DON´T PANIC

 
 
Några dagar efter Justin Wilsons död råder det full moralpanik/ångest, och säkerts förivrare ropar efter täckta cocpits åter igen med FIA i spetsen, men nollvision inom racing är precis lika abstrakt som likväl absurd drömscenario utan verklighetsanknytning som en nollvision är inom vardagstrafiken, det är omöjligt att rationalisera bort döden, eftersom livet är en dödlig sjukdom, och själva tanken om en täckt cocpit i F1 är precis som Mika Salo uttrycker sig om det: "Ridiculous"
 
Det tycks vara som så, att ingen har tänkt hur lite utrymme föraren har i en F1 cocpit, lika lite som hur nära inpå föraren det sitter diverse källor av potenta säkerhetsrisker, om föraren i en krasch situation sitter inlåst i en täckt cocpit, ska man utrusta bilarna med dörrar , kanske med sprängbultar ala stridsflyg för kåpan, eller eventuellt med en katapultstol?
 
Blir det aktuellt med vindrutetorkare och AC för att hålla rutorna imfria, och med en liten öppningsbar lucka i plexikåpan ,där föraren kan sträcka ut armen på startgridden om han får motorstopp?
 
ALMS prototyp bilarna är även de öppna, och därmed fullständigt livsfarliga, skicka dem genast till säkerhetsmedvetna Volvo, som kan bygga om dem till idiotsäkra folkhems container, Volvo avstår ju från racing eftersom det strider mot deras PR säkerhetsprofil.
 
Även cross hojarna är fullständigt livsfarliga, och bör därmed utrustas med störtbåge/säkerhetsbur, liksom hästar, det är ju många som mister livet inom hästsport.
 
Den ansvarsfull person som jag är, så har jag anskaffat fordonet på bilden här ovan för en trygg resa i vardagstrafiken, både jag och min flickvän är jättenöjda med den nya hojen, i morgon bär det av till COOP för att handla surströmming.
 
Nej, nu får det vara nog med alla jönserier, livet är farligt, man kan ju dö,.eller?  Dags för naughty babes & bikes, ögongodis som biter ifrån sig on the road and in the bed.
 
 
Så, alla panikslagna säkerhets förivrare som vill förbli odödliga,.skaffa er ett liv ,och försök leva lite farligt som omväxling genom att  lämna cykel hjälmen hemma på hatthyllan i morgon, man lever ju trots allt bara en gång.
 
Amen,..må det farliga livet vara med er.   
 
 

Kommentarer :

#1: A.Mansén

Motocrosshojen med bur tarvar lite mer diskussion. Om det är den jag tror så framförs den av en förlamad förare som vägrade sluta. Inte ett försök av Volvo att slå sig in på MC marknaden med andra ord. Respekt !

Svar: Yes,.tänkte även på snubbar som tex Zanardi, en riktig racer av hård virke som aldrig ger upp.
Brandon Lee

skriven
#2: Ghostface

Let the Good times Roll

Svar: ..and Rock.
Brandon Lee

skriven
#3: Flying finn

Helt rätt Brandon.Om man inte satsar livet på att leva,så lever man inte!

Svar: Precis så är det, ibland verkar det som så, att alla tror sig vara odödliga, eller att deras liv kommer att gå i repris, samma människor som frågar sig själva strax innan de ramlar av pinnen: "Var det här allt", istället att kunna säga: "Jävlar som jag har levt".
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Lundahl

tjena. Jag gillar dina logiska praktiska förklaringar om cockpit i F1.Det skulle ge med sig nya säkerhets risker som du beskriver.
Jag har sätt klipp på olyckan du nämner.Vilken extrem otur att han träffades i huvudet.
Inga risker och inget äkta F1.Kanske bättre alla tävlar i E sport snart istället? Verstappen skulle nog ligga bra till där.
Nästa gång jag får en punktering på bilen får jag göra en Vettel och gapa skrika däcken livsfarliga och skrika som ett barn om däcken borde hålla längre med.
Samtidigt genat hårt i alla kurvor och utanför vägen har ju inte med saken att göra. Plus att jag skulle kört tills däcken är totalt slut körda.
Nog tur Senna inte lever han skulle skämmas i hjäl sig om han varit på Spa i år tex.

Om jag tänker hur många är idag så är det så mesigt och oseriöst tamt det mesta. Så hur det perspektivet kommer nog inte F1 bli bättre tyvärr. Usch jag hoppas jag har totalt fel i detta.
Jag vill se riktiga män och super kraft fulla F1 bilar som är extremt svåra att köra.
Men jag vill inte ha tillbaka ful spelet och fusket Prost stod för.Senna borde vunnit fler gånger och skulle vunnit 94 om han ej dött.
Jag har så svårt för komma över den skiten Senna fick stå ut med. Seriösare racing och människa en Senna är svårt att hitta,speciellt i dag. Idag är det mest gnälliga bort skämda snor ungar bara. Suckar.

ps.Jag är inte bitter. Tror jag haha

Svar: Du har samma åsikter som förarna i F1, de säger att dagens bilar är för lättkörda och tok för långsamma, där av att även småglin kan vara med och köra, när utmaningen i racing kasteras helt med hänvisning till säkerhetsaspekter, då blir det allmänhetens åkning av det hela, och andemeningen med racing går förlorad.
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Ja, hur skulle man göra för att det inte skulle bli alldeles för varmt, immigt osv i täckt cockpit, AC skulle nästan vara ett måste med effektförlust och viktökning som följd.
Mclaren prototypen på bilden är i mitt tycke cool.
Man kan ju vända på det, om det är täckt cockpit som krävs för att man skall gå tillbaka till enkla framvingar, mycket mer effekt, mer downforce osv osv så kanske det tål att tänkas på?
Tack för en riktig motorblogg Brandon!

Svar: Man pratar om täckta cocpits efter varenda olycka, men det kommer nog aldrig att hända, förarna gillar inte det, och det skulle bli jävligt svårt i praktiken att få det hela att fungera, inte kul att sitta under en plastbubbla och svettas som en gris.
Brandon Lee

skriven
#6: La Garonne

@Tomi, håller med Mclaren protypen ser snygg och cool ut.
Brandon, Tror nog att jag tycker att brudarna är snyggare än hojarna om jag måste välja :-)

Svar: Ok, du får brudarna och jag tar hojarna, det sägs ju, att i Sverige finns numera fler män än kvinnor, så brudar är en bristvara i dagens Sverige.
Brandon Lee

skriven
#7: ThomasF

McLaren påminner lite om ett JAS där de ersatt vingarna med hjul.Man kanske även kan ersätta hjulen med nåt?Den kanske är bättre att köra från depån med hjälp av kameror i cockpit?Då kunde även Bernie va med o testköra banorna!Snygga hojar med tillbehör Brandon.//Thomas

Svar: En drivmatta från en snöskoter, drag race snöskotrar är ju jävligt snabba? Du skulle vilja se drönare F1 som play station genarationens förare styr från depån? Kanske lika bra så, de allra flesta förare tycker att dagens bilar är trista att köra, ingen utmaning alls. Apropå hojar och tillbehör, tänk om man kunde köpa både det ena och det andra hos Honda handlaren,.jävlar så många nya hojar man skulle kunna sälja i Sverige;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Ghostface

Japp, snygga hojar med tillbehör ha ha
slurp ; )

Svar: Hojar med all extra;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :