I fallet med Renault PU kan man utan att överdriva det minsta påstå, att de har inte alla hästar hemma, varken i PU eller hos Renaults motorbyggare, Ricciardos motorras strax innan mållinjen var spektakulär, en deja vu av den gamla skolan, där kolvarna smälter och vevstakarna kikar ut genom diverse ihåligheter.
Det blir mer än komisk, att Marko direkt efter racet kräver av Renault motorer med mer kraft, samtidigt som den ansvarige hos Renault säger att det inte finns någon snabb lösning för problemet, och Horner påpekar, att de behöver ha tillgång till 8-9 PU för att klara sig genom 2015. Ännu mer komisk blev motor sopoperan när Marko klämde ur sig, att han tror att Ferrari fick hjälp av Mercedes med sin PU för att bli konkurrenskraftig på RBR:s bekostnad,.det är dags för läskeblask firman att sälja stallet till Audi, packa ihop sina grejer och försvinna från F1, som visserligen kallas för F1 cirkus, men Markos pajaseri är bara för mycket.
Givetvis måste Renault ta sitt ansvar, men helhetsbilden av RBR:s problem är mycket mer komplicerad än så, precis som Horner säger.
Jag kikade lite närmare RBR bilens beteende i Bahrain, och jag kan förstå varför de så envist försöker få sin nya noskon genom kraschtesterna, även om jag inte tror att den skulle lösa alla deras problem.
Huvudorsaken tycks vara en brist på down force bak, och då i första hand från diffusern, som hindrar dem att köra med tillräckligt mycket rake, som i sin tur betyder att framvingen inte kommer tillräckligt nära banan för att skapa tillräckligt mängd down force= förlust av groundeffect.
Det hela blir en ond cirkel utan exit, när framvingen inte kommer tillräckligt nära banan, så blir luftflödet den skickar under golvet och fram till diffusern för svag för att skapa tillräckligt down force bak, vilket som sagt var är lika med för lite rake, som i sin tur är lika med för lite down force från framvingen som ligger för högt, bilen understyr och saknar grepp fram, karusellen snurrar vidare, och den enda lösningen enligt RBR i form av den nya noskonen går inte att använda.
Allt det ovannämnda ger generellt sämre balans, så väl aero som totalbalans, det märks att Adrian inte längre är med i arbetet som förr, han tappade lusten redan då, när hans parhäst Peter Prodromou försvann till McLaren, Peter var lika viktig för Adrian som de Beer är för Allison hos Ferrari.
Hos Ferrari är den ovannämnda Allison onödigt blygsam, när han försöker tona ner sin betydelse i stallets framgångar genom att påpeka, att han har inte ritat en endaste del av årets bil.
Det sistnämnda är givetvis sant, men Allisons roll är ju av mycket mer avgörande karaktär än så, det är han som väljer ut de designförslag som han anser vara genomförbara för att nå toppresultat på banan, och i det jobbet är han den bästa i F1. Han har näsa för vad som kommer att fungera, och vad som inte kommer att göra det, ett sällsynt egenskap hos en ingenjör där man skapar en helhetsbild av designidéer redan innan man börjar vindtunnel testandet, och arbetet i simulatorn.
Hästkrafter tycks även påverka den gode Hamilton, som nu poängterar, att den enda rättvisa jämförelsen mellan två förarens prestanda sker i likvärdig material, med andra ord, om han inom kort blir i efterkälken i fajten mot Ferrari duon, så beror det inte på att de är bättre förare än han, utan att de har bättre material,.han är en rolig snubbe, rap Lewis, dock borde han ställa sig själv frågan varför han just nu leder VM, kan det vara på grund av många hästkrafter?
Även jag testade lite hästkrafter i går, tog några varv på en testbana med en Super Stock hoj, som jag förhoppningsvis får köra i ett race lite längre fram. Jag har gästat "Röda Baronens" alldeles egen bana några gånger, racet går i privat regi på privata väger utan någon som helst inblandning av FIA fjollor eller jobbiga raceläkare, och bara för de inbjudna, grädden av de mest rubbade på två hjul, ett sk minusmarginal race, där man på sina ställen missar bara en gång.
Snubbens ägor ligger bitvis på höga höjder, vägarna har feldoserade kurvor så att vatten inte ska ligga kvar, det finns en speciellt häftig lång nerförsbacke som slutar i en tvär vänsterkurva. Man kommer upp i ca 280 knyck innan inbromsningen, som är inte helt lätt när det går så brant nerför, precis innan kurvan finns det vågformiga ojämnheter som gör det hela ännu mer jävligt, så man börjar bromsa först efter ojämnheterna, väntar man för länge så hamnar man i räcket vid vägens utkant, problemet är, att räcket är bara 60 cm hög, träffar man den med en hoj så flippar man över räcket, som är den sista utposten innan ett par hundra meter av fritt fall,.en jävligt kul bana med andra ord, man får ståfräs bara man tänker på den.
Ja ja, det om hästkrafter,. eller kanske inte, ibland räcker det med en hästkraft i en vacker inramning.
Amen,.på söndag återvänder jag till Sverige, och förväntar mig att bli bemött av försommar värme, må den även vara med er.
Larger then (my) life, snälla sluta inte rapportera och berätta :)
PS. Må hästkraftskriget aldrig ta slut.