattandet i ovanstående videos. Nando han sågar hejvilt medans dvärgen gärna tar långa vägen genom kurvan(jag vet att det är shit for giggles, but anyhow) och ser ut att vara långt från apex på flertalet ställen, medans kimi är mer precis, även fast han får parera en hel del(antagligen pga den höga hastighet han kommer in i kurvan med). Nu var inte detta F1 bilar, men rätt intressant ändå.

skriven
#28: BomaP

vad håller Lotus på med för skitnödig PR med Carmen Jorda som testkusk, kom igen, stall som detta borde inte få delta i F1!

skriven
#29: ThomasF

Hon ska kanske va ersättare för Alfons nu så inte spanjorerna släpper ut tjurarna på banan?

skriven

Kommentera inlägget här :