HORSEPOWER

 
I fallet med Renault PU kan man utan att överdriva det minsta påstå, att de har inte alla hästar hemma, varken i PU eller hos Renaults motorbyggare, Ricciardos motorras strax innan mållinjen var spektakulär, en deja vu av den gamla skolan, där kolvarna smälter och vevstakarna kikar ut genom diverse ihåligheter.
 
Det blir mer än komisk, att Marko direkt efter racet kräver av Renault motorer med mer kraft, samtidigt som den ansvarige hos Renault säger att det inte finns någon snabb lösning för problemet, och Horner påpekar, att de behöver ha tillgång till 8-9 PU för att klara sig genom 2015.  Ännu mer komisk blev motor sopoperan när Marko klämde ur sig, att han tror att Ferrari fick hjälp av Mercedes med sin PU för att bli konkurrenskraftig på RBR:s bekostnad,.det är dags för läskeblask firman att sälja stallet till Audi, packa ihop sina grejer och försvinna från F1, som visserligen kallas för F1 cirkus, men Markos pajaseri är bara för mycket.
 
Givetvis måste Renault ta sitt ansvar, men helhetsbilden av RBR:s problem är mycket mer komplicerad än så, precis som Horner säger. 
Jag kikade lite närmare RBR bilens beteende i Bahrain, och jag kan förstå varför de så envist försöker få sin nya noskon genom kraschtesterna, även om jag inte tror att den skulle lösa alla deras problem.
 
Huvudorsaken tycks vara en brist på down force bak, och då i första hand från diffusern, som hindrar dem att köra med tillräckligt mycket rake, som i sin tur betyder att framvingen inte kommer tillräckligt nära banan för att skapa tillräckligt mängd down force= förlust av groundeffect.
 
Det hela blir en ond cirkel utan exit, när framvingen inte kommer tillräckligt nära banan, så blir luftflödet den skickar under golvet och fram till diffusern för svag för att skapa tillräckligt down force bak, vilket som sagt var är lika med för lite rake, som i sin tur är lika med för lite down force från framvingen som ligger för högt, bilen understyr och saknar grepp fram, karusellen snurrar vidare, och den enda lösningen enligt RBR i form av den nya noskonen går inte att använda.
 
Allt det ovannämnda ger generellt sämre balans, så väl aero som totalbalans, det märks att Adrian inte längre är med i arbetet som förr, han tappade lusten redan då, när hans parhäst Peter Prodromou försvann till McLaren, Peter var lika viktig för Adrian som de Beer är för Allison hos Ferrari.
 
Hos Ferrari är den ovannämnda Allison onödigt blygsam, när han försöker tona ner sin betydelse i stallets framgångar genom att påpeka, att han har inte ritat en endaste del av årets bil. 
Det sistnämnda är givetvis sant, men Allisons roll är ju av mycket mer avgörande karaktär än så, det är han som väljer ut de designförslag som han anser vara genomförbara för att nå toppresultat på banan, och i det jobbet är han den bästa i F1. Han har näsa för vad som kommer att fungera, och vad som inte kommer att göra det, ett sällsynt egenskap hos en ingenjör där man skapar en helhetsbild av designidéer redan innan man börjar vindtunnel testandet, och arbetet i simulatorn.
 
Hästkrafter tycks även påverka den gode Hamilton, som nu poängterar, att den enda rättvisa jämförelsen mellan två förarens prestanda sker i likvärdig material, med andra ord, om han inom kort blir i efterkälken i fajten mot Ferrari duon, så beror det inte på att de är bättre förare än han, utan att de har bättre material,.han är en rolig snubbe, rap Lewis, dock borde han ställa sig själv frågan varför han just nu leder VM, kan det vara på grund av många hästkrafter?
 
Även jag testade lite hästkrafter i går, tog några varv på en testbana med en Super Stock hoj, som jag förhoppningsvis får köra i ett race lite längre fram.  Jag har gästat "Röda Baronens" alldeles egen bana några gånger, racet går i privat regi på privata väger utan någon som helst inblandning av FIA fjollor eller jobbiga raceläkare, och bara för de inbjudna, grädden av de mest rubbade på två hjul, ett sk minusmarginal race, där man på sina ställen missar bara en gång.
 
Snubbens ägor ligger bitvis på höga höjder, vägarna har feldoserade kurvor så att vatten inte ska ligga kvar, det finns en speciellt häftig lång nerförsbacke som slutar i en tvär vänsterkurva.  Man kommer upp i ca 280 knyck innan inbromsningen, som är inte helt lätt när det går så brant nerför, precis innan kurvan finns det vågformiga ojämnheter som gör det hela ännu mer jävligt, så man börjar bromsa först efter ojämnheterna, väntar man för länge så hamnar man i räcket vid vägens utkant, problemet är, att räcket är bara 60 cm hög, träffar man den med en hoj så flippar man över räcket, som är den sista utposten innan ett par hundra meter av fritt fall,.en jävligt kul bana med andra ord, man får ståfräs bara man tänker på den.
 
Ja ja, det om hästkrafter,. eller kanske inte, ibland räcker det med en hästkraft i en vacker inramning.
 
Amen,.på söndag återvänder jag till Sverige, och förväntar mig att bli bemött av försommar värme, må den även vara med er.            
 
www.youtube.com/watch?v=egObsxlAa5U              
 

Kommentarer :

#1: Svenn

Larger then (my) life, snälla sluta inte rapportera och berätta :)
PS. Må hästkraftskriget aldrig ta slut.

Svar: Nä, jag ska nog fortsätta med det här ett bra tag,.och hästkraftskriget tar aldrig slut.
Brandon Lee

skriven
#2: Freddie

Vad är det för hästras? ?? 😎

Svar: Hon är en nordisk fullblod,.om hästen vet jag ingenting om.
Brandon Lee

skriven
#3: Flash

Underbar läsning Brandon. Din blogg är enligt mitt google konto bland dem sidor jag besöker mest, inte en stalker lovar dig:)

Här har vi definitivt en intressant analys där de jämför Kimi&Vettel. Tappa hakan när jag la märke till att det kom från brittiska sky f1. Även om jag tycker Mark Hughes är något vettig.

http://www1.skysports.com/f1/news/12433/9817106/examining-raikkonen-v-vettel-and-why-the-2015-ferrari-suits-both

Svar: Mark hör till dem mest objektiva inom media, analysen är inte helt fel på något sätt.
Brandon Lee

skriven
#4: Captain Hindsight

I RB fall tycker jag att deras gnäll till media är ett tydligt tecken på att de är "nybörjare" i F1. Förstår inte hur de kan sitta och spy galla över allt och alla efter "bara" två mediokra säsonger. Jag köper frustrationen och att man lagt ner flera hundra miljoner euro på diverse grejor bla bla. Man ser inte McLaren gråta i media trots svaga resultat i några, anledningen till det är för att de är proffs. Det kostar att ligga på topp och ibland kostar det mer än det smakar. Kommer RB fortsätta insamla anda kommer de bli tvugna att antingen göra som Ferrari, dvs sparka inventarierna och ta in nytt folk, eller sälja stallet och sen börja sponsra tandemsimhopp eller någon annan udda sport.

Gilla även din text ang Sauber häromdagen. Ännu ett stall med potential som missköts pga inkompetens.

Gillar din sommarbild! Kul med sommar och tjejer på ridskola.

Svar: RBR är bara en reklampelare för läskeblask, de kan försvinna ur F1 lika snabbt som de dök upp, stall som Macken och Ferrari har helt annan agenda som bygger på en lång motorsporttradition.Sauber skulle må bra av att helt och hållet lyda under Peter, tanten må vara en delägare, men hon begriper noll om F1.

Aha,.du blev sugen att ta ett jobb som ridlärare;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Captain Hindsight

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg, men autokorrekt på Ipad ställde till det lite för mig och jag läste inte genom inlägget innan jag posta, men jag antar att de flesta förstår ändå :) Ha det gött!

skriven
#6: Magnus Lundahl

Det tog en stund innan jag såg hästen. Såg tex före jag såg hästen att hon hade märken efter BH.Nyligen tagit av sig kläderna med andra ord. Det förstörde lite bilden haha
Hur många motorer har redbull använt redan?

Svar: Ha ha, bara en hästbonde skulle kika på hästen först,.men den hästen har tur.RBR , eller ja, Ricciardo är inne på sin fjärde.
Brandon Lee

skriven
#7: Ghostface

Hon rider riktigt fint.......................
fan glömde allt som har med racing att göra..
Jag har fru och allt Brandon !

Svar: Ha ha, ta med din fru på en ridtur, hemma eller hos en hästuthyrare,.hästsport i England heter just racing.
Brandon Lee

skriven
#8: Flash

Is Kimi faster than Vettel
Video med Rob Wilson och Peter Windsor.

https://www.youtube.com/watch?v=egObsxlAa5U

Svar: Ja, nu måste Rob och Peter berätta det för Vettel, så att han begriper att hålla sig undan.
Brandon Lee

skriven
#9: Pepsi

Fantastisk blogg Brandon, intressanta och bra inlägg, ha följt med ända sen du börja med din blogg och ha lärt mej mycket mer om F1, speciellt det tekniska, stor tumme upp för dej👍. Vart ska man fara å se F1 i Europa om man vill ha bra upplevelse? Ha aldrig vari å sett live ännu, sku va skit kul.

Svar: Vill man se bra racing så ska man åka till Spa, vädret kan vara lite si och så med, men racingen är alltid av bästa kvalité, även Monza är bra.
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Får framvingen vara hur låg som helst?
Vad hittar du alla sköna bilder ifrån, jag har sett min fru rida många gånger hon har aldrig sett ut så där!

Svar: Nej, inte när bilen står still, och den får inte flexa för mycket heller, men FIA gör ju sina mätningar och belastningsprov på en stillastående bil, ute på banan när down force jobbar blir det något helt annat angående höjd och flex.Skönheten sitter i betraktarens ögon;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Magnus Fredriksson

Vilket intressant inlägg.

skriven

Kommentera inlägget här :